ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 اسفند 1398     |     کد : 191578

روز شمار تاريخ

سه شنبه27اسفند 1398-22رجب 1441-17مارس 2020

آغاز بهره ‏برداري از تلگراف در ايران (1236 ش)

آغاز بهره ‏برداري از تلگراف در ايران (1236 ش)

آغاز بهره ‏برداري از تلگراف در ايران (1236 ش)
روزنامه وقايع اتفاقيه در شماره 372 خود در اين روز، رويداد سيم كشي تلگراف در مدرسه دارالفنون و موفقيت‏آميز بودن آن را خبر داد. پس از آن قرار شد كه از كاخ سلطنتي تا باغ لاله‏زار، سيم تلگراف متصل شود و پس از آن، نقاط ديگر نيز داراي تلگراف شدند. نكته در خور توجه اين بود كه برقراري تلگراف در ايران، در مرحله اول انگليسي‏ها را بهره‏مند كرد تا ايرانيان را، چرا كه آنان با اتصال خطوط مخابراتي هند و اروپا، نه تنها با مستعمره خود، هندوستان، ارتباط برقرار كردند و آن را سرعت بخشيدند، بلكه با ساختن تلگراف خانه‏هايي در ايران و فرستادن مامور به كشور، نفوذ خود را روز به روز در ايران، توسعه دادند.

درگيري شهيد "سيد حسن مدرس" با طرفداران سردار سپه در مجلس شوراي ملي (1302 ش)

درگيري شهيد "سيد حسن مدرس" با طرفداران سردار سپه در مجلس شوراي ملي (1302 ش)
در روزهايي كه بحث جايگزيني جمهوري به جاي مشروطه سلطنتي، بسيار اوج گرفته بود و روز تصميم‏گيري براي اعلان جمهوري نزديك مي‏شد، عالم مجاهد آيت‏اللَّه سيد حسن مدرس در برابر اين عمل ايستادگي كرد و سعي داشت از تصويب آن جلوگيري نمايد. در اين ميان مشاجره‏اي بين سيد محمد تدين، رييس مجلس شوراي ملّي با سيد حسن مدرس روي داد كه پس از هتاكي تدين، او به همراه طرفدارانش از مجلس خارج شد و مجلس از رسميت افتاد. پس از آن، مدرس از جلسه خارج شد و در سرسرا كه نمايندگان جمع بودند به ايراد سخن پرداخت. در اين هنگام دكتر حسين بهرامي به تحريك تدين به مدرس نزديك شد و سيلي محكمي به صورت مدرس نواخت به طوري كه عمامه او از سرش افتاد. اين حادثه چنان زشت و دور از انتظار بود كه برخي نمايندگان آن را محكوم كرده و از جرگه هواداران جمهوري و سردار سپه خارج شدند. در آن زمان، اين سيلي را، سيلي به جمهوري تعبير كردند كه در نهايت به شكست آن طرح انجاميد.

امضاي "معاهده بروكسل" پس از پايان جنگ جهاني دوم (1948م)

امضاي "معاهده بروكسل" پس از پايان جنگ جهاني دوم (1948م)
با پايان جنگ جهاني دوم، دول اروپايى كه سابقه و نتيجه خونين دو جنگ وسيع در قرن بيستم را در نظر گرفته بودند، براي حاكميت صلح و آرامش و درنتيجه، بازسازي اروپاي ويران، تمهيدات متعددي انديشيدند. يكي از اين كارها، انعقاد پيمان بروكسل بود كه در اين شهر به امضاي وزيران خارجه انگلستان، فرانسه، بلژيك، هلند و لوكزامبورگ رسيد. بر اساس مفاد اين معاهده كه در 17 مارس 1948م منعقد گرديد، دولت‏هاي امضا كننده متعهد شدند كه حداقل به مدت پنجاه سال، در امور سياسي، اقتصادي، فرهنگي ونظامي خود متحد باقي بمانند. چندي بعد، در سال 1949م كشورهاي آلمان غربي و ايتاليا نيز به اين پيمان ملحق شدند. اين سازمان پس از عضويت ديگر كشورهاي اروپايي، به عنوان اتحاديه اروپاي غربي به كار خود ادامه داد و با فروپاشي بلوك شرق، اتحاديه اروپا شكل گرفت.

فتح "بيت‏المقدّس" توسط مسلمانان در زمان خليفه دوم (636م)

فتح "بيت‏المقدّس" توسط مسلمانان در زمان خليفه دوم (636م)
در جريان گسترش متصرفات اسلامي، اولين نبرد مسلمانان با رومي‏ها در شمال درياي سرخ روي داد. در دوران حكومت خليفه دوم، سپاه مسلمانان، روميان را شكست داد و جنوب فلسطين و بيت‏المقدس در 17 مارس سال 636م به تصرف لشگريان اسلام درآمد. پس از اين شكست، امپراتور روم سپاه عظيمي به سرزمين فلسطين فرستاد اما در نبردي كه در فلسطين به وقوع پيوست، رومي‏ها بار ديگر به سختي از لشكر اسلام شكست خوردند و در پايانِ نبرد، فرمانده سپاه روم كشته شد و دمشق به تصرف مسلمانان درآمد. از آن پس مسلمانان در فلسطين و شام مستقر شدند و در دوران حكومت بني عباس، تابع مركز خلافت در بغداد بودند. اما در دوران خلافت فاطميون در مصر، فلسطين، بخشي از قلمرو فاطمي‏ها شد. از 1097م مسيحيان، جنگ‏هاي صليبي را براي تصرف بيت المقدس آغاز كردند و پس از چندين بار رد و بدل شدن اين شهر بين طرفين، سرانجام در 1250م، بيت‏المقدس توسط صلاح‏الدين ايوبي سردار مسلمان آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقي ماند.


نوشته شده در   سه شنبه 27 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode