با گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی و دستیابی سادهتر به اطلاعات، نه تنها هر گوشهای از شهر میتواند اطلاعات مورد نیاز شما را به نمایش درآورد، که نیاز به گفتگو کاهش خواهد یافت.
محمود حاجزمان: احتمالا شهرهای دنیا به زودی با رازهایی پوشیده میشوند که ما با چشمان غیرمسلح قادر به دیدن آنها نیستیم. خیابانها، ساختمانها، و گاهی اوقات حتی خود شهروندان ممکن است سرشار از اطلاعات مجازی باشند. به کمک واقعیت افزوده (Augmented Reality)، شما میتوانید ظرفیت خالی یک هتل را که روی دیوار آن خودنمایی میکند مشاهده کنید؛ یا منوی یک رستوران را در حالیکه از کنار آن عبور میکنید بخوانید. همچنین مردمی که شما میبینید ممکن است حتی قبل از اینکه سخنی به زبان آورید، نام و عنوان شغلی خود را برای شما نمایش دهند.
به گزارش نیوساینتیست، واقعیت افزوده (AR) به کمک ابزارها و اینترنت، با اضافه کردن اطلاعات گرافیکی به اجسامی که در میدان دید شما قرار دارند، در حال خلق لایه جدیدی در چشمانداز شهری است. دوربینها و عینکهای مخصوصی که برای AR لازم است در حال کوچکتر شدن، هوشمندتر شدن و طراحی بهتر هستند و ممکن است به زودی روشی را که ما با آن فضا و اجسام پیرامون خود را تجربه میکنیم، تغییر دهند. جیمز آلیبان، طراح و هنرمند ای.آر ساکن لندن میگوید: «برای کمک به تصمیمگیری ما، اطلاعات به صورت یکپارچه در خواهد آمد.»
شهرهای ای.آر از میلیونها منبع، از آگهی دهندهها گرفته تا شبکههای اجتماعی تشکیل خواهند شد. به عنوان مثال فرایند خرید کردن را در نظر بگیرید. پراناو میستری، محقق ای.آر در آزمایشگاه رسانه ام.آی.تی (انستیتو فناوری ماساچوست) تشریح میکند که چطور تبلیغات شناور در یک بقالی میتواند شما را به انجام یک خرید عالی هدایت کند. به گفته وی، اجناس موجود در قفسهها را میتوان به صورت مجازی برچسب قیمت زد و اطلاعات مبسوطی درباره منشاء آنها به مشتری ارائه کرد. به عنوان مثال اگر میخواهید بدانید که آیا کاهویی که قصد خرید آن را دارید در مزرعه پرورش یافته ، کافی است سوال کنید. میستری میگوید: «در واقع اطلاعات به صورت جزئی از خود محصول در میآید.»
چنین ضرورتی به این معناست که اغلب تصمیمات ما به ابزارها و اینترنت واگذار خواهد شد. این امر میتواند ما را بیش از اندازه به فناوری وابسته کند. آلیبان میگوید: «اگر این ابزار از کار بیفتد، کاربر دچار اشکال میشود. حتی میتوان گفت که وی به طرز موثری بخشی از ذهن خود را از دست میدهد.»
به گفته کیچی ماتسودا، معمار و طراح ای.آر ساکن لندن، واقعیت افزوده ممکن است چیزی بیش از مواجهه ما با اجسام بیحرکت را تغییر دهد. اطلاعات شخصی افراد که از شبکههای اجتماعی و سایر منابع اینترنتی جمع آوری شده ، ممکن است هنگامیکه شما با آنها روبهرو میشوید نمایش داده شود. در نتیجه احتمالا نیاز کمتری به گفتگوهای کوتاه خواهد بود. وی میگوید: «داشتن اطلاعاتی که هر زمان به آسانی در دسترس است، میتواند اثرات دگرگون کنندهای بر تعاملات اجتماعی ما داشته باشد.»
به طور آشکار، نمایش چنین اطلاعاتی باعث برانگیخته شدن نگرانیهایی در خصوص حریم خصوصی میشود. اگر ابزار شما روزی اتفاقا یک فرد را در خیابان به نمایه شبکه اجتماعی دیگران متصل کند، آن وقت ناشناس ماندن کار بسیار سختی خواهد بود. با این وجود، به نظر میرسد که در مجموع ای.آر به ما امکان خواهد داد که در یک دنیای باشکوهتر و پرطراوتتر حرکت کنیم.