ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 بهمن 1397     |     کد : 186724

روز شمار تاریخ

چهار شنبه24بهمن1397-8جمادی الثانی1440-13فوریه 2019

قرائت اعلاميه موسوم به حقوق در انگلستان (1689م)

قرائت اعلاميه موسوم به حقوق در انگلستان (1689م)

قرائت اعلاميه موسوم به حقوق در انگلستان (1689م)

13 فوريه 1689م اعلاميه موسوم به حقوق انگليس خوانده شد و حكومت اين كشور به مشروطه سلطنتي تبديل گرديد. براساس اين اعلاميه اختيارات مهمّي چون اجراي قوانين، اخذ ماليات و سربازگيري از پادشاه سلب شد و بعدها در اختيار مجلس قرار گرفت. حكومت انگليس همچنان مشروطه سلطنتي است و پادشاه در آن جنبه تشريفاتي دارد و قدرت اصلي در دست نخست وزير است.
بمباران درسدن در جنگ جهانی دوم (1945م)

بمباران درسدن در جنگ جهانی دوم (1945م)

بمب‌افکن نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی ارتش آمریکا از چنین روزی از سال ۱۹۴۵ میلادی، شهر درسدن در آلمان را بمباران کردند و ۳،۹۰۰ تن بمب انفجاری قوی و بمب‌های آتش‌زا را بر شهر ریختند و ۳۴ کیلومتر مربع از شهر را ویران کردند. شمار کشته‏شدگان غیرنظامی بمباران درسدن بین ۱۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ تخمین زده شده‌ است. بمباران درسدن در جنگ جهانی دوم از تاریخ سیزدهم تا پانزدهم فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی رخ داد. این حادثه پس از آن بسیار مورد بحث و اختلاف نظر بوده ‌است. بمباران شهر درسدن یکی از بحث‏برانگیز‌ترین عملیات نیروهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم است. در این بمباران، شهر تاریخی درسدن که پایتخت ایالت زاکسن آلمان و معروف به «فلورانس بر کرانه الب» بود به‏کلی ویران شد و شمار زیادی از مردم غیرنظامی در آن کشته شدند. شمار کشتگان غیرنظامی بین ۱۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ تخمین زده شده ‌است، البته بسیاری از جمله کورت وانگات که از نزدیک شاهد بمباران درسدن بوده، آمار کشته‌ها را در کتاب «سلاخ‌خانه شماره پنج»، ۱۳۴۰۰۰ نفر ذکر کرده ‌است. ۵۰۰۰ بمب‌افکن نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی ارتش آمریکا در این بمباران شرکت داشتند و ۳،۹۰۰ تن بمب انفجاری قوی و بمب‌های آتش‌زا را طی ۴ یورش، در کم‏تر از ۱۵ ساعت بر شهر ریختند و ۳۴ کیلومتر مربع از شهر را ویران کردند. در آتش‌سوزی بزرگی که در نتیجه بمباران رخ داد بقایای شهر نیز نابود شد. یک گزارش نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۵۳م، از عملیات به‏عنوان بمباران توجیه‏شده‌ یک هدف نظامی و صنعتی که ۱۱۰ کارخانه و ۵۰۰۰۰ کارگر را در پشتیبانی از اقدامات نظامی آلمان در خود جای داده بود، توجیه کرد. برخلاف این گزارش، پژوهشگران متعدد این‏گونه استدلال کرده‌اند که زیرساخت‏های مخابراتی، پل‌ها و مناطق وسیع صنعتی خارج از شهر هیچ‏یک به‏طور کامل هدف قرار نگرفتند. این‏طور استدلال شده که درسدن یک مرکز مهم تاریخی و فرهنگی و بدون اهمیت نظامی یا با اهمیت نظامی کم بوده است و حملات بمباران مناطق بدون هیچ فرقی بین نظامی بودن یا نبودن آن‌ها و بی‌هیچ تناسبی با اهداف نظامی بود. تا نسخه ۱۹۵۸م دانشنامه بریتانیکا، هیچ ارجاعی به بمباران درسدن در مدخل مربوط به این شهر نشده بود.
ارتحال عالم جليل القدر "شرف الدين عاملي" (1377ق)

ارتحال عالم جليل القدر "شرف الدين عاملي" (1377ق)

سيدعبدالحسين شرف الدين عاملي در سال 1290 ق در كاظمين ديده به جهان گشود. سال‏هاي ابتدايى حيات خويش را در كنار پدر به فراگيري ادبيات عرب، صرف، نحو، لغت، معاني و... گذراند. آيات عظام شيخ الشريعه‏ي اصفهاني، آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي از جمله اساتيد ايشان بودند و مورد تاييد آن‏ها قرار گرفت. شرف الدين در سال 1322 ق راهي جبل عامل لبنان گرديد و به ارشاد مردم و تدريس همت گماشت. وي در سال 1330 ق علما و رهبران جبل عامل را به قيام عليه فرانسويان فراخواند و فتواي جهاد صادر كرد. اين مبارزه، مشكلات فراواني براي او به وجودآورد كه ايشان در راه آرمان خويش، تحمل نمود. سرانجام روح قدسي سيدعبدالحسين شرف‏الدين در در 88 سالگي از حجاب تن رهايي يافت و به ملكوت اعلي پرواز كرد. بدن پاك ايشان با تجليل فراوان در كنار استادش، سيدمحمدكاظم يزدي، در صحن مطهر اميرالمؤمنين(ع) دفن گرديد. مهم‏ترين كتاب شرف‏الدين "المُراجعات" در كلام و عقايد نام دارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 24 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode