ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396     |     کد : 182111

موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص 150ميليون دلار براي مقابله با ريزگردها

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 از موافقت مقام رهبری با برداشت از صندوق توسعه برای مقابله با ریزگردها خبر داد.

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 از موافقت مقام رهبری با برداشت از صندوق توسعه برای مقابله با ریزگردها خبر داد.
طیبه سیاووشی در گفتگو با ایسنا با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای چند مورد برداشت از صندوق توسعه ملی در سال 97 اظهار داشت: با اذن مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها اختصاص می یابد.
‌سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه هم از موافقت مقام رهبری با برداشت مجموعاً 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در بودجه 97 خبر داد.
علی اصغر یوسف‌نژاد در گفتگو با ایسنا افزو‌د: براساس اذن رهبری و مصوبه کمیسیون تلفیق موارد زیر برای برداشت از صندوق توسعه ملی در سال 97 مورد موافقت قرار گرفته است:
بنیه دفاعی 2.5 میلیارد دلار،صداوسیما 150 میلیون دلار،بازسازی مناطق زلزله‌ زده و سیل زده 100 میلیون دلار، واکسن پنوموکوک (سینه پهلو) و روتا ویروس‌(عفونت کودکان) 100 میلیون دلار،تسهیلات سیستان (بندز) 350 میلیون دلار، مقابله با ریزگردها 150 میلیون دلار،آبرسانی به روستاها 200 میلیون دلار،آبیاری تحت فشار 250 میلیون دلاروآبخیزداری 200 میلیون دلار.
خبر ديگر این كه محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در جلسه علنی مجلس به تشریح گزارش عملکرد بودجه ۹۶ پرداخت و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را در دستور کار مجلس قراردادند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح گزارش عملکرد بودجه ۹۶ گفت: براساس عملکرد دولت نرخ بیکاری از ۱۲.۴ درصد در سال ۹۵ به ۱۱.۷ درصد در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال کاهش یافته و رشد اقتصادی با احتساب درآمدهای نفتی در همین مدت ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد محقق شده است.وي با بيان اين كه گزارش عملکرد به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار می گیرد، اظهار داشت:این گزارش مبتنی بر پیش بینی عملکرد بودجه دولت در سال جاری براساس دو نرخ ۵۰ دلاری و ۵۵ دلاری هر بشکه نفت تهیه شده است. دولت با نرخ فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار و واریز سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از سه منبع درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های ناشی از تملک دارایی‌ها درآمد کسب کرده است.
وی تصریح کرد: همچنین سقف درآمدهای بودجه را براساس فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار پیش‌بینی کردیم که درآمد ناشی از آن ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. پیش بینی دولت به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار کاملا درست بود طی ۱۰ ماهه ابتدایی امسال درآمدهایمان اندکی بیش از هر بشکه نفت ۵۰ دلار بود، اما در سرجمع پیش‌بینی‌ها بودجه مدنظر دولت تحقق نیافت چراکه دولت پیش بینی می کرد ۲۰ درصد از درآمدها را که بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود باید به صندوق توسعه ملی واریز کند، اما مجلس این سقف را به ۳۰ درصد افزایش داد، به همین دلیل بودجه دولت اندکی کاهش یافت.
نوبخت ادامه داد: براساس پیش بینی دولت ۱۰۶ درصد از منابع بودجه ۹۶ باید تحقق
می‌یافت، اما با افرایش بودجه توسط مجلس به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی تحقق
‌۹۷ درصدی درآمدها امکانپذیر می شود. واگذای دارایی‌های مالی نیز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد ۱۰ ماهه دولت بوده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر از این منبع درآمد کسب کنیم.
تشريح مصارف بودجه اي
وی سپس به تشریح مصارف بودجه‌ای دولت پرداخت و افزود: مصارف بودجه سال ۹۶ براساس هر بشکه نفت ۵۰ دلار بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود، اما مصوب مجلس ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا ابتدای بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم تا پایان سال هزینه خواهد شد؛ اعتبارات هزینه ای هم بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت می شود.
نوبخت همچنين درباره اعتبارات تملك دارايي سرمايه اي در بودجه 96 توضيحاتي داد و درباره گزارش خزانه هم گفت:اين گزارش که مقایسه ای بین دو تاریخ ۲۳ دی ۹۶ و ۲۳ دی ۹۵ است، حکایت از رشد ۱۷۲ درصدی مبالغ پرداخت شده از خزانه به پروژه‌های عمرانی دارد. ۲۱۳ هزار میلیارد تومان منابع خزانه است که ۷۶ درصد آن تحقق یافته که این مبلغ نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از صد در صد تحقق یافته است.
وی خطاب به نمایندگان مجلس توصیه کرد: باید در لایحه بودجه ۹۷ درآمدها و منابع را با احتیاط بیشتری پیش بینی کنید البته کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۹۷ دقیق عمل و منابع را محدود کرد.نوبخت از پرداخت ۴۵هزار و 900 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تا پایان سال خبر داد و به تشريح آثار رخدادهاي مالي در شاخص‌های کلان اقتصادی پرداخت
وی از کمیسیون‌های اقتصادی مجلس خواست با دعوت از مسئولان مرکز آمار ایران اعداد ارائه شده در گزارش عملکرد ۱۰ ماهه دولت در بودجه ۹۶ را به چالش بکشند.
وی گفت: این اعداد حسی نیست. در شش ماه ابتدایی سال جاری ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماه اول پارسال وارد بازار کار شدند و برای اولین بار ۷۹۵ هزار نفر جذب بازار کار شدند. نرخ بیکاری در سال ۹۵ که ۱۲.۴ درصد بود در این مدت به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. رشد نرخ تورم امسال در خوراکی‌ها ۱۳ درصد و غیرخوراکی‌ها ۶.۶ درصد بود.
نوبخت پیش بینی رشد اقتصادی در سال ۹۷ را ۵.۸ درصد با احتساب درآمدهای نفتی و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد و رشد سرمایه‌گذاری را ۱۱.۲ درصد اعلام کرد.
معافیت‌های مالیاتی و گمرکی مرکز فساد شده‌اند
در این جلسه عادل آذر رئیس دیوان محاسبات هم با ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه بودجه ۹۶ گفت: شرکت‌های دولتی امسال ۱۴هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت نکرده اند.
به گزارش مهر، وی اظهار داشت: رویکردی در مجلس و دیوان محاسبات حاکم شده که بر اساس آن، نوعی حسابرسی بر مبنای عملکرد در طول سال انجام می دهیم تا نوبت به تفریغ اصلی بودجه هر سال برسد؛ بر این اساس تاکنون چهار گزارش تفریغ ضمنی برای بودجه سال ۹۶آماده کرده ایم که بازخورد خوبی داشته است.
عاد‌ل‌آذر در ادامه با اشاره به جزئیات عملکرد بودجه ای دولت تا پایان آبان گفت: در بخش منابع عمومی ۸۴درصد تحقق داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵درصد رشد داشته است.رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: در بخش هزینه ای ۸۴درصد تحقق داشته ایم ،اما در بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای فقط ۵۸.۲درصد تخصیص داشته ایم.
آذر با اشاره به وضع عمومی تحقق درآمد دولت اظهار داشت: میزان تحقق درآمد ۷۶درصد و سایر درآمدها ۶۱درصد بوده و جمع کل درآمدهای محقق شده ۷۱.۶درصد بوده است؛ در بخش درآمدهای مالیاتی ‌هم‌۷۸درصد از مالیات‌های مستقیم و ۷۴درصد از مالیاتی‌های غیرمستقیم محقق شده و جمع کل تحقق درآمدهای مالیاتی ۷۶.۵درصد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از عدم وصول درآمدهای مالیاتی به شرکت‌های دولتی برمی‌گردد که معادل ۱۴هزار میلیارد ریال است و این جای بررسی دارد و معلوم نیست چرا دولت در این زمینه کاری نکرده است ‌.
مهمترین دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی
رئیس دیوان محاسبات در ادامه با اشاره به مهمترین دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی کشور در هشت ماه نخست سال جاری اعلام کرد: یکی از دلایل عدم اجرای طرح جامع مالیاتی کشور بوده که تا‌کنون ۷۲۱میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده‌ اما به خوبی دنبال و اجرا نشده است و از دولت درخواست داریم این طرح را دنبال کند.به گفته عادل آذر عدم استقرار سامانه صندوق‌های مکانیزه فروش، عدم اقدام موثر در جلوگیری از فرار مالیاتی و وجود حداقل ۲۰۰هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی و اعمال معافیت‌های متعدد مالیاتی و گمرکی از دیگر دلایل عدم تحقق کامل درآمدهای مالیاتی کشور بوده است.
وی در ادامه به وضع واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام دولت به بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: موفقیت دولت در زمینه جلب مشارکت بخش خصوصی ۸درصد بوده و این نشان می دهد بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته است.
رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه به وضع انتشار اوراق مشارکت از سوی دولت اشاره کرد و افزود: اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خودش که ساماندهی کوتاه مدت بدهی‌های دولت بوده منحرف شده و باید برای آن فکری شود؛ پیشنهاد ما در دیوان محاسبات این است که به جای اینها به سمت انتشار اوراق صکوک اجاره ای برویم.
در این قسمت لاریجانی رئیس مجلس ضمن تائید سخنان رئیس دیوان محاسبات، خطاب به نوبخت تصریح کرد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات تاکنون ۱۱۶درصد انتشار اوراق داشته اید که این یعنی از سقف مجاز بالاتر رفته و خلاف برنامه ششم است.
رئیس دیوان محاسبات در ادامه گزارش خود و در توضیح ضرورت استفاده از اوراق صکوک اجاره ای برای پرداخت بدهی‌های دولت اظهار داشت: بودجه ۹۶کشور «۱۱میلیون میلیارد ریال» است و جالب است که ارزش دارایی‌های ثبت شده و واقعی دولت سه برابر این رقم است؛ پس چرا همین اموال را از طریق اوراق صکوک، اجاره ندهیم تا بدهی‌های دولت پرداخت شود؟
آذر همچنین به وضع عملکرد پولی و بانکی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: مانده معوقات بانکی ۱۱درصد است، در حالی که استاندارد جهانی ۶درصد است و ما ۵درصد بیشتر از حد استاندارد جهانی قرار داریم .
وی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۶قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر دولت موظف شد که از سال ۹۴سالانه یک سوم دارایی‌های بانک‌ها را واگذار کند تا منابع مورد نیاز آنها تامین شود. اما عملکرد دولت در این بخش صفر بوده است.
رئیس دیوان محاسبات در مورد موضوع هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: اگر حذف دهک‌های پردرآمد به طور جدی دنبال نشود و به این سمت نرویم تمام بودجه عمومی را باید به یارانه و حقوق کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی اختصاص دهیم.لاریجانی هم با تائید این صحبت آذر، تاکید کرد که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید با هم بنشینند و فرمولي برای جدا کردن افراد نیازمند و غیرنیازمند طراحی کنند‌.
رئیس دیوان محاسبات در پایان با اشاره به وضع اجرای طرح تحول نظام سلامت بیان کرد: برای طرح تحول سلامت منابع خوبی پیش‌بینی‌شده اما این منابع پایدار نیست؛ میزان تحقق منابع مورد نیاز طرح تحول سلامت امسال ۴۰درصد بوده و ۱۰هزار میلیارد تومان در این بخش کسری داریم، لذا باید از اکنون برای آن فکر مناسبی شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode