ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 اسفند 1400     |     کد : 198219

مرتضی وافی:

مرزبانی مورد نظر امام سجاد(ع) فراتر از مرزهای جغرافیایی است

حجت‌الاسلام مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، با بیان اینکه در معرفی صحیفه سجادیه در سطح دنیا کوتاهی‌ کرده‌ایم، گفت:

 حجت‌الاسلام مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، با بیان اینکه در معرفی صحیفه سجادیه در سطح دنیا کوتاهی‌ کرده‌ایم، گفت: مرزبانی و مرزداری، فقط مرزبانی جغرافیایی نیست که خط‌کشی داشته باشیم؛ از منظر ایشان هر جا مسلمانی هست و هر جا دشمنی هست که برای یک مسلمان نقشه می‌کشد نیاز است مرزبانی صورت بگیرد.

مرتضی وافیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، ۱۶ اسفندماه در نشست علمی «موضوع مرزداری و مرزبانی جغرافیایی دینی فرهنگی؛ گزارشی از مضامین والای دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه»، گفت: اصل در صحیفه سجادیه و به خصوص دعای ۲۷ صحیفه، جریان معرفت حضرت حق است و عبادت شکل نمی‌گیرد مگر با معرفت به خدا و در پرتو این معرفت انسان از قید بندگی غیر خدا رها می‌شود.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در ذیل جریان امامت و براساس ماموریت همه جانبه و بر مبنای کلهم نور واحد ادعیه را املاء و انشاء فرمودند، افزود: رهبر انقلاب در دهه ۵۰ که ۳۰ سال سن داشتند، ۷۰۰ سخنرانی دارند که خلاصه و عصاره آن در کتاب انسان ۲۵۰ ساله و حماسه امام سجاد(ع) شکل گرفته است. امام سجاد(ع) بر اساس یک ماموریت تعریف شده اقدامات خود از جمله روش دعا را در پیش گرفتند و تعبیر حماسه امام سجاد(ع) از سوی رهبر انقلاب، تعبیر کمی نیست.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: به تعبیر یکی از مراجع معظم تقلید، دعا، زبان ساده فطری انسان و محور وحدت‌بخش است؛ کتاب شریف صحیفه سجادیه در مجمع تقریب مذاهب اسلامی، یکی از محورهای گفت‎وگو و تقریب است و اگر بتوانیم همین کتاب را به مسلمانان و حتی ادیان دیگر معرفی کنیم تاثیرات فراوانی خواهد داشت.
کوتاهی در حق صحیفه سجادیه

وافی اظهار کرد: ما حتی نتوانسته‌ایم این کتاب را به عنوان یک متن ادبی کلاسیک قرن اول از یک امام معصوم به دنیا معرفی کنیم و اگر در همین حد هم معرفی شده بود اندیشمندان و استادان در سطح دنیا درباره آن سخن گفته و مطلب می‌نوشتند و این اسباب تاثر و تاسف است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در بین دعاهای صحیفه، دعای ۲۷، ویژه است؛ البته دعاهای صحیفه این ویژگی کلی را دارند که سیر در آن وجود دارد و از یک نقطه شروع می‌شود، مقدمه و ذی المقدمه و پاسخ و جواب دارد، تفصیل و اجمال است یعنی گاهی یک جمله و موضوع بسط داده می‌شود، این هنر امام معصوم(ع) است که این‌طور در قالب دعا و مناجات این سیر را دنبال می‌کنند و این ویژگی در دعای ۲۷ بیشتر است.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر در دعاهای صحیفه، مباحث زیباشناختی و ادبی است و اگر کسی بخواهد سراغ شرح و تفسیر برود باید به آن توجه کند، مثلا امام فرمودند: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ؛ ولی نفرمود واحفظ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ ...، یعنی واژه‌ای به کار برده‌اند که از عمق بیشتری برخوردار است.
شرط استجابت دعا

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: مسئله دیگر در دعاها این ست که اگر ما چیزی را از خدا می‌خواهیم باید برای آن تلاش هم بکنیم، نه صرفا نشستن و خواستن، حرکت و برنامه‌ریزی به سمت تحقق خواسته‌ها خیلی مهم است؛ به همین دلیل پیامبر(ص) فرمودند: افضل اعمال امتی انتظار الفرج؛ برترین عمل بنده من، انتظار است؛ یعنی در انتظار عمل رخ می‌دهد نه فقط خواست زبانی و ظاهری.

وافی بیان کرد: بنابراین اگر صحیفه سجادیه برون‌داد عملی نداشته باشد و به نسخه علمی در اسناد کلان و مجموعه‌های بالادستی ما تبدیل نشود، موفقیت چندانی نداریم و  باید با نگاه سند و نقشه راهبردی به آن بنگریم. نگاه ما به دعای ۲۷ هم از این منظر مطرح است.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه افزود: اولین نکته حضرت در این دعا تدابیر کلان و  ماموریت‌های جامعه اسلامی در ارتباط با مرزها و مرزداران است، دوم چشم‌انداز کلان و راهبردهایی است که امام برای رسیدن به وضع مطلوب تبیین می‌فرمایند؛ سومین مسئله هم اینکه فقط مرزداری و مرزبانی کفایت می‌کند یا اینکه نیازمند تربیت و آموزش هم هستیم؟ تاکید امام(ع) بر این است که نیروهایی که قرار است مرزدار و مرزبان باشند باید آموزش ببیند و تربیت شوند و جالب اینکه حتی مواد آموزشی مورد نیاز برای آنان هم بیان شده است.

وافی با بیان اینکه البته اگر این آموزش‌ها و تربیت رخ دهد اتفاقات بزرگی هم رخ خواهد داد، تصریح کرد: محور دیگر در فرمایشات امام در این دعا این است که اگر ما درست حرکت کرده و تدبیر و راهبردهای صحیح داشته باشیم چه تبعاتی برای دشمن دارد و او را درگیر چه چالش‌ها و موانعی خواهد کرد.
مرزبانی مدنظر امام سجاد(ع) فراتر از جغرافیا

وی افزود: ممکن است کسی بگوید محور معطوف به درگیری‌های بیرونی و خطراتی است که از بیرون جامعه اسلامی را تهدید می‌کند پس درون جامعه چه؟ بنابراین حضرت به آثار و برکات مرزداری و مرزبانی صحیح در درون جامعه هم می‌پردازند و تعابیر عجیبی در این مسئله دارند. همچنین محور بعدی این دعا این است که آیا مرزبانی و مرزداری، فقط مرزبانی جغرافیایی است که خط‌کشی داشته باشیم که عده‌ای در لبنان، عراق و یمن و ملتی در ایران هستند، مرزداری از منظر امام سجاد(ع) فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

وافی تاکید کرد: از منظر ایشان هر جا مسلمانی هست و هر جا دشمنی هست که برای یک مسلمان نقشه می‌کشد نیاز است مرزبانی صورت بگیرد یعنی جریان، فقط دین و مذهب نیست بلکه امام به فرهنگ انسانی، اخلاق و معنویت، آزادی‌خواهی و عدالت حساسیت دارند و تاکید دارند که ما در این عرصه‌ها هم وظیفه داریم. مسئله از منظر امام، در کنار جنگ نظامی و سخت، جنگ نرم هم هست.

وی اضافه کرد: حضرت در دعای ۲۷ به جایی می‌رسند که به چیزی غیر از نصب پرچم توحید روی کره زمین رضایت نمی‌دهند و آرمان حاکمیت توحید بر سراسر گیتی را پیگیری می‌فرمایند. ضلع دیگر دعا این است که در جریان مرزبانی و مرزداری چه احوالی برای مرزدار و مرزبان ایجاد می‌شود، ایشان جریان شوق و رغبت را مطرح فرموده‌اند یعنی انگیزه و گرایشات معنوی جدی است که باعث مرزبانی صحیح جغرافیایی، دینی و فرهنگی و انسانی می‌شود.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: حالات و ثواب‌هایی را برای مرزداری توصیف فرموده‌اند که خسته نشود و در راه نماند، اگر شوق و رغبت و امید در مرزبان و مرزدار نباشد ممکن است در میانه راه ببرد. سستی و دست روی دست گذاشتن از پیامدهای نبود شوق و رغبت است.

وی افزود: مسئله دیگر معطوف به عده‌ای است که پشت سر مرزبانان و مرزداران قرار دارند، یعنی عقبه فکری و نظامی هم باید لحاظ شود.
فرازهای ابتدایی دعای ۲۷ صحیفه
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ. خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن.
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ . خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومندشان ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقّت نظر عنایت کن.
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ عَرِّفْهُمْ مَا يَجْهَلُونَ ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا يَعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا يُبْصِرُونَ. خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و آنچه را به آن، جاهل‌اند به آنان بشناسان؛ و آنچه را نمی‌دانند، به آنان بیاموز؛ و آنچه را بینش ندارند، نسبت به آن بینا و آگاهشان کن.
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْيَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ ، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْيُنِهِمْ ، وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِيهَا مِنْ مَسَاكِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّيَةِ بِصُنُوفِ الَّثمَرِ حَتَّى لَا يَهُمَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالْاِدْبَارِ ، وَ لَا يُحَدِّثَ نَفْسَهُ عَنْ قِرْنِهِ بِفِرَارٍ .


نوشته شده در   سه شنبه 17 اسفند 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode