ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 مهر 1399     |     کد : 193699

روز شمار تاريخ

سه شنبه8مهر1399-10صفر1442-29سپتامبر2020

شهادت سرداران اسلام "فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان‏آرا" در سانحه هوایی (1360 ش)

شهادت سرداران اسلام "فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان‏آرا" در سانحه هوایی (1360 ش)

شهادت سرداران اسلام "فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان‏آرا" در سانحه هوایی (1360 ش)
پس از پایان موفقیت‏آمیز عملیات ثامن‏الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه، جهت تقدیم گزارش به حضرت امام خمینی(ره) فرماندهی معظم کل قوا، عازم تهران می‏شوند. به این منظور، یک فروند هواپیمای سی 130 با چهل نفر سرنشین و 27 مجروح و 32 تن از شهدای عملیات ثامن‏الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در آمد. اما این هواپیما در 30 کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه گردید. خلبان سعی نمود هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند که پس از طی مسافت 270 متری، بال چپ هواپیما به زمین اصابت می‏کند. هواپیما متلاشی شده و آتش می‏گیرد که در نتیجه 49 نفر از سرنشینان هواپیما از جمله این پنج فرمانده به شهادت رسیدند که عبارتند از: سرلشکر ولی ‏اللَّه فلاحی، جانشین ستاد مشترک ارتش، سرتیپ موسی نامجو، وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده دانشکده افسری، سرتیپ جواد فکوری، فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع و مشاور در ستاد مشترک ارتش، یوسف کلاهدوز، قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدعلی جهان‏آرا، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر.

روز بزرگداشت مولانا جلال‏الدين محمد بن بهاء الدين معروف به مولوی

روز بزرگداشت مولانا جلال‏الدين محمد بن بهاء الدين معروف به مولوی
جلال الدين محمد بن بهاء الدين محمد، معروف به مولانا، مولوي، ملاي روم و جلال الدين رومي، در سال 604ق در بلخ به دنيا آمد. در كودكي با پدرش بهاءالدين محمد معروف به بهاء ولد، مقارن حمله مغول به آسياي صغير (تركيه امروزي) رفت و با خاندانش در قونيه مستقر شد. مولوي پس از فراگيري علوم از پدر و ديگر استادان قونيه و شام به تدريس پرداخت. وي بعدها با عارفي واصل و بزرگ به نام شمس الدين محمد تبريزي در قونيه ملاقات كرد و از نَفَسِ گرم او چنان به تاب و تب افتاد كه ديگر تا دم واپسين، سردي نيافت و هيچ‏گاه از ارشاد سالكان و افاضه حقايق الهيه باز نايستاد. از اين دوره پرشور كه سي سال از پايان حيات مولوي را شامل مي‏شود، آثار بي‏نظيري از اين استاد بزرگ به وجود آمد. در مثنوي معنوي كه آن را به‏حق بايد يكي از بهترين نتايج انديشه و ذوق فرزندانِ آدم و چراغ فروزانِ راه عرفان دانست، مولوي، مسائل مهم عرفاني، ديني و اخلاقي را مطرح كرده و هنگام توضيح، به بيان آيات و احاديث و امثال مبادرت مي‏جويد. غير از مثنوي، غزل‏هاي مولوي به منزله درياي جوشاني از عواطفِ حاد و انديشه‏هاي بلند شاعر است كه با نشيب و فراز همراه است. همچنين كتبِ فيه ما فيه، مكاتيب و مجالس سبعه از جمله آثار منثور مولانا است. مولانا جلال الدين رومي، سرانجام در سال 672 ق در 68 سالگي به وصال معبود شتافت و پس از تشييع و نمازي با شكوه، در قونيه به خاك سپرده شد. مزار او در تركيه، زيارتگاه دوستداران ادب پارسي و عرفان اسلامي است.

رحلت فقيه جليل آيت ‏اللّه العظمي "سيدعبدالهادي شيرازي" دانشمند بزرگ شيعه (1382 ق)

رحلت فقيه جليل آيت ‏اللّه العظمي "سيدعبدالهادي شيرازي" دانشمند بزرگ شيعه (1382 ق)
آيت‏اللَّه سيدعبدالهادي شيرازي در كودكي پدر را از دست داد و تحت سرپرستي ميرزاي شيرازي كه از نزديكانش بود از همان ابتدا با مباني دين مبين اسلام آشنا شد. آيت اللَّه شيرازي پس از چندي درحوزه‏ي علميه‏ي نجف از محضر درس اساتيد برجسته‏اي همچون آخوند خراساني و علامه سيد محمدكاظم يزدي بهره جست و به مدارج عالي علمي و معنوي دست يافت. آيت اللَّه سيدعبدالهادي شيرازي مدت زيادي در راس اساتيد حوزه‏ي علميه‏ي نجف قرار داشت. از اين عالم والامقام مسلمان، علاوه بر چندين رساله در فروع و عبادات اسلامي، كتابي تحت عنوان دارالسَّلام به جاي مانده است.

آغاز جنگ ايتاليا و عثماني براي تصاحب سرزمين ليبي (1911م)

آغاز جنگ ايتاليا و عثماني براي تصاحب سرزمين ليبي (1911م)
كشور ليبي از اوايل قرن شانزدهم ميلادي بخشي از قلمرو امپراتوري عثماني بود و تا سال 1835م كه مستقيماً تحت نظارت دولت عثماني قرار گرفت فرمان‏روايان اين كشور، منصوب و مأموري خراج‏گيري دولت عثماني بودند. در اين ميانْ دولت استعمارگر ايتاليا كه از مدت‏ها قبل چشم طمع به شمال افريقا به ويژه ليبي دوخته بود از ضعف دولت عثماني استفاده كرد و با يورش به اين منطقه در 29 سپتامبر 1911م، آن را از دست امپراتوري عثماني خارج ساخت. اين جنگ منشأ تشكيل كشور ليبي گرديد و سرزميني كه تا آن زمان بيشتر به طرابْلُسِ غرب معروف بود، نام ليبي گرفت. ليبي در جريان جنگ جهاني اول تحت استعمار كامل ايتاليا واقع شد و پس از چهل سال، سرانجام در 24 دسامبر 1951، استقلال خود را اعلام كرد. (ر.ك: 1 سپتامبر و 24 دسامبر)


نوشته شده در   سه شنبه 8 مهر 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode