ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 ارديبهشت 1399     |     کد : 192343

روز شمار تاريخ

دوشنبه22اردیبهشت 1399-17رمضان 1441-11می 2020

استقلال بحرين از ايران با تأييد سازمان ملل متحد (1349 ش)

استقلال بحرين از ايران با تأييد سازمان ملل متحد (1349 ش)

استقلال بحرين از ايران با تأييد سازمان ملل متحد (1349 ش)
در بيست و دوم ارديبهشت ماه سال 1349 شمسي شوراي امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه شماره 278، نظرخواهي فرستاده سازمان ملل از مردم بحرين را تأييد كرد و به اين ترتيب، اين كشور جزيره‏اي، مستقل شد. فرستاده سازمان ملل به بحرين، در مدت دو هفته، از طريق گفتگو با سران قبايل و افراد صاحب نفوذ در اين كشور، به اين نتيجه رسيده بود كه بحرين مستقل شود. جزيره بحرين در خليج فارس قبل از ظهور اسلام جزو قلمرو ايران بود و با تشكيل حكومت اسلامي، تحت كنترل خلفاي مسلمان درآمد. از اوايل قرن هفتم هجري، بار ديگر به ايران ضميمه شد تا اين كه پس از چندين بار جابجايي قدرت در اين جزيره، بحرين در آستانه جنگ جهاني اول، تحت‏الحمايه انگلستان گرديد. با اين حال، ايران همواره بر حاكميت خود بر بحرين تأكيد داشت و به انگليس به خاطر اشغال بحرين اعتراض مي‏كرد. در اوايل دهه 1340 ش انگليس به دليل ناتواني در اداره مستعمراتش، تصميم به عقب‏نشيني از خليج فارس گرفت، لذا با توافق رژيم شاه، زمينه‏سازي براي يك نظرخواهي در بحرين، زير نظر سازمان ملل، براي تعيين تكليف اين جزيره فراهم شد كه به استقلال آن انجاميد و حاكميت چند قرني ايران بر بحرين در 24 ارديبهشت 1349 پايان پذيرفت.

رحلت عارف زاهد "سيدابوالحسن حافظيان مشهدي" (1360 ش)

رحلت عارف زاهد "سيدابوالحسن حافظيان مشهدي" (1360 ش)
سيدابوالحسن حافظيان مشهدي از بزرگان عُرفا، استاد مسلم علوم غريب و صاحب مرتبه‏اي بلند در رياضات شرعي بود. وي نخست به تحصيل ادبيات، رياضي، طب، نجوم، هيئت، فقه و اخلاق پرداخت. سپس وارد رياضت و تزكيه نفس گشت و از مرحوم حاج شيخ حسنعلي اصفهاني بهره برد. پس از چند سال به همراه شيخ مجتبي قزويني به قزوين رفت و به خدمت سيد موسي زرآبادي رسيد و مراتبي فوق‏العاده كسب كرد. حافظيان مشهدي از آن پس سالياني چند در حجره فوقاني در صحن عتيق رضوي به عبادات و رياضات اشتغال داشت. سپس به هند رفت و پس از ده سال به مشهد بازگشت و تا اواخر عمر نيمي از سال را در مشهد و نيمي در كراچي بود. شيعيان و اهل سنت آن ديار به حافظيان مشهدي ارادت داشتند و از او بهره‏مند مي‏گشتند. از آثار ايشان مي‏توان به "لوح محفوظ" و لوح "جنةالاسماء" كه هر دو مايه حفظ و بركت است، اشاره كرد. همچنين ضريح مبارك پيشين حرم حضرت امام رضا(ع) از آثار ايشان است. حافظيان مشهدي از سال‏ها پيش به فكر تعويض ضريح فولادي كه فرسوده شده بود، افتاد و پس از اتمام ساخت ضريح به وسيله هنرمندان اصفهاني و مشهدي و انتقال ضريح فولادي به موزه آستان قدس، ضريح مذكور نصب گرديد و در نيمه شعبان 1379ق (1339ق) از آن بهره‏برداري شد. سيدابوالحسن حافظيان مشهدي سرانجام در بيست و دوم ارديبهشت 1360 ش برابر با هفتم رجب 1401 ق در مشهد مقدس درگذشت و رخ در نقاب خاك كشيد.

نزول كتاب مقدس زبور بر حضرت داود(ع)

نزول كتاب مقدس زبور بر حضرت داود(ع)
زبور نام کتابی ‌است که بر اساس قرآن و روایات اسلامی، بر داوود از پیامبران بنی‌اسرائیل نازل شده‌است. زبور به زبان عبری است و سراسر اندرز و دعا و مناجات با ایزد متعال و تجلیل مقام ربوبی است و پس از تورات نزول یافته‌است.

درخواست حكومت جمهوري توسط نهضت جنگل(1338 ق)

درخواست حكومت جمهوري توسط نهضت جنگل(1338 ق)
يونس معروف به ميرزاکوچک، فرزند ميرزابزرگ به سال ۱۲۹۸ق در شهرستان رشت محله استادسرا - به نقلي در حوالي روستاي کسماء - در خانواده‏اي متوسط چشم به جهان گشود. وي سنين اول عمر را در مدرسه حاجي‏حسن واقع در صالح‏آباد رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصيلات ديني گذرانيد؛ چندي هم در مدرسه محموديه تهران به‏همين منظور اقامت گزيد. نهضت جنگل - به رهبري ميرزاکوچک‌خان - از جمله مبارزات پرافتخار مردم مسلمان ايران بر ضد استعمار بيگانگان است که به مدت هفت سال و از شوال ۱۳۳۳ق تا دوم ربيع‌الثاني ۱۳۴۰ق به طول انجاميد. • ميرزا در مراحل مختلف انقلاب مشروطيت فعالانه حضور داشت و در فتح قزوين شرکت نمود؛ اما پس از استقرار مشروطيت و به‏وجود آمدن حوادثي که ايران را دست‏خوش تغيير قرار دادند؛ نظير قرارداد ۱۹۰۷م و تقسيم ايران به دو منطقه نفوذ روس و انگليس، کشيده شدن ايران به جنگ جهاني اول، حضور نيروهاي روسي در گيلان و ساير نقاط کشور... زمينه‌هاي پيدايش نهضت جنگل به رهبري ميرزاکوچک‌خان فراهم گرديد. • جنگلي‏ها هدف خود را "اتحاد اسلامي، اخراج نيروهاي بيگانه، رفع بي‏عدالتي، مبارزه با خودکامگي و استبداد و برقراري دولتي مردمي" اعلام مي‏کردند. اين امر را در "روزنامه جنگل" نيز منعکس کردند. در همين راستا در روز يک‏شنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ش قواي جنگل با انتشار بيانيه‌اي تشکيل کميته انقلاب سرخ ايران و الغاء اصول سلطنت و تأسيس حکومت جمهوري را اعلام نمودند و يک روز بعد کميته انقلاب، هيئت دولت جمهوري (هيأت‌ اتحاد اسلامي) را معرفي کرد، که ميرزا عنوان سرکميسر و کميسر جنگ را داشت.

تصویب قطعنامه استقلال بحرین در شورای امنیت سازمان ملل متحد (1970م)

تصویب قطعنامه استقلال بحرین در شورای امنیت سازمان ملل متحد (1970م)
کشور امیرنشین بحرین با 694 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی آسیا، به صورت جزایری در جنوب خلیج فارس واقع شده و فاصله کمی تا سواحل قطر و عربستان سعودی دارد. سرزمین بحرین چندین بار بین دولت‏های بزرگ دست به دست شده و تحت نظر حکومت‏های ساسانیان، پرتغال، صفویان و نیز امرای محلی بود. در سال 1820م حاکم وقت بحرین پیمانی با دولت انگلیس منعقد کرد که سرانجام در 1914، بحرین به کلی تحت الحمایه انگلستان گردید. از آن زمان دولت (شاهنشاهی) ایران همواره بر حاکمیت انگلستان بر بحرین اعتراض داشته و آن را جزء لاینفک خاک ایران می‏شمرده است. سرانجام ایران در سال 1971 مراجعه به آرای عمومی با نظارت سازمان ملل را پذیرفت و در نتیجه رأی‏گیری، بحرین به استقلال دست یافت و به عضویت سازمان ملل رسید. (ر.ک: 16 دسامبر)


نوشته شده در   دوشنبه 22 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode