ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1396     |     کد : 180696

همزمان با واکنش‌ها به اجرایی شدن قانون مادر تحریم‌ها، واشنگتن تحریم‌های تازه‌ای علیه کشورمان اعمال کرد

ایران علیه «کاتسا»

قانون تحریم‌های موسوم به کاتسا (تحریم‌های مادر) در حالی در مسیر اجرا قرار گرفته است که بخش عمده آن، فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است‌؛

قانون تحریم‌های موسوم به کاتسا (تحریم‌های مادر) در حالی در مسیر اجرا قرار گرفته است که بخش عمده آن، فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است‌؛ فعالیت‌هایی که مقامات کشورمان بر ادامه آن تاکید دارند و مجلس شورای اسلامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه سپاه، پیشنهاد کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز هسته‌ای را مطرح کرده است.

آمریکایی‌ها بعد از برجام که به موضوع هسته‌ای پرداخت، به طور مشخص بر فعالیت‌های موشکی سپاه پاسداران و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران متمرکز شده‌اند و علاوه بر قانون کاتسا که 11 مرداد توسط رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد و همین روزها (90 روز پس از امضای قانون) در حال اجرایی شدن است، طرح جدیدی را در کنگره پیگیری می‌کنند که یکی از اهداف آن محدود کردن فعالیت‌های موشکی کشورمان است.

این اقدامات آمریکا واکنش مقامات کشورمان را در بالاترین سطح به دنبال داشته است و علاوه بر مقام معظم رهبری که در تازه‌ترین موضعگیری‌شان تاکید کردند که توانمندی‌های دفاعی، قابل معامله نیست رئیس‌جمهور نیز روز یکشنبه در جلسه رای‌اعتماد مجلس درباره فعالیت‌های موشکی گفت: شما بدانید ما موشک را ساخته‌ایم، می‌سازیم و خواهیم ساخت. این اقدام با هیچ یک از قوانین بین‌المللی در تناقض نیست.

تحریم‌ها در تولید موشک‌های ایران تاثیری ندارد

سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم گفت: موشک‌های ساخت ایران به طور کامل بومی است و تحریم‌های وضع شده از سوی نظام سلطه در تولید آنها هیچ تاثیری ندارد. به گزارش ایرنا، باقری در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های فرماندهی انتظامی و مرزبانی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این موشک‌ها از نظر دقت در بالاترین درجه در سطح دنیا قرار دارد و در بسیاری موارد نقطه‌زن است.

وی با اشاره به این‌که موشک‌های ساخت دیگر کشورها به علت احتمال استفاده از کلاهک هسته‌ای، نیازی به نقطه‌زن بودن ندارد، اضافه کرد: با توجه به آموزه‌های اسلامی درخصوص حرام بودن استفاده از بمب هسته‌ای، موشک‌های ساخت ایران نقطه زن است و ما تاکید بسیاری بر این امر داریم.

آمریکایی‌ها به اندازه کافی در تیررس موشک‌های سپاه هستند

فرمانده کل سپاه نیز در حاشیه همایش جهان بدون ترور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص توان موشکی سپاه برای پاسخگویی به تهدیدات اظهار کرد: برد موشک‌های ما طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند، محدود بوده و 2000 کیلومتر است، هرچند توانمندی برای افزایش این برد وجود دارد، اما این میزان فعلا کفایت می‌کند، چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع 2000کیلومتر در اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد. به گزارش فارس، سردار جعفری با بیان این‌که ما پیش‌بینی جنگی را نمی‌کنیم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها از عواقب جنگ با ایران وحشت دارند و می‌‌دانند اگر چنین جنگی شروع شود آنها بازنده خواهند بود،لذا از طریق جنگ نرم و فشار اقتصادی به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند.

وی با تاکید بر این‌که ملت ما تحت فشار زیر بار سازش و مذاکره نمی‌رود، گفت: آنچه آمریکایی‌ها روی آن دست گذاشته‌اند یعنی توان موشکی و دفاعی، برای مردم ما مثل ناموس‌شان است و این ملت نشان داده اگر خونش به جوش بیاید، انتقام بدی از دشمن خواهد گرفت.

جعفری ادامه داد: آمریکا به دنبال توطئه علیه ایران است و امروز آنها تحریم‌های کاتسا را به بهانه توان موشکی و حقوق بشر اجرا می‌کنند. البته سپاه و توان موشکی بهانه است و آنها اقتصاد کشور را هدف قرار داده‌اند.

مادر تحریم‌ها تاثیری بر اقدامات ملت ایران ندارد

علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم دیروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوالی درباره تصمیم کنگره آمریکا برای اعمال قانون کاتسا یا مادر تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: آمریکا زمانی در دوران بوش مادر بمب‌ها را ساخت که هیچ خاصیتی نداشت و امروز هم این مادرهای بی‌ریشه در مقابل ایران مقتدر و اقدامات بنیادی ملت ایران که دفاع از هویت دینی، سرزمینی و ملی خودشان است، تاثیری نخواهد داشت. وی عنوان کرد: ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره مجدد درباره هیچ‌یک از بند‌های برجام نیست.

آمریکا از ابتدا به روح برجام اعتنایی نداشت

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرارسیدن موعد اجرایی شدن قانون کاتسا گفت: اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد، نشان‌دهنده سوءنیت آنهاست، آمریکا از ابتدا به روح برجام اعتنایی نداشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هر زمان که منافع تضمین شده ما در برجام تامین نشود، در مورد برجام تصمیم خواهیم گرفت و این تصمیمی‌ است که هیات نظارت بر اجرای برجام باید اتخاذ کند.

ظریف در پاسخ به این‌که اگر قانون کاتسا که به مادر تحریم‌ها مشهور است، اجرایی شود، مشخصا چه اقدامی از سوی ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برای ما خیلی سر و صدای آمریکایی‌ها مهم نیست، مهم این است که آیا ما از امکاناتی که در برجام هست بهره‌مند می‌شویم یا نه.

ظریف تاکید کرد: به این حرف‌ها نه ما توجه می‌کنیم و نه دنیا، هرگاه اقدامات آمریکا منافع تدوین شده ما را در برجام خدشه‌دار کند، درباره‌اش تصمیم گیری می‌کنیم.

پیشنهاد مجلس برای مقابله با قانون کاتسا

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس هم با بیان این‌که اگر قانون «کاتسا» اجرایی شود برجام نقض می‌شود، گفت: پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی برای تجدیدنظر در همکاری با آژانس، چهارشنبه ( امروز) ارائه می‌شود.

مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تهیه گزارش شش‌ماهه سوم اجرای برجام از سوی کمیته هسته‌ای و قرائت آن در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: در این گزارش که متفاوت از گزارش‌های قبلی است، پیشنهاد جدیدی ارائه شده است.

ذوالنور در توضیح این پیشنهاد گفت: در حال حاضر ما فراتر از NPT با آژانس همکاری داریم و پروتکل الحاقی را نیز به صورت داوطلبانه به اجرا درآورده‌ایم؛ بنابراین اگر قرار باشد نتوانیم از برجام استفاده کنیم و در مقابل، تحریم‌ها اضافه شود باید در روند همکاری با آژانس تجدیدنظر و دسترسی‌هایی را که ممکن است منجر به شیطنت شود، محدود کنیم و در اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هم تجدیدنظر کنیم.

جزئیاتی از تحریم‌های جدید

وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرستی از مقامات و شرکت‌های ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد که تحریم شدن آنها به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و همچنین در راستای اجرای قانون کاتسا اعلام شده است.

به گزارش تسنیم، شرکت‌ها و افرادی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند پیش از این نیز در این فهرست قرار داشتند. بر اساس قانون کاتسا، دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در آمریکا بلوکه شده، شرکت‌ها و افراد آمریکایی امکان معامله با آنها را نداشته و این افراد امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

دانشگاه بقیه‌الله، سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد تعاون سپاه، موسسه مهندسی فاطر، پرویز فتاح، احمد فروزنده، دانشگاه امام حسین(ع) و قرارگاه سازندگی قائم از جمله افراد و نهادهایی هستند که نامشان در فهرست جدید تحریم‌ها به چشم می‌خورد.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 10 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode