ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 2 خرداد 1403
چهارشنبه 2 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 18 مرداد 1398     |     کد : 188879

روز شمار تاريخ

جمعه18مرداد1398-7ذی الحجه1440-9آگوست 2019

عمليات ايذايي فتح 9 در منطقه خورمال در استان سليمانيه عراق (1366 ش)

عمليات ايذايي فتح 9 در منطقه خورمال در استان سليمانيه عراق (1366 ش)

عمليات ايذايي فتح 9 در منطقه خورمال در استان سليمانيه عراق (1366 ش)
از آن‌ زمان‌ كه‌ همكاري‌ با معارضان‌ كرد عراقي، به‏ويژه‌ "اتحاديه‌ ميهني‌ كردستان‌ عراق" به‌ رهبري جلال‌ طالباني مد نظر فرماندهان‌ عالي‏رتبه‌ جنگ جمهوري اسلامي‌ ايران‌ قرار گرفت‌ و به‏دنبال‌ آن‌ قرارگاه‌ برون‏مرزي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌نام‌ قرارگاه‌ رمضان‌ بدين‏منظور تقويت‌ شد، سلسله‌ عمليات‌هاي‌ «فتح» براي‌ نفوذ و ضربه زدن‌ در عمق‌ جبهه‌ و خاك‌ دشمن بعثي‌ طراحي‌ شده و به اجرا درآمد. سال ‌۱۳۶۶ش به‏عنوان‌ هفتمين‌ سال‌ جنگ جمهوري اسلامي‌ ايران‌ و رژيم بعثي عراق، سال‌ پركار و پر از فراز و نشيبي‌ براي‌ نيروي ‌زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و به‏ويژه‌ قرارگاه‌ برون‏مرزي‌ «رمضان» در جبهه‌ شمالي‌ و كردستان‌ عراق‌ بود. يكي‌ از ده‌ها عمليات‌ نامنظم‌ و تهاجمي‌ اين‌ سال، عمليات نامنظم فتح ۹ بود. عمليات فتح ۹ در شامگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۶۶ش و با رمز "يا رسول‏الله (ص)" آغاز شد. هدف طرح مانور عمليات، انهدام يگان‏هاي دشمن در عمق خاك كردستان عراق بود. اين طرح با هدايت و برنامه‏ريزي قرارگاه عملياتي و برون‏مرزي رمضان از نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همکاري معارضان كرد عراقي طي پنج روز در منطقه شهر خرمال عراق به انجام رسيد. در عمليات نامنظم فتح ۹ که عليه نيروهاي متجاوز عراقي صورت گرفت، نيروهاي خودي با شبيخون‏هاي متعدد، آرامش دشمن را سلب و روحيه آن‏ها را به‏شدت تضعيف کردند. در اين اقدام، ضمن اجراي عمليات رواني عليه دشمن، مناطق و تأسيساتي به ‏شرح زير آزاد گرديدند: - روستاهاي "احمدآوار"، "زلم"، "بلانيه"، "حنورنوازان"، "باني‏شار"، "ميرپور" و "آموزه". - بلندي‏هاي ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۱۵۰‌، ۱۲۰۰، ۱۱۰۰، ۱۲۷۰، ۱۶۱۰، ۱۵۰۰ و ۱۶۴۲. هم‏چنين نيروهاي خودي توانستند راه آسفالته سه شهر "سيدصادق"، "حلبچه" و "خرمال" را زير ديد و تيررس خود قرار دهند و با انهدام ۲۰ دستگاه خودروي نظامي، يك انبار مهمات بزرگ و شماري سلاح نيمه‏سنگين؛ تعداد ۴۰۰ نفر از نيروهاي دشمن را كشته و زخمي و ۴۰ نفر را اسير نموده، ۹ دستگاه خودرو نظامي را به غنيمت گرفته و به مواضع پدافندي خود بازگردند.

شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) به دستِ هشام بن عبدالملك اُمَوي(114 ق)

شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) به دستِ هشام بن عبدالملك اُمَوي(114 ق)
امام پنجم، حضرت امام محمدباقر(ع) در هفتم ذي‏الحجه‏ ي سال صد و چهارده هجري قمري به دست هشام بن عبدالملك اموي در مدينه مسموم گرديد و در قبرستان بقيع در كنار امام حسن مجتبي(ع) و امام سجاد(ع) به خاك سپرده شد. آن حضرت به هنگام شهادت، پنجاه وهفت سال داشته و از امامت ايشان، در حدود بيست سال مي‏گذشت. در دوران امامت آن حضرت، فرصت‏هايى براي نهضت فكري به دست آمده بود كه امام باقر(ع) كمال استفاده را در جهت تربيت شاگرد و استحكام و گسترش تشيع و انقلاب فرهنگي نمود. امام باقر(ع) در فرصت كوتاه و مناسبي كه به دست آمده بود، يكسره به تعليم و نشر علوم اسلامي پرداخت و پايه‏هاي يك مركز بزرگ علمي را كه مملو از دانش‏ پژوهان برجسته بود، پي‏ريزي كرد. اين موقعيت حساس، سرفصل بزرگي در تاريخ تمدن اسلامي گشود و رشد اسلام در دوره‏هاي بعد، تاثير فراواني از آن پذيرفت.

اختراع سه چرخه تراكتور در انگلستان (1897م)

اختراع سه چرخه تراكتور در انگلستان (1897م)
"تراكتور "توسط يك انگليسي به نام" جيمز روبرتسون "كه كشاورز و كشاورززاده بود اختراع شد .اين تراكتور كه براي تسريع در امر شخمزدن زمينهاي زراعتي خانواده" روبرتسون "بوجود آمده بود ،سه چرخ كوچك داشت و توسط يك موتور دو سيلندري كار ميكرد .به علت اهميت فراواني كه اين ماشين نوظهور داشت دولت انگلستان به تكامل آن همت گماشت و در نتيجه ،تراكتورهاي امروزي بوجود آمدند.

بمباران هسته‏اي شهر "ناكازاكي" در ژاپن توسط ايالات متحده امريكا (1945م)

بمباران هسته‏اي شهر "ناكازاكي" در ژاپن توسط ايالات متحده امريكا (1945م)
پس از آن كه در ششم اوت 1945م اولين بمب هسته‏اي بر شهر هيروشيما فروريخت، در نهم اوت نيز، دومين بمب هسته‏اي امريكا، شهر ناكازاكي ژاپن را به كام مرگ و ويراني كشاند. در اين روز بر اثر بمباران هسته‏اي ناكازاكي در حدود هشتاد هزار نفر كشته و ده‏ها هزار نفر ديگر زخمي شدند. تلفات جاني اين حادثه، تنها به آن روز بر مردم ژاپن محدود نمي‏شود. چرا كه برخي از زخمي‏ها، سال‏ها پس از اين حادثه جان باختند. علاوه بر آن، عوارض شديد روحي و پيامدهاي زيست محيطي نيز در ادامه اين بمباران، خسارت ژاپن را بيشتر نمود. استعمال بمب هسته‏اي در ژاپن كه به انهدام كامل دو شهر پرجمعيت ژاپن و كشتار فجيع صدها هزار نفر انجاميد، بزرگ‏ترين فاجعه بشري در طول جنگ جهاني دوم به شمار مي‏آيد كه پس از گذشت ده‏ها سال، هنوز مورد بحث مطبوعات و محافل سياسي اجتماعي جهان است. امريكا بعدها در توجيه به كارگيري بمب هسته‏اي در ژاپن عنوان كرد كه در صورت خودداري از به كار بردن اين بمب، شايد بيش از ده ميليون ژاپني و يك ميليون امريكايي در جنگ براي تصرف جزاير ژاپن كشته مي‏شدند. زيرا علاوه بر دو ميليون سرباز ژاپني، نزديك به سي ميليون ژاپني ديگر كه آماده براي حمل سلاح و جنگ بودند، مرگ را بر ننگِ شكست و تسليم خاك كشورشان به بيگانه ترجيح مي‏دادند.

روز بين‏المللي مردمان بومي

روز بين‏المللي مردمان بومي
مردم بومی عمدتا به بخشی از جوامع بشری گفته می شود که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی گذران عمر می کنند. معمولا در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموما جوامع بومی بر پایه یافته ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته ها و نیازهای جامعه شان راه توسعه را پیش می گیرند. به نوعی می توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می کنند. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهمترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی جهان امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند. روز 9 اوت (آگوست) مصادف با 18 مرداد ماه به عنوان روز جهانی مردم بومی شناخته می شود.
 


نوشته شده در   جمعه 18 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode