ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 ارديبهشت 1399     |     کد : 192256

روز شمار تاريخ

دوشنبه15اردیبهشت 1399-10رمضان 1441-4می 2020

صدور تاريخي‏ترين سند مبارزه امام خميني(ره) براي دعوت به قيام براي خدا (1323 ش)

صدور تاريخي‏ترين سند مبارزه امام خميني(ره) براي دعوت به قيام براي خدا (1323 ش)

صدور تاريخي‏ترين سند مبارزه امام خميني(ره) براي دعوت به قيام براي خدا (1323 ش)
در حالي كه تبليغات مسموم عليه اسلام و روحانيت و حوزه‏هاي علميه، سعي داشت در سطح وسيعي مردم را از اصول راستين اسلام دور نمايد، حضرت امام خميني(ره) در 15 ارديبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادي‏الاول 1363 در سن چهل و دو سالگي، اولين بيانيه سياسي خود را صادر كردند. در اين بيانيه، حضرت امام ضمن بررسي و تحليل اوضاع گذشته، حال و آينده مردم، قيام براي خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان كرده كه آن، فلسفه بعثت همه انبياي الهي بوده است. ايشان در ادامه، دلايل بدبختي مسلمانان و ملت ايران را تشريح مي‏كنند و در قسمت ديگري، مسؤوليت سنگين علما و روحانيان را برشمرده و عواقب زيان‏بار غفلت سياسي آنها را متذكر مي‏شوند. در ادامه، ايشان در اين بيانيه، صريحاً علماي اسلام و جامعه اسلامي را به قيام عمومي فراخواندند و نسبت به سكوت در برابر توطئه‏هاي ضد اسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار اين بيانيه، به صدا در آوردن زنگ خطر و بيدار باشي براي طلاب جوان بود. اين اقدام، شخصيت و موضع سياسي ايشان را بيش از پيش آشكار كرد و به تدريج زمينه حضور عده‏اي از ياران همفكر را در جمع شاگردنشان ايشان فراهم آورد. اين اشخاص كساني بودند كه هسته اصلي اقدامات انقلابي سال‏هاي بعد را تحت رهبري معظمٌ‏له، تشكيل دادند.

صدور فرمان اجرايي دولت آمريكا در تحريم اقتصادي جمهوري اسلامي ايران (1374 ش)

صدور فرمان اجرايي دولت آمريكا در تحريم اقتصادي جمهوري اسلامي ايران (1374 ش)
پس از آنكه دولت آمريكا، تحريم‏هاي اقتصادي خود در طول سال‏هاي جنگ تحميلي را كافي نديد، به فكر اين افتاد كه دامنه اين تحريم‏ها را وسعت داده و جمهوري اسلامي ايران را در جهان منزوي سازد. از اين رو، بيل كلينتون، رييس جمهور وقت آمريكا در پانزدهم ارديبهشت ماه 1374 ش، با مستمسك قرار دادن اين كه عملكرد ايران، باعث تهديد عليه صلح و امنيت كليه ملت‏هاست؛ ايران همچنان از تروريسم بين‏المللي حمايت مي‏كند؛ روند صلح خاورميانه را به مخاطره مي‏افكند و به دنبال دستيابي به سلاح‏هاي كشتار جمعي است تحريم‏هايي عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال نمود. ممنوعيت صادرات كالا و تكنولوژي و خدمات به ايران، ممنوعيت هرگونه معامله با ايران، ممنوعيت سرمايه‏گذاري‏هاي جديد از طرف آمريكاييان با ايران، ممانعت شركت‏هاي آمريكايي از فراهم آوردن تسهيلات براي شركت‏هاي تحت كنترل آمريكا كه با ايران معامله مي‏كنند، از جمله موارد اين تحريم بود. علي رغم گستردگي اين تحريم و تحريم‏هاي بعد، آمريكا هيچ‏گاه به هدف خود كه همان به زانو درآوردن دولت و ملت انقلابي ايران و منزوي كردن جمهوري اسلامي است، نائل نشد و در طول ساليان بعد، ايران به عنوان يكي از كشورهاي در حال رشد و مطرح در عرصه‏هاي منطقه‏اي و بين‏المللي عنوان گرديده است.

رحلت محقق فرزانه و پژوهشگر نهج ‏البلاغه حجت الاسلام "محمد دشتي" (1380 ش)

رحلت محقق فرزانه و پژوهشگر نهج‏البلاغه حجت الاسلام "محمد دشتي" (1380 ش)
استاد فرهيخته، حجت الاسلام و المسلمين شيخ محمد دشتي در سال 1330 ش (1370 ق) در مازندران به دنيا آمد و پس از فراگيري تحصيلات ابتدايي به آموختن علوم ديني روي آورد. وي پس از تلاش و پشتكار فراوان، در بيست سالگي به درس خارج فقه و اصول حضرات آيات: ميرزا هاشم آملي، ناصر مكارم شيرازي، علي مشكيني اردبيلي و عبداللَّه جوادي آملي راه يافت و مباني حكمت و فلسفه را از استادان فن آموخت. حجت‏الاسلام دشتي پس از آن به تاليف و تدريس و تحقيق روي آورد تا اينكه در سال 1367، مؤسسه تحقيقاتي اميرالمومنين(ع) را بنيان نهاد و با كمك گروهي از محققان، كتاب‏هاي ذيل را فراهم نمود: فرهنگ سخنان معصومين در 15 جلد، تحليل تاريخي سياسي معصومين در 14 جلد و سيره امام علي(ع) در 15 جلد، ترجمه نهج البلاغه، فرهنگ واژه‏ها، موضوعات كلي و معارف نهج‏البلاغه در 4 جلد، اسناد و مدارك نهج‏البلاغه و ده‏ها اثر ديگر. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي يكسره به تلاش و كوشش در راه احياي شعائر ديني مي‏پرداخت و هماره به تبليغ دين در شهرهاي مختلف كشور و تدريس در نهادهاي انقلابي و دانشگاه‏ها و سخنراني همت گماشت تا اين كه در بازگشت از سفر تبليغي خويش از كاشان در 5 ارديبهشت 1380 دچار سانحه تصادف شد و پس از گذشت ده روز، در نيمه همان ماه برابر با 11 صفر 1422ق در پنجاه سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

روز بزرگداشت "شيخ صدوق" دانشمند شهير شيعه

روز بزرگداشت "شيخ صدوق" دانشمند شهير شيعه
ابوجعفر محمد بن علي بن بابْوِيه معروف به شيخ صدوق در حدود سال 306ق در خاندان اهل علم و فقاهت و با بشارت حضرت صاحب‏الزمان(عج) در شهر مقدس قم به دنيا آمد. محمد در سنين كودكي فراگيري دانش ديني را آغاز كرد و در محضر پدر و ديگر استادان رشد يافت. وي پس از آنكه به مرتبه بالايي در علم رسيد، براي درك محضر اساتيد بزرگ و حديث شناسان آن دوران، سفرهاي علمي خود را آغاز كرد و از بيش از 200 تن از دانشمندان بزرگ عصر بهره برد. پس از سفر به بغداد، شهرت علمي او آن‏چنان دانشمندان آن ديار را تحت تاثير قرار داده بود كه تمام آنها را مجذوب خود كرد و از شعاع وجودي خود بهره‏مند ساخت. در حلقه درسي اين فقيه سترگ، عالمان نامداري پرورش يافتند كه شيخ مفيد، حسن بن محمد قمي، علم الهدي سيد مرتضي، هارون بن موسي تلعكبري و حسين بن عبيداللَّه غضائري از آن جمله‏اند. همچنين كتاب عظيم "من لايحضر الفقيه" در 4 جلد به عنوان يكي از اركان كتب اربعه شيعه، شامل شش هزار حديث و بر اساس موضوعات مختلف فقهي و نيز كتاب مدينه العلم در 10 جلد كه مفقود شده، امالي، خِصال، عيون اخبار الرّضا(ع) و عِلَلُ الشرايع از جمله سيصد كتاب ارزشمند اين عالم كم‏نظير شيعه مي‏باشند. شيخ صدوق در اواخر عمر به درخواست شيعيان شهر ري، ساكن آن شهر شد تا اينكه در سال 381ق در 75 سالگي درگذشت و در مكاني كه به نام او مشهور است به خاك سپرده شد.

واگذاري امتياز تأسيس بانك استقراضي روس در ايران توسط ناصرالدين‏ شاه(1307 ق)

واگذاري امتياز تأسيس بانك استقراضي روس در ايران توسط ناصرالدين‏ شاه(1307 ق)
پس از آن كه امتياز تاسيس بانك شاهنشاهي و بانك صنايع و معادن ايران از طرف ناصرالدين شاه قاجار به رويتر انگليسي واگذار شد، دولت روسيه نيز به همچشمي انگليس در گرفتن امتياز كوتاهي نكرد. از جمله‏ي اين امتيازها، شيلات و صيد ماهي در شمال و نيز امتياز تاسيس بانك استقراضي روس بود كه توسط يولياكوف روسي اخذ شد. اين امتيازها كه به خاطر سفرهاي پرهزينه‏ي شاهان قاجار به فرنگ به بيگانگان اعطا مي‏شد، بار سنگيني بر دوش مردم محروم و ستمديده بود. هر كدام از اين امتيازات گاه چنان وسيع و ناعادلانه بود كه به قيمت تاراج منابع و ثروت‏هاي مملكت تمام مي‏شد. هم‏چنين برخي از اين امتيازها با حضور مردم در صحنه و رهبري روحانيت، همانند امتياز انحصار تنباكو لغو گرديد.

درگذشت "ژان فوكه" نقاش شهير فرانسوي (1480م)

درگذشت "ژان فوكه" نقاش شهير فرانسوي (1480م)
ژان فوكه، نقاش معروف فرانسوي، در 18 اوت 1425م در شهر تور فرانسه به دنيا آمد. وي از كودكي و نوجواني به هنر گراييد و محيط خانواده، اين پيشرفت را براي او مهيا نمود. همه افراد خانواده فوكه، با هنر آشنايى داشتند و خود او نيز علاوه بر نقاشي، به هنر مينياتور سازي نيز آشنا بود. وي بعدها نقاش رسمي دربار فرانسه شد و آثار متعدد ارزش‏مندي به وجود آورد. شهرت فوكه به خاطر تذهيب‏هاي زيبايى است كه از او به يادگار مانده است. وي يكي از خلاّقان هنر فرانسه به شمار مي‏رود كه هميشه دقت داشت تا آثارش به طبيعت نزديك باشد. ژان فوكه يكي از بزرگ‏ترين پديد آورندگان مكتب نقاشي فرانسه و از پيش‏گامان اين هنر در اروپا مي‏باشد. چهره شارْل و مريم عذرا(س) از جمله آثار مشهور اوست. ژان فوكه سرانجام در چهارم ماه مه 1480 در 55 سالگي درگذشت.

تولد "لوكور بوزيه" معمار بزرگ قرن بيستم (1887م)

تولد "لوكور بوزيه" معمار بزرگ قرن بيستم (1887م)
لوكور بوزيه، معمار معروف در چهارم مه 1887م در شهر لاشودوفوند در سوئيس به دنيا آمد. پدرش كه ساعت‏ساز بود، او را در 13 سالگي به مدرسه صنعتي فرستاد تا ساعت‏سازي بياموزد، ولي پس از مدتي، لوكور بوزيه نام خود را در فن معماري ثبت نمود. در 17 سالگي اولين نقشه خانه خودشان را به بهترين وجه كشيد و پس از چندي بنگاه مستقل معماري در پاريس تأسيس كرد. لوكور بوزيه در اين هنگام، مطالعات قابل توجهي در مورد صنعتي كردن ساختمان، نه فقط به طريق تئوري بلكه از راه اجرايى، به عمل آورد. وي از راه علم و تجربه شخصي به نتايجي دست يافت كه هرگز از هيچ‏گونه تعليم دانشگاهي نمي‏توانست آن‏ها را به دست آوَرد. او در سال 1920، مجله ادبي و هنري روح تازه را منتشر كرد و با انتشار مقالات تجدد خواهانه خود، برضد مِتُدهاي كهنه معماري مطالبي نگاشت. وي در اين سال‏ها طرح‏ها و ماكت‏هاي فراوان و سرشار از انديشه‏هاي خاص خود به وجود آورد و ساختمان‏ها و هم‏چنين چندين شهر را به شيوه نوين طراحي نمود و تئوري‏هاي خود را به مرحله اجرا رساند. فلسفه لوكور بوزيه در مورد معماري شهرها، پيشنهاد شهرهاي عمودي است كه براي هر خانواده، حداكثر خصوصيات و استقلال داخلي و نيز تجهيزات لازم عمومي را فراهم آورَد. با وجود تنوع شكلي فراوان در كارهاي لوكوبوزيه، كار معماري وي هرگز وحدت خود را از دست نداده است، چنانچه با تقليد و تكرار، اَشكال و حجم‏ها اشتباه نمي‏شود و به حالت صحيح شكل توجه مي‏گردد. لوكور بوزيه خالص‏ترين معمار فرانسه است كه با توجه به سنن قديم ساختمان كه در آنها، شريف‏ترين خلاقيت در خدمت انسان قرار مي‏گرفت، به آفرينش‏هاي هنري پرداخته است. به طور كلي نقش لوكور بوزيه در معماري نو همانند نقش پيكاسو در نقاشي نو است. لوكور بوزيه نقشه‏هاي معماري خود را در سي جلد كتاب جمع‏آورده است. وي سرانجام در بيست و هفتم اوت 1965م در هشتاد و هفت سالگي به هنگام استحمام طبي در يك پلاژ غرق شد و درگذشت.

انحلال حزب نازي آلمان در پي شكست اين كشور از متفقين (1945م)

انحلال حزب نازي آلمان در پي شكست اين كشور از متفقين (1945م)
با انحلال حزب ناسيونالْ سوسياليست آلمان مشهور به حزب نازي، دوران اقتدار و سلطه اين حزب كه با استفاده از ديكتاتوري، خشونت و سركوب شديد، از سال 1932م زمام امور آلمان را به دست گرفته بود، به پايان رسيد. حزب نازي كه در اكتبر 1920م ايجاد شده بود در سال 1933م دو ميليون عضو داشت و در سال‏هاي بعد 6 ميليون نفر را جذب خود كرد. اين حزب قصد داشت با اتحاد ملل آلماني زبان، آلمان مقتدري ايجاد كند كه بتواند مرزهاي خود را گسترش دهد. حزب نازي پس از شكست آلمان در جنگ جهاني دوم از هم پاشيد و براي هميشه غير قانوني اعلام شد.



 


نوشته شده در   دوشنبه 15 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode