ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 مرداد 1398     |     کد : 188769

سه شنبه8مرداد1398-27ذی القعده1440-30جولای 2019

روز بزرگداشت عارف شهيد "شيخ شهاب‏الدين سهروردي" معروف به "شيخ اشراق"

روز بزرگداشت عارف شهيد "شيخ شهاب‏الدين سهروردي" معروف به "شيخ اشراق"

روز بزرگداشت عارف شهيد "شيخ شهاب‏الدين سهروردي" معروف به "شيخ اشراق"
ابوالفتوح يحيي بن حَبش ابن اميرَك سُهروردي، حكيم، متكلم، اديب و فيلسوف شهير، معروف به شيخ اشراق، در سال 549 ق در سهرورد در حوالي زنجان به دنيا آمد. وي پس از آن كه حكمت و اصول فقه را فرا گرفت در علوم حكمت و فلسفه سرآمد همگان شد و بر اثر تيزهوشي، قوت حافظه و نيك‏انديشي، در بسياري از علوم زمان به استادي دست يافت. سهروري چون در بسياري از موارد، برخلاف راي قدما سخن گفته و از حكمت ايراني و اصطلاحات دين زردشتي استفاده كرده بود، متعصبان او را به الحاد و بي‏ديني متهم نموده و با نظر علماي حَلَب، فرمان به قتل او دادند. تا اينكه سرانجام وي را در سال 587 ق در 38 سالگي به قتل رساندند. سهروردي آثار متعددي به فارسي و عربي دارد كه منطِقُ التّلويحات، المقاوِمات، حكمةُ الاِشراق به عربي و روزي با جماعت صوفيان، عقل سرخ و پرتونامه به فارسي از آن جمله‏اند. سهروردي، حكمت اشراق را احيا نمود و آن را به كمال رسانيد. در حكمت اشراق، سير و سلوك تنها زاده فكر نيست، بلكه بر اثر رياضت و راهنمايي ذوق حاصل شده است. ملاصدراي شيرازي و حاج ملا هادي سبزواري از عقايد سهروردي بهره بردند و از آن در ارايه و تبيين حكمتِ متعاليه استفاده كردند.

تولد سردار شهيد محسن وزوايي (1339ش)

سردار شهيد محسن وزوايي در روز هشتم مردادماه سال ۱۳۳۹ش در شهر تهران ديده به جهان گشود. دوران كودكي را در ميان كوچه پس‌كوچه‌هاي صميمي زادگاهش سپري كرد. او تحصيلاتش را تا پايان مقطع دبيرستان ادامه داد، و به‌علت علاقه‌اش به زبان انگليسي آموزش آن را نيز آغاز نمود. محسن پس از اخذ مدرك ديپلم، در رشته شيمي دانشگاه صنعتي شريف رتبه اول را كسب کرد. وزوايي در دانشگاه به انجمن اسلامي دانشجويان پيوست و مسئوليت هدايت و جهت‌دهي مبارزات دانشجويي را بر عهده گرفت. او در تمام صحنه‌هاي مبارزات مسلحانه فرهنگي انقلاب شركت نمود و نقش عمده‌اي در تصرف پادگان‌هاي جمشيديه و عشرت‌آباد ايفا كرد. وي پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي به نيروهاي جهاد سازندگي پيوست و به كردستان رفت. چندي بعد در پاوه به ياري پاسداران شتافت. وزوايي در فتح لانه جاسوسي آمريكا نيز شجاعانه درخشيد و مسئوليت سخن‌گويي دانشجويان مسلمان پيرو خط امام (ره) را در مصاحبه‌ها پذيرفت. محسن پس از آموزش فنون چريكي به عضويت نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و مسئوليت‌هاي بسياري را بر عهده گرفت. گردان ۹، گردان حبيب، لشگر ۱۰، ‌گيلانغرب، گردان ولي‌عصر (عج) و... خاطرات زيبائي از حضور او را در طول سال‌هاي دفاع مقدس به‌ياد دارند. وزوايي پس از شركت در چندين عمليات‌، براي شركت در عمليات بيت‌المقدس عازم جبهه‌هاي جنوب شد و در اين عمليات، مسئوليت محور عملياتي تيپ محمد رسول‌الله (ص) را بر عهده گرفت. وي در عمليات‌هاي مختلف، چندين مرتبه مجروح شد. سرانجام پيك وصل بر شانه‌هاي خسته محسن نشست و نويد عروجي خونين را به او داد، انفجار گلوله توپ در تاريخ ۱۰-۲-۱۳۶۱ فرمانده گردان حبيب‌بن‌مظاهر (ع) را به شهادت رساند. پيكر پاك وزرايي را در بهشت ‌زهرا (س) به خاك سپردند.

ادامه عمليات رمضان (1361ش)

ادامه عمليات رمضان  (1361ش)
اجراي عمليات خاطره‌انگيز رمضان در چنين روزي از سال ۱۳۶۱ هجري شمسي در محورهاي عملياتي پي گرفته شد. • صدام پس از اشغال خرمشهر و به بهانه حمله سراسري اسرائيل به جنوب لبنان، قصد داشت جنگ را خاتمه داده و امتياز خرمشهر را براي خود نگه دارد. از سوي ديگر فرماندهان ايراني با اطلاع از اين قصد بر آن شدند تا با فتح منطقه‌اي از خاک عراق و گرفتن امتياز اراضي، پايان عادلانه‌اي به جنگ بدهند. به اين ترتيب، عمليات «رمضان» در چهار محور و پنج مرحله از سوي فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران طراحي گرديد، تا با عبور از خط مرز بين‌المللي، يک زمين مثلث شکل به وسعت ۱۶۰۰ کيلومتر مربع تصرف شود. اين منطقه از شمال به «کوشک» و «طلاييه» و پاسگاه‌هاي مرزي در جنوب هويزه و حاشيه جنوبي «هورالهويزه» و از غرب به رودخانه اروند - در نقطه تلاقي دجله و فرات به‌نام القرنه - تا شلمچه در غرب خرمشهر و از شرق به خط مرزي شمالي - جنوبي و از کوشک تا شلمچه منتهي مي‌شد. مهندسي عراق در منطقه شمال غربي «بصره» و «تنومه»، خطوط پدافندي عراق را با ساخت يک کانال به‌طول ۳۰ و عرض ۱ کيلومتر - که مختص پرورش ماهي بود - با پمپاژ آب و احداث موانع و کمين و سنگرهاي تيربار به‌عنوان مانعي اساسي و بازدارنده از حملات احتمالي نيروهاي ايراني به سوي بصره تدارک ديده بودند. هم‌چنين در قسمت جنوبي منطقه - روبه‌روي شلمچه - آب رها شده بود تا از هرگونه تردد نيروهاي زرهي و پياده، عملاً ممانعت به‌عمل آيد. عمليات رمضان در چنين شرايطي و در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان - سالروز شهادت امام علي (ع) - در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه شامگاه بيست و سومين روز از تيرماه ۱۳۶۱ش با رمز «يا صاحب‌الزمان (عج) ادرکني» در منطقه عملياتي شلمچه در شرق بصره آغاز شد. در اين حمله ۱۰ تيپ از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و دو لشکر از نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران حضور داشتند که تحت امر ۴ قرارگاه عملياتي کار مي‌کردند.

تصرف بغداد توسط "تيمور گوركاني" و قتل هزاران نفر از مردم(804ق)

تصرف بغداد توسط "تيمور گوركاني" و قتل هزاران نفر از مردم(804ق)
تيمور گوركاني معروف به تيمور لنگ طي دوران سلطنت سي و شش ساله‏اش، سه يورش وحشيانه‏ي سه، پنج و هفت ساله به نواحي اطراف ايران داشت و در هر نوبت، صدها هزار نفر را قتل عام كرد. وي پس از فتح هر شهر، از سرهاي كشتگان، مناره‏ها مي‏ساخت و يادبودي از قساوت و سنگدلي در يادها مي‏گذاشت. در جريان يورش هفت ساله‏ي تيمور، وي شهر بزرگ بغداد را كه در قتل و غارت هلاكوخانِ مغول در سال 565 ق ويران شده بود تصرف كرد و چون چند سرباز او در آن شهر كشته شده بودند، دستور داد تا هر يك از سربازان او دو سر حاضر كنند و به دنبال آن، قتل عام سختي در بغداد رخ داد و هزاران نفر از كوچك و بزرگ و زن و مرد بي‏گناه، در پنجه‏ي قهرِ سربازانِ خونخوارِ تيمور لنگ مبتلا گرديده و كشته شدند. تيمور سرانجام پس از جنايات فراوان و غارت بغداد، آن را همچون ويرانه‏اي ترك كرد.

مرگ "هربرت ماركوزه" متفكر و فيلسوف برجسته آلماني (1979م)

مرگ "هربرت ماركوزه" متفكر و فيلسوف برجسته آلماني (1979م)
هربِرْتْ ماركوزه متفكر آلماني در 19 ژوئيه 1898م در يك خانواده اشرافي در برلينِ آلمان به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات متوسط، در دانشگاه برلين و فرانكفورت به تحصيل فلسفه پرداخت و از فيلسوفاني هم‏چون مارتين هايْدْگر بهره برد. ماركوزه پس از چندي، به اتفاق تعدادي از هم فكران، مؤسسه پژوهش اجتماعي به نام مكتب فرانكفورت را پايه‏گذاري كرد و زماني كه تحت فشار آلمان نازي مجبور به ترك وطن و مهاجرت به امريكا شد، اين انيستيتو را به آن كشور منتقل نمود. وي در طي ساليان حضور در امريكا به تدريس در دانشگاه‏هاي آن كشور مشغول شد و به انتشار افكار خود ادامه داد. وي در زمينه اجتماعي بر اين باور بود كه انسان بايد از هرگونه قيد و بندي آزاد باشد. ماركوزه در اين راستا، مردم را به انقلاب غريزه‏ها دعوت مي‏نمود كه اين گونه عقايد اجتماعي و سياسي و اقتصادي، توجه محافل و جوانان در اروپاي غربي و امريكا را به خود جلب كرد. وي خود را منتقد جوامع صنعتي پيشرفته و افشاگر ضعف‏ها و عوارض مدنيّت امروزي مي‏دانست. ماركوزه اگرچه يك ماركسيست بود اما ماركسيسم شوروي سابق را خشك و خشن و انعطاف‏ناپذير مي‏دانست. او معتقد بود كه انجماد و تعصب در ذات ماركسيسم جاي ندارد و بايد با واقعيت منطبق گردد. اين نظريات، وي را به عنوان يك نئو ماركسيست معرفي كرد، گرچه در مطبوعات شوروي از وي به عنوان پيامبر قلابي نهضت چپ ياد مي‏شد. ماركوزه به اين مسئله اذعان داشت كه وضع و مفهوم پرولتاريا يا طبقه كارگري امروز نسبت به زمان ماركْسْ تفاوت كرده و تجزيه و تحليل طبقاتي جديدي از جامعه را ايجاد كرده است. وي با بيان اين عقايد و انتشار كتاب‏هايي هم‏چون قهرمان تمدن، انسان تك ساختي و ضد انقلاب و قيام، در رديف فيلسوفاني هم‏چون برترانْدْ راسِلْ و ژان پل سارْتْر قرار گرفت. هربرت ماركوزه سرانجام در 30 ژوئيه 1979م در 81 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   سه شنبه 8 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode