ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 دي 1397     |     کد : 186104

روز شمار تاريخ

سه شنبه4دی1397-17ربیع الثانی1440-25دسامبر 2018

شهادت عالم مجاهد آيت ‏اللَّه "آقانوراللَّه نجفي اصفهاني" (1306ش)

شهادت عالم مجاهد آيت ‏اللَّه "آقانوراللَّه نجفي اصفهاني" (1306ش)

آيت‏اللَّه مهدي معروف به آقانوراللَّه نجفي اصفهاني از روحانيون مجاهد، مهاجر، مصلح، متفكر در سال 1240 ش (1278 ق) در اصفهان به دنيا آمد. پدرش شيخ محمدتقي اصفهاني صاحب هدايةُ المُستَرشِدين و مادرش دختر آيت‏اللَّه العظمي سيدصدرالدين عاملي از مراجع بزرگ شيعه مي‏باشد. وي در ابتدا در محضر پدر ارجمندش به دانش اندوزي مشغول شد و پس از چندي براي ادامه تحصيلات، عازم عتبات عاليات گرديد. آقا نوراللَّه در آنجا از محضر استادان نامداري همچون ميرزا محمد حسن شيرازي، سيدمحمدكاظم يزدي و ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي بهره‏ها برد و به مقام رفيع اجتهاد دست يافت. اين عالم مبارز در نهضت تحريم تنباكو در سطح اصفهان فعاليت داشت. از ديگر اقدامات وي فعاليت عليه مبلغين مسيحي با تأسيس انجمن صناخانه و انتشار روزنامه‏الاسلام مي‏باشد. آيت‏اللَّه نجفي اصفهاني با ظل السلطان فرزند خون‏خوار ناصرالدين شاه كه 30 سال حاكم اصفهان بود مبارزه كرد و وي را از اصفهان اخراج نمود. او در جريان نهضت مشروطه، از اركان نهضت عدالت‏خانه و مهاجرت كبراي قم نيز به شمار مي‏رود. آيت‏اللَّه اصفهاني انجمن مقدس ملي اصفهان را تأسيس و بعد از اخراج ظل‏السلطان دست به اصلاحاتي مانند تأسيس بيمارستان و مدرسه زد. اين عالم مجاهد سرانجام از سوي رضاخان (كه مبارزات زيادي با او كرده بود) مسموم، و در 4 دي ماه 1306 ش برابر بااول رجب 1346 ق در 66 سالگي به لقاءاللَّه پيوست. پيكر اين عالم رباني به نجف منتقل شد و در مقبره جد مادري خود آيت‏اللَّه العظمي شيخ جعفر كاشف الغطاء دفن گرديد.

انتشار "روزنامه‏ ي صور اسرافيل" در صدر مشروطيت(1325 ق)

مجله‏ي هفتگي صور اسرافيل كه به مديريت ميرزا جهانگير خان شيرازي و با همكاري ميرزا قاسم خان تبريزي و علي اکبر دهخدا منتشر مي‏شد يكي از برجسته‏ترين نشريه‏هاي دوران مشروطه بود. در دوره‏ي انتشار روزنامه‏ي صور اسرافيل، اين روزنامه به مشكلاتي دچار شد. از جمله آن كه چندين بار نويسنده‏ي او را تكفير كردند و بساط روزنامه را فروپيچيدند. ميرزا جهانگيرخان شيرازي، اين روزنامه را در تكميل معني مشروطيت و حمايت از مجلسِ شوراي ملي و ياري روستائيان، ضُعفا، فقرا و مظلومين، انتشار مي‏داد. اين روزنامه سرانجام پس از كشته شدن ميرزا جهانگيرخان صور اسرافيل به دستور محمدعلي شاه قاجار تعطيل شد. پس از آن در سال 1337ق، مجدّداً سه شماره به همت علامه دهخدا در سوئيس انتشار يافت و سپس براي هميشه تعطيل گرديد. تا آن وقت، ادبيات و انشاء ايراني عموماً و روزنامه‏ها خصوصاً، به طرز نگارش قديم، حاوي الفاظ مُسَجَّع، بي‏حقيقت و بدون معني و خالي از سود و اثر بود، اما روزنامه‏ي صور اسرافيل به زبان مردمِ همان زمان نوشته مي‏شد و حتي از آوردن اصطلاحات و لغات عاميانه ابا نداشت. از اين رو در سبك نثر فارسيِ معاصر تأثير بسزا كرد. مهم‏ترين مقالات اين روزنامه، مقالات علي اكبر دهخدا بود كه تحت عنوان "چرند و پرند" منتشر مي‏شد.

تولد "كلارا بارتون" بنيان‏گذار صليب سرخ امريكا(1821 م)(ر.ك: 12 آوريل)

کلارا هارلو بارتون در ۲۵ دسامبر ۱۸۲۱ در آکسفورد ماساچوست متولد شداو در سنین نوجوانی و جوانی به تدریس در مدارس می‌پرداخت و پس از مدتی در نیوجرسی نخستین مدرسه خصوصی را پایه‌گذاری کرد. در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۸۶۱ جنگ داخلی آمریکا آغاز شد. هزاران مجروح وارد واشنگتن شده بودند بدون آنکه دولت آمادگی مراقبت و پرستاری از آنان را داشته باشد. او حدود یک سال از تاسیسات اداری برای ارسال داروهای پزشکی به جبهه‌ها دادخواهی کرد که تا به حال اجازه این امر به کسی داده نشده بود، تا زمانی که این اجازه به وی داده شد و بارتون به «فرشته پرستار» سربازانی که در خونین‌ترین جنگ‌ها شرکت کرده بودند، تبدیل شد. پس از پایان جنگ هم او اداره یک دفتر دولتی به نام «دفتر سربازان مفقودالاثر» را برعهده گرفت و توانست حدود ۲۲ هزار مفقودالاثر را در فاصله سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۸ مکان‌یابی کند.کلارا بارتون بعدها صلیب سرخ را در ایالات متحده پایه‌گذاری کرد. بارتون در سال ۱۹۰۴ از ریاست این سازمان کناره‌گیری کرد ولی تا آن زمان موفق شده بود که ایالات متحده آمریکا را وادار به امضای کنوانسیون ژنو سال ۱۸۶۴ و عضویت در سازمان بین‌المللی صلیب سرخ کند.او در نهایت در ۹۰ سالگی در ۲ آوریل ۱۹۱۲ در ایالت مریلند از دنیا رفت.

تأسيس "كمپاني هند شرقي فرانسه" در هندوستان (1665م)

كمپاني هند شرقي فرانسه در زمان سلطنت لويى چهاردهم، براي رقابت سياسي، اقتصادي و استعماري با دولت بريتانيا در هندوستان تأسيس شد. اگرچه اين شركت در 25 دسامبر 1665م شكل گرفت اما از سال 1719م در هندوستان مستقر گرديد. دولت انگليس نيز 66 سال قبل از تأسيس كمپاني فرانسه، كمپاني تجاري هند شرقي خود را ايجاد كرده بود. از نتايج تأسيس كمپاني هند شرقي، انجام فعاليت‏هاي استعماري دولت‏هاي انگليس و فرانسه در شبه قاره هند و سرزمين‏هاي مجاور آن بود كه تا مدت‏ها، از طريق اين كمپاني‏ها انجام مي‏شد، هر چند كه كمپاني فرانسوي در مقايسه با كمپاني انگليسيِ هند شرقي به موفقيت دست نيافت. اين شركت به علت مشكلات مالي در سال 1769م منحل گرديد.


نوشته شده در   سه شنبه 4 دي 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode