ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 11 بهمن 1397     |     کد : 186554

روز شمار تاريخ

پنجشنبه11بهمن1397-25جمادی الاول1440-31ژانویه 2019

خروج اتباع كشورهاي خارجي از كشور در جريان فراگيري انقلاب اسلامي ايران (1357ش)

خروج اتباع كشورهاي خارجي از كشور در جريان فراگيري انقلاب اسلامي ايران (1357ش)

خروج اتباع كشورهاي خارجي از كشور در جريان فراگيري انقلاب اسلامي ايران (1357ش)

به دنبال بروز حوادث ضد آمريكايي و ترس از احتمال بروز آشوب به هنگام ورود امام خميني به ايران، دولت آمريكا به كليه مقامات دولتي اين كشور كه حضورشان در ايران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از ساير آمريكاييان نيز خواست كشور را ترك كنند. همچنين علاوه بر ناامني، كمبود سوخت منازل، بد شدن شرايط زندگي و متوقف شدن تقريباً همه فعاليت هاي تجاري، از جمله علل ترك ايران توسط آمريكاييان به شمار مي‏رفت. اكثر خارج شدگان را اتباع كشورهاي آمريكايي و اروپايي تشكيل مي‏دادند كه در اين روز در حدود ده هزار آمريكايي با چندين هواپيماي نظامي، ايران را ترك كردند. در ادامه اين روند، تا روز چهاردهم بهمن، سي و پنج هزار نفر از آمريكاييان مقيم ايران به كشورشان بازگشتند.
تأسيس كمپاني هند شرقي توسط استعمار انگلستان در شبه ‏قاره هند (1599م)

تأسيس كمپاني هند شرقي توسط استعمار انگلستان در شبه ‏قاره هند (1599م)

پس از آن‏كه سال‏ها از استعمار مناطق شرق آسيا توسط هلندي‏ها مي‏گذشت و آنان انحصار تجارت ادويه اروپا را به خاطر روابط خويش با اندونزي در دست داشتند، دولت استعماري بريتانيا تصميم گرفت با تأسيس شركتي، خود به تجارت در آسيا بپردازد. از اين رو اولين كمپاني هند شرقي انگليس در سرزمين هندوستان به دستور اليزابت اول، ملكه وقت انگليس در آخرين روز ژانويه 1599م تأسيس شد. اين كمپاني پايه‏هاي سلطه استعماري بريتانيا بر مناطق زرخيز جنوب آسيا را تحكيم كرد و از آن پس، كليه عمليات استعماري و روابط سلطه‏گرانه انگليس با ملل جنوب آسيا، از طريق كمپاني هند شرقي انجام مي‏شد. پس از انگليس، كشورهايى چون هلند، پرتغال و فرانسه نيز با اهداف استعماري، راهي شبه قاره هند شدند. نفوذ و سلطه عميق انگليس بر هند، پس از گذشت سه قرن از تأسيس اين كمپاني، موجب شد تا هند بخشي از انگلستان اعلام شود و ملكه ويكتوريا به عنوان امپراتوريس هند و انگليس، تاج‏گذاري نمايد. اين دوران، دوران غارت مردم هند توسط انگلستان محسوب مي‏شود كه در پوشش روابط اقتصادي و تجارت و بازرگاني، زمينه‏ساز نفوذ سياسي در اين سرزمين گرديد.
آغاز قيام بزرگ مردم چين عليه خاندان سلطنتي اين كشور (1850م)

آغاز قيام بزرگ مردم چين عليه خاندان سلطنتي اين كشور (1850م)

قيام بزرگ مردم چين با نام شورش تاي‏پينگ‏ها يا اراده خلق‏ها، حاصل اوضاع نابسامان روستائيان و فقر شديد حاكم بر اجتماع بود كه در اثر استعمار خارجي و حكومت خاندان بي‏كفايت "منچو" به اوج خود رسيده بود. اين قيام تحت عنوان فرمان الهي، به منظور سرنگوني خاندان منچو آغاز شد. خواسته‏هاي اصلي مردم چين در اين قيام كه در 31 ژانويه 1850م شروع شد، تقسيم عادلانه زمين، برابري زن و مرد و برقراري اصول برادري بود. اين قيام 14سال طول كشيد و قسمت اعظم بخش جنوبي چين را دربرگرفت. قيام اراده خلق‏ها سرانجام با به جاي گذاشتن تعداد فراواني كشته، با مداخله انگليس و فرانسه و حمايت آنان از فئودال‏هاي چين و خاندان‏منچو سركوب شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 11 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode