ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 خرداد 1399     |     کد : 192643

روز شمار تاريخ

دوشنبه26خرداد1399-23شوال 1441-15ژوئن2020

رحلت عالم ديني و فقيه اصولي آيت‏ اللَّه "ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي" (1298ش)

رحلت عالم ديني و فقيه اصولي آيت‏ اللَّه "ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي" (1298ش)

رحلت عالم ديني و فقيه اصولي آيت‏ اللَّه "ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي" (1298ش)
آيت ‏اللَّه ميرزا مصطفي مجتهد تبريزي در سال 1258ش (1297ق) در خانداني عالم در تبريز به دنيا آمد. وي دروس مقدمات و فقه و اصول را در زادگاهش و در محضر پدر و استادان ديگر فرا گرفت و پس از آن رهسپار نجف گرديد. آيت‏اللَّه مجتهد تبريزي در نجف در محضر عالمان نامداري همچون آخوند ملامحمد كاظم خراساني، شيخ الشريعه اصفهاني، سيدمحمدكاظم يزدي، ميرزا ابوالقاسم اردوبادي و محقق نهاوندي و ديگران حاضر شد و پس از سالياني به عالمي برجسته و فاضلي فرهيخته تبديل گرديد. وي با نشان دادن استعداد فوق‏العاده خويش، در بين بيش از هزار نفر از شاگردان فقه و اصول آخوند خراساني، نظرِ شريف استاد را به خود جلب كرد و مورد عنايت خاص آخوند قرار گرفت. او همچنين در اين مدت علاوه بر فقه و اصول، در نجوم، رياضيات و شعر و ادب به مدارج بالايي دست يافت. آيت‏اللَّه مجتهد پس از چندي راهي مكه منوره گرديد كه در اثناي سفر به بيماري دچار گرديد و در اواخر عمر به بيماري فلج مبتلا شد. وي در طول حيات علمي خويش از تاليف نيز باز نماند و آثار گرانبهايي به يادگار نهاد كه اُرجوزه در عروض و قافيه، حاشيه بر كفايةُالاصول و حاشيه بر لسانُ الخواص، از آن جمله‏اند. اين فقيه جليل سرانجام در بيست و ششم خرداد 1298ش برابر با نيمه رمضان 1337 ق در چهل سالگي در تبريز به لقاءاللَّه رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

عضويت ايران در سازمان خوار و بار جهاني (1336 ش)

عضويت ايران در سازمان خوار و بار جهاني (1336 ش)
فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد. سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد.این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می کند. هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است. مبارزه با سوء‌تغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است. مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است. فائو به اعضایش شامل اتحادیه ارو‍پا و۱۸۳ کشور خدماتی ارئه می دهد و در این راه با هزاران همراه در سرتاسر جهان، از سازمان‌های جامعه مدنی مانند گروه‌های کشاورزان و سازمان‌های بشر دوستانه تا دیگر موسسات ملل متحد، بانک‌های توسعه و بخش خصوصی، همکاری می کند.

درگذشت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم(1392ش)

درگذشت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم(1392ش)
آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی(ره)، صبحگاه روز یکشنبه هفتم شعبان المعظم ۱۴۳۴قمری (26 خرداد) پس از عمری تلاش و مجاهدت در ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت(ع)، به علت بیماری به دیار باقی شتافت. در این خصوص رئیس دفتر آیت الله مدنی تبریزی ، گفت: وی20 روز قبل دچار حمله قلبی و مغزی شد که شش روز در قم بستری و سپس برای مداوا به تهران منتقل شد و با بهبودی نسبی دو روز قبل به منزل برگشت، اما متاسفانه صبح امروز 26خرداد بر اثر سکته مغزی دارفانی را وداع گفت.

تولد "كسايي مروزی" شاعر معروف ايراني(341 ق)

تولد "كسايي مروزی" شاعر معروف ايراني(341 ق)
دوران زندگي ابواسحاق كسايى مروزي، شاعر شيعي مذهب معروف ايراني، مقارن با اواخر عهد ساماني و اوايل دوره‏ي غزنوي در ايران بود. او در آغاز، شاعري مديحه سرا بود، اما پس از چندي در پي دگرگوني روحي كه موجب تحول فكري و عقيدتي او شد، زهد و عبادت پيشه كرد و تنها به مدح پيامبر اسلام وخاندان ايشان و وعظ پرداخت. كسايي در ابداع مضامين، بيان معاني و توصيف و تشبيه، قدرت بسيار داشت. او موعظه و حكمت رادر شعر فارسي به كمال رسانيد.

سركوب قيام استقلال طلبان اسكاتلندي توسط نيروهاي انگليس (1708م)

سركوب قيام استقلال طلبان اسكاتلندي توسط نيروهاي انگليس (1708م)
انگلستان از ديرباز همواره در صدد الحاق منطقه اسكاتلند در شمال اين كشور، به سرزمين اصلي خود بود تا اينكه اين امر در اوايل قرن هفدهم تحقق يافت. اما قيام‏هاي متعدد اسكاتلندي‏ها عليه سلطه انگليس حاكي از نارضايتي آن‏ها از چنين وضعيتي بود. با اين حال، پارلمان‏هاي دو كشور در سال 1707م در يك‏ديگر ادغام شدند. اين تصميم خشم اسكاتلندي‏ها را برانگيخت و موجب قيام ديگري شد كه در روز پانزدهم ژوئن 1708م سركوب گرديد. با اين حال، در پي گسترش اعتراض‏ها، لندن مجبور شد با تأسيس يك پارلمان محلي در اسكاتلند موافقت كند.


نوشته شده در   دوشنبه 26 خرداد 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode