معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با تشريح اهداف، ماهيت و زمان اجراي طرح "نظام دوري " در مقطع ابتدايي گفت: با اجراي اين طرح دانشآموزان ابتدايي، پايه اول تا سوم را فقط با يك معلم ميگذرانند.
فاطمه قربان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به جزئيات طرح استقرار «نظام دوري» در مقطع ابتدايي اظهار داشت: استقرار اين نظام يكي از برنامههاي راهبردي معاونت آموزش ابتدايي بوده است و پس از ارائه اين پيشنهاد به شوراي عالي آموزش و پرورش اعلام شد كه اجراي آن بلامانع است؛ بر اين اساس مقرر شده است كه دانشآموزان دوره ابتدايي، پايه اول تا سوم را با يك معلم بگذرانند.
وي با اشاره به ويژگيهاي خاص دانشآموزان ابتدايي به ويژه در سه سال نخست اين دوره گفت: هدف از اجراي اين طرح اين است كه مدارس براي اداره پايه اول ابتدايي وابسته به يك فرد نباشند يعني اگر آموزگار پايه اول بنا به هر دليلي مانند بازنشستگي يا مرخصي در اختيار مدرسه نبود، آن مدرسه در پايه اول دچار افت تحصيلي نشود.
* گلايه آموزگاران ابتدايي از فرسودگي در يك پايه و ضرورت بهروز شدن
قربان ادامه داد: در بررسيهاي صورت گرفته و با شنيدن نظرات معلمان دوره ابتدايي مشخص شده است كه اين آموزگاران به خاطر ماندن طولانيمدت در پايه ابتدايي فرسوده شدهاند و هيچ انگيزهاي نيز براي مطالعات جديد و بهروز كردن معلومات خود ندارند.
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: از سوي ديگر دانشآموزان دوره ابتدايي نيز وابستگيهاي عاطفي شديدي به معلمان خود دارند كه اين وابستگي به ويژه در سال اول و دوم بيشتر به چشم ميخورد، به گونهاي كه دانشآموز ابتدايي هنگام تغيير پايه از اول به دوم براي سازگار شدن با معلم جديد مشكل دارد.
وي تصريح كرد: با توجه به اين دلايل، به دنبال طرحي بوديم كه بر اساس آن معلمان دوره ابتدايي به طور لحظه به لحظه نسبت به ضرورت مطالعه و به روز شدن احساس نياز كنند و مدارس نيز از معلمان چندمهارتي كه توان اداره چند پايه را دارند، برخوردار باشند.
* ميزان اجراي "نظام دوري " در سال تحصيلي 91 ـ 90 به اختيار استانها گذاشته شده است
قربان ادامه داد: طبيعي است كه نميتوانيم اين طرح را امسال در كل كشور عملياتي كنيم به جهت اينكه نيازمند آموزشهاي ضمن خدمت معلمان ابتدايي و برگزاري كارگاههاي آموزشي براي آنها هستيم؛ به همين دليل به آموزش و پرورش استانها اعلام كرديم كه براي اجراي اين طرح در سال تحصيلي جديد، در تابستان امسال به هر ميزاني كه ميتوانند معلمان دوره ابتدايي را تحت پوشش آموزشهايي مربوط به اين طرح قرار دهند.
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: به موازات شروع اين آموزشها، اقدامات پژوهشي تكميلي همزمان با شروع سال تحصيلي 91 ـ 90 از سوي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دنبال خواهد شد تا نتايج تكميلي اجراي اين طرح در اختيار معاونت آموزش ابتدايي قرار گيرد.
* "نظام دوري " تا 5 سال آينده در سراسر كشور اجرا ميشود
قربان با بيان اينكه مطمئن هستيم كه اين طرح، طرح خوب و مناسبي است، اظهار داشت: در صورتي كه بازدهي خوبي از اين طرح به دست آيد در نظر داريم تا طي 2 الي 3 سال آينده، هرسال اين طرح را با ضريب بيشتري دنبال كنيم و اگر از اجراي آن رضايتمندي لازم را به ويژه در حوزه «كيفيت آموزشي» به دست آوريم، قطعاً آن را تا 5 سال آينده در سراسر كشور عملياتي و اجرايي ميكنيم.
وي افزود: علاوه بر اينكه پيشنهاد دادهايم تا دانشآموزان ابتدايي 3 سال اول را با يك معلم بگذرانند، پيشنهاد ديگري نيز مطرح كردهايم كه با استقرار نظام جديد آموزشي (3،3،6)، از پايه چهارم تا ششم براي هر پايه از دو معلم بهره گرفته شود تا دانشآموزان با ديدن تنوع معلمها آمادگي بيشتري براي سازگاري با فضاي آموزشي دوره متوسطه اول (راهنمايي) داشته باشند.
* آموزش معلمان ابتدايي در تابستان هرسال براي تغيير پايه
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در رابطه با چگونگي جايگزيني معلمان ساير پايهها در هنگام اجراي اين طرح تصريح كرد: اين جايگزيني با آموزشهاي ضمن خدمت مستمري كه در تابستان هرسال برگزار ميشود امكانپذير است تا امكان تدريس معلمان ابتدايي در تمام پايهها فراهم باشد و هر معلمي كه در پايه جديد قرار ميگيرد، بايد گواهي گذراندن آموزشهاي مربوط به آن پايه را نيز داشته باشند.