ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 شهريور 1402     |     کد : 201866

رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس:

نتوانستیم جزئیات تابلوی عظیم دفاع مقدس را بشناسیم و بشناسانیم

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت با بیان اینکه واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهمی از تاریخ کشور ماست، فرمودند: ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم.

 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت با بیان اینکه واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهمی از تاریخ کشور ماست، فرمودند: ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم.
به گزارش ایکنا، مراسم دیدار جمعی از طلایه‌داران، خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان و امدادگران و پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس از لحظاتی پیش در حسینیه امام خمینی(ره) آغاز شد.

ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، حسین طاهری از مداحان کشور به حماسه‌سرایی پرداخت و در ادامه ۶ نفر از نخبگان خانواده‌های شهدا و ایثارگران به ایراد سخن پرداختند.

علاوه بر حضور برخی از پیشکسوتان دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره)، جمع دیگری از فعالان دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور نیز از طریق ارتباط تصویری با همه مراکز استان‌ها در این دیدار حضور دارند.
 
در ادامه این مراسم رهبر انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداختند که گزیده‌ای از بیانات ایشان در جمع پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت به شرح ذیل است:
 
ـ خیلی خدای متعال را شاکرم که به بنده توفیق داد در این جلسه باشکوه و جامع و پرمعنا حضور پیدا کنم و تشکر می‌کنم از کسانی که ترتیب این جلسه را دادند. همچنین تشکر می‌کنم از برادران و خواهرانی که در این آغاز جلسه یکساعت و خرده‌ای برنامه اجرا کردند.
 
ـ تلاوت قرآن خوب، سرودها عالی؛ هم شعر هم آهنگ، برنامه مداحی خیلی خوب، سخنران‌ها مطالب بسیار خوبی را بیان کردند. همه تقریبا آن چیزهایی که در دل ما و در ذهن ماست در حول و حوش مسائل دفاع مقدس و ارتباطش با مردم در همین بیانات این خانوم‌ها و آقایان بود، منتهی خب احتیاج دارد تأمل بشه، تفکر بشه، راهکار پیدا بشه انشالله.
 
ـ آنچه که بنده می‌خواهم عرض کنم این است که واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهمی از تاریخ کشور ماست. این مقطع را، این واقعه مهم را، باید درست بشناسیم و به اذهان نسل‌های بعدی آن را معرفی کنیم.
 
ـ عقیده راسخ بنده این است که اگر نسل‌های پی در پی ما بشناسند جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را و بدانند که در این واقعه مهم چگونه ملت ایران توانست خود را به سکوی پیروزی برساند و در آنجا بایستد با قدرت، با سربلندی، برای آنها در این شناخت درس‌های بزرگی وجود خواهد داشت، کارهای بزرگی پیش خواهد رفت؛ این عقیده راسخ بنده است.
 
ـ عظمت این واقعه را باید شناخت. خیلی کار شده؛ کتاب نوشته شده، فیلم ساخته شده، خاطرات‌گویی شده، لکن به نظر من جا برای کار هنوز بسیار زیاد است. ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم. از دور داریم می‌بینیم، اگر نزدیک برویم هر تکه آن انقدر زیبایی، انقدر ظرافت، انقدر کارهای پرمغز و پرمعنا در او وجود دارد که انسان حیرت می‌کند؛ هر تکه‌ای اینجور است. اینها باید معرفی شود.
 
ـ عظمت این حادثه را از چند زاویه می‌شود دید. ما می‌خواهیم عظمت این حادثه معلوم شود. از چند زاویه، از چند دیدگاه میشود مشاهده کرد؛ یکی از زاویه آن چیزی است که از آن دفاع می‌شد. چون بحث دفاع مقدس است. از چی دفاع می‌کردیم ما؟ این یکی. از این زاویه نگاه کنیم بخش مهمی از عظمت این واقعه روشن خواهد شد.
 
ـ یکی از این زاویه است که این دفاع در مقابل کی انجام می‌گرفت، کی هجوم کرده بود که لازم بود دفاع صورت بگیرد؛ این هم زاویه دیگری است که به نظر من مهم است.
 
ـ دیدگاه سوم، زاویه سوم، این است که این دفاع به وسیله کی انجام گرفت، دفاع‌کنندگان کیا بودند. این هم یک چیز بدیع و مهمی است.
 
ـ زاویه چهارم این است که آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود.
 
ـ حالا این چهار جهت را من ذکر کردم، از جهات دیگر هم می‌شود البته نگاه کرد.
 
ـ اما اینکه از چه چیزی دفاع می‌شد، در دفاع مقدس دفاع می‌شد از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول انقلاب اسلامی بود و از تمامیت ارضی کشور. این سه عنوان مهمی بودند که دفاع از اینها انجام می‌گرفت. طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البته جبهه اساسی و مهم دشمن، که حالا شرح می‌دهم بعدا در بخش دوم، هدف‌شان مسئله تمامیت ارضی نبود، آن هدف صدام بود. هدف آنها انقلاب بود. آنها می‌خواستند این انقلاب بی‌نظیر و کبیر و مهمی که در ایران به برکت جان‌فشانی مردم اتفاق افتاده بود، این انقلاب را سرکوب کنند.
 
ـ چرا می‌گوییم بی نظیر؟ برای خاطر اینکه یک پدیده‌ای بود که نظیر او در پیش از این در انقلاب‌های بزرگ اتفاق نیفتاده بود. مردمی بود، دینی بود، اصیل و غیر وابسته بود، مربوط به یک ملت بود، عمومی بود، مثل کودتاها و مثل انقلاب‌های احزاب و اینها نبود. این انقلاب توانسته بود نظام وابسته و فاسد حاکم بر کشور را برکنار کند و یک نظام جدید، یک سخن نو را در این کشور حاکم کند؛ جمهوری اسلامی. جمهوری یعنی مردمسالاری، اسلامی یعنی دین، مردمسالاری دینی. حرف نویی بود در دنیا، در تاریخ.
 
ـ حکومت‌های دینی داشتیم بحث مردمسالاری در آن نبود. حکومت‌های مردمسالار، یا واقعی یا صوری و اسمی داشتیم، بحثی از دین در آن نبود. حکومتی که در آن، نظامی که در آن، دین و دنیا، دنیا و آخرت، مردم و خدا، در او دخالت دارند و سازنده او هستند یک چنین چیزی بی‌سابقه بود، این اتفاق افتاده بود، می‌خواستند این را منکوب کنند، مقهور کنند و جمهوری اسلامی را از بین ببرند. هدفشان این بود. تا الان هم هدف همین است. تا الان هم بهانه‌های مختلفی وجود پیدا می‌کند اما آنهایی که با جمهوری اسلامی طرفند، مقابلند، دشمنی می‌کنند، مسئله‌شان، مسئله جمهوری اسلامی است، مسائل فرعی و حاشیه‌ای در درجه بعد قرار دارند. مسئله اصلی اینه. آن روز هم این بود.
 
ـ البته در این بین یک آدم خبیث، زیاده‌خواه و دور از همه اصالت‌های بشری و انسانی مثل صدام یک هدف دیگر هم داشت و او این است که در کنار نابود کردن جمهوری اسلامی، تمامیت ارضی کشور را هم مورد تعرض و چپاول قرار بدهد و بخش‌های نفت‌خیز و ثروتمند کشور را بردارد. منتهی دیگر اطراف قضیه به این خیلی اهمیت نمی‌دادند، مسئله اصلی‌شان همون این بود.
 
ـ خیلی فرق می‌کند که یک جنگی برای جابجایی یک بخشی از مرز بین دو کشور اتفاق بیفتد یا یک جنگی برای نابود کردن آن چیزی که هویت یک ملت را تشکیل می‌دهد اتفاق بیفتد.
 
ـ جنگ‌ها در دنیا خیلی اتفاق می‌افتد؛ جنگ‌های مرزی است برای تصرف سرزمین است اما آن جنگی که هویت یک ملت را، هستی یک کشور را، دستاورد جان‌فشانی یک ملت را که انقلاب اسلامی است، آن را بخواهد هدف قرار دهد، این جنگ با آن جنگ‌ها فرق دارد، این واقعه با آن وقایع فرق دارد.
 
ـ بنابراین، آن چیزی که از او دفاع می‌شد این نقطه‌های اساسی و مهم بود. مسئله فقط این نبود که حالا یک قسمتی از مرز عقب می‌رود یا جلو بیاید. مرزهای جغرافیایی تغییر پیدا می‌کند. اگرچه آن هم البته مهم بود اما این اهمیتش قابل مقایسه با او نیست. این از زاویه آن چیزی که از آن دفاع می‌شد، موضوع دفاع.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 شهريور 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode