انتقال پيكر شهيدتندگويان پس از 11 سال اسارت در عراق (1370 ش)
محمدجواد تندگويان در سال 1329 در تهران به دنيا آمد. پس از پايان تحصيلات وارد مبارزات سياسي شد و با پيروزي انقلاب نيز در خط نظام قرار گرفت تا اينکه در دولت شهيد رجايي به وزارت نفت انتخاب شد. کمتر از دو ماه بعد، وي در يکي از بازديدهايي که از صنعت نفت در جنوب داشت به اتفاق چند نفر ازمسئولان وزارت نفت به اسارت نيروهاي متجاوز بعثي عراق درآمد. شهيد تندگويان در طول مدت اسارت تحت سختترين شکنجه هاي بعثيان قرار گرفت تا اينکه به فيض شهادت نائل آمد. سرانجام بعد از گذشت 11 سال، پيکر مطهر اين آزاده مجاهد در اواخر آذرماه 1370 به ايران انتقال يافت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
ابطال معاهدات تحميلي روسيه تزاري عليه ايران (1296ش)
در زمان صدارت وثوق الدوله، دولت جديد التأسيس بلشويكي روسيه كه ميخواست قواي خود را از نواحي شمالي ايران خارج سازد، با ارسال نامهاي براي دولت ايران اعلام داشت تمام معاهداتي كه دولت روسيه تزاري به ايران تحميل كرده بود از درجه اعتبار ساقط است. طبق مواد اين اعلاميه كه به امضاي تروتسكي، همكار لنين و از رهبران انقلاب بلشويكي روسيه، رسيده بود، عهدنامهاي كه روسيه تزاري و دولت استعماري انگليس در سال 1907 م براي تقسيم ايران بسته بودند، لغو شد و مبناي اعتبار ساير معاهداتي كه ميان ايران و روسيه وجود داشت، رضايت طرفين اعلام گرديد.
روز حمل و نقل
در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخشهاي زيربنايي اقتصاد هر جامعه است كه علاوه بر تحت تأثير قراردادن فرايند توسعه اقتصادي، خود نيز در جريان توسعه دچار تغيير و تحول ميشود. حمل و نقل، با ايفاي نقش رابط ميان بازار توليد و بازار مصرف، به مثابه پايههاي پلي است كه بخشهاي مختلف جوامع با عبور از روي آن، به سمت توسعه پايدار حركت ميكنند. صنعت نوپاي حمل و نقل در جمهوري اسلامي ايران، دوراني پرفراز و نشيب را پشت سرگذاشته كه ويژگي اصلي آن تلاش براي دستيابي به جايگاهي والاتر و فردايي بهتر است. در تاريخ تحولات اين صنعت در كشورمان، روزها و ايام سرنوشتسازي بودهاند كه نقش تعيينكنندهاي در شكلگيري و انسجام شبكه حمل و نقل كشور داشتهاند. 26 آذر سال 1362 يادآور چنين ايامي است كه در آن حضرت امام خميني(ره) فرماني در زمينه اعزام كاميونها به بنادر جنوبي براي تخليه كالاهاي وارداتي و مايحتاج مردم صادر كردند. در پي اين فرمان كاميونداران سراسر كشور، آمادگي خود را براي تخليه بنادر و حمل و نقل مواد ضروري مورد نياز مردم اعلام كردند. 14 سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل(ره)، در سال 1376 به پيشنهاد وزارت راه و ترابري و براي آگاهسازي هر چه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل و نقل، روز 26 آذر ماه از سوي شوراي فرهنگ عمومي به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد. روز حمل و نقل، روز قدرداني از خدمات ارزشمند رانندگان و ساير دستاندركاران و شاغلان بخش حمل و نقل كشور و فرصتي مناسب براي بازنگري نيازها و مشكلات اين بخش است.
تولد "جوزف هنري" مخترع و دانشمند معروف امريكايي(1797م)
جوزف هِنْري، دانشمند شهير امريكايى در 17 دسامبر 1797م در مزرعه كوچكي در ايالت نيويورك امريكا به دنيا آمد. وي در ابتدا بيشتر اوقاتش را به كار در مزرعه و كمك به خانواده ميگذراند و گاهي در اوقات بيكاري كتاب ميخواند، اما شوق فراگيري دانش، او را به سمت علم رهنمون كرد و با دلبستگي خاص به تئاتر، هنر و ادبيات، وارد آكادمي شد. هِنْري در اين زمان روزانه شانزده ساعت كار ميكرد و علاوه بر تحصيل، به تدريس نيز ميپرداخت. وي پس از چندي به استادي رياضي و فلسفه منصوب شد و در كنار آن، كار علمي خود را پيرامون و مغناطيس جريان برق متمركز كرد. در اين هنگام بود كه يك آهنرباي الكتريكي ساخت كه قادر بود يك تُن بار را بلند كند در حالي كه آهن رباهاي آن زمان، تنها قادر به نگهداشتن سه كيلوگرم بودند. هنري از آن پس به فكر توليد برق از مغناطيس افتاد و در اين راه موفقيتهايى به دست آورد ولي همچون موضوع آهن ربا، نتايج كار خود را منتشر نكرد و ديگران بدون اطلاع از يافتههاي علمي جوزف هنري، با تحقيقات خود به اين نتايج رسيدند. او پس از چندي دستگاه تقويت رِلِه را ابداع كرد و از آن به منظور اختراع اولين دستگاه تِلگراف استفاده نمود. هنري همچنين پس از چندي اساس ترانس فورماتور مبدل را تشريح كرد و به جاي آگاه كردن ديگران و ثبت اين اختراعات، آنها را پنهان نمود و بازْ، ديگران، خودْ، اين نتايج را به دست آوردند. آخرين خدمت علمي هنري، در سال 1842م انجام گرفت. او در اين سال انتقال امواج راديويى را عملاً به ثبوت رساند و تحولي در اين زمينه ايجاد كرد. هنري در اواخر عمر اداره هواشناسي امريكا را تأسيس نمود. و با اطلاعاتي كه از سوي پانصد نفر از صاحبنظران از سراسر كشور به دستش ميرسيد توانست نقشههاي هواشناسي زيادي چاپ كند و پيشبينيهاي هواشناسي را آغاز نمايد. رصدخانه اين سازمان علمي، تحقيقات جالبي درباره خورشيد انجام داد و هِنْري از كساني بود كه در مورد دماي لكههاي خورشيدي به تحقيق پرداخت. او ثابت نمود كه دماي اين لكّهها به مراتب كمتر از حرارت نقاطي است كه در اطراف خورشيد هستند. جوزف هنري يكي از خدمتگزاران بزرگ جهان علم بود كه خدمات برجستهاش در زمينه برق و مغناطيس، در خور اهميت و ارزش است. در الكتريسيته مبحث مهمي است كه درباره اندازهگيري مقدار ميدان مغناطيسي و مقدار جرياني كه اين ميدان را توليد ميكند گفتگو مينمايد. اين اندازهگيري را القاء و واحد آن را به افتخار اين دانشمند بزرگ، هِنري ناميدهاند. جوزف هنري سرانجام در سال 1878م در هشتاد سالگي در گذشت و چهل سال پس از مرگش، دنياي علم كاملاً به خدمات او پي برد.
درگذشت "قابسي" دانشمند و فقيه اسلام(403 ق)
علي بن خَلَف قيرواني قابسي، دانشمند، محدث و فقيه مسلمان، در سال 324 ق در قيروان در تونس متولد شد. قابسي در جواني نابينا گرديد، اما با وجود اين، احاديث بيشماري را همراه با اسناد مربوط به آنها از حفظ داشت. قابسي همچنين در فقه و اصول از دانشي بسيار بهره داشت. و تاليفاتي در اين زمينه از خود به يادگار گذاشته است. از آثار قابسي ميتوان به كتاب "المَهد" در موضوع فقه اشاره كرد.
آغاز لشكركشي "محمدشاه قاجار" به هرات در افغانستان(1253 ق)
چون در زمان فتحعلي شاه فتح هرات نيمه كاره رها شده بود و محمدشاه نيز ميخواست در فتوحات نظامي شهرتي به دست آورد، لذا چون توان رويارويى با روسها در بازپسگيري ولايات از دست رفتهي قفقاز را در خود نميديد، قصد تصرف هرات را در سر ميپروراند. از اين رو در ربيع الثاني 1253 ق به هرات لشكركشي كرد و آن جا را به محاصرهي خود درآورد. اين محاصره با حمايت روسها صورت گرفت و انگليس كه مستعمرهي بزرگ خود يعني هند را در خطر ميديد، دست به تهديد محمدشاه از طريق نظامي زد. تهديدات پياپي انگلستان و نيز طولاني شدن زمان محاصرهي هرات، توان ادامهي اين كار را از اردوي محمد شاه گرفت. سرانجام محمدشاه باسرشكستگي و بدون هيچ نتيجهاي در 18 جمادي الثاني 1254 ق به تهران بازگشت و اين عمل موجب سلب حيثيّت ايران گرديد.
اعلام جنگ برینتانیای کبیر به اسپانیا(1718م)
برای جنگ انگلستان گرم فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و آغازگر که ناوگان بزرگ، که مشخص شده این دو کشتی برای اولین بار است که تکیه زمینهای پست در تعامل مستقیم با کشتی های دشمن و بخش دوم جنبش زیادی از کشتی های و سلاح های سنگین است که به نام ضعیف Algalayan تشکیل شده است. و آن را کشتی ARMADA به سمت سواحل انگلستان برای منزوی کردن ملکه الیزابت و انتصاب پسرش فیلیپ دوم با عوامل شاه فیلیپ تزئین شده بود دارای یک تخیل گسترده بر مبنای توهم ضعف Voguenaoh و ملکه انگلستان و نبرد را به مدت طولانی به نفع اسپانیایی ها را ندارد.
واقعیت این است که انگلستان قوی تر از مردان ارتش و نیروی دریایی آن بود، به عنوان ما قبلا ذکر شد، و ثابت واقعیت عملی که با رویارویی اول، پیدا کنیم که نیروی دریایی اسپانیا سقوط در مقابل همتای انگلیسی، که چالاک و بهتر قادر به مانور بود و با یک نیروی قوی از مردان مجهز به بازو. طوفان که از دریای شمال و شرایط طبیعی به دست می آمد آمده به باقی مانده از نیروی دریایی اسپانیایی نیز به ناوگان های بزرگ اسپانیا "Algalayan" به لطف مهارت و شجاعت از نیروی دریایی بریتانیا سقوط کرد.
منبع:
fa.wikipedia.org
ar.wikipedia.org