محمدباقر صدقی، معاون ارتباطات مؤسسه مبنا، در نشست خبری تشریح برنامههای همایش «بررسی وضعیت دینداری ایرانیان و رونمایی از کتاب سالنمای دین و دینداری» با بیان اینکه دینداری مردم فقط سه چهار درصد نسبت به اول انقلاب کمتر شده است، گفت: براساس پیمایش صورت گرفته ۷۹ درصد مردم اهل قرائت قرآن و ۷۶ درصد اهل دعا و مناجات هستند.
محمدباقر ضدقی و آرش رجبیبه گزارش ایکنا، محمدباقر صدقی، معاون ارتباطات مؤسسه مبنا، ۳۰ بهمن ماه در نشست خبری تشریح برنامههای همایش «بررسی وضعیت دینداری ایرانیان و رونمایی از کتاب سالنمای دین و دینداری» که در این مؤسسه برگزار شد، گفت: همایش مذکور روز چهارشنبه، سوم اسفند ماه در مرکز مدیریت حوزه خواهران برگزار خواهد شد و در کنار آن قرار است از پروژه سالنمای دین و دینداری در ایران رونمایی شود.
صدقی با بیان اینکه در این همایش از سومین دوره سالنمای دینداری ایرانیان رونمایی میشود اظهار کرد: حجج اسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، فاضل، مدیر حوزه عمیه خواهران، ملکی، قائم مقام حوزه علمیه، خانم برقعی، مدیر الزهرا و دشتی، رئیس مؤسسه مبنا و چند استاندار هم از سخنرانان این همایش خواهند بود.
صدقی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنفرانس، هجمههای گستردهای است که به دین و دینداری از سوی معاندین و دشمنان صورت میگیرد، افزود: برخلاف القائات صورت گرفته نوع و روند دینداری در کشور آنطور که تبلیغ میشود بد نیست و مردم به تعبیر رهبری حقیقتا دیندار هستند.
معاون ارتباطات مؤسسه مبنا تصریح کرد: براساس پیمایش صورت گرفته در برخی موضوعات نتایج جالبی به دست آمده است مثلا در بحث توکل به خدا در زندگی ۸۸/۴ درصد، توسل به ائمه ۷۲/۱، اعتقاد به آسمانیبودن قرآن، ۸۶/۹، اعتقاد به امام زمان(عج) ۷۵ درصد و لزوم اجرای دین، ۷۵ درصد در بین مردم موافق داشت.
۷۹ درصد ایرانیان اهل قرائت قرآن هستند
وی اضافه کرد: همچنین ۸۸ درصد ایستادگی در برابر ظلم را مورد تایید قرار دادند؛ ۷۹ درصد اهل قرائت قرآن و ۷۷ درصد اهل زیارت، ۸۸ درصد اهل دعا و نیایش، ۷۶ درصد اهل دعا و مناجات و ۶۸ درصد اهل حضور در مراسمی مانند شبهای قدر بودند.
صدقی گفت: ۴۸ درصد خواهان حضور در اربعین به عنوان یک مناسک هستند، ۷۲ درصد معتقدند که قوانین کشور برگرفته از اسلام باید رعایت شود، ۷۶ درصد به نماز و روزه باور دارند، به صدقه ۹۳ درصد و به کمک به دیگران ۸۸ درصد باورمند و معتقد هستند.
وی با تاکید بر اینکه میزان دینداری از ابتدای انقلاب چند درصد یعنی سه تا چهار درصد کاهش داشته است، افزود: مخاطبان این پیمایش که اطلاعات آن ارائه شد جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه و پیمایش عمومی بوده است و در پیمایش عمومی خواهران دیندارتر شناخته شدهاند.
صدقی بیان کرد: غیر از حوزه ۴۰ نهاد در عرصه دینداری فعال هستند و معتقدم باید انسجامی پیدا کرده و سازمان دهی مناسبتری داشته باشند.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین آرش رجبی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران، گفت: حوزه خواهران در عرصه تربیت و مهارتآموزی و کنشگری در عرصههای مختلف نقش دارد و با توجه به اینکه رکن این امور، طلاب خواهر هستند میتوانند ایفای نقش مؤثرتری هم داشته باشند.
وی افزود: برخی روشنفکران تعاریفی از دینداری دارند و ما به صورت کلی سه مدل کلان دینورزی داریم؛ دینورزی معرفتبنیان یعنی عقلی و برهانی، دینداری اخلاقبنیان و دینداری مناسکبنیان که مبتنی بر مناسک است.
رجبی تصریح کرد: همه این مدلها نماد بیرونی دارد و البته چیزی که بیشتر ملموس است دینداری مناسکمحور است. البته رشد مناسک در نظر برخی افراد نشانگر رشد دینداری تلقی میشود ولی به نظر بنده به تنهایی کفایت نمیکند زیرا در روایات امانتداری و صداقت شاخص دینداری است. اهل بیت(ع) فرمودند دینداری به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست بلکه اخلاقمحوری و تعاملات درست اجتماعی را معیار میدانند.
مناسک بدون اخلاق در معرض قشریگرایی است
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: حوزه علمیه چون وظیفه تبیین حقایق و دینداری را دارد در توسعه مناسک و اخلاق درست نقش جدی دارد زیرا مناسک دور از اخلاق منجر به قشریگری میشود و مستعد ایجاد رفتارهای ضداخلاقی است.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه در راستای ایجاد معرفت جامع، صحیح و متعادل در سبک زندگی تلاش میکند، اضافه کرد: حوزه خواهران با ظرفیتی که در ۲۸ استان با ۵۰۰ مرکز آموزشی پژوهشی و بیش از ۵۰ هزار طلبه فعال دارد میتواند نقش و اثر زیادی در تربیت دینی مردم داشته باشد.
وی افزود: طلاب خواهر در عرصه تخصصی جمعیت و خانواده، ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره، عفاف و حجاب و تبیین و تربیت فرزند و فضای مجازی، پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی و ... فعالیت دارند و این مسائل در بعد ایجابی و سلبی در زدودن آسیبها نقش دارد ولی الان ما در وضعیت مطلوب قرار نداریم.
معاون فرهنگی حوزه خواهران گفت: به باور بنده، سبک دینداری تغییر کرده است ولی اصل دین تغییری ندارد. به نظر بنده دینداری عمیقتر هم شده است البته ما در ارائه آمار، حتی کسانی را که چالشی در دینداری دارند هم در این حوزه میگنجانیم.
دینداری را به مناسک خلاصه نکنیم
وی با بیان اینکه حضور جوانان در برخی مناسک و ظواهر، خیلی نمایان است یا آمار اعتکاف خوشحال کننده است ولی نباید دینداری را به این نمادها منحصر کنیم، تاکید کرد: برخلاف برخی که شیعه را نمادمحور میدانند معقتدم شیعه معرفتبنیان است و نه مناسکمحور و مناسک را ابزاری برای تعمیق معرفت دینی میداند.
انتهای پیامس