ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 تير 1398     |     کد : 188389

روز شمار تاريخ

سه شنبه4تیر1398-21شوال1440-25 ژوئن 2019

روز ملي شدن شركت‏هاي بيمه (1358 ش)

روز ملي شدن شركت‏هاي بيمه (1358 ش)

روز ملي شدن شركت‏هاي بيمه (1358 ش)
صنعت بيمه، يكي از اجزاي نظام اقتصادي هر جامعه را تشكيل مي‏دهد. امروزه، اين صنعت از رشد و اعتبار زيادي برخوردار است و همانند موتور محركه‏اي، براي رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي عمل مي‏كند. متاسفانه در ايران، جامعه از نقش و اهميت اين صنعت در توسعه اقتصادي، حمايت از سرمايه‏هاي انساني، گسترش فرهنگ تعاون و تقويت روحيه اميدواري به كار و زندگي، آگاهي كامل ندارد و در مجموع، صنعت بيمه به طور فراگير مورد استفاده عموم قرار نگرفته است. در ايران دو نوع بيمه خصوصي وجود دارد: بيمه اجباري نظير بيمه خدمات درماني و بيمه تامين اجتماعي و... و بيمه اختياري، كه در اختيار شركت‏هاي بيمه قرار دارد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شركت‏هاي بيمه، ملي شدند كه اين عمل اقدام شايسته‏اي براي حفظ سرمايه ملي بود. اين شركت‏ها در ظاهر مستقل از هم هستند، اما تمام آن‏ها در زير چتر بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران قرار دارند و داراي دستور العمل‏هاي واحدي مي‏باشند.

سقوط مناطق كوشك، طلائيه، خيبر و جزاير مجنون در حمله ارتش بعثي به اين مناطق(1367ش)

سقوط مناطق كوشك، طلائيه، خيبر و جزاير مجنون در حمله ارتش بعثي به اين مناطق(1367ش)
ارسال پيشرفته‏ترين تسليحات نظامي از كشورهاي حامي حزب بعث به كشور عراق، در اواخر جنگ نمودي بسيار برجسته داشت به طوري كه سيل اين كمك‏ها قطع نمي‏شد. در اين شرايط كه نيروهاي جان بر كف ارتش، بسيج و سپاه اسلام، علي رغم محاصره اقتصادي - نظامي و عدم دسترسي به سلاح‏هاي جديد، به مقاومتي جانانه مشغول بودند، رژيم عراق از به كار بردن انواع بمب‏هاي ممنوعه و شيميايي ابايي نداشت. همچنين حمايت و سكوت مجامع بين المللي، اين رژيم را در انجام هر جنايتي جَري ساخته بود. در اين اوضاع و احوال، سقوط منطقه شلمچه و تداوم حملات دشمن در ساير مناطق و احتمال حمله به جزاير مجنون به عنوان آخرين منطقه‏اي كه در جبهه‏هاي جنوبي همچنان در اختيار قواي نظامي ايران قرار داشت، جنگ را وارد مرحله‏اي حساس و حياتي نمود. با نزديك شدن روزهاي پاياني خرداد ماه 1367، عراق بر حجم تحركات خود افزود و نيروهايش را در مناطق جزاير مجنون تقويت كرد. نكته قابل ملاحظه در تحركات عراق، اجتناب از حفاظت و غافل‏گيري بود. به نظر مي‏رسيد دشمن قصد داشت تحركات خود را نشان دهد تا با ايجاد رعب در نيروهاي ايراني، ضريب موفقتيش را افزايش دهد. تا اين كه درچهارم تيرماه 1367، تهاجم نيروهاي عراق به جزاير مجنون آغاز شد كه اين حمله، اوج اقتدار و قدرت ارتش عراق بود. در اين ميان بمباران شيميايي منطقه كه دامنه آن تا حوالي هويزه گسترش يافته بود، باعث عقب‏نشيني نيروهاي خود مي‏گرديد، تا اين كه جزايز مجنون پس از جانفشاني‏هاي زياد قواي اسلام، به اشغال ارتش رژيم بعث درآمد. عراق در اين حمله كه به لحاظ تاكتيكي، پيشرفته بود، قصد گرفتن اسير داشت كه توانست در ظرف مدت كوتاهي، هفده هزار اسير بگيرد. در اين وضعيت ايجاد شده و نيز سرنگون ساختن هواپيماي مسافربري ايران در دوازدهم تير آن سال توسط ناو آمريكايي مستقر در خليج فارس، بنا به ملاحظات جديد و همچنين تشديد فشارهاي بين‏المللي عليه جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) با يك تصميم مهم، اوضاع را به نفع ايران تغيير دادند و قطعنامه 598 شوراي امنيت را پذيرفتند.

دستگیری امام کاظم (ع) به دستور هارون (179ق)

دستگیری امام کاظم (ع) به دستور هارون  (179ق)
هارون یکی از خلفای ستمگر عباسی هم‏دوره با امام موسی ابن جعفر علیه‏السلام، از بیم محبوبیت و نفوذ امام، کسانی را در مدینه بر حضرت گماشته بود تا از آن‏چه در گوشه و کنار خانه امام علیه‏السلام می‌گذرد، وی را آگاه کنند. او از محبوبیت بسیار و معنویت نافذ امام علیه‏السلام سخت بیمناک بود. نفوذ معنوی امام موسی علیه‏السلام در دستگاه حاکم به‏حدی بود که کسانی مانند علی بن یقطین صدراعظم (وزیر) دولت عباسی، از دوستداران حضرت موسی بن جعفر علیه‏السلام بودند و به دستورات حضرت عمل می‌کردند. سرانجام بدگوئی‏هائی که اطرافیان از امام کاظم علیه‏السلام کردند در وجود هارون کارگر افتاد. وی در سفری نیز که در سال ۱۷۹ق به حج رفت، بیش از پیش به عظمت معنوی امام علیه‏السلام و احترام خاصی که مردم برای امام موسی الکاظم علیه‏السلام قائل بودند، پی برد. هارون سخت از این جهت، نگران شد. وقتی به مدینه آمد و قبر منور پیامبر اکرم صلی‏الله علیه و آله و سلم را زیارت کرد، تصمیم بر جلب و دستگیری امام علیه‏السلام یعنی فرزند پیامبر صلی‏الله علیه و آله و سلم گرفت. وقتی قرار شد آن حضرت را از مدینه به بصره آورند، دستور داد چند کجاوه به کجاوه امام علیه‏السلام ببندند و بعضی را نابهنگام و از راه‏های دیگر ببرند، تا مردم ندانند که امام علیه‏السلام را به کجا و با کدام کسان بردند، تا یأس بر مردمان چیره شود و به نبودن رهبر حقیقی خویش خو گیرند و سر به شورش و بلوا برندارند و از تبعیدگاه امام علیه‏السلام بی‌خبر بمانند. و این‏همه بازگوکننده بیم و هراس دستگاه بود. هارون، امام موسی کاظم علیه‏السلام را - با چنین احتیاط‌ها و مراقبت‏هایی - از مدینه تبعید کرد و چندین سال امام علیه‏السلام از این زندان به آن زندان انتقال می‌یافت. شگفت آن‏که، هارون با توجه به شخصیت والای موسی بن جعفر علیه‏السلام پس از درگذشت و شهادت امام علیه‏السلام نیز اصرار داشت تا مردم این خلاف حقیقت را بپذیرند که حضرت موسی بن جعفر علیه‏السلام مسموم نشده بلکه به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

اختراع اولين ميكروسكوپ الكترونی در امريكا (1940م)

اختراع اولين ميكروسكوپ الكترونی در امريكا (1940م)
میکروسکوپ الکترونی نوعی میکروسکوپ مرکب است. اولین میکروسکوپ مرکب، احتمالاً در سالهای ۱۶۰۰ میلادی توسط دو نفر هلندی به نام هانس و زاکاریاسن ساخته شد. درسال ۱۸۷۳ ارنست آبه ثابت کرد که برای تشخیص دقیق دو ذره نزدیک به هم، طول موج نور نباید بیشتر از دو برابر فاصله دو ذره از یکدیگر باشد. در سال ۱۹۳۹ اولین میکروسکوپ الکترونی ساخته شد. قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی دنیا با نام پیکو در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عالی فنی آخن در آلمان ساخته شده و توان نمایش ذراتی به اندازه ۵۰ پیکومتر (پنج صدم نانومتر) و تصاویری از اجزای اتم و حرکت اتم‌ها را دارد. این میکروسکوپ دو برابر دقیق‌تر از میکروسکوپی‌ست که سال قبل در دانشگاه برکلی ساخته شده بود.

روز استقلال "كرواسي" از فدراسيون يوگسلاوي (1991م)

روز استقلال "كرواسي" از فدراسيون يوگسلاوي (1991م)
كرواسي در قرن ششم ميلادي با مهاجرت جمعي از قوم كروات، كه در اوكراين فعلي سكونت داشتند، شكل گرفت. كروات‏ها كه به شغل كشاورزي اشتغال داشتند. در قرن هفتم به مسيحيت روي آورده و به دو دوك‏نشين تبديل شدند. اين دو واحد اجتماعي در اوائل قرن نهم منحل گشته و پادشاهي كرواسي را بنياد نهادند. حكومت پادشاهي در اين كشور تا اواخر قرن يازدهم ادامه داشت و در سال 1097 جزئي از امپراتوري مجارستان گرديد كه مدت 8 قرن تداوم يافت و همراه با مجارستان در قرن شانزدهم جزئي از امپراتوري عثماني شد. با اين حال در سال 1848م پارلمان اين كشور، جدايى كرواسي از مجارستان را تصويب نمود اما عملي نشد. شكست امپراتوري اتريش - مجارستان و فروپاشي آن، به شكل‏گيري يوگسلاوي انجاميد و پس از جنگ جهاني دوم كرواسي به يكي از جمهوري‏هاي تشكيل دهنده يوگسلاوي تبديل گرديد. در كشور يوگسلاوي همواره صرب‏ها نسبت به ديگر اقوام، اقتدار و برتري داشتند و همين موضوع باعث نارضايتي اقوام ديگر از جمله كروات‏ها شده بود. اگر چه كروات‏ها قيام‏ها و اعتراضات متعددي عليه صرب‏ها انجام دادند اما تحولات شوروي و تضعيف كمونيسم در سال‏هاي آخر دهه 1980م، زمينه را براي رشد احساسات ملي گرايانه كروات‏ها و استقلال‏طلبي آن‏ها فراهم كرد. با افزايش قدرت كروات‏ها، دولت مركزي مجبور به گفتگو با آنان درباره افزايش اختيارات كراوات‏ها شد. سرانجام مردم كرواسي خواستار استقلال شدند كه حمله نظامي ارتش يوگسلاوي را به دنبال داشت. اما با مقاومت مردم و حمايت دولت‏هاي غربي، يوگسلاوي تهاجم نظامي خود را پايان داد. كرواسي با بيش از 56 هزار كيلومتر مربع مساحت، در شرق اروپا و در همسايگي اسلووني، بوسني و يوگسلاوي و مجارستان واقع است. جمعيت آن 4/5 ميليون نفر بوده كه اكثريت آنها مسيحي و عمدتاً پيرو مذهب كاتوليك هستند. از آنجا كه اين كشور با رشد منفي جمعيت، مواجه مي‏باشد بنابراين جمعيت آن تا سال 2025م كمتر از 4/5 ميليون نفر پيش‏بيني شده است. مليت‏هاي گوناگوني از جمله كروات‏ها كه اكثريت دارند و نيز صرب‏ها، بوسنيايى‏ها و مسلمانان در كرواسي زندگي مي‏كنند. زبان رسمي اين كشور، كرواتي است و پايتخت آن زاگرب و اشپيلت و رييِكا از شهرهاي مهم آن هستند. واحد پول كرواسي كونا مي‏باشد. كرواسي از جمله كشورهايي است كه پس از فروپاشي يوگسلاوي در سال 1991م به استقلال رسيد. نوع حكومت اين كشور، جمهوري چند حزبي با دو مجلس قانون گذاري است. بيست و پنج ژوئن روز استقلال اين كشور از فدراسيون يوگسلاوي و سي ماه مه روز ملي اين كشور مي‏باشد.

 


نوشته شده در   سه شنبه 4 تير 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode