ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 آبان 1398     |     کد : 189832

روز شمار تاريخ

چهار شنبه8آبان 1398- 1 ربیع الاول 1441-30اكتبر2019

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)
با سرنگوني نظام شاهنشاهي و به دنبال آن، انجام تغييرات وسيع در ساختارهاي دولتي و نيز تلاش در محو جميع آثار باقي مانده از رژيم منحط ستمشاهي، مسأله تغيير شكل ظاهري سكه ‏هاي رايج نيز عملي گرديد و در اين روز، سكه‏هاي جديد يك، دو، پنج و بيست ريالي كه از سوي بانك مركزي ايران ضرب گرديده بود در جريان پول كشور قرار گرفتند. بر روي اين سكه‏ ها مبلغ سكه به عدد و سال ضرب آن و در طرف ديگر سكه ‏ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالاي آن كلمه جمهوري اسلامي ايران و در قسمت پايين، مبلغ سكه به حروف حك شده بود.

عمليات نامنظم فتح 2 در منطقه دوكان در شمال شرقي عراق توسط سپاه پاسداران (1365 ش)

عمليات نامنظم فتح 2 در منطقه دوكان در شمال شرقي عراق توسط سپاه پاسداران (1365 ش)
عمليات‌ نامنظم‌ فتح‌ 2 در تاريخ‌ هشتم‌ آبان‌ ماه‌ سال‌ 1365 و با هدف‌ انهدام‌ تاسيسات‌ دشمن‌ در منطقه‌ عملياتي دوكان‌ در شمال‌ شرقي عراق‌ بوقوع‌ پيوست‌ .در اين‌ حمله‌ كه‌ با كمك‌ نيروي‌ زميني سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي قرارگاه‌ رمضان‌ و با همكاري‌ معارضين‌ عراقي انجام‌ شد تاسيسات‌ برق‌ 350 مگاواتي سد دوكان‌ منهدم‌ گرديد . در حالي كه‌ عراق‌ بار ديگر جنگ‌ شهرها را آغاز مي كند و شهرهاي‌ باختران‌ ،اسلام‌ آباد و ... را هدف‌ حمله‌ هوايي قرارمي دهد ايران‌ اسلامي هم‌ بناچار عمليات‌ مقابله‌ به‌ مثل‌ را با گلوله‌ باران‌ 48 ساعته‌ بصره‌ و درهم‌ كوبيدن‌ ديگر شهرهاي‌ عراق‌ از جمله‌ العماره‌ و كوت‌ پاسخ‌ مي دهد .در چنين‌ اوضاعي ،رزمندگان‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ رمضان‌ ، عمليات‌ فتح‌ 2 را به‌ انجام‌ رسانيدند و با انهدام‌ تاسيسات‌ 350 مگاواتي سد دوكان‌ موفق‌ شدند آن‌ را از شبكه‌ سراسري‌ برق‌ عراق‌ خارج‌ سازند كه‌ با انهدام‌ اين‌ هدف‌ ،پاسخي مناسب‌ به‌ آتش‌ افروزيهاي‌ رژيم‌ بغداد داده‌ شد .

روز نوجوان و روز بسيج دانش آموزي

روز نوجوان و روز بسيج دانش آموزي
از آنجا كه دانش‏آموز شهيد و رزمنده بسيجي، محمدحسين فهميده، با ايمان و بينش عميق واستوار در جنگ با دشمن، پيش قدم شد و با نيل به شهادت، درس شجاعت، فداكاري و مقاومت را به همه بسيجيان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از اين نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر ياد فرمودند. بدين گونه، نام و ياد او، منشأ حماسه‏هاي بزرگ شده و تحول عظيمي در شيوه‏هاي دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ايجاد كرد و راه پيروزي و سرافرازي را يكي پس از ديگري هموار ساخت. امروزه، شهيد فهميده، بحق الگوي شايسته‏اي براي دانش‏آموزان بسيجي و جوانان و نوجوانان كشور مي‏باشد و يادآوري اين حماسه مي‏تواند، يادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‏هاي والاي آن زمان باشد. رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده‏اند: "زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش‏آموز بسيجي، شهيد فهميده، از اصالت‏هاي دفاع مقدس مي‏باشد." از اين رو، هشتم آبان، سالروز شهادت اين فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسيج دانش‏آموزي نام گرفته است تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد.

هجرت پيامبر اكرم(ص) از مكه به مدينه و لَيلَة المبيت (1 ق)

هجرت پيامبر اكرم(ص) از مكه به مدينه و لَيلَة المبيت (1 ق)
مسأله‏ي هجرت پيامبر از مكه به مدينه، در جريان بيعت دوم عقبه تثبيت و تعيين شد. كفار قريش با آگاهي از اين امر در صدد كشتن پيامبر برآمدند. براي اين كار پيشنهاد ابوجهل مورد موافقت سران قريش قرار گرفت كه براساس آن از هر تيره‏ي قريش، جوان دليري برگزيده شود تا همه با هم شبانه به پيامبر حمله‏ور شوند و او را به قتل برسانند. خداوند، پيامبر را از توطئه‏ي قريش آگاه كرد و فرمان هجرت ايشان را در همان شب صادر فرمود. پيامبر(ص) براي گمراه كردن كفار، علي(ع) را در بستر خود قرار داد. اين شب معروف به ليلةالمبيت شد و هجرت رسول اكرم(ص) مبدأ تاريخ مسلمانان واقع گرديد.

رحلت "زينب بنت خزيمه" همسر پيامبر(ص) در مدينه‏ي منوره (4 ق)

رحلت "زينب بنت خزيمه" همسر پيامبر(ص) در مدينه‏ي منوره (4 ق)
زينب بنت خزيمه پس از آن كه شوهر اولش در اُحد به شهادت رسيد، به شرف ازدواج با حضرت محمد(ص) نايل شد و چند ماه پس از آن بدرود حيات گفت. اين بانوي بزرگوار از كثرت رَحْم و اطعام و صدقه برمساكين و فقرا به "امُّ المساكين" شهرت دارد.

قتل "مُسَوّر بن مَخزَمه ‏ي زهري" از ياران امام علي(ع) (62 ق)

قتل "مُسَوّر بن مَخزَمه ‏ي زهري" از ياران امام علي(ع) (62 ق)
مُسَوَّر بن مَخْزَمَة بن نوفل زهري از اصحاب رسول اكرم(ص) و امام علي(ع) و از فقهاي عصر و اهل علم و ديانت زمان خود بود. وي بعد از معاويه با يزيد بيعت نكرد و در مكه اقامت گزيد. مسور به هنگام خواندن نمازدر حجراسماعيل، در حمله‏ي سپاه يزيد به مكه بر اثر برخورد سنگ منجنيق كشته شد.

درگذشت "هانري دونان" مؤسس صليب سرخ جهاني (1910م)

درگذشت "هانري دونان" مؤسس صليب سرخ جهاني (1910م)
ژان هانري دونان مؤسس جمعيت صليب سرخ جهاني در هشتم مه 1828م در شهر ژنو سوئيس متولد گرديد. وقوع جنگ‏هاي متعدد در اروپا باعث شد تا وي در سال 1862م با انتشار كتابچه‏اي مردم را تشويق نمايد كه جمعيت‏هايى را داوطلبانه تشكيل دهند تا هنگام جنگ و ديگر مصائب بتوان بيماران، زخمي‏ها و مصدومين را كمك كنند. بر اساس اين پيشنهاد، در نيمه ماه مه 1863م اولين كنفرانس بين‏المللي ژنو براي ايجاد يك سازمان جهاني امدادي و خيريه برپا گرديد در اين كنفرانس نمايندگان 16 كشور اروپايي شركت داشتند. اين كنفرانس باعث شد تا در 22 اوت 1864م قرارداد ژنو به اهتمام و تلاش هانري دونان امضا گردد. اقدامات صلح دوستانه و نوع‏پرستانه وي در سال 1901م جايزه صلح نوبل را براي وي به ارمغان آورد. هانري دونان سرانجام در 30 اكتبر 1910م در 82 سالگي درگذشت.
 


نوشته شده در   چهارشنبه 8 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode