ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 آذر 1398     |     کد : 190173

روز شمار تاريخ

پنجشنبه7آذر 1398-30ربیع الاول 1441-28نوامبر2019

روز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران

روز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران

روز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران

به مناسبت رشادت‏ها و دلاور مردي‏هاي نيروي دريايي ارتش در دفاع از جزاير، بنادر، سواحل و شهرهاي جنوبي به ويژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‏هاي نيلگون خليج فارس در دوران جنگ تحميلي و انهدام نيروي دريايي دشمن بعثي، در همان آغاز جنگ، با تاييد حضرت امام خميني(ره)، هفتم آذر، سالروز حماسه آفريني ناوچه موشك انداز پيكان، به عنوان روز نيروي درياي ارتش نام گرفت تا همه ساله، حماسه با شكوه دريادلان نيروي دريايي و ياد شهداي عزيز و گرانقدر اين نيرو گرامي داشته شود. هفتم آذر، تبلور ايثارو جان فشاني‏هاي پرسنل قهرمان و جان بر كف نيروي دريايي مهين اسلامي ايران در برقراري ثبات وامنيت در آب‏هاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان مي‏باشد. اين نيرو با يگان‏هاي شناور دريايي، تفنگداران و تكاوران، اسكادران‏هاي هواناو و هوادريا، واحدهاي پروازي نيرو و با غواصان ورزيده و... هر نوع فعاليتي از سوي دشمن را در محدوده قانوني خود خنثي خواهد كرد.  به مناسبت موفقیت نظامیان نیروی دریایی ایران و به ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریائی و هوائی ارتش عراق در ۷ آذر ۱۳۵۹، با تأیید امام خمینی (ره) ، این روز، روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

درگذشت میرزا حسن خان زرین خط ،خوشنویس (1357 ش)

درگذشت میرزا حسن خان زرین خط ،خوشنویس  (1357 ش)

درگذشت میرزا حسن خان زرین خط (خوشنویس) 1357 ش : او از شاگردان عماد الکتاب بود در سال 1273 شمسی متولد و در سال 1357 ش بدرود گفت . مهارت او در خط نستعلیق بود .

تولد "فردريك اِنْگِلْسْ" فيلسوف سوسياليست آلماني (1820م)

تولد "فردريك اِنْگِلْسْ" فيلسوف سوسياليست آلماني (1820م)

فريدريش اِنْگِلْسْ فيلسوف و نظريه‏پرداز برجسته آلماني در 28 نوامبر 1820م در خانواده‏اي مرفه در آلمان متولد شد. وي فرزند يكي از صنعت‏گران آلماني بود و پس از مرگ پدر وارث ثروت هنگفت او شد. انْگِلْسْ در جواني با كارل ماركس اقتصاددان آلماني آشنايى يافت و مدت 40 سال با كارل ماركس همراه بود و وي را با مسائل و مباني اقتصادي آشنا نمود. آن‏گاه ماركس را مورد حمايت‏هاي مالي قرار داد و به او در ارائه انديشه‏هايش كمك رسانيد. در كنار اين روابط و همكاري، انگلس خود نيز به تدوين و طرح عقايدش مي‏پرداخت. وي در 24 سالگي مقاله "رئوس انتقاد از اقتصاد سياسي" را منتشر نمود و در آن، پس از بررسي و تحليل سرمايه‏داري، به عنوان يك نظام اقتصادي مبتني بر مالكيت خصوصي و كشمكش طبقاتي، تناقضات موجود در نظريات اقتصادي ليبرال را مورد انتقاد قرار داد. همفكري انگلس با ماركس باعث شد تا مرام "سوسياليسم" را به اتفاق يك‏ديگر تبليغ و ترويج نمايند و در نگارش كتاب‏ها و رسالات فلسفي به همراه هم اقدام نمايند. انگلس پس از شركت در اجتماع سوسياليست‏ها در لندن، به همراه ماركس وظيفه يافت كه با نگارش و انتشار بيانيه‏اي، فلسفه و اهداف كمونيست‏ها را تشريح نمايد. اين بيانيه در نهايت در فوريه 1848م با امضاي ماركس و انگلس منتشر شد و پس از چندي، جنجال زيادي به راه انداخت. از ديدگاه انگلْس ايدئولوژي از دو بخش تشكيل يافته است: بحث در علوم فيزيك، شيمي و تكنولوژي و به طور عام، علم و دانش بخش نخست آن را تشكيل مي‏دهد و قسمت دوم از مسائلي چون حقوق، قانون، اخلاقيات، هنر، فلسفه و مذهب تشكيل شده است. از ديدگاه اقتصادي انگلْس جزء اول اهميت ويژه‏اي دارد و ارزشي كه براي بخش دوم مطرح مي‏شود، ناشي از خطاي ذهني است. بايد يادآوري كرد كه بيشتر فرضيه‏هاي علمي كه انگلْس انديشه‏هاي خود را با آن‏ها توجيه مي‏نمايد تا حد زيادي رد شده است. از نظريات مهم وي پايه‏ريزي انديشه ماترياليسم ديالكتيك است. اين انديشه كه توسط فريدريش هِگِل ديگر فيلسوف آلماني مطرح گرديد در تفكرات انگلس جايگاه ويژه‏اي يافت. ماترياليسم به مادي بودن جميع پديده‏ها اعتقاد دارد و ديالكتيك وابستگي پيشرفت و تكامل با كشمكش و نزاع دروني را مدنظر قرار داده است. از نظر انگلس تكامل جهان واقعي، اعم از جامعه و طبيعت، برطبق توالي تضاد و نتيجه انجام مي‏گيرد. وي هم‏چنين كوشيد ماركسيسم را بر يك اساس مبتني بر قواعد علوم طبيعي بسط دهد. انديشه‏هاي انگلس امروزه به عنوان يك نظريه جهت نقد و بررسي مطرح مي‏شود. فريدريش انگلس سرانجام در پنجم اوت 1895م در هفتاد و پنج سالگي درگذشت.

تقسيم قاره كشف شده امريكا بين استعمارگران پرتغال و اسپانيا به دستور پاپ (1494م)

تقسيم قاره كشف شده امريكا بين استعمارگران پرتغال و اسپانيا به دستور پاپ (1494م)

با توجه به حمايت پادشاه اسپانيا از كريستُف كُلمب، دريانورد معروف ايتاليايى، به منظور يافتن مسيري از سوي غرب به آسيا و هند كه منجربه كشف امريكا شد، طبيعي بود كه اسپانيا و همسايه آن پرتغال، زودتر از ساير كشورهاي اروپايى به اعزام مهاجرين و توسعه متصرفات خود در قاره امريكا دست بزنند. آوازه شكوه و جلال و ثروت قاره جديد در اروپا، باعث گسترش انديشه دست‏يابي به ثروت و گسترش قلمرو كشور اسپانيا شد. از سوي ديگر كاشفين پرتغالي نيز كه در سواحل غربي افريقا در حال كار بودند دست به اكتشاف سواحل جنوبي در برزيل زدند كه به تدريج موجب برخورد ميان دو امپراتوري بر سرتعيين منطقه نفوذ و مرز ميان آن‏ها شد. در نتيجه پادشاهان اسپانيا و پرتغال از پاپ خواستند تا در مورد اختلافات آن‏ها داوري كرده و منطقه نفوذ هر يك را مشخص كند. درنتيجه، در 28 نوامبر 1494م با ميانجي‏گري پاپ خطّ معيني در غرب جزاير كيپ وِرد در غرب افريقا مرز ميان اسپانيا و پرتغال اعلام شد، به اين ترتيب كه شرقِ خط به پرتغال و غرب آن به اسپانيا تعلق گرفت.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode