ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 مرداد 1398     |     کد : 188754

روز شمار تاريخ

دوشنبه7مرداد1398-26ذی القعده1440-29جولای 2019

روز ترويج آموزش‏ هاي فني و حرفه‏اي

روز ترويج آموزش‏ هاي فني و حرفه‏اي

روز ترويج آموزش‏ هاي فني و حرفه‏اي
بازسازي فني و حرفه‏اي متناسب با بازار، کار يکي از عمده‏ترين اهداف برنامه‏هاي دولت است. هم‏چنين در همين راستا، يکي از اهداف اصلي دفتر آموزش و پرورش فني و حرفه‏اي به‏روز کردن تجهيزات کارگاه‏ها و آموزشگاه‏ها متناسب با روند پيشرفت تکنولوژي در جامعه مي‏باشد. نوسازي و بازسازي ساختارها، امکانات و ارتقاي کيفيت آموزش‏هاي فني و حرفه‏اي و علمي - کاربردي و توسعه مراکز آموزشي فني و حرفه‏اي، فناوري اطلاعات و ارتباطات با حداکثر مشارکت بخش خصوصي و تعاوني و بهره‏گيري از همکاري‏هاي بين‏المللي، استفاده از توان و امکانات بخش‏هاي دولتي و غيردولتي در توسعه آموزش‏هاي فني و حرفه‏اي و علمي - کاربردي و نيازسنجي و برآورد نيروي انساني کارداني مورد نياز و صدور مجوز لازم و حمايت به‏منظور تأسيس و توسعه مراکز آموزشي دوره‏هاي کارداني در بخش خصوصي و تعاوني مي‏تواند در جهت گسترش مهارت‏هاي فني و حرفه‏اي در کشور مفيد فايده واقع گردد.

طرح استيضاح دولت "رضا خان" از سوي نمايندگان اقليت مجلس به رهبري "مدرس" (1303 ش)

طرح استيضاح دولت "رضا خان" از سوي نمايندگان اقليت مجلس به رهبري "مدرس" (1303 ش)
اقليت مجلس شوراي ملي به دليل سوء سياست داخلي و خارجي رضاخان و قيام بر ضد قانون اساسي و حكومت مشروطه و توهين به مجلس و... او را استيضاح كردند و قرار شد تا در 7 مرداد 1303ش، رضاخان به مجلس برود و توضيح دهد. او كه از اين امر بسيار مي‏ترسيد تمام كوشش خود را به كار برد تا از استيضاح رهايي يابد. سرانجام با تهديد و تطميع نمايندگان، جلسه مجلس را برهم زد. بعضي نمايندگانِ مخالف را به حبس كشيد و بعضي ديگر را به وسيله مزدورانش مضروب ساخت. سرانجام در جلسه 17 مرداد، تيمورتاش عنوان كرد كه مجلس از سردار سپه حمايت مي‏كند و در يك قيام و قعود، رضاخان، از مجلس راي اعتماد گرفت و استيضاح، كارگر نيافتاد.

لغو كاپيتولاسيون، به فرمان "صمصام السَّلطنه" صدر اعظم احمد شاه قاجار (1297 ش)

لغو كاپيتولاسيون، به فرمان "صمصام السَّلطنه" صدر اعظم احمد شاه قاجار (1297 ش)
يكي از اقدامات دولت صمصام السلطنه صدر اعظم احمدشاه، لغو كاپيتولاسيوني بود كه در نتيجه قراردادهاي بين ايران و روسيه تزاري پديد آمده بود. اين اقدام جسورانه، در پي انقلاب كبير روسيه و خلاص شدن ايران از شر دولت تزاري روس صورت گرفت. بايد متوجه بود كه لغو قراردادهاي دو جانبه به خواست يك طرف صورت نمي‏بندد و اقدام يك جانبه صمصام‏السلطنه، بيشتر متكي بر تظاهر و مردم‏فريبي بود تا براساس حقوق بين‏الملل و منطق سياسي.

آغاز عمليات متوسط والفجر 3 در مهران (1362 ش)

آغاز عمليات متوسط والفجر 3 در مهران (1362 ش)
دشمن بعث پس از شكست تلخ در خرمشهر، مهران را تخليه كرد و با موضع‏گيري در ارتفاعات حساس اطراف تسلط خود را بر مهران حفظ نمود. با اين اقدام، ارتش عراق قادر بود با كمترين نيرو به منطقه تسلط داشته باشد و تعدادي از نيروهايش را در جبهه‏هاي ديگر به كار گيرد. از اين‏رو، عمليات متوسط والفجر 3 در تاريخ 7 مرداد 1362 با رمز مبارك يا فاطمة الزَّهرا(س) در جبهه مياني مهران در منطقه‏اي به وسعت 100 كيلومتر مربع، با همكاري ارتش و سپاه در دو مرحله صورت گرفت و تا 20 مرداد ادامه يافت. اهداف اين عمليات، تصرف و تامين برخي از ارتفاعات منطقه، شكستن محاصره مهران و انهدام نيروهاي دشمن، ايجاد سهولت در برقراري ارتباط بين مهران و شهرهاي همجوار، ايجاد خط پدافندي جديد و راندن دشمن به پشت مهران بود. نتايج عمليات متوسط والفجر 3: تلفات نيروي انساني: 500 نفر اسير، 8000 نفر كشته و زخمي؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 165 دستگاه انهدامي و 3 دستگاه اغتنامي، هواپيما: 1 فروند انهدامي، هلي‏كوپتر: 3 فروند انهدامي، خمپاره‏انداز: 16 قبضه انهدامي و 31 قبضه اغتنامي، خودرو: 33 دستگاه انهدامي و 15 دستگاه اغتنامي، دستگاه مهندسي: ده‏ها دستگاه انهدامي و 5 دستگاه اغتنامي

رحلت عالم مجاهد شیخ محمد تقی بهلول (1384ش)

رحلت عالم مجاهد شیخ محمد تقی بهلول (1384ش)
نام شیخ بهلول این مجاهد راه حق و حقیقت در تاریخ معاصر ایران با قیام خوش و آزادی خواهانه قیام مسجد گوهرشاد علیه واقعه کشف حجاب قرین شده به طوری که با صحبت از یکی به ناگزیر باید از دومی نیز سخن به میان آورد. اکنون پس از هفتاد سال هنوز صدای این عالم ربانی در شبستان مسجد گوهرشاد طنین انداز است و خشت خشت آن بر شجاعت و ظلم ستیزی وی گواه است. شیخ محمدتقی بهلول گنابادی فرزند نظام الدین در سال 1297 شمسی در روستای بیلندگناباد چشم به جهان گشود. در کودکی به مکتب پدر رفت و به فراگیری قرآن کریم همت گمارد و در سن هشت سالگی موفق به حفظ کل قران گردید و سپس به تحصیل در رشته علوم قدیحه پرداخت و دوره سطح مراکز تحصیلاتش از قبیل: شرح لمحه، مطول تفتازانی، حاشیه را نزد پدر فرا گرفت. وی در سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در خراسان به سر می برد و به وعظ هدایت و راهنمای مشغول بود. این عارف ربانی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب از ذوق سرودن اشعار نغز و طنز نیز برخوردار بود. بیش از 200 هزار بیت شعر سروده بود و 50 هزار بیت شعر از دیگر شاعران از برداشت. این مجاهد فی سبیل الله حتی در روزهای آخر عمر نیز دست از تلاش و کوشش برنداشت و همواره با وجود کهولت سن به ورزشهایی چون شنا، کوهنوری، پیاده روی های زیاد می پرداخت. شیخ بهلول در روزهای آخر عمر در بیمارستان خاتم الانبیاء بستری شد و بالاخره در روز یکشنبه 7 مرداد 1384 پس از 105 سال عمر با برکت چشم از جهان فرو بست و رخ در نقاب خاک کشید. یاد و خاطره اش گرامی و راهش پررهرو باد.

تولد علامه "تفتازاني" دانشمند و اديب شافعي(722 ق)

تولد علامه "تفتازاني" دانشمند و اديب شافعي(722 ق)
سعدالدين مسعود بن عمر بن عبداللَّه خراساني هِرَوي معروف به ملاسعدتفتازاني، در فقه، اصول، تفسير، كلام، منطق و تمامي فنون ادبي و اكثر علوم متداول زمان، استاد كل ويگانه‏ي روزگار خود بود. وي مدتي از عمر خود را به سفر به شهرهاي خراسان و آسياي مركزي براي كسب علم گذراند. علامه تفتازاني به خاطر نبوغ و احاطه‏ي علميش، تاليف و نگارش را بسيار زود و در شانزده سالگي آغاز كرد. كتاب‏هاي بسياري از خود به جاي گذاشت كه برخي از آن‏ها هنوز جزو كتاب‏هاي درسي حوزه‏هاي علميه هستند. ازكتاب‏هاي تفتازاني مي‏توان به المطوّل، الارشاد و مختصر المعاني اشاره نمود. تفتازاني، 20 سال آخر عمر را به دعوت امير تيمور گوركاني در شهر سمرقند گذراند و شاگردان بسياري تربيت كرد. علامه تفتازاني در سال 792 ق در هفتاد سالگي در اين شهر وفات يافت.

پيروزي قيام ضد سلطنتي ملت فرانسه برضد "شارْلْ دهم" پادشاه فرانسه (1830م)

پيروزي قيام ضد سلطنتي ملت فرانسه برضد "شارْلْ دهم" پادشاه فرانسه (1830م)
شارل دهم در سال 1824م پس از لويى هجدهم، پادشاه فرانسه شد و كوشيد تا حكومت مطلقه سلطنتي را باز گرداند. اين اقدام خشم بسياري از مردم را برانگيخت و موجب گرديد تا سلطنت طلبان در سال 1827م اكثريت خود در مجلس را از دست بدهند. از طرف ديگر نارضايتي كارگران پاريس روز افزون مي‏گرديد. اين امر موجب قيام مردم گشت و منجر به انقلاب ژوئيه و خلع شارل دهم از سلطنت در سال 1830 شد. قيام سه روزه مردم پاريس، در 29 ژوئيه 1830م به پيروزي انجاميد و در 2 اوت همان سال، شارل دهم پس از شش سال سلطنت استعفا داد و 6 سال بعد از آن هم درگذشت. عدم متانت از خصايص اخلاقي شارل دهم بود. تصويب هتك حرمت مقدسات، قانون ضد آزادي مطبوعاتي و نفوذ دادن انجمن كاتوليكان و مواردي از اين قبيل از علل قيام مردمي عليه شارل دهم مي‏باشند. هم‏چنين اشغال الجزاير و معاهده سه جانبه با روس و انگليس عليه عثماني از اقدامات دوره سلطنت شارل دهم بود.

 


نوشته شده در   دوشنبه 7 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode