ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 ارديبهشت 1399     |     کد : 192175

روز شمار تاريخ

دوشنبه8اردیبهشت 1399-3رمضان 1441-27آوریل 2020

شهادت سروان خلبان "علی اکبر شیرودی" (1360ش)

شهادت سروان خلبان "علی اکبر شیرودی" (1360ش)

شهادت سروان خلبان "علی اکبر شیرودی" (1360ش)
شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان ماهر و متعهد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. شهید شیرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با مزدوران بیگانه و منافقین در غرب ایران مقابله کرد و در پاک‏سازی این منطقه از عناصر آشوب‏گر وابسته به بیگانگان، نقش بسزایی داشت. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سروان شیرودی به صف رزمندگان پیوست و بارها مواضع دشمن بعثی را در سخت‏ترین شرایط، هدف حملات هوایی قرار داد. شهید شیرودی در یکی از این عملیات‏ها، پس از انجام موفقیت‏آمیز مأموریت خود، به آرزوی دیرینه‏اش یعنی شهادت در راه خدا رسید. او علاوه بر کاردانی در زمینه‏های نظامی، فردی خود ساخته و با اخلاص بود.

وفات "قاضي سعيد بن سناء الملك" اديب مصري(608 ق)

وفات "قاضي سعيد بن سناء الملك" اديب مصري(608 ق)
ابوالقاسم هبةاللَّه بن جعفر ملقب به قاضي سعيد ابن سناء الملك در سال 545 ق در قاهره به دنيا آمد. او قرآن، نحو و برخي علوم ديگر را فرا گرفت و با سرودن قصايدي در مدح صلاح‏الدين ايوبي و نيز قاضي فاضل، نبوغ خود را آشكار نمود. پس از اين كه وي در فنون بلاغت و نويسندگي تبحّر و تجربه‏اي كسب كرد، قاضي فاضل او را در امور ولايت مصر به كار گماشت ولي آن چه بيشتر باعث شهرت و بلندي آوازه‏ي ابن سناءالملك شد، تدوينِ اصول و قواعد مُوَشّحات است. ديوان شعر او در موضوعات گوناگون از جمله توصيف روز عاشورا و شهادت امام حسين(ع) و... سروده شده است.

رحلت آيت ‏اللَّه "ميرزاهاشم آملي" فقيه نامدار شيعه(1413 ق)

رحلت آيت ‏اللَّه "ميرزاهاشم آملي" فقيه نامدار شيعه(1413 ق)
آيت اللَّه ميرزا هاشم آملي در سال 1322 قمري در روستاي "پردمِهِ لاريجان" آمل ديده به جهان گشود. پس از آموختن قرآن و گذراندن تحصيلات ابتدايى، علاقه‏ي سرشار او به علوم ديني، وي را به آمل و از آن جا به تهران كشاند. در مدرسه‏ي علميه‏ي سپهسالار تهران كه در آن زمان زير نظر آيت‏اللَّه سيد حسن مدرس اداره مي‏شد اقامت نمود. وي به علت هوش و ذكاوت زيادش در تهران از محضر اساتيدي چون سيدمحمد تنكابني و ميرزا ابوالحسن شعراني استفاده نمود. پس از مدتي به قم عزيمت نمود و از محضر اساتيدي چون آيت‏اللَّه حائري، حجت كوه كمره‏اي و شاه آبادي استفاده شاياني برد. پس از اخذ اجازه‏ي اجتهاد، به نجف اشرف مشرف شد و از دروس فقه و اصول ميرزاي نائيني، سيدابوالحسن اصفهاني و آقاضياء عراقي كسب فيض نمود. اين عالم رباني و فقيه بزرگوار علاوه بر تحصيل به تدريس نيز پرداخت و بعدها حلقه‏ي درس خارجِ خود را تشكيل داد. حضرات آيات ميرزا جواد تبريزي، ناصر مكارم شيرازي، عبداللَّه جوادي آملي، احمد آذري قمي، سيد جعفر كريمي، هادي معرفت، اسماعيل صالحي مازندراني، سيد علي محقق داماد، محمد محمدي گيلاني و ده‏ها عالم فاضل از جمله شاگردان اين بزرگوار مي‏باشند. ميرزا هاشم آملي همچنين در امور سياسي و مبارزه عليه رژيم ستم‏شاهي بسيار فعال بود و نقش مثبتي در حمايت از امام راحل(ره) و انقلاب اسلامي داشته است. آثاري چون بدايعُ الافكار، حاشيه بر عُروةُ الوُثقي، كتاب الصلاة و تقريرات دروس آيت‏اللَّه حائري از وي به جاي مانده است. سرانجام اين عالم رباني در چهارم رمضان سال 1413 ق برابر با هفتم اسفند 1371 ش در 91 سالگي دار فاني راوداع گفت و در مسجد بالاسرِ حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

تأسيس دادگاه تفتيش عقايد معروف به "انكيزيسيون" در اسپانيا (1231م)

تأسيس دادگاه تفتيش عقايد معروف به "انكيزيسيون" در اسپانيا (1231م)
هم‏زمان با يورش سپاهيان صليبي به مناطق شرق، واقعه مهم ديگري نيز روي داد كه سرآغاز دوران مخوف انكيزيسيون يا تفتيش عقايد در تاريخ مسيحيت به شمار مي‏رود. در اين زمان كه پاپ اينوسان سوم فرمان‏روايى داشت، وي دستور تشكيل دادگاه تفتيش عقايد را صادر كرد و از اين پس، اين دادگاه در سراسر اروپا به كار پرداخت. در واقع، اينوسان سوم در عقايد خود بسيار لجوج و سرسخت بود و به هيچ وجه تحمل شنيدن عقيده و نظري را برخلاف راي خود نداشت. به همين جهت كساني كه جرأت مي‏كردند نظري مخالف راي و نظر او ابراز كنند از سلاطين وقت گرفته تا افراد عادي تكفير مي‏شدند. اين دادگاه در 27 آوريل 1231م در اسپانيا نيز تأسيس شد و دوره جديدي از خشونت و قساوت را در اين سرزمين آغاز كرد. پاپ‏ها در اين زمان، از سلاطين و فرمان‏روايان سرزمين‏هاي مسيحي مي‏خواستند كه در سركوبي ملحدين، يعني هر كس كه از اوامر آنها سرپيچي مي‏كند، با ماموران كليسا همكاري داشته باشند وگرنه خود، ملحد و سزاوار عقوبت خواهند بود. از آن طرف، سلاطين و شاهزادگان و حكام محلي از بيم تكفير كه ممكن است به قيمت جانشان تمام شود، به فرامين پاپ گردن مي‏نهادند. كساني كه به اتهام الحاد و سرپيچي از فرامين الهي كه در واقع همان دستورات پاپ بود در اين دادگاه‏ها محاكمه مي‏شدند، حق داشتن وكيل را نداشتند و آراء محكمه قطعي و لازم الاجرا بود. در اين دادگاه‏ها، كساني كه مظنون به بدعت‏گذاري بودند، چنانچه نمي‏توانستند بي‏گناهي خود را ثابت كنند تكفير مي‏شدند و مجازات سنگيني در انتظارشان بود. سخت‏گيري در مورد محكومان دادگاه‏هاي تفتيش عقايد تا آنجا بود كه حتي اگر كسي ترتيب كفن و دفن آنان را مي‏داد، آن شخص نيز مستحق مجازات‏هاي سنگين مي‏شد. مفتش دادگاه نيز در مقابل هيچ مقامي جز پاپ پاسخگو نبود و كار خود را يك عمل الهي تلقي مي‏كرد. آراء صادره از اين دادگاه شامل شكنجه، تبعيد، محروميت از پست و مقام، مصادره اموال، زندان، سوزاندن و كشتن بود. وجود اين دادگاه‏ها از يك طرف باعث جمع‏آوري ثروت و غارت اموال محكومات توسط مفتّشان شد و از طرف ديگر به فروپاشي جايگاه معنوي رهبران به اصطلاح اخلاقي جامعه و بي‏معني شدن مفاهيم ارزشي و معنوي انجاميد. دادگاه‏هاي تفتيش عقايد سرانجام پس از شش قرن فعاليت جنايت بار، در 17 ژانويه 1808م تعطيل شدند.

درگذشت "ويليام جونز" خاورشناس مشهور انگليسي (1794م)

درگذشت "ويليام جونز" خاورشناس مشهور انگليسي (1794م)
ويليام جونْزْ مستشرق معروف انگليسي در 20 سپتامبر 1746م در لندن به دنيا آمد. وي از دوران كودكي و نوجواني استعدادي سرشار داشت و پس از تحصيلات مقدماتي و متوسطه، دوره دانش‏سراي دانشگاه آكسفورد را طي كرد و به زبان‏هاي شرقي علاقه‏مند گرديد. جونز در ابتدا زبان عربي و پس از آن زبان فارسي را فراگرفت و در 25 سالگي در خواندن و نوشتن و حرف زدن به زبان فارسي مهارت يافت. وي در سال‏هاي بعد زبان‏هاي چيني، سانسكريت، آلماني، اسپانيايى، پرتغالي، عربي و ايتاليايى را آموخت و پس از فارغ‏التحصيل شدن در حقوق، به وكالت پرداخت. ويليام جونز در سال 1767م يك نسخه خطي مربوط به دوران نادرشاه افشار را به خواست پادشاه وقت دانمارك، ترجمه كرد و مهارت خود را در اين فن به اثبات رساند. وي در سال‏هاي بعد به عنوان يكي از اولين اروپاييان، غزلياتي از حافظ، ابياتي از مثنوي معنوي، ابياتي از خمسه نظامي و اشعاري از فردوسي را به انگليسي و فرانسوي ترجمه كرد و مورد ستايش بسياري از فرهنگ دوستان قرار گرفت. جونز علاقه خاصي به زبان فارسي داشت و آن را شيرين‏ترين زبان مشرق زمين مي‏دانست. او هم‏چنين عنوان مي‏كرد كه زبان فارسي يكي از غني‏ترين زبان‏هاي عالم است و ايرانيان در سرودن اشعار عاشقانه مهارت فراواني دارند. ويليام جونز در سال 1784م، با همراهي چند تن از خاورشناسان انگليسي، انجمن آسيايى بنگاله را تأسيس كرد. اين انجمن به عنوان يكي از بزرگ‏ترين انجمن‏هاي علمي و ادبي جهان، داراي هزاران كتاب چاپي و خطي فارسي، عربي، هندي، سانسكريت و انگليسي بود كه در سال‏هاي بعد نيز به جمع آوري و نگاهداري نسخه‏هاي بسيار عالي و نفيس و ممتاز پرداخت. جونز به عنوان يكي از مشاهير خاورشناس، هندشناس، ايران‏شناس، زبان‏شناس، زبان دان، نويسنده، اديب، حقوق‏دان و يكي از نوابغ علم و ادب به شمار مي‏رفت و شاعري خوش ذوق بود و در منظومه‏سرايي به زبان فرانسوي و انگليسي استعداد فراواني از خود نشان داد. ويليام جونز سرانجام در 27 آوريل 1794م در 48 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   دوشنبه 8 ارديبهشت 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode