ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398     |     کد : 188848

روز شمار تاريخ

سه شنبه15مرداد1398-4ذی الحجه1440-6آگوست 2019

برگزاري اولين دوره كنكور سراسري در كشور توسط وزارت علوم(1348 ش)

برگزاري اولين دوره كنكور سراسري در كشور توسط وزارت علوم(1348 ش)

برگزاري اولين دوره كنكور سراسري در كشور توسط وزارت علوم(1348 ش)
تا قبل از سال 1348، دانش آموزاني كه دوره شش ساله تحصيلات متوسطه را پشت سر مي‏گذاشتند پس از موفقيت در آزمون ورود به دانشگاه‏ها، مي‏توانستند به تحصيل در دانشگاه اشتغال ورزند. با افزايش تعداد متقاضيان ورود به دوره‏هاي آموزش عالي، وزارت علوم تصميم گرفت طي آزموني كه به كنكور موسوم شد، داوطلباني را كه در اين آزمون موفقيت لازم را به دست آورند، براي ورود به دانشگاه، پذيرش نمايد. از اين رو اولين كنكور سراسري ورود به دانشگاه‏ها در پانزدهم مرداد 1348 با شركت حدود پنجاه هزار داوطلب انجام گرفت. اين تعداد در سال‏هاي بعد رو به فزوني نهاد به طوري كه در آزمون ورودي سال 1352 ،92هزار نفر شركت كردند و در سال 1355، تعداد شركت كنندگان از مرز 220 هزار تن گذشت. كنكور پس از پيروزي انقلاب نيز همراه با تحولاتي ادامه يافت و به ميزان رشد جمعيت جوان كشور، تقاضاي ورود به دانشگاه نيز افزايش يافت. چنانكه در كنكور سال 1382، يك ميليون و پانصد هزار نفر در پنج رشته علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان‏هاي خارجي به رقابت پرداختند كه از لحاظ آماري در حدود 30 برابر نسبت به ابتدا افزايش داشته است. به طور معمول در هر نوبت كنكور 10 الي 15 درصد شركت كنندگان به دانشگاه راه مي‏يابند كه در طي سال‏هاي اخير، حضور دانشجويان دختر از مرز پنجاه درصد كل داوطلبان فراتر رفته و بيش از شصت درصد قبولي‏هاي دانشگاه را خانم‏ها تشكيل مي‏دهند.

عمليات كوچك ثاراللَّه در قصر شيرين توسط سپاه (1361 ش)

عمليات كوچك ثاراللَّه در قصر شيرين توسط سپاه (1361 ش)
عمليات ثارالله در چنين روزي از سال ۱۳۶۱ هجري شمسي با همكاري ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آغاز شد. عمليات ثارالله با هدف تصرف مناطقي از غرب كشور آغاز گرديد و با تصرف دو ارتفاع مهم قصر شيرين و به هلاكت رساندن ۲۰۰ تن از سربازان بعثي و منهدم ساختن يك تانك و ۳ خودرو به پايان رسيد، هم‌چنين جاده تداركاتي عراق در محور پيروزخان به تنگ بيشگان در زير ديد نيروهاي ايراني قرار گرفت. • پس از عمليات رمضان و پي بردن فرماندهان ايران به تغيير شيوه استحكامات و خطوط پدافندي عراق، مي‌بايست تاكتيك مناسب و تازه‌اي براي ادامه نبرد با دشمن در پيش گرفته مي‌شد. عمليات محدود ثارالله در محور مياني قصر شيرين به اجرا درآمد. هدف، آزادسازي ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه، تأمين كامل جاده قصر شيرين - سر پل ذهاب و تهديد جاده تداركاتي دشمن در محور پيروزخان به تنگه بشيرخان در خاك عراق بود. اين حمله در نيمه مردادماه ۱۳۶۱ش آغاز شد و طي آن دو ارتفاع مورد نظر آزاد و نيروهاي ايراني علاوه بر رسيدن به اين اهداف، ده‌ها دستگاه تانك و نفربر زرهي و شماري مهمات و سلاح سنگين و نيمه‌سنگين دشمن را منهدم و ۲۹۰ تن از آن‌ها را كشته و يا زخمي كردند. اين عمليات محدود و موفق با همكاري يگان‌هاي ارتش و سپاه به اجرا درآمد.

پذيرش آتش‏بس پس از 15 روز كارشكني توسط عراق (1367 ش)

پذيرش آتش‏بس پس از 15 روز كارشكني توسط عراق (1367 ش)
يك روز پس از گذشت پذيرش قطعنامه 598 توسط ايران اسلامي، رژيم جنگ افروز عراق با بمباران نيروگاه اتمي بوشهر، خوي تجاوزگري خود را بار ديگر آشكار كرد. در ادامه، در 31 تيرماه، ناگهان حمله گسترده خود را به خاك جمهوري اسلامي ايران آغازنمود و قصد داشت تا بار ديگر خرمشهر را اشغال كند. اما رزمندگان جان بركف، جانانه در مقابل دشمن متجاوز ايستادگي كرده و بعثيون را با دادن تلفات فراوان وادار به فرار كردند. سرانجام رژيم عراق با مشاهده قاطعيت مسؤولان جمهوري اسلامي ايران در دفاع از حقوق خود، چاره‏اي جز تن دادن به اجراي قطعنامه 598 نديد و آن را در 15 مرداد 1367 پذيرفت.

شهادت سرلشگر خلبان "عباس بابايي" معاون عملياتي نيروي هوايي ارتش (1366 ش)

شهادت سرلشگر خلبان "عباس بابايي" معاون عملياتي نيروي هوايي ارتش (1366 ش)
سردار رشيد اسلام، سرلشكر خلبان، عباس بابايي، در سال 1329 ش در قزوين به دنيا آمد و در سال 1348 به دانشكده خلباني نيروي هوايي راه يافت. وي پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتي، براي تكميل دوره به آمريكا رفت و دوره خود را در آمريكا با موفقيت سپري كرد. شهيد بابايي با دارا بودن تعهد و تخصص، در مرداد 1360 به فرماندهي پايگاه هشتم هوايي اصفهان رسيد. اين سردار رشيد اسلام، قسمت اعظم حضور خود را در پروازهاي عملياتي گذراند و سه هزار ساعت پرواز كرد. سرلشكر بابايي با روحيه شهادت‏طلبي به همراه شجاعت و ايثاري كه در طول سال‏هاي دفاع مقدس به نمايش گذاشت، صفحات نوين و زريني بر تاريخ نيروي هوايي افزود و تنها در دو سال آخر عمر، بيش از شصت ماموريت جنگي را با موفقيت كامل به انجام رساند. اين خلبان غيور ارتش اسلام سرانجام در پانزدهم مرداد 1366 ش برابر با عيد قربان، در يك عمليات برون مرزي به شهادت رسيد و در تشييعي با شكوه در گلزار شهداي قزوين به خاك سپرده شد. وي در هنگام شهادت، معاون عملياتي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود.

آغاز عمليات قدس ۵ (1364ش)

عمليات قدس ۵ در چنين روزي از سال ۱۳۶۴ هجري شمسي به مرحله اجرا درآمد. عمليات قدس ۵ با هدف تصرف پاسگاه "اليج" و تكميل اهداف عمليات قدس ۱ و ۲ آغاز شد که طي آن، گردان سوم تيپ ۷۰۱ كماندويي حذيفه عراق در پاسگاه اليج، ۴۸ ساعت در مقابل نيروهاي ايراني مقاومت نمود. اين عمليات، در تاريخ ۱۵-۵-۱۳۶۴ش در ساعت ۲۳ با رمز «يا علي (ع) ادركني» در شرق "البوفيه" به اجرا درآمد. در يكي از محورها، تيراندازي دشمن مانع از پاك‌سازي منطقه تصرف شده گرديد كه پس از رفع مانع، عمليات ادامه يافت. در محور ديگري كه دشمن هوشيار شده بود، نيروهاي ايران به قصد فريب دشمن، تظاهر به پناهندگي كردند. در اين هنگام با سرعت عمل يكي از رزمندگان و مسلح شدن وي، درگيري آغاز شد و پاسگاه "اليج" به تصرف درآمد. عمليات قدس ۵ سرانجام با آزادسازي ۳۰ كيلومتر مربع از هور و به هلاكت رساندن ۵۱ نفر از عراقيان بعثي و به اسارت درآوردن ۱۸ نفر از سربازان بعث و به غنيمت گرفتن تعدادي سلاح ضد هوائي، تك‌لول و... به پايان رسيد.

تولد "كارْلْ ويلْهِلْمْ شِل" شيمي‏دان معروف سوئدي و كاشف كلر، منگنز و گليسيرين (1742م)

تولد "كارْلْ ويلْهِلْمْ شِل" شيمي‏دان معروف سوئدي و كاشف كلر، منگنز و گليسيرين (1742م)
كارل ويلهلم شل، شيمي دان سوئدي در ششم اوت 1742 م در منطقه استرال سوئد متولد گرديد و پس از پايان تحصيلات به تحقيق در علم شيمي پرداخت. كشف گليسيرين، كلر و منگنز از نتايج تحقيقاتِ اين شيمي دان معروف است. بر همين اساس، وي به عنوان يكي از افتخارات علمي سوئد و از بزرگترين شيمي‏دان‏هاي قرن هجدهم در اين كشور محسوب مي‏گردد. ويلهلم شل سرانجام در هفتم سپتامبر 1786م در 44 سالگي درگذشت.
 

درگذشت "دانْيِل فارِنْهايْتْ" رياضي دان و فيزيك دان آلماني و مخترع دماسنج (1736م)(ر.ك: 27 مارس)

درگذشت "دانْيِل فارِنْهايْتْ" رياضي دان و فيزيك دان آلماني و مخترع دماسنج (1736م)(ر.ك: 27 مارس)
دانيل فارنهايت - فيزيك‌دان آلماني مقيم هلند - در ۸ جولاي سال ۱۷۱۴ ميلادي، ميزان‌الحراره‌ي جيوه‌اي را ساخت و عرضه داشت كه به "فارنهايت" معروف شده است. در اين ميزان‌الحراره که در بسياري از کشورها از جمله ايالات متحده‌ي امريکا رايج است، درجه‌ ۴،۹۸ برابر ۳۷ درجه‌ سانتيگراد معادل حرارت طبيعي بدن انسان است. گابريل دانيل فارنهايت دانشمند آلماني (زاده‌ ۱۶۸۶م - درگذشته‌ ۱۷۳۶م) ابتدا به آمستردام رفت تا شغل معلمي بر عهده گيرد اما ذوق و حرفه‌ اصلي وي ساختن وسائل هواشناسي بود. چون در آن زمان براي مطالعه‌ اقيلم‌ها دماسنج ضرورت داشت، او توجه خاصي به ساختن اسباب اندازه‌گيري دما کرد. در قرن هفدهم، گونه‌اي دماسنج‌هاي گازي و الکلي ساخته شده بودند که دقت کافي نداشتند. فارنهايت، جيوه را مورد استفاده قرار داد و در سال ۱۷۱۴م دماسنج جيوه‌اي ساخت. وي نخست راهي براي پاک‌سازي جيوه ابداع کرد که به ديواره نچسبد. دماسنج جيوه‌اي توانايي اندازه‌گيري دماهاي پايين‌تر از نقطه‌ انجماد آب و بالاتر از نقطه‌ جوش آن را دارا بود. فارنهايت نتايج تحقيقات خود را در سال ۱۷۲۴م منتشر کرد و در همان سال به عضويت انجمن سلطنتي انگلستان برگزيده شد.


نوشته شده در   سه شنبه 15 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode