ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 بهمن 1397     |     کد : 186612

روز شمار تاريخ

سه شنبه16بهمن1397-30جمادی الاول1440-5فوریه 2019

انتخاب مهندس "مهدي بازرگان" به عنوان رييس دولت موقت انقلاب اسلامي (1357 ش)

انتخاب مهندس "مهدي بازرگان" به عنوان رييس دولت موقت انقلاب اسلامي (1357 ش)

مهم‏ترين واقعه پس از ورود امام خميني(ره) به ايران، انتخاب مهندس مهدي بازرگان به عنوان رييس دولت موقت بود. در پي جلسه اعضاي شوراي انقلاب، به پيشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام، مهندس مهدي بازرگان، رهبر ملي‏گرايان و نهضت آزادي، به رياست دولت موقت انقلاب اسلامي انتخاب شد و مأمور تشكيل كابينه گرديد. امام در حكم انتصاب مهندس بازرگان، تصريح نمودند كه اعضاي دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگي حزبي و بر اساس صلاحيت و كفايت و توانايي براي اداره امور انقلاب انتخاب شوند. ولي بازرگان برخلاف تأكيد امام، همه وزراي كابينه را از ميان ليبرال‏ها و ملي گرايان برگزيد و جملگي از اعضاي نهضت آزادي ايران و جبهه ملي بودند. سياست هيئت دولت موقت در طول نه ماه كار خود، در چندين مسأله از قبيل: تأكيد بر كلمه جمهوري اسلامي، مجلس خبرگان قانون اساسي، پاك‏سازي عناصر فاسد و طاغوتي و جايگزيني افراد صالح و نيز برخورد با ضد انقلاب، سلطنت‏طلب و تجزيه‏طلب‏ها و برخي موارد سياست خارجي، با رهنمودهاي حضرت امام خميني منافات داشت. تا اين كه دولت موقت در پانزدهم آبان 1358، پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران، به صورت دسته‏جمعي استعفا دادند و زمينه براي انتخابات رياست جمهوري مهيا گرديد. حضرت امام مدت‏ها پس از استعفاي بازرگان چندين بار در سخنراني‏هاي خود گفتند: انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلباً راضي به اين امر نبودم.

اعتراف سازمان سيا بر ناكامي در پيش‏بيني مسائل انقلاب اسلامي ايران (1357ش)

مسؤولين سازمان سيا اعتراف كردند: اين سازمان در رابطه با پيش‏بيني مسائل ايران ناكام بوده است. چيزي كه ما پيش‏بيني نمي‏كرديم اين بود كه يك پيرمرد 78 ساله پس از 14 سال تبعيد، مردم ايران را به اين شكل به هم پيوند بزند.

اعلان رسانه ‏هاي گروهي آمريكا بر قطع حمايت از دولت "بختيار" (1357 ش)

امام در مصاحبه اي با خبرنگاران داخلي و خارجي نظر خودشان را بيان كردند و فرمودند كه من سلطنت شاه را قانوني نمي دانم. در همين روز 35 هزار آمريكايي، خاك ايران را ترك كردند. رسانه هاي جمعي اعلام كردند دولت آمريكا تماس خود را با شاه قطع كرده است و حتي اردشير زاهدي، سفير او را كه خود را به آمريكا نزديك مي دانست نپذيرفته اند. شاپور بختيار اعلام كرد كه حاضر به همكاري با طرفداران امام خميني است

پیروزی خانم مارگارت تاچر در انتخابات (1353ش)

در انتخابات انگلستان خانم مارگارت تاچر که 49 سال دارد و زمانی وزیر فرهنگ بود در اولین دور انتخابات حزب محافظه کار با 130 رأی در مقابل 119 رأی ادوارد هیث نخست وزیر سابق و رهبر حزب محافظه کار انگلستان را شکست داده خود به رهبری حزب محافظه کار رسید

كشف گاز كربنيك توسط "جوزف بلاك" شيمي‏دان انگليسي (1757م)

پس از آزمايش‏هاي متعدد، در روز 5 فوريه 1757م گاز كربنيك كه تركيبي از اكسيژن و كربن است، توسط جوزف بلاك، شيمي‏دان و فيزيك‏دان انگليسي كشف شد. گاز كربنيك تركيبي از اكسيژن و كربن است. امّا امروزه در علوم و صنايع مختلف، موارد مصرف بسيار دارد.
تولد "هنري هرْتْزْ" فيزيك‏دان و رياضي‏دان آلماني (1857م)

تولد "هنري هرْتْزْ" فيزيك‏دان و رياضي‏دان آلماني (1857م)

هنري هِرتْزْ، فيزيك‏دان معروف آلماني در 5 فوريه 1857م در هامبورگ آلمان به دنيا آمد. او در ابتداي جواني، به رشته معماري و مهندسي علاقه‏مند بود، اما خيلي زود از اين علاقه دست كشيد و به علوم تحقيقي دل بست. از اين رو تحت نظر برخي اساتيد بزرگ زمان، به فيزيك روي آورد و پس از مدت كوتاهي، به تدريس فيزيك پرداخت. هرتز در ادامه، كار مطالعاتي خود را با تحقيق در امواج الكتريكي يا نيروي مغناطيسي پيگيري كرد و با ساختن يك فرستنده و يك گيرنده راديويى، به شهرت دست يافت. او براي اكثر دستگاه‏هاي الكترونيكي مثل راديو، تلويزيون و رادار كه امروزه در خدمت بشر هستند، اصول استواري را پايه گذاري كرد و ثابت نمود كه مي‏تواند امواج الكتريكي را بگيرد و بفرستد. هرتز طول موج را به دست آورد و اطلاعات گسترده و جالبي درباره فركانْسِ نوسان‏ها يافت. اين دانشمند آلماني، در سال 1888م بر روي اختراع اسرارآميزي به نام رادار تحقيق و مطالعه كرد و به عنوان نخستين فرد، به اساس كار اين دستگاه پي برد. هم‏چنين او موفق به اختراع نوعي آنتن شد كه در انتقال و گرفتن امواج تلويزيوني به كار مي‏رفت. نام او با عبارت سيكل در ثانيه به معني هرتز، هميشه جاودان خواهد بود چرا كه هرتز نخستين كسي بود كه ثابت كرد هر موج الكتريكي يا مغناطيسي، مدت زماني وقت نياز دارد تا حركت كند. هنري هرتز سرانجام در حالي كه 37 سال از عمرش مي‏گذشت در 26 نوامبر 1894م درگذشت.
 


نوشته شده در   سه شنبه 16 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode