ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 بهمن 1398     |     کد : 191069

روز شمار تاريخ

شنبه19بهمن 1398-13جمادی الثانی 1441-8فوریه 2020

راهپيمايي عظيم مردم در تاييد دولت موقت به فرمان امام خميني (1357 ش)

راهپيمايي عظيم مردم در تاييد دولت موقت به فرمان امام خميني (1357 ش)

راهپيمايي عظيم مردم در تاييد دولت موقت به فرمان امام خميني (1357 ش)
به دنبال آغاز به كار دولت موقت، امام خميني از مردم خواست از طريق تظاهرات آرام، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمايند. پس از اين درخواست، جامعه روحانيت مبارز تهران، مردم را به يك راهپيمايي بزرگ و همگاني در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود. در اعلاميه‏اي كه به همين منظور صادر شد خاطر نشان گرديد "پس از 75 سال، اين نخستين بار است كه ملت ايران، تشكيل دولتي را به راستي جشن مي‏گيرند." در اين حال و در شرايطي كه آمريكا همچنان از بختيار پشتيباني مي‏كرد و زمينه‏هاي كودتا را در ايران فراهم مي‏نمود و مردم توسط بازمانده‏هاي رژيم به آتش‏سوزي و قتل تهديد مي‏شدند، اين راهپيمايي خط بطلاني بر تمامي پندارهاي سلطنت‏طلبان كشيد و خواب‏هاي پريشان آنان را بي‏تعبير گذاشت. در اين زمان امام خميني ادامه نهضت را به عنوان يك تكليف الهي اعلام نمود و راهپيمايي ميليوني مردم به عنوان پشتيباني از دولتِ موقتِ منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامي ايران، تهران و شهرستان‏ها را غرق در تظاهرات نمود. در پايان اين راهپيمايي عظيم، قطعنامه هفت ماده‏اي قرائت شد و نخست وزيري بازرگان مورد تاييد قرار گرفت.

فرار "جعفر شريف امامي" نخست وزير رژيم پهلوي در پي فراگير شدن نهضت اسلامي (1357 ش)

فرار "جعفر شريف امامي" نخست وزير رژيم پهلوي در پي فراگير شدن نهضت اسلامي (1357 ش)
شريف امامي در دوران دوم نخست وزيري خود، براي آرام كردن اوضاع، دست به يك سلسله كارهاي نمايشي و غيرعادي از نظر رژيم زد. اولين كار او اين بود كه گفت با حزب رستاخيز، تنها حزب سياسي كشور كه پارلمان را در اختيار داشت، كاري ندارد و به اين ترتيب عملاً موجبات انحلال اين حزب را فراهم ساخت. وي همچنين تاريخ موهوم و مجعول شاهنشاهي را لغو كرد و مجدداً تاريخ هجري شمسي را برقرار نمود. او همچنين قمارخانه‏ها و مراكز فساد را بست ولي هيچ كدام از اين اقدامات عوام‏فريبانه و تسكيني، محبوبيت و موقعيتي براي او نزد مردم به وجود نياورد. اقدامات شريف امامي و آزادي عملي كه به مخالفان داده شد، بر دامنه تظاهرات و اغتشاشاتِ ضد رژيم افزود به طوري كه در چندين شهر بزرگ كشور، حكومت نظامي اعلام شد و فجايع خونيني از قبيل جمعه سياه تهران در 17 شهريور 1357 و كشتار دانش‏آموزان تهران در 13 آبان 1357 به وجود آمد. جعفر شريف امامي، نخست وزير سرسپرده محمد رضا پهلوي، پس از آن كه نتوانست، اوضاع دگرگون مملكت را به نفع رژيم تغيير دهد، پس از 57 روز نخست وزيري، از اين سمت استعفا داد و به جمع و جور كردن ثروت خود در ايران پرداخت. وي به سرعت اموال خود را به خارج منتقل كرد و در نهايت سه روز قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، در نوزدهم بهمن 1357، بدون كوچكترين مانع، راه آمريكا را پيش گرفت و دور از غوغا و سروصدا به زندگي ننگين خود ادامه داد.

اعلام همبستگي همافران با انقلاب اسلامي در حضور حضرت امام خميني(ره) (1357 ش)

اعلام همبستگي همافران با انقلاب اسلامي در حضور حضرت امام خميني(ره) (1357 ش)
از شكننده‏ترين ضربات بر پيكر رژيم شاهنشاهي، حركت شجاعانه پرسنل نيروي هوايي در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود كه به حق مي‏توان آن روز را از ايام‏اللَّه خواند. در اين روز و به دنبال گسترش انقلاب اسلامي در تمام نقاط كشور و دعوت حضرت امام خميني(ره) از نظاميان براي پيوستن به ملت، جمع كثيري از هُمافَران و پرسنل نيروي هوايي ارتش، به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل آن حضرت و ديدار تاريخي خود با امام، همبستگي خود را با انقلاب اسلامي ملت ايران به رهبري امام خميني اعلام كردند. از آن پس، روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، گرامي داشته مي‏شود.

روز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي

روز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي
در روز نوزدهم بهمن 1357، نظاميان متعهد نيروي هوايي با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي در مدرسه رفاه و بيعت با آن حضرت، سندي از افتخار، حماسه، رشادت و ايمان را در برگ‏هاي زرين تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسانيدند. نقش ارزنده همبستگي باشكوه ارتش و خصوصاً نيروي هوايي در اضمحلال و شكست رژيم، نشان دهنده شعور ايماني و انقلابي اين عزيزان فداكار و عشق ورزيدن به آرمان‏هاي مقدس و آزادي‏خواهانه ملت در اين سرزمين بود كه موجب شد تا علي‏رغم فشارها و اختناق شديد آن روز، اين عزيزان، گام در ميدان مبارزه با ظلم و جور نظام پهلوي برداشته و يك صدا با ملت دلاور در 19 بهمن 1357، حماسه پرشكوه اين بيعت را در صفحات تاريخ انقلاب اسلامي ثبت نمايند. عظمت رويداد باشكوه 19 بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب، بلكه در اذهان نسل‏هاي آتي اين كشور نيز، هميشه به عنوان يك حماسه جاويدان، متجلّي و منور خواهد ماند. همچنين نيروي هوايي، پس از پيروزي انقلاب و در طول دوران جنگ، با همان روحيه والا ظاهر شد و به عنوان نيرويي پيشتاز در تمامي صحنه‏ها، از دستاوردهاي انقلاب اسلامي پاسداري نموده است.

وفات "ام ‏البنین" همسر امام علی(ع) و مادر گرامی حضرت اباالفضل العباس(ع) (64 ق)

وفات "ام ‏البنین" همسر امام علی(ع) و مادر گرامی حضرت اباالفضل العباس(ع) (64 ق)
حضرت امام علی(ع) سالیانی پس از حضرت زهرا(س)، به سفارش برادر خود عقیل که از علمای نَسَب شناس بود و خاندان‏های عرب را به خوبی می‏شناخت، با فاطمه‏ی کلابیه ازدواج کرد. این بانوی بزرگوار از امام علی(ع) چهار پسر به نام‏های عباس، جعفر، عبداللَّه و عثمان آورد و به اُمّ‏البنین یعنی مادر پسران معروف گردید. هر چهار پسر ام‏البنین در واقعه‏ی خونین کربلا به رسیدند و او در برابر این مصیبت صبر نمود. وی پس از اطلاع از حادثه‏ی عاشورا، عبیداللَّه، فرزند پسرش عباس را همراه خود به قبرستان بقیع می‏بُردْ و اشعاری در رثای فرزندانش می‏سرود. مردم مدینه نیز جهت شنیدن ندبه‏ی این بانوی بزرگوار در آن محل جمع می‏شدند و می‏گریستند. ام‏البین سه سال پس از عاشورای سال 61 ق در مدینه درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

درگذشت "ابن هيثم" رياضي‏دان و فيزيك‏دان شهير اسلام(430 ق)

درگذشت "ابن هيثم" رياضي‏دان و فيزيك‏دان شهير اسلام(430 ق)
ابوعلي محمد بن حسن بصري معروف به ابن هيثم از حكما و اطبّاي نامي اسلامي است كه علاوه بر تبحّر علمي در طب، بسياري از كتب ارسطو و جالينوس را شرح و تلخيص كرده و به تاليفات بسياري در زمينه‏ي نجوم، هندسه، منطق، حساب و تشريح پرداخته است. ابن هيثم به هنگام مطالعه درباره‏ي انعكاس نور، بي آنكه به طور مستقيم به موضوع انكسار و شكست نور اشاره كند نتيجه گرفت كه ميان زاويه‏ي تابش نور و زاويه‏ي بازتاب آن، يك رابطه برقرار است. از ديگر اقدامات ابن‏هيثم، ابداع روش‏هاي جديدي در علم رياضيات مي‏باشد. همچنين شرح اصول تاريكخانه و اختراع ذرّه‏بين از ديگر كارهاي برجسته‏ي اين دانشمند مسلمان است. اين اختراعات در كشفيات كِپلر و گاليله، ستاره شناسان مشهور اروپا در قرن‏هاي آينده، تاثير زيادي داشت و در صنعت سينما نيز مورد استفاده قرار مي‏گيرد. ابن هيثم در زمان حاكم بامراللَّه ششمين خليفه‏ي فاطمي در مصر، متصدي بعضي امور سياسي بود، اما وي به خاطر اين كه در ستم و ظلم‏هاي او مساعدت نكرده باشد، خود را به ديوانگي زد ولي بعد از مرگ خليفه‏ي فاطمي اظهار عقل نمود و به تدريس در دانشگاه جامع الازهر پرداخت. يكي از مهم‏ترين آثار ابن هيثم، كتاب المَناظِر است كه به زبان انگليسي ترجمه شده و از جمله منابع اصلي مطالعات كپلر در زمينه‏ي نجوم بوده است.

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلي" دانشمند و عالم بزرگ شيعي(676 ق)

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلي" دانشمند و عالم بزرگ شيعي(676 ق)
جعفر بن حسن مشهور به محقق حلي در سال 602 ق در شهر حله در عراق به دنيا آمد. پس از كسب مقدمات، در حلقه‏ي درس اساتيد زمان حاضر شدو پس از سالياني، عالمي بزرگ و استادي توانا گشت. علامه حلي، ابن داود حلي، سيدبن طاووس و... از زمره‏ي شاگردان وي مي‏باشند. پس از حمله‏ي مغول، حوزه‏ي بزرگ بغداد ويران گشت و تلاش محقق حلي در رونق حوزه‏ي حله بسيار موثر و چشمگير بود. محقق حلي در نوشتن آثار علمي يد طولايى داشت و كتب جاودانه‏اي را تقديم حوزه‏ي دين و علم نموده است. از جمله‏ي اين آثار، كتاب ارزشمند شَرايعُ الاسلام مي‏باشدكه يكي از كتب مهم فقهِ استدلالي است. محقق حلي سرانجام پس از عمري پربار، 74 سالگي در حله به سوي معبود شتافت و در همان جا به خاك سپرده شد. آرامگاه وي زيارتگاه حق‏جويان و دوستداران علم و حقيقت است.

تصرف سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‏ي نهضت سربداران(738 ق)

تصرف سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‏ي نهضت سربداران(738 ق)
گروه سربداران، امين الدين عبدالرزاق را در تاريخ 12 شعبان سال 737 به سرداري خود انتخاب كردند. آنها به دليل كمي تعداد و ضعف قدرت، قيام خود را به شكل دستبرد به قافله‏ها شروع كردند. پس از به دست آوردن اموال و اسباب لازم ،عبدالرزاق بر خواجه علاءالدين محمد، وزير خراسان غلبه كرده و پس از كشتن وي شهر سبزوار را به تصرف خود درآورد. از آن پس، شهر سبزوار را كه از روزگار قديم، مردم آن به تشيع اشتهار داشتند مركز خود ساختند و با درويشان و مرداني كه به دوستي آل علي مشهور بودند، رابطه برقرار كردند.

روز تکریم مادران شهدا

روز تکریم مادران شهدا
روز 13 جمادی‌الثانی( سالروز وفات حضرت ام البنین (س) همسر بزرگوار امیرالمومنین (علیه‌السلام) و مادر چهار شهید از شهدای نینوا به ویژه حضرت ابوالفضل (علیه اسلام)، به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفت.

درگذشت "جوزف پريستلي" دانشمند انگليسي و كاشف اكسيژن (1804م)

درگذشت "جوزف پريستلي" دانشمند انگليسي و كاشف اكسيژن (1804م)
جوزف پريسْتْلي دانشمند انگليسي در سيزدهم مارس 1733م در نزديكي شهر ليدْزْ انگلستان به دنيا آمد و در كودكي يتيم شد. وي از آن پس تحت سرپرستي عمه‏اش به تحصيل پرداخت و زبان‏هاي فرانسه، آلماني، ايتاليايى و عربي را به خوبي فرا گرفت. پريستلي پس از چندي به علم شيمي علاقه پيدا كرد و آزمايش‏هايى در اين زمينه انجام داد. وي در يكي از آزمايش‏هاي خود، قطعه چوبي را سوزاند و سپس آن را در معرض گازي كه از خمره آبجو خارج مي‏شد قرار داد و مشاهده كرد كه شعله چوب خاموش مي‏شود. اين واقعه باعث پيگيري بيشتر پريستلي و كشف گاز كربنيك گرديد. او آزمايش‏هاي خود را ادامه داد و با انجام فعل و انفعالاتي بر روي گاز كربنيك يك گاز بي‏رنگ و بو كشف كرد كه همان گاز ازت است. پريستلي در يكي ديگر از آزمايش‏ها، مقداري از گاز كربنيك را در آب حل كرد و براي اولين بار، راه تهيه مشروبات غيرالكلي را به جهان نشان داد. با اين كشف‏ها، پريستلي شهرت بي‏نظيري به دست آورد و از طرف دولت فرانسه به استادي آكادمي علوم برگزيده شد. يكي ديگر از كارهاي مهم او آن است كه براي اولين بار، گاز اكسيژن را كشف كرد. وي در سال 1744، با حرارت دادن به اكسيد جيوه گازي را كشف كرد كه اين گاز پس از مطالعه توسط لاوازيه، شيمي‏دان معروف فرانسوي، به نام گاز اكسيژن شناخته شد. پريستلي دريافت كه گياهان مي‏توانند اكسيژن توليد كنند. او هم‏چنين به تنفس گياهان پي برد و راه طبيعي تهيه اكسيژن را كشف كرد. در اين ميان برخورد پريستلي و عده‏اي از آشوبگران در جريان انقلاب كبير فرانسه، به حمله اين خرابكاران به منزل و كتابخانه پريستلي انجاميد و حاصل زحمات چندين ساله‏اش در اين تاراج از بين رفت. پس از اين حادثه، پريستلي از فرانسه راهي امريكا شد و فعاليت‏هاي علمي خود را ادامه داد. زماني كه پريستلي در آزمايشگاه شخصي خود در پنسيلوانيا كار مي‏كرد، به كشف مهم ديگري نائل آمد. او گاز سمي و مرگ‏آور اكسيد كربن را از احتراق ناقص زغال، بنزين يا هر سوخت ديگر با اكسيژن كشف كرد كه درجهان علم داراي ارزش زيادي است. وي هم‏چنين درباره جوهر گوگرد، آمونياك و جوهر نمك مطالعات و تحقيقات و آزمايش‏هاي فراواني انجام داد كه امروزه، نتايج اين تحقيقات در علم شيمي داراي اهميت بسزايي مي‏باشند. جوزف پريستلي سرانجام در 8 فوریه 1804م در 71 سالگي درگذشت.

تولد "ژول ورن" نويسنده بزرگ فرانسوي (1828م)

تولد "ژول ورن" نويسنده بزرگ فرانسوي (1828م)
ژول وِرْنْ نويسنده شهير فرانسوي در 8 فوريه 1828م در فرانسه به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش به پايان رساند. ژول ورن سپس براي تحصيل حقوق راهي پاريس شد اما به ادبيات علاقه‏مند شد و حقوق را رها كرد. وي در ابتداي كار چندين داستان نگاشت كه با شكست و عدم موفقيت روبرو گرديد و او را به فقر دچار كرد. وِرْنْ عاقبت براي امرارمعاش در يك تئاتر به عنوان منشي مشغول به كار شد. در اينجا مطالعه او بيشتر و وسعت معلومات او زياد گرديد و با دوستي و تاثيرپذيري از اديب هم وطنش، الكساندر دوماي پسر، وارد عرصه نويسندگي شد. در اين زمان بود كه اولين رمان علمي و خيالي او به نام پنج هفته در بالن با موفقيت روبرو گرديد و ژول ورن را به شهرت رساند. ورن از آن پس، در مدت چهل سال آثار فراواني انتشار داد كه سراسر انباشته از ماجراهاي عجيب و غريب و بر مبناي رمان علمي كه در آنها قدرت تخيل از مرزهاي جهاني فراتر مي‏رفت و خيال و وهم باواقعيت مي‏آميخت. اين آثار براي خوانندگان كه تشنه اين قبيل داستان‏هاي خيال‏انگيز بودند، جاذبه بسيار داشت. از آن پس، ژول ورن در عالم ادبيات تحول عظيمي ايجاد كرد و با پيوند دادن علم و ادبيات، موضوع رمان‏هاي خود را بر پايه فرضيه‏هاي علمي ولي خيالي نهاد. ژول ورن شيوه جديدي در داستان‏سرايى پيش گرفت. يعني به جاي آن كه از سرگذشت گذشتگان سخن بگويد، داستان آيندگان را برگزيد و آن‏چه مرتَبَت او را افزايش داد، اين است كه پيشگويى‏هايش به حقيقت پيوستند و همين تيزبيني شگرف او مايه ستايش همگان گرديد. داستان‏هاي ژول ورن از يك طرف حاوي نكته‏پردازي و افسانه‏سرايى تخيلي است و از سوي ديگر شامل تخيّل رواني دقيق و طنزي نهفته مي‏باشد. وي موفق به خلق گروه‏هايى از بشر مي‏شود كه متناسب با عصر وقوع داستان به سر مي‏برند. او با عباراتي ساده، مطالب علمي و جغرافيايى و نقاط مختلف را به صورت قصه و رمان در مي‏آوَرْد و مردم را با شگفتي‏هاي دانش و اماكن مختلف آشنا مي‏ساخت. شيوه نگارش ژول ورن، شيوه‏اي دقيق و روان است كه هرگز كهنگي نمي‏پذيرد. نفوذ ژول ورن در عصر خود تا حدي بود كه آن را "عصر ژول ورن" مي‏ناميدند و چه بسيار نويسندگان و شاعران كه از آثار او الهام گرفتند. از ژول ورن بيش از پنجاه رمان علمي منتشر شده است كه بيست هزار فرسنگ زير دريا، جزيره اسرارآميز، دور ماه، زمين تا ماه، سفر به مركز زمين و دور دنيا در هشتاد روز از آن جمله‏اند. وي سرانجام در 24 مارس در 1905م در 77 سالگي درگذشت.
 


نوشته شده در   شنبه 19 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode