ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402     |     کد : 201879

حجاب جزء دستورات عالی اجتماعی است

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همدان گفت: اگر قرار است جامعه‌ای متشکل از زن و مرد در کنار هم به سمت یک هدف حرکت ‌کنند لازم به رعایت پوشش است ....

 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همدان گفت: اگر قرار است جامعه‌ای متشکل از زن و مرد در کنار هم به سمت یک هدف حرکت ‌کنند لازم به رعایت پوشش است طبیعت زن و مرد به گونه‌ای تعریف شده است که چه مسلمان باشد چه نباشد باید حجاب را رعایت کند بنابراین حجاب جز دستورات عالی اجتماعی است که خداوند به جامعه فرصت می‌دهد که به یک بلوغی برسد.

حجت‌السلام مهدی جوادی مدرس دانشگاهبه گزارش ایکنا از همدان،  حجت‌السلام مهدی جوادی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همدان و عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه، امروز ۳۱ شهریورماه در نشست تریبون آزاد رسانه‌ای با موضوع پوشش عامل نظم اجتماعی یا نافی وحدت، اظهار کرد: از آنجا که هر جامعه‌ای برای حفظ خود نیازمند به یک نظم است، بنابراین جامعه جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و برای بودن خود قطعا به نظم اجتماعی نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه هر جامعه‌ای در تلاش است که نظم موجود خود را بیشتر استحکام ببخشد، افزود: هر جامعه‌ای در تلاش است بتواند این نظم را بسط و گسترش دهد، نظم مورد نظر جامعه باید بتواند منجر به رسیدن جامعه به هدف مطلوبش شود؛ بنابراین هر گونه نظمی هم مورد قبول نیست اساسا نظمی مد نظر است که بتواند ما را از نقطه‌ای که هستیم به نقطه‌ای که باید برسیم، برساند.

جوادی با اشاره به هدف تشکیل جمهوری اسلامی ایران گفت: باید بررسی کنیم که جامعه جمهوری اسلامی منظم است یا منظم نیست چه اهدافی برای آن در نظر داشتیم و اکنون چگونه است و به کجا رسیده‌ایم. امام خمینی(ره) در مقدمات حرکت خود همواره تأکيد داشتند که می‌خواهیم کلمه‌الله را احیا کنیم و ما برای یک مرز جغرافیایی قیام نمی‌کنیم بلکه این قیام یک فکر است و این فکر می‌خواهیم در تمام نقاط خاص نهادینه کنیم و موظف هستیم در عصر خود کلمه‌الله را جهانی کنیم تا توحید در جهان گسترش پیدا کند.

این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که مردم موحد شدند تازه برای تعالی به نقطه صفر رسیدیم بعد از رسیدن به این نقطه باید گام‌های منظم برداشته شود و این نظم خود مقدمه رسیدن به هدف است؛ امیرالمومنین(ع) در آخرین روزهای عمرشان به فرزندان خود فرمودند که شما را توصیه می‌کنم به تقوای الهی و بعد توصیه می‌کنم به نظم، امور خود را منظم پیگیری کنید و برای رسیدن به هر هدفی گام‌های متناسب و منظم با آن هدف را بردارید، داشتن نظم از برهان‌های عقلی است.

وی در ادامه گفت: برای رسیدن به هدف وسیله باید متناسب با آن تعریف و فراهم شود، هدف وسیله را توجیح نمی‌کند بنابراین گام‌هایی که بر می‌داریم نیز باید موحدانه باشد راه رسیدن به آن هدف صراط مستقیم است. ما از سنت‌های الهی نمی‌توانیم فاصله بگیریم، خداوند بسیاری از آنها را جبرا در طبیعت قرار داده‌ است نظم را خداوند به صورت طبیعی در بسیاری از اجزا این عالم تعریف کرده‌است ما موظف هستیم که در این مسیر بر اساس نظم موجود حرکت کنیم «کلمه الله» دارای اجزایی است که یکی از آنها نماز است و دیگری حجاب است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه قیام استعاره است برای یک حرکت و کاری که برای خدا است، توضیح داد: این حرکت سلیقه‌ای نیست و از الله به ما می‌رسد که برای الله باید چه کار کنیم و مجموعه آن مناسک الهی ماست؛ قیام یعنی نشستن، خواب وخوردن همه باید عامل به یک سری افعال باشد یعنی یک سری اعمال که آن را خداوند تعریف کرده است و ما آن را اجرا می‌کنیم، می‌شود «قیام لله»‌.

جوادی با تأکيد براینکه الزامات قیام جمعی با فردی متفاوت است، بیان کرد: جماعت الزاماتی دارد که فرد ندارد بنابراین ما تا زمانی که فرد هستیم چیزی به نام حجاب نداریم اما وقتی در جمع هستیم و وارد جامعه شدیم. جبر دست ما نیست طبیعت جامعه ما را به سمت تزاحم و جبر می‌برد وقتی در جامعه ورود پیدا می‌کنیم حریم‌های بین زنان و مردان مطرح می‌شود حتی حریم‌های بین زنان و زنان و مردان و مردان؛ رعایت این حریم‌ها یعنی نظم اجتماعی را رعایت کردن یعنی حریم‌هایی که طبیعت معنی می‌کند را باید پاسخ دهیم.

وی افزود: جامعه یعنی نظمی که باید آن را رعایت کرد، اگر رعایت نشود ناخواسته جامعه آن فرد را بیرون خواهد انداخت، بنابراین به اندازه خود جامعه نظم آن مهم است و زمانی یک جامعه، جامعه نامیده می‌شود که نظمی در آن وجود دارد رعایت شود وگرنه در درجه اول به خود آن جامعه آسیب وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه با تأکيد بر اینکه مسئله حجاب در اجتماع یکی از مواردی است که برای نظم عمومی یک جامعه خاص مد نظر است، بیان کرد: حتی در خیلی از کشور‌های اروپایی مسئله پوشش در ادارات و دستگاه‌های اجرایی آنها جز قوانینشان است آنها اعتقاد دارند اگر همان میزان حجاب را در اداراتشان تعریف نکنند هدف آن نهاد مختل می‌شود و آن دانشگاه و یا آن نهاد به چیز دیگری غیر از هدف خود می‌پردازند اداره‌ها میزانی از پوشش را که در نظر می‌گیرند اجرای آن الزامی می‌شود و برای برهم نخوردن مدیریتشان رعایت آن لازم است.

جوادی عنوان کرد: اگر قرار است جامعه‌ای متشکل از زن و مرد در کنار هم به سمت یک هدف حرکت ‌کنند لازم به رعایت پوشش است طبیعت زن و مرد به گونه‌ای تعریف شده است که چه مسلمان باشد چه نباشد باید حجاب را رعایت کند بنابراین حجاب جز دستورات عالی اجتماعی است که خداوند به جامعه فرصت می‌دهد که به یک بلوغی برسد و بعد حجاب را رعایت کنند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: اینکه خداوند در ایام هجرت پیامبر(ص) آیه حجاب را نازل می‌کند نه در ایام بعثت معنا و مفهومش این است که مخاطبین خیلی پذیرا نبودند و غرق در جاهلیت خود بودند به گونه‌ای که زن را یک کالا می‌دانستند و کم کم این جامعه که از جاهلیت خود رنج می‌برد و آماده پذیرای یک تحول در جامعه می‌شود در این زمان با توجه به موقعیت و بلوغ فکری جامعه خداوند احکام حجاب را نازل کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که مسئله حجاب به قدری مهم بود که خداوند از اول بعثت پیامبر(ص) آن را مطرح نکرد و خواست تا جامعه به یک بلوغی برسد، تصریح کرد: قرآن انسان‌ها را به یک مسئله پیش‌پا افتاده ارجاع نمی‌دهد و همیشه دستور می‌دهد که آینده نگر باشیم. رعایت نکردن حجاب در آینده هم به خود شخص و هم به جامعه آسیب می‌رساند؛ خداوند همه را بر اساس نقطه کمالی خود خلق کرده است، بنابراین خداوند انسانها را براساسی خلق کرده است که می‌تواند به جایی برسد که خیلی از علمای ما رسیدند.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 1 مهر 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode