ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 31 خرداد 1403
پنجشنبه 31 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 بهمن 1401     |     کد : 200346

توسط انتشارات فاطمی؛

مجموعه سه جلدی» معلمی بهتر» روانه بازار نشر شد

مجموعه کتاب‌های «معلمی بهتر»توسط انتشارات فاطمی منتشر و روانه بازار نشر شد.

مجموعه کتاب‌های «معلمی بهتر»توسط انتشارات فاطمی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه کتاب‌های «معلمی بهتر» در سه جلد با عناوین «معلمی و آداب زندگی» نوشته لیلا سلیقه دار، «معلمی و علوم اعصاب تربیتی» نوشته علی نوری و «معلمی و فلسفه برای کودکان» نوشته یحیی قائدی به تازگی توسط انتشارات فاطمی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

معلمان توانمند نقشی تعیین کننده در تحقق و تثبیت ایران قدرتمند دارند. پس توانمندسازی را باید یک مأموریت ملی قلمداد کرد که مشارکت در آن بی تردید یک مسئولیت خطیر ملی است. این مجموعه با هدف کمک به کنشگران تعلیم و تربیت و بر اساس این فرض تولید و منتشر شده است.

محمود مهر محمدی دبیر این مجموعه درباره مجموعه کتب «معلمی بهتر» می‌گوید به نظرم دانش و دانشوری یا یادگیری مستمر را اگر ذات و هم‌زاد کنش حرفه‌ای تدریس مؤثر یا معلمی بدانیم، هیچ گروه از معلمان نمی‌تواند از مطالعه این دست آثار خود را بی نیاز بداند. مگر این‌که شوق یادگیری و بالندگی را از دست داده باشد. خصوصاً دانشجو معلمان در فرایند تکوین شخصیت معلمی و حرفه‌ای خود می‌توانند به این منابع تکیه کنند. شوق یادگیری در آنها علی‌القاعده در اوج است.

وی افزود: نقطه عطف کتاب‌های این مجموعه که در عین‌حال آنها را از کتاب‌های موجود متمایز می‌کند، مرتبط با ساختار تدوین کتاب‌های متعلق به این مجموعه است. در این ساختار تمامی عناصر از جمله روایت‌ها نقش کلیدی دارند. روایت‌ها پیش از ارائه هر بخشی از محتوای علمی یا هر فصل کتاب جانمایی شده‌اند. معلمان یا دانشجو معلمان که مخاطب این کتاب‌ها هستند باید بتوانند خود را در این روایت‌ها ببینند یا با آن ارتباط برقرار کنند. بدین منظور سعی شده باور پذیر و جذاب باشند. طرح مبحث نظری متعاقب ارائه روایت یا موقعیت عملی، سبب برقراری ارتباط عمیق‌تر خواننده با آن مبحث یا معنادار جلوه‌کردن آن می‌شود. وگرنه بحث‌های نظری در حوزه معلمی فراوان و در قالب‌های گوناگون در دسترس علاقمندان هست.

وجه متمایز دیگر سوال‌هایی است که پس از هر روایت طرح شده تا خواننده را دعوت به ثبت نظر در موقعیتی که معرف حال و اکنون اوست بکند. همین پرسش‌ها بعد از ارائه بحث نظری تکرار شده‌اند تا خواننده دوباره و این بار در موقعیت تازه (کارشناسانه‌تر) نظرات خود درباره روایت ابتدای فصل را ثبت کند و با پاسخ‌های نوبت اول خود مقایسه کند. حال و هوای سوال‌هایی که در دو نوبت خواننده دعوت به پاسخ‌دادن می‌شود بدین قرار هستند؛ گرچه در همه‌ی موارد از این عبارات استفاده نشده است.

تشکیل گروه‌های یادگیری در مدارس برای مطالعه و بحث درباره مضامین این کتاب‌ها توصیه من است. حتی اگر نیاز به پشتیبانی تخصصی در این گروه‌های یادگیری داشته باشند ما آمادگی داریم. برای دانشجو معلمان هم توصیه می‌کنم حلقه‌های یادگیری با استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی با محوریت معلمی‌بهتر تشکیل شود تا بحث و گفتگو درباره کتاب مورد علاقه‌شان شکل بگیرد. البته اجرای این پیشنهاد تنها برای بهره‌مندی بیشتر است. وگرنه مطالعه و استفاده فردی خواه برای معلمان یا دانشجو معلمان حتماً در جای خود مفید است.

در بخشی از یکی از این کتاب‌ها با عنوان «معلمی و فلسفه برای کودکان» می‌خوانیم:

«فعالیت های مراقبتی به عنوان یک سری فعالیت‌های کمک کننده، حمایتی و تسهیل کننده، تعریف شده است کهدر جهت رفع نیازهای بالقوه و بالفعل فرد یا گروهی دیگر انجام می‌گیرد و هدف نهایی و غایی آن، بهبود شرایط و زندگی افراد است واتسون می‌گوید مراقبت یک علم است که بر را در بر گرفته است. در واقع این علم بیانگر تجربه‌ها، پدیده‌ها و فرایند مراقبت است. دو شاخصه اصلی مراقبت، هنر و انسانیت است. سوانسون یکی از نظریه پردازان پرستاری، مراقبت را یک روش پرورشی می‌داند که باعث ارزش گذاری احساس تعهد و مسئولیت پذیری در فرد می‌شود بریلوسکی و وندر مراقبت را به عنوان یک ارتباط، عمل، نگرش و پذیرش خود ودیگران تعریف کرده و بیان نموده‌اند که مقاهیمی همچون اعتماد و تعهد، با مفهموم مراقبت در ارتباط هستند.

مراقبت دارای ابعاد زیستی_ فرهنگی، روانی، اجتماعی و محیطی است و عناصر آن شامل حمایت احساسی، تأمین آرامش، راحتی و برقراری ارتباط مناسب است. ویدرمارک_ پترسون و همکاران مراقبت را به دو عنصر اصلی تفکیک کرده‌اند که یک بعد بر تأثیرگذاری آن اثر دارد و بعد دوم بر آسودگی فرد مؤثر است. پیامد نهایی مراقبت، رضایت و سازگاری روانی است چهار معنا را برای مراقبت در نظر گرفته است.

نخست، مراقبت ابراز علاقه به یا نگرانی برای چیزی یا کسی است. به عنوان مثال وقتی می‌گوئیم «من به او اهمیت می دهم» در زبان انگلیسی از واژه caring استفاده می‌کنیم. دوم، مراقبت به معنای احتیاط و مواظبت کردن از خود است.»

دو کتاب «معلمی و علوم اعصاب تربیتی» و «معلمی و آداب زندگی» در ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزارتومان و کتاب «معلمی و فلسفه برای کودکان» در ۵۰۰ نسخه با قیمت ۸۵ هزارتومان عرضه شده‌اند.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 29 بهمن 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode