ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 6 تير 1403
چهارشنبه 6 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390     |     کد : 18418

هشدار نسبت‌به انقراض 2 گونه خزنده

مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس نسبت به انقراض دو گونه خزنده بومی کشور هشدار داد و گفت: دو گونه تمساح و سوسمار بومی کشور به دلیل تخریب زیستگاه ها و خشکسالی در معرض انقراض قرار دارند.

جام جم آنلاين: مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس نسبت به انقراض دو گونه خزنده بومی کشور هشدار داد و گفت: دو گونه تمساح و سوسمار بومی کشور به دلیل تخریب زیستگاه ها و خشکسالی در معرض انقراض قرار دارند.
امید مظفری در گفتگو با مهر ، با اشاره به وضعیت خزندگان کشور، یادآور شد: در حال حاضر 120 گونه مارمولک و سوسمار در کشور وجود دارد که برخی از آنها در طبقه بندی حفاظتی قرار دارند.

وی نسبت به اتقراض نسل این خزندگان هشدار داد و افزود: جثه این دسته از جانوران هرچه بزرگتر می شود آسیب پذیرتر می شوند چراکه راحت تر شکار می شوند.

مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس، تمساح «گاندو» را از گونه های بومی در حال انقراض کشور دانست و خاطرنشان کرد: زیستگاه این نوع تمساح در منتهى الیه گوشه جنوب شرقى کشور در طول مرز ایران و پاکستان حوزه آبریز باهوکلات قرار دارد.

وي افزود: این منطقه از کوه هاى کم آب و بیابان تشکیل شده و تا رودخانه سرباز در بلوچستان گسترده شده است. این منطقه زیستگاه تمساح تالابى و منحصر به فرد ایرانى به نام «گاندو» است که در آبگیرهاى کم عمق رودخانه زندگى مى کند.

این محقق خزنده شناس ، شکار بی رویه و خشکسالی را از عوامل کاهش جمعیت این گونه بومی تمساح ذکر کرد.

مظفری با تاکید بر اینکه در ایران دو تا سه گونه سوسمار در کشور وجود دارد، اضافه کرد: «بزمجه» یا سوسمار «خار دم» از دیگر گونه های بومی ایران است. این خزندگان دارای 50 تا 60 سانتیمتر طول هستند و بر روی دم آنها پولک های بسیار بلند و تیغ مانندی وجود دارد و گیاهخوار هستند. این نوع سوسمار در اقصی نقاط کشور وجود دارد ولی در برخی مناطق به دلیل تخریب زیستگاه ها، در معرض تهدید قرار دارند.

وی از کشف گونه جدید مارمولک در کشور خبر داد و در این باره توضیح داد: در سفرهای اکتشافی موفق به کشف گونه ای مارمولک در تپه های مرنجاب شدیم.

مدیر عامل موسسه خزنده شناسی پارس افزود: مرنجاب در نزدیکی کاشان و دارای تپه های شنی است و ما در این منطقه موفق به شناسایی گونه جدیدی از مارمولک ها شدیم.


نوشته شده در   پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode