ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 تير 1399     |     کد : 192991

روز شمار تاريخ

یکشنبه29تیر1399-27ذیقعده 1441-19جولای2020

واگذاري شيلات شمال ايران به "استفان ليانازوف" سرمايه‏دار روسي (1272 ش)

واگذاري شيلات شمال ايران به "استفان ليانازوف" سرمايه‏دار روسي (1272 ش)

واگذاري شيلات شمال ايران به "استفان ليانازوف" سرمايه‏دار روسي (1272 ش)
پس از آن‏كه ناصرالدين شاه قاجار امتياز رويتر مبني بر تاسيس بانك شاهنشاهي و بهره‏برداري از بعضي معادن ايران را به انگليسي‏ها واگذار كرد، دولت روسيه نيز به هم‏چشمي انگلستان در صدد اخذ امتياز جديدي بود. سرانجام دولت روس با تحت فشار قرار دادن شاه، امتيازات متعددي از جمله امتياز شيلات شمال ايران و صيد ماهي و نيز امتياز تاسيس بانك استقراضي را به دست آورد. در اين ميان، استفان ليانازوف، از سرمايه‏داران روسي، امتياز شيلات شمال ايران را به دست آورد. پس از مرگ ليانازوف، امتياز شيلات شمال به ورثه او منتقل گرديد. پايان آخرين دوره امتياز ليانازوف، با انقلاب روسيه و از هم گسيختن امور ورثه مصادف شد. پس از آن از سال 1301 تا 1306 ش دولت شوروي با پرداخت مبلغي، از شيلات بهره‏برداري مي‏كرد. اين امتياز بعدها به صورت مشاركت بين ايران و انگلستان ادامه يافت تا اين كه با ملي شدن شركت شيلات ايران در سال 1331 ش، تمام امور مربوط به ماهي‏گيري، به دولت ايران محول گرديد.

تصويب قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره لزوم پايان جنگ ايران و عراق (1366ش)

تصويب قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره لزوم پايان جنگ ايران و عراق (1366ش)
قطعنامه 598 شامل 10 ماده بود كه به اتفاق آراي 15 عضو شوراي امنيت به تصويب رسيد. اين قطعنامه يكي از معدود موارد مورد اتفاق پنج عضو دايمي شوراي امنيت در تاريخ چهل ساله سازمان ملل تا آن روز به شمار مي‏رود. رژيم بعثي عراق بلافاصله موافقت بدون قيد و شرط خود را با مفاد آن، مشروط به متابعت ايران از آن اعلام نمود. از آنجا كه در قطعنامه 598، برخلاف قطعنامه‏هاي قبلي اين سازمان، تا حدودي نسبت به حقوق ملت ايران توجه شده و نكات مثبت در آن آمده بود، دولت ايران آن را رد نكرد و تنها شرط تحقق آن را تعيين متجاوز اعلام نمود. پا فشاري ايران براي شناسايي متجاوز، بار ديگر بر دشمنان ايران گران آمد و آنان را وارد ميدان كرد كه در اين ميان آمريكا با حضور بيش از 43 رزمناو در خليج فارس و ديگر متحدان نيز با اهداي سلاح‏هاي گوناگون، اوج اتحاد خود را با رژيم عراق به نمايش گذاشتند. از آن پس، دشمن بعثي با حمايت همه جانبه و به كارگيري گسترده سلاح‏هاي شيميايي، غيرانساني‏ترين اعمال را در جنگ انجام داد و حتي از كشتار مردم كشور خود نيز كه به رزمندگان اسلام پناه داده بودند، ابا نكرد. سرانجام با وقوع حوادث متعدد، رهبر كبير انقلاب اسلامي، با درك توطئه غرب و نيز در نظر گرفتن منافع و مصالح نظام، قطعنامه 598 شوراي امنيت را يك سال بعد در 27 تيرماه 1367 پذيرفتند.

آغاز عمليات والفجر 2(1362ش)

آغاز عمليات والفجر 2(1362ش)
عمليات والفجر ۲ در چنين روزي از سال ۱۳۶۲ هجري شمسي به‏عنوان نخستين‌ عمليات‌ منظم‌ در جبهه‏ي‌ شمالي‌ جنگ آغاز کرد. عمليات والفجر ۲ از سلسله‌ عمليات‌هاي والفجر، در ۲۹ تيرماه ‌۱۳۶۲ش در منطقه‏ي‌ مرزي‌ پيرانشهر و بلندي‌هاي‌ حاج‌عمران در شمال‌ غربي‌ ايران، توسط‌ يگان‌هاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ و ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ به‌ اجرا درآمد. حمله‌ در ساعت ‌۲۴ با رمز "يا الله‌ يا الله‌ يا الله" آغاز شد. هدف‌ نيروهاي‌ خودي‌ تجزيه‌ و انهدام‌ نيروي‌ دشمن‌ و فتح‌ چندين‌ ارتفاع‌ مهم‌ منطقه‌ به‏منظور خارج‌ ساختن‌ شهرهاي‌ مرزي‌ از آتش‌ سنگين‌ توپخانه‌ و ديد دشمن‌ بود. به‌ اين‌ ترتيب، پادگان‌ حاج‏عمران آزاد و نيروهاي‌ ايراني‌ بر شهر "چومان‌‏مصطفي" عراق‌ مسلط‌ شدند. در اين‌ عمليات‌ هم‏چنين‌ تردد افراد ضد انقلاب‌ و نفوذ آن‏ها از سوي‌ خاك‌ عراق‌ به‌ ايران‌ محدودتر و زمينه‌ براي‌ اجراي‌ عمليات‌ نفوذي‌ به‌ قلب‌ دشمن‌ فراهم‌ شد. به‏ويژه‌ آن‏كه‌ شهر "اربيل" و "كركوك" عراق‌ و تأسيسات‌ نفتي‌ شهر كركوك‌ به‌ محل‌ استقرار نيروهاي‌ خودي‌ نزديك‌ بود. در اين‌ عمليات، ‌۱۶ گردان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ و ۶ گردان‌ پياده‌ و يك‌ گردان‌ مكانيزه‌ از ارتش‌ شركت‌ داشتند و هوانيروز كار پشتيباني‌ را انجام‌ مي‌داد. طي‌ اين‌ عمليات‌ و در همان‌ ساعات‌ نخستين، ضمن‌ آزادسازي‌ چندين‌ روستاي‌ منطقه، گمرك‌ پيرانشهر به‌ دست‌ نيروهاي‌ ايراني‌ افتاد و تا پايان‌ دو هفته‌ نبرد و درگيري‌؛ چندين‌ تنگه‏ي‌ مهم‌ و ارتفاعات‌ معروف‌ منطقه‌ و در مجموع ‌۲۰۰ كيلومتر مربع‌ از خاك‌ ايران‌ و عراق‌ آزاد شد. هم‏چنين ‌۵ فروند هواپيماي روسي عراق، ۱۰ فروند چرخ‏بال، ۴۰ دستگاه‌ تانك‌ و نفربر زرهي، ۴۵ دستگاه‌ خودروي‌ مهمات‌ و خودروهاي‌ ديگر و چندين‌ قبضه‌ سلاح‌ سنگين‌ و نيمه‌سنگين‌ از ارتش‌ عراق‌ منهدم‌ و شماري‌ از يگان‏هاي‌ كماندويي، مكانيزه‌ و پياده‏ي‌ آن‏ها متلاشي‌ و بيش‌ از ۴۲۰۰ تن‌ از نيروهاي‌ بعثي‌ عراقي‌ كشته، زخمي‌ يا اسير شدند. در ميان‌ غنائم‌ به‌ دست‌ آمده‌ از ماشين‌ جنگي‌ صدام، ۲۰ دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، ۱۲ قبضه‌ انواع‌ توپ،۵۰ دستگاه‌ خودروي‌ نظامي، چندين‌ دستگاه‌ خودروي‌ مهندسي، صدها قبضه‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‏سنگين‌ و تيربار و خمپاره‏انداز به‌ چشم‌ مي‌خورد. از جمله‏ي‌ اتفاقات‌ مهم‌ در اين‌ عمليات، شهادت‌ محمد بروجردي‌ قبل‌ از عمليات، شهادت‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمين مصطفي‌ رداني‌پور فرمانده‏ي‌ لشكر ۱۴ امام‌ حسين (ع) در حين‌ عمليات‌ و شهادت‌ شهيد ذبيح‌الله‌ عاصي‌زاده‌ فرمانده‏ي‌ تيپ ‌۱۸ الغدير مي‌باشد.

تصرف بغداد توسط "تيمور گوركاني" و قتل هزاران نفر از مردم(804ق)

تصرف بغداد توسط "تيمور گوركاني" و قتل هزاران نفر از مردم(804ق)
تيمور گوركاني معروف به تيمور لنگ طي دوران سلطنت سي و شش ساله‏اش، سه يورش وحشيانه‏ي سه، پنج و هفت ساله به نواحي اطراف ايران داشت و در هر نوبت، صدها هزار نفر را قتل عام كرد. وي پس از فتح هر شهر، از سرهاي كشتگان، مناره‏ها مي‏ساخت و يادبودي از قساوت و سنگدلي در يادها مي‏گذاشت. در جريان يورش هفت ساله‏ي تيمور، وي شهر بزرگ بغداد را كه در قتل و غارت هلاكوخانِ مغول در سال 565 ق ويران شده بود تصرف كرد و چون چند سرباز او در آن شهر كشته شده بودند، دستور داد تا هر يك از سربازان او دو سر حاضر كنند و به دنبال آن، قتل عام سختي در بغداد رخ داد و هزاران نفر از كوچك و بزرگ و زن و مرد بي‏گناه، در پنجه‏ي قهرِ سربازانِ خونخوارِ تيمور لنگ مبتلا گرديده و كشته شدند. تيمور سرانجام پس از جنايات فراوان و غارت بغداد، آن را همچون ويرانه‏اي ترك كرد.

شكست چين در جريان جنگ با انگلستان موسوم به جنگ ترياك (1842م)

شكست چين در جريان جنگ با انگلستان موسوم به جنگ ترياك (1842م)
در آستانه قرن نوزدهم ميلادي، در حالي كه سه قرن از تماس و تجارت پرتغالي‏ها با چين مي‏گذشت، چندين كشور اروپايى ديگر نيز به تجارت با چين مشغول بودند كه مهم‏ترين آن‏ها، انگلستان بود. در نيمه اول اين قرن، انگليسي‏ها با تسلط كامل بر هندوستان و انحصار بازار چين، در شمار قدرت مسلط استعماري آسيا قرار گرفتند. آن‏چه كه انگلستان را بيش از ديگران، به توسعه تجارت با چين برمي‏انگيخت، گسترش فعاليت‏هاي اقتصادي آنان با هند و نواحي مجاور آن بود. از جمله كالاهايى كه انگليسي‏ها به چين وارد مي‏كردند ترياك بود. افزايش مصرف ترياك و شمار معتادان چيني، كم‏كم دولت چين را به واكنش واداشت و در نهايت واردات و فروش اين ماده مخدر را ممنوع كرد. اما انگليسي‏ها كه به راحتي نمي‏توانستند از اين تجارت سودآور چشم‏پوشي كنند، به قاچاق اين ماده مهلك ادامه دادند. در اين ميان دولت چين با قدرت تمام، با قاچاق ترياك مقابله كرد. در عوض، انگليسي‏ها به بهانه ضبط و مصادره ترياك‏هاي متعلق به بازرگانان انگليسي، جنگي را در اول ژوئيه 1839م به راه انداختند كه به جنگ ترياك معروف شد. نيروهاي متجاوز در نخستين مراحل جنگ، بندر كانتون در جنوب چين را به توپ بستند و سپس بندر تجاري هنگ كنگ را نيز به تصرف خود درآوردند. چيني‏ها پس از تحمل خسارات فراوان در اين جنگ، سرانجام به شرايط صلح انگليس گردن نهادند. در نهايت به موجب قراردادي كه در 19 ژوئيه سال 1842م بين دو طرف به امضا رسيد، بندر مهم هنگ‏كنگ به انگليس تسليم گرديد و پنج بندر بزرگ چين براي تجارت و رفت و آمد كشتي‏هاي خارجي آزاد شد. بندر هنگ‏كنگ سرانجام پس از بيش از يك‏صد و پنجاه سال، در اول ژوئيه 1997م به حاكميت چين بازگشت. (ر.ك: 1 ژوئيه)


نوشته شده در   يکشنبه 29 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode