ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1396     |     کد : 180553

رئيس‌جمهوري در همايش بزرگداشت آيت الله سيد مصطفي خميني:

‏اميد مردم به آينده را نبايد تضعيف کرد

رئيس جمهوري، آيت الله ‌شهيد سيد مصطفي خميني را شخصيت بزرگ حوزوي، علمي و انقلابي دانست و با بيان اين که حاج آقا مصطفي به عنوان مشاور امين امام، اميد همه انقلابيون در به ثمر رسيدن نهضت بود، تاکيد کرد: اگر حادثه 15 خرداد نبود؛ جان امام در خطر بود و شهيد مصطفي خميني نقش محوري در 15 خرداد 42 داشت‌.

رئيس جمهوري، آيت الله ‌شهيد سيد مصطفي خميني را شخصيت بزرگ حوزوي، علمي و انقلابي دانست و با بيان اين که حاج آقا مصطفي به عنوان مشاور امين امام، اميد همه انقلابيون در به ثمر رسيدن نهضت بود، تاکيد کرد: اگر حادثه 15 خرداد نبود؛ جان امام در خطر بود و شهيد مصطفي خميني نقش محوري در 15 خرداد 42 داشت‌.
حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در همايش بزرگداشت چهلمين سالگرد شهادت آيت الله سيد مصطفي خميني که با حضور رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، علما، انديشمندان، اعضاي بيت امام راحل(ره) و شخصيت‌هاي برجسته کشوري و لشکري در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: شهيد مصطفي خميني شخصيتي شجاع، هوشيار و در دسترس همه بود و نقش ممتاز ايشان کنار امام در ترکيه و نجف؛ حفاظت از امام و مديريت ارتباط با مردم و انقلابيون بود .رئيس جمهوري با بيان اين که شخصيت آيت‌الله سيدمصطفي خميني از ابعاد مختلف جاي بررسي و بهره‌برداري دارد، تاکيد کرد: ابعاد شخصيتي آيت‌الله سيدمصطفي خميني از يکسو در منظر شخصي ايشان به عنوان عالم، فقيه، مجتهد، فيلسوف، عارف و شخصيتي انقلابي و مبارز و از سويي ديگر، به واسطه جايگاه ايشان در بيت امام راحل و نهضت اسلامي قابل بررسي است.
روحاني اظهار داشت: مرحوم حاج آقا مصطفي اميد همه انقلابيون بود و نگرشي که نسبت به ايشان وجود داشت بر اين مبنا بود که اگر روزي خدايي ناکرده امام خميني در ميان ما نباشد، فردي هست که بتواند اين پرچم را بر دوش بگيرد و نهضت اسلامي را به ثمر و مقصد نهايي برساند.
رئيس جمهوري با تأکيد بر اين که حاج آقا مصطفي فقط فرزند امام نبود بلکه به عنوان مشاور و معاوني بزرگ و يار امام همواره در کنار ايشان بود، تاکيد کرد: آيت‌الله سيدمصطفي خميني در جريان نهضت اسلامي و شکل گيري انقلاب جايگاه ممتاز و ويژه‌اي داشت. وي با اشاره به جريانات و اتفاقات 15 خرداد 42، گفت: در آن روز که مردم قم سحرگاه، از دستگيري امام مطلع شدند تا پس از طلوع آفتاب به سمت منزل امام رفتند و از آنجا پشت سر حاج آقا مصطفي سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کردندو وارد صحن شدند که در اين بين بسياري از علما از جمله آيت‌الله مرعشي نجفي هم حضور داشتند.
در آن روز صحن حرم حضرت معصومه(س) مالامال از جمعيت بود و هيچ کس نمي‌دانست که بايد براي نجات جان امام چه اقدامي را انجام داد که در اين بين حضور جمعيت عظيمي از زنان پايين شهر قم که با در دست داشتن عکس امام و شعار يا مرگ يا خميني، با شمشير وارد صحن شدند، هيجاني را در ميان مردم به وجود آورد و اصرار مردم بر اين بود که اجازه بدهند از صحن خارج شوند و به خيابان‌ها بريزند که در يک لحظه با اشاره دست حاج‌آقا مصطفي مردم با شعار يا مرگ يا خميني به خيابان ريختند و با دخالت نظامي‌ها ، عده‌اي از مردم به شهادت رسيدند و آن حادثه عظيم در قم به وقوع پيوست.
روحاني تاکيد کرد: معتقدم اگر حادثه 15 خرداد نبود، يا جان امام در خطر مي‌افتاد يا امام براي هميشه زنداني مي‌شد، اما فداکاري، ايثار و حضور مردم در قم،‌تهران، ورامين و ديگر شهرها سبب شد تا رژيم احساس کند که شخصيت امام آنگونه نيست که بتوانند او را به راحتي از جامعه حذف و مردم را از وجود ايشان محروم کنند.
حاج آقا مصطفي در واقعه 15 خرداد
رئيس جمهوري با تأکيد بر اين که حاج آقا مصطفي در واقعه 15 خرداد، نقش بسيار کليدي و تعيين کننده داشت، افزود: اگر بگوييم تلاش، مجاهدت و فداکاري ايشان و ساير علما و مراجع، در سراسر ايران، سبب شد که جان امام حفظ شود، در اين سخن هيچ اغراق و مبالغه‌اي نيست.
روحاني تاکيد کرد: در سال 43 هم زماني که امام دستگير و همزمان با آن همه خيابان‌ها و مدارس قم، توسط نيروهاي نظامي، محصور شد، اين آيت‌الله سيدمصطفي خميني بود که براي حفظ جان امام به خانه مراجع مراجعه کرد که البته پس از اين اقدام وي را دستگير کردند و در تهران به زندان انداختند. پس از آزادي وي از زندان و بازگشت ايشان به قم هم حرکت بزرگي شکل گرفت.
رئيس جمهوري حضور حاج‌آقا مصطفي در کنار امام در دوران تبعيد در ترکيه و نجف اشرف را بسيار تأثيرگذار و حائز اهميت برشمرد و گفت: نقش ايشان در حفاظت از جان امام(ره) و حرکت و نهضت اسلامي، ممتاز بود.
وي افزود: آيت‌الله سيدمصطفي خميني شخصيتي بود که دسترسي به ايشان بسيار آسان بود. ايشان شخصي متواضع و مردمدار بود و به راحتي در اجتماعات، حضور مي‌يافت هر چند به ظاهر، خيلي در کنار امام حاضر نمي‌شد.
رئيس جمهوري گفت: آيت‌الله سيدمصطفي خميني شخصيتي شجاع بود و با ويژگي‌هايي که اين عالم بزرگوار، فقيه و مجاهد در کنار امام داشت ، همواره يار فداکاري براي امام راحل بود.وي با اشاره به شهادت آيت‌الله سيدمصطفي خميني در سال 56، گفت: خبر شهادت حاج آقا مصطفي در آن سال جامعه ايران را تکان داد و خبري غيرقابل باور بود که بيشتر شبيه شايعه بود.اين خبر مردم راعصباني کرد، احساس مردم اين بود. حالا به اين که واقعه شهادت يا رحلت ايشان چگونه بوده است ، کاري ندارم ، برداشت مردم اين بود که حاج آقا مصطفي را شهيد کرده اند و اين براي مردم غيرقابل تحمل بود چرا که احساس مي کردند رژيم کاري برخلاف اراده آنان کرده است.
شهادت حاج آقا مصطفي جامعه را تکان داد؛ ترس ها فرو ريخت و عشق عميق مردم به امام علني شد و اراده و هيجان پيروزي در مردم ظهور و بروز يافت. در مجلس يادبودي که به مناسبت هفتم آقا مصطفي خميني در مسجد ارک تهران برگزار شد ، همه آمده بودند. از دانشگاهيان، مقامات سياسي آن زمان که در احزاب مختلف فعال بودند، علما، بزرگان، خطبا، فضلاي حوزه علميه قم و بازاريان، همه آمده بودند و همه مسجد و خيابان هاي اطراف مملو از جمعيت بود.
روحاني با بيان اين که مردم ديده بودند نظامي ها در آن منطقه حضور گسترده دارند و همه جا محاصره شده بود و هر کس هم احتمال مي داد که بريزند، بکشند، بگيرند و ببرند، اما در دل هيچ کس ترسي نبود، تاکيد کرد: شهادت حاج آقا مصطفي آغاز توفان نهضت و فشار بر رژيم بود. نمي دانم اگر اين حادثه نبود اين حرکت چه زماني شروع مي شد، اما اين حرکت سبب شد که حوادث دي ماه قم، حوادث بهمن تبريز و آن چله هاي پشت سر هم ايجاد شود که رژيم را در فشار نهايي قرار داد.
واکنش امام درفقدان حاج آقا مصطفي
رئيس جمهوري افزود: ظاهر بعضي امور خيلي دردناک و تحملش سخت است، اما باطنش ممکن است فرج و گشايشي براي جامعه باشد. خيلي ها به اين امور واقف و آگاهند، اما آن سخنراني امام در مراسم ترحيم آقا مصطفي که الطاف خفيه را مطرح کرد، جايگاه جديدي را از عظمت روح بلند امام به جامعه عرضه کرد .
روحاني گفت: ما آن سخنراني را نخستين بار با دوستان جامعه روحانيت مبارز گوش کرديم. در اثناي گوش دادن به نوار سخنراني آنجا که امام از الطاف خفيه گفت، شهيد مطهري نتوانست صبر کند و گفت ببينيد اين چه شخصيتي است، ببينيد چه مي گويد. خيلي سخنراني عجيبي بود و نشان داد امام چه قدرت و عظمت روحي داشت.
در عمرمان شخصيتي مثل امام نديديم. او حتي شايد در قرون گذشته هم استثنا بود. اين روح تربيت شده، عرفان عملي بالا، صبر و تحمل بي نظير در تاريخ کم نظير است. اينکه فردي فرزند عزيز و جوان خودش را که عالم و مجتهد و شخصيتي والا هم بود، از دست بدهد، اما خم به ابرو نياورد، خيلي مهم است.روحاني اظهار داشت: اين کار فقط از بزرگان و ائمه و انبيا ساخته است. کجا سراغ داريد که شخصيتي مثل آقا مصطفي براي نهضت اسلامي به شهادت برسند و اين پدر بزرگوار وقتي در مراسم بزرگداشت او سخن گفت، نه اسمش را آورد، نه از او تعريف کرد و نه ويژگي هايش را گفت، بلکه گفت اين رخدادها براي همه پيش مي آيد، نبايد جزع و فزع کرد. امام گفت ما ظاهر امور را مي بينيم و به باطن امور آگاه نيستيم و اين اتفاق از الطاف خفيه خداوند است.
رئيس جمهوري با بيان اين که ما آن موقع درست نمي فهميديم
‌منظور امام از الطاف خفيه چيست، تاکيد کرد: آن زمان موج توفان در ايران شروع شده بود و امام با هوش سرشار و عنايت حق اين موج را ديده بود. امام شخصيت بي نظير و استثنايي تاريخ بود در غير اين صورت مگر مي شد رژيم شاهنشاهي 2500 ساله را که همه قدرت ها و عمده کشورها پشت سر او ايستاده اند، سرنگون کرد؟
روحاني تاکيد کرد: امام فقط با استبداد نجنگيد، بلکه با استبداد و استعمار همزمان جنگيد. امام راحل شخصيت والايي بود که هم بتها را شکست و هم مسير هدايت را به مردم نشان داد. امام در آن سخنراني مفصل خود در مراسم گراميداشت درگذشت آقا مصطفي به مسائل داخل ايران اشاره کرد و گفت اين شرايط ويژه، يک گشايش است و اين را نبايد از دست داد. امام تاکيد کرد که بايد همه در کنار هم قرار بگيريم.
رئيس جمهوري گفت: همه آن سخنراني امام از آغاز تا پايان، جز توصيه و تاکيد بر وحدت و انسجام جامعه و اعتدال چيز ديگري نيست. امام تاکيد مي کند که حتي اگر بگويند عالمي در قرون گذشته به دربار شاهي رفته، او را متهم نکنيد. امام گفت من هم اگر بتوانم جائري را سر راه بياورم، درباري مي شوم. امام فرمود دانشگاه از حوزه و حوزه از دانشگاه جدا نشوند، همديگر را سرکوب نکنيد و متحد باشيد که با اتحاد
مي‌توانيد اين نهضت را به ثمر بنشانيد.
از هم جدا نشويم
روحاني با تاکيد بر اين که امروز هم بايد به آن پيام امام گوش دهيم، افزود: امام در سخنراني اش در مراسم گراميداشت درگذشت آقامصطفي از تعبير جناح ها استفاده مي کند. عين اين تعبير را امروز مي شود بيان کرد که از هم جدا نشويم و فاصله نگيريم. اختلاف نظر و سليقه ها آنقدر زياد نيست، ما در اصول و اهداف و در مسير متحديم و هدف و راه ما يکي است.
رئيس جمهوري تاکيد کرد: آنچه سبب پيروزي امام در نهضت اسلامي شد، اول اعتماد مردم به امام بود. سرمايه اعتماد اگر از بين برود، همه چيز از بين مي رود. اين که امام اين قدرت را داشت که با اعلاميه اش در نجف و پاريس کشور را به حرکت دربياورد، ناشي از آن بود که مردم امام را به عنوان راهبر عالم ،دانا و هوشيار خويش و سياستمداري که زبانش زبان کل ملت و قلمش قلم کل ملت است، مي شناختند.
روحاني اظهار داشت: بزرگان زيادي در کشور داشتيم که مورد احترام مردم بودند، ولي اعتمادي که مردم به امام داشتند، به آن اندازه به هيچ کس ديگر اعتماد نداشتند. اين اعتماد و سرمايه اجتماعي و ايمان مردم بود که انقلاب را پيروز کرد. اين فداکاري و ايثار مردم بود که نهضت را به پيروزي رساند.
رئيس جمهوري با بيان اين که امروز هم دقيقا همان شرايط را در کشور داريم، تاکيد کرد: امروز در کشور، آن ديکتاتوري مستبد و آن رژيم شاهنشاهي ديگر نيست. امروز مشکل ما در کشور ديگر استبداد نيست، اما استکبار و توطئه‌هاي
‌دشمن همچنان ادامه دارد .
روحاني با بيان اين که البته امروز در يک جايگاه بسيار بلندي قرار گرفتيم، افزود: هيچ وقت استکبار در منطقه ما از امروز ضعيف تر نبوده است. عراق، سوريه، لبنان و حتي مردم مظلوم يمن را ببينيد؛ استکبار در کجا پيروز است. آيا استکبار دنبال اين بود که وضع امروز عراق و سوريه و لبنان را شاهد باشد؟
رئيس جمهوري گفت: اگر استکبار پيروز است پس چرا امروز به دست و پا افتاده است و مرتب در کشورها
مي‌چرخند؟ امروز عظمت اسلام و جمهوري اسلامي و ملت ايران در منطقه از هر زمان ديگر بيشتر است. در عراق، سوريه، لبنان، شمال آفريقا و منطقه خليج فارس کجا هست که بدون نظر ايران بشود يک اقدام سرنوشت ساز انجام داد؟
روحاني جايگاه رفيع امروز جمهوري اسلامي را دستاورد آگاهي و وحدت ملت و هوشياري و درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي اعلام کرد و افزود: دليل اين قدرت و عظمت امروز نظام اسلامي اين است که همه در کنار هم هستيم و اگر بين ما فاصله بيفتد ديگر اين عظمت را شاهد نخواهيم بود.
رئيس جمهوري اظهار داشت: چه زماني را سراغ داريد که رئيس جمهور ي آمريکا حرفي بزند و همه در دنيا با او مخالفت کنند؟ امروز جز چند کشور کوچک و يک رژيم جعلي، حتي در درون آمريکا کسي از رئيس جمهوري آمريکا و حرف و راه او حمايت نمي کند.
روحاني گفت: اين که امروز مي بينيم عظمت ملت ايران از هر زمان ديگر بيشتر است، به خاطر اعتماد بين مردم و حاکميت است. نگذاريد اين اعتماد صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و در راس همه رهبر معظم انقلاب همه با هم حاکميت کشور را تشکيل مي دهيم. فکر نکنيم اگر به بخشي از حاکميت ضربه زديم، بخش ديگر تقويت مي شود؛ نه اين گونه نيست. اگر کنار هم نباشيم همه حاکميت فرو مي ريزد.
نبايد سرمايه اجتماعي لطمه ببيند
رئيس جمهور ي گفت: نبايد اجازه دهيم سرمايه اجتماعي لطمه ببيند. اگر اشکال کوچکي هست آن را بزرگ نکنيم. رسانه هاي
‌بيگانه دشمني خودشان را دارند و کار خودشان را مي‌کنند، اما رسانه هاي داخلي بايد وظيفه سنگين خود را در قبال حفظ سرمايه اجتماعي احساس و در مردم اعتماد بيشتري ايجاد کنند .روحاني با بيان اين که البته مردم به نظام اعتماد دارند، افزود: هر قدمي براي ارتقاي اعتماد مردم به نظام و کشور برداريم، خدمت به مردم، کشور و جامعه است و هر قدمي براي کم شدن اعتماد مردم به حاکميت، کشور را در معرض خطر قرار مي دهد .
رئيس جمهوري گفت: نکته مهم ديگر اميد به آينده است. نبايد اميد را خدشه دار کنيم. مسيري را که انتخاب کرديم، مسير درست و دقيقي بوده است که موفقيت هاي فراواني نصيب ما کرده است و نبايد از هياهوي اين و آن باکي داشته باشيم. يک توافقنامه بين المللي داريم که امروز حتي دولت جديد آمريکا بعد از 10 ماه که هر روز گفته اين بدترين توافق تاريخ ماست و به تعبير او سبب شرم آمريکاست، ولي هنوز نتوانسته با آن کاري کند. اين نشان عظمت ملت، تدبير ديپلمات ها و اقتدار نيروهاي مسلح ماست.
روحاني اظهار داشت: ممکن است کسي حرفي درباره تسليحات ايران بزند. خيلي به اين حرف ها توجه نکنيم. تسليحات ايران مثل تسليحات همه کشورهاي دنياست. در جهان مقررات بين المللي داريم. مقررات بين المللي در اين باره چه گفته است؟ قانون اساسي داريم. قانون اساسي ما چه گفته است؟ قانون اساسي ما مي گويد تسليحات ما بايد بازدارنده باشد. چيز ديگري نمي خواهيم. قدرت نظامي ما بايد در برابر تهديدات بازدارنده باشد و در شرايط مبادا دفاع موثر انجام دهد. رئيس جمهوري تاکيد کرد: همه دنيا همين است. کسي نمي تواند
‌درباره قدرت نظامي کشوري ديگر که بر مبناي قانون اساسي و تدابير و دکترين دفاعي طراحي شده است ،حرفي بزند؛ اما حالا بعضي دوست دارند با ما حرف بزنند. تشريف بياورند با ما حرف بزنند. ببينيم کي ضرر مي کند؟ ما از بعضي کشورها سئوال مي کنيم آن روز که مظلومانه در برابر متجاوز مي جنگيديم، شما به ما سلاح داديد يا به متجاوز؟
روحاني گفت: سئوال مي کنيم در شرايطي که مردم ما زير آتش توپخانه و بمباران و موشک دشمن بودند، آيا حاضر شديد نه فقط سلاح تهاجمي بلکه حتي سلاح پدافند هوايي بدهيد؟ آن زمان يک توپ ضدهوايي ساخت اروپا را که متعهد به تعميرش بودند ،براي تعمير ارسال کرديم، اما نه توپ را تعمير کردند و نه حتي همان توپ معيوب و خراب را به ما بازگرداندند و گفتند که شما در حال جنگ هستيد و ما نمي توانيم اين کار را بکنيم. حالا آنها مي خواهند با ما درباره تسليحات نظامي حرف بزنند.
رئيس جمهوري گفت: طرح بحث حضور ايران در منطقه و قدرت دفاعي ايران هم فرار به جلو است. چه کساني در اين منطقه اين همه براي مردم ويراني آوردند؟ چه کساني عراق را ويران و به تروريست ها کمک کردند و اصلاچه کساني اينها را به وجود آوردند؟
روحاني افزود: حرف زياد زده مي شود. خيلي به اين حرف ها اعتماد نکنيد. اگر روزي که لازم باشد مي دانيم چه جوابي به آنها بدهيم. هميشه در برابر سخن حق ما ، جوابي ندارند که بدهند. راه ما صحيح و استوار است و اين مسير را با قدرت ادامه خواهيم داد.
برابر همه مشکلات ايستاده‌ايم
روحاني با بيان اين که به هر حال مشکلات در اين مسير پيچيده وجود دارد و ما در برابر همه مشکلات ايستاده‌ايم، افزود: تحريم،‌ ظلم به ملت ايران و اقدامي نادرست و غيرعادلانه بود، اما کاري که دولت يازدهم انجام داد اين بود که اين ظلم را بردارد و تحريم را بشکند.
دولت يازدهم با تلاش خود در مذاکرات اين ظلم را برداشته است، اما اين که امروز بخواهند عده‌اي بگويند همه اين ظلم برداشته نشده و مثلاً 85 درصد آن از بين رفته است، درست نيست، چرا که در مذاکرات و دنياي سياست هيچگاه صفر و 100 به معناي واقعي نداريم.
روحاني تأکيد کرد: به دنبال مصالح و منافع کشورمان هستيم و هر اقدامي که در اين چارچوب باشد را دنبال مي‌کنيم.
رئيس جمهوري با بيان اين که امروز روزي نيست که سخناني از سوي عده‌اي گفته شود که سبب شود مردم اميدشان نسبت به آينده تضعيف شود، افزود: مطمئناً آينده خوبي خواهيم داشت و ملت ما در مسير درستي حرکت مي‌کند.
در منطقه جايگاه ممتازي داريم و در زمينه برنامه‌هاي هسته‌اي قدم‌هاي درستي را برداشته‌ايم و اين در حالي است که در مذاکره هيچگاه به 100 درصد نمي‌رسيم، اما به اهداف مهم خود دست يافته ايم .روحاني با بيان اين که ‌صنعت هسته‌اي و مسير تحقيق و توسعه خود را حفظ کرده ايم و ادامه مي‌دهيم، افزود: توانستيم به واسطه مذاکرات ،حقمان را بازپس‌گيريم و تهمت‌ها و پرونده‌هايي را که به دروغ عليه ملت ايران به وجود آمده بود و بسياري از تحريم‌ها را از ميان برداريم .
رئيس جمهوري با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهوري آمريکا مبني بر اين که اروپايي‌ها مي‌خواهند با ايران کار کنند اما ما به تنهايي در برابر ايران ايستاده‌ايم، گفت: هيچگاه استکبار تا اين اندازه در منطقه ذليل و ايران تا اين اندازه قدرتمند نبوده است و لحن رئيس جمهوري آمريکا نشان مي‌دهد ملت ايران راه و مسير درستي را انتخاب کرده اند، البته مبناي ما بر پايه تلاش، جهاد و فداکاري خودمان است و خدا هم در اين باره ما را کمک و هدايت خواهد کرد.
روحاني با تأکيد بر اين که نبايد در موفقيت آينده‌مان ترديد کنيم، افزود: نبايد ترديد داشته باشيم که وحدت و اميد به آينده امروز براي ما يک ضرورت است و به راحتي مي‌توانيم در برابر مشکلات ايستادگي و از آنها عبور کنيم.
رئيس جمهوري افزود: درود ما به روان پاک امام راحل که براي ما استقلال، عزت حاکميت ملي، وحدت، انسجام، نابودي ديکتاتوري و استعمار و خودباوري، ايستادگي و بردباري را به ارمغان آورد و درود بر روح پاک فرزندان برومند امام حاج آقا مصطفي و حاج احمد که در راه اين انقلاب فداکاري و تلاش بسياري کردند و در جوار رحمت حق آرام گرفتند.
روحاني با بيان اين که بيت امام راحل حق بزرگي بر گردن ملت ايران دارند، تاکيد کرد: امام خود به تنهايي شخصيت بزرگي بود، اما بدون ياري، ياوراني امين همچون حاج آقا مصطفي و حاج سيد احمد نمي‌توانست در اين مسير بزرگ و دشوار حرکت کند و اگر اين حضور فرزندان در کنار امام نبود، نمي‌توانستيم شاهد اين موفقيت‌ها باشيم.
سخنان محمد علي انصاري دبير همايش
بنا به اين گزارش پيش از سخنان رئيس جمهوري و در آغاز مراسم، حجت الاسلام والمسلمين محمد علي انصاري دبير همايش گفت: کساني که چهل سال قبل را به ياد مي آورند يک خبر بسيار تلخ و ناباورانه و بهت آور منتشر شد؛ خبري که به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي همچون صاعقه بود.خود من اين روز را به خاطر دارم و همين احساس را دارم که خبر مثل صاعقه همه اراده انسان را مي گرفت و در نگاه نخست نمي‌دانست چه عکس العملي بايد داشته باشد.
وي اين حادثه را سخت، تلخ و دردآور دانست و اظهار داشت: در برخورد با اين خبر دو برداشت وجود داشت؛ يکي برداشت عموم مردم و آن اين که چه بسا انقلاب به پايان راه نزديک شده است و بعضي ها مي گفتند بعد از امام(ره) چه کسي پرچمدار انقلاب است و آن مرجعيت بزرگ را دنبال خواهد کرد؟ همچنين بعضي افراد مي‌گفتند اين سرآغاز توطئه اي است که مي خواهد ياران امام را از راه بردارد و حتي برخي مي گفتند اين زنگ خطري براي امام است ، اما يک جامعه شناسي توام با عرفان سلوکي که منحصر به امام بود مي‌گفت، پايان راه نيست .
دبير همايش چهلمين سالگرد شهادت آيت‌الله سيد مصطفي خميني تأکيد کرد: درست است که شهادت حاج آقا مصطفي صاعقه است، ولي صاعقه‌اي که باران به همراه دارد و بناست از اين حادثه موج ها برخيزد؛ صاعقه اي که هيچ کس نمي‌تواند مقابل امواج آن بايستد .
وي با بيان اين که امام شهادت حاج آقا مصطفي را از الطاف خفيه الهي دانستند، افزود: پس از 40 سال مي بينيم حوادث ديگري به سنگيني اين حادثه مثل انفجارها و فوت آيت الله هاشمي رفسنجاني اتفاق افتاد، ولي اين انقلاب با صلابت پيش مي رود .
انصاري اظهار داشت: در روز هفتم شهادت اين مرد بزرگ همراه طلبه هاي ديگر از قم به تهران آمديم و به مسجد ارک رسيديم. آن جمعيت حماسي پر شور به رغم همه فشارها براي شنيدن سخنان دکتر حسن روحاني آمده بودند و تاريخي‌ترين سخن ايشان که به تاسي از آيه قرآن کلمه "امام" را به کار برد را از ياد نمي رود.
وي در پايان تاکيد کرد: شهادت حاج آقا مصطفي امام را رهبر جاودانه کرد و اين انقلاب را شکل داد که 40 سال با افتخار پيش مي رود.
جايگاه والاي فرزند امام در تفسير
همچنين آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني در اين همايش گفت: کتاب هاي حاج آقا مصطفي منبع ارزشمندي براي شناخت آراي امام(ره) در مباحث اصولي است.
وي با تشريح ويژگي هاي شاخص حاج آقا مصطفي گفت: نخستين ويژگي ، جامعيت ايشان است که خود همين امر بحث مفصل و پيامي براي حوزه ها دارد. شخصيتي که در کنار امام رشد کرد، بايد در فقاهت، تفسير و عرفان به مرتبه جامعيت برسد. اين نکته اي است که حوزه هاي ما امروز دارند از آن فاصله مي گيرند. امروزه لازم است که روحانيون و طلبه ها به سمت جامعيت پيش بروند .
آيت الله فاضل لنکراني در ادامه با تعريف جامعيت گفت: اگر بخواهيم جامعيت را تعريف کنيم، در راس همه مسائل مي توانيم به فقاهت ايشان اشاره کنيم. فقاهت حاج آقا مصطفي در حد بسيار بالايي بود. زماني که مرحوم والد ما در تبعيد بودند، امام هم در نجف حضور داشتند. شخصي به ايشان گفته بود اگر براي امام حادثه اي رخ دهد، بعد از امام چه کنيم؟ ايشان گفته بودند حاج آقا مصطفي از هر جهت صلاحيت دارند. اگر کسي کتب فقهي اين مرد بزرگ را ببيند، اشتراکات بسيار وسيعي بين ايشان و امام وجود دارد.
وي با بيان اشتراکات فقهي امام و حاج آقا مصطفي گفت: به طور مثال امام دين را در امور فردي، شخصي و اخروي خلاصه نمي کردند؛ اين نگاه در مرحوم حاج آقا مصطفي به همان جامعيت وجود دارد. در همين رسالت ولايت فقيه ايشان خطاب به مسلمانان و بزرگان مي گويد، دين را فقط در امور عبادي و اخروي معنا نکنيد.
آيت الله فاضل لنکراني افزود: در چند سطر بعد ايشان مي فرمايد ممکن است فقيهي به همه علوم قرآن به حد توان آشنا باشد، اما حقيقت و روح اسلام را درک نکند. ايشان در همين جا ضرورت وجود حکومت اسلامي را به خوبي تبيين کرده است. حاج آقا مصطفي در اين مبحث به بحث خاتميت اشاره مي کند و آن را معيار و مبنايي براي اثبات وجود حکومت در اسلام قرار مي دهد. اين نگاه بسيار با ارزشي است. ايشان مي فرمايند، ولايت فقيه يک بحث نظري نيست که بخواهيم به سراغ دلالت در روايات برويم و بحث بسيار روشني در فقه است.
وي با تاکيد بر اين که در بحث اصولي بهترين جايگاه براي شناخت امام راحل آراي حاج آقا مصطفي است، افزود: کتاب هاي حاج آقا مصطفي منبع ارزشمندي براي شناخت آراي امام در مباحث اصولي است و ايشان در تبيين مباني اصولي امام حق بزرگي بر مباني آن حضرت پيدا کرده است.
وي با تشريح مقام والاي فرزند امام در تفسير گفت: حاج آقا مصطفي 16 علم لازم براي تفسير را به ميدان آورده است. علومي از قبيل لغت، بيان، فقه، علم حروف، اخلاق، قواعد فقه و... که کمتر کسي به همه آن تسلط دارد. زماني والد ما مي‌گفت تفسير از عهده يک نفر خارج است، بايد چندين نفر بنشينند و معاني آيات را به تمسک به علوم مختلف استخراج کنند، اما اين مرد تا چه اندازه توان داشته است که توانسته است به تنهايي تفسير را انجام دهد. نگوئيم کم نظير، اين چنين تفسيري بي نظير است.
وي همچنين گفت: اگر بگوييم بعد از الميزان، تفسير ايشان را بايد مورد وثوق قرار داد، حرف درستي است، اما متاسفانه تفسير ايشان ناقص مانده است. حاج آقا مصطفي در تفسير فقط به نقل اکتفا نمي کند. تعبيري به کار مي برند که مي فرمايد تفسير نياز به يک قوه قدسيه دارد.
حيات و شهادتي که مبارک بود
سخنران ديگر اين همايش، حجت الاسلام و المسلمين علي اکبر محتشمي پور بود. وي با بيان اين که هر کسي در اين دنيا داراي آثاري است، افزود: گاهي اين آثار در حيات انسان است و گاهي در شهادت آنهاست، اما انسان هايي هم وجود دارند که در هر دو حال داراي حالاتي شگرف در ميان انسان ها هستند. مرحوم حاج آقا مصطفي يکي از انسان هايي بود که هم حيات و هم شهادتش براي انسان ها مبارک بوده است.
وي افزود: اگر حضرت امام(ره) وارد عرصه مبارزه شد و رژيم شاه را مورد خطاب قرار داد، او در همه زمينه ها سايه به سايه و در کنار ايشان حضور داشت. امام در سال 42 در مدرسه فيضه سخنراني آتشين داشتند که منجر به دستگيري ايشان شد. حاج آقا مصطفي هم دو روز بعد سخنراني مي کنند که منجر به دستگيري اش مي شود.
محتشمي پور گفت: اگر امام در راه مبارزه تبعيد شدند، حاج مصطفي هم تبعيد شدند. اگر امام در راه مبارزه فرزندي را از دست دادند، مرحوم حاج مصطفي هم يکي از فرزندانش را از دست دادند. او در اين مسير هميشه همراه امام بود.
وي با اشاره به بعد معنوي حاج آقا مصطفي گفت: يکي از برنامه هاي منظم حاج سيد مصطفي بُعد عبادي ايشان بود. او هر سال در مسجد کوفه معتکف مي شدند که زبانزد همه طلاب بود. در اين زمان در اين جلسات اعتکاف جلسات علمي هم با حضور ايشان برپا مي شد. حاج آقا مصطفي در ماه رمضان مقيد بودند که در صحن امير المومنين مي‌نشستند و هزار بار انا انزالنا مي‌خواندند. همچنين سالانه چهار بار پياده به زيارت کربلا مي‌رفتند .
وي در ادامه با بيان اين که دو جريان مرحوم حاج آقا مصطفي را خوب مي شناختند، تاکيد کرد: نخستين مورد، شخص امام بود، چرا که ايشان در دامن امام پرورش يافته بود و امام همه سجاياي او را بهتر از هرکسي مي دانست. لذا وقتي که خبر شهادت ايشان را شنيد آن جمله معروف که حاج آقا مصطفي اميد آينده اسلام بود را بيان کردند.
وي گفت: جريان ديگر دشمن يعني رژيم شاه بود که او را خوب شناخته بود و علت اين که او هدف قرار گرفت، همين بود که رژيم شاه به اين نتيجه رسيده بود که امام به خاطر کبر سن شايد چند صباحي زنده نماند و کسي که مي تواند رهبري امت را به عهده بگيرد حاج سيد مصطفي است و فکر مي کردند که امام تحت تاثير حاج مصطفي است و با از بين بردن او دو هدف را زده اند. يکي اين که امام را متوقف مي کنند و دوم اين که حاج آقا مصطفي را به شهادت رسانده اند.
امام(ره) عاشق حاج آقا مصطفي بود
آيت الله سيدمحمد موسوي بجنوردي هم در اين همايش درباره ابهامات ارتحال آيت الله سيدمصطفي خميني گفت: بعد از آن که حاج آقا مصطفي به بيمارستان منتقل شد، آثار سياهي و زخم در پاها و بدن ايشان مشهود بود. دکتر بيمارستان بعد از معاينه ايشان گفت اگر به من اجازه کالبدشکافي بدهيد با قطعيت ثابت مي کنم ايشان مسموم شده است.
وي افزود: من اين موضوع را با امام درميان گذاشتم و امام فرمودند که زودتر پيکر ايشان را به کربلا ببريد و بعد از زيارت به نجف بازگردانيد. امام اجازه کالبد شکافي بدن حاج آقا مصطفي را ندادند.
آيت الله بجنوردي درباره مراسم تشييع پيکر آيت‌الله حاج مصطفي خميني هم گفت: بازار بزرگ نجف به احترام ايشان تعطيل شده بود و جمعيت انبوهي در تشييع پيکر شرکت کردند. به غير از مردم و بازاريان جمع کثيري از علما و مراجع تقليد هم در مراسم تشييع حضور داشتند. امام خميني(ره) به من فرمودند که به آيت الله خوئي بگويم که او بر پيکر حاج آقا مصطفي نماز بخواند. امام مراسم تشييع را ترک کردند و به منزل بازگشتند.
وي افزود: قبر مطهر مرحوم حاج آقا مصطفي ده متر با مرقد امير المومنين(ع) فاصله دارد و اجازه دفن ايشان را رئيس جمهوري عراق صادر کرد. قبر ديگري هم کنار ايشان وجود داشت که خاطرم هست همسر مکرمه حضرت امام اصرار داشت که بعد از مرگ، ايشان را کنار پسرشان به خاک بسپارند.
آيت الله بجنوردي با بيان اين که نقش حاج آقا مصطفي براي امام فقط فرزندي نبود، تاکيد کرد: حاج آقا مصطفي نديم، محبوب و محرم سر امام بود. امام راحل به معني واقعي کلمه عاشق حاج آقا مصطفي بودند.
وي در ادامه به سخنراني امام در جلسه درسشان اشاره کرد و گفت: بعد شهادت حاج آقا مصطفي چندروزي همه کلاس هاي درس حوزه تعطيل بود. امام خودش اين تعطيلي را پايان داد و کلاس درس خود را از سرگرفت. در خاطرم هست که امام در اين جلسه درباره الطاف خفيه الهي صحبت کرد و شهادت حاج آقا مصطفي را از الطاف خفيه الهي دانست. هنگام سخنراني امام همه طلبه ها گريه مي کردند اما امام با وجود فشار بسياري که بر ايشان بود با صلابت و بدون کوچکترين مشکلي سخنراني خود را به اتمام رساندند .
آيت الله بجنوردي تاکيد کرد: امام(ره) عاشق حاج آقا مصطفي بود و دشمن خيال مي کرد با شهادت ايشان کار تمام مي شود، اما اينطور نشد و شهادت ايشان سبب ايجاد تحرک در کشور شد. اين تحرک هيچگاه متوقف نشد و در انتها منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد،در حقيقت شهادت حاج آقا مصطفي علت تامه پيروزي انقلاب بود.
آيت الله بجنوردي با بيان اين که صبر و استقامت حضرت امام و همسر مکرمه ايشان بايد در تاريخ ثبت شود، تاکيد کرد: به حول و قوه الهي صبر اين عزيزان سبب شد چشم دشمن کور و همه نقشه هاي آنان نقش بر آب شود. بعد از فوت حاج آقا مصطفي هم نقش مرحوم حاج احمد آقا پررنگ تر از قبل شد و ايشان به خوبي توانستند امام، حوزه و انقلابيون را همراهي کنند.
لاريجاني: حاج آقا مصطفي از فدائيان انقلاب بود
بنا به اين گزارش آخرين سخنران مراسم ديروز،علي لاريجاني رئيس مجلس بود.
وي در ابتداي سخنانش با اشاره به ضرورت آشنايي بيش از پيش نسل جوان با آيت الله سيدمصطفي خميني و با بيان اين که به اعتقاد من بايد 20 سال قبل اين همايش برگزار مي شد، افزود: تلاش ها و مجاهدت هاي ايشان و زندگي پرماجراي حاج آقا مصطفي در نجف بايد مورد توجه قرار گيرد، ايشان از فدائيان انقلاب بود.
رئيس مجلس با بيان اين که فرمايش امام(ره) مبني بر اين که " آيت الله سيد مصطفي خميني اميد آينده اسلام است»، گفته مهمي است، تاکيد کرد: امام اهل غلو نبودند. هرگاه در سخنان ايشان چه قبل و بعد از انقلاب تامل مي کنم متوجه مي‌شوم ايشان با دقت واژه ها را انتخاب مي کردند و سنگين ترين تعبيري که امام فرمودند، درباره آمريکا بود که شيطان بزرگ است.
لاريجاني با تاکيد بر اين که وقتي امام خطاب به حاج آقا مصطفي مي گويند «شما اميد آينده اسلاميد»، بايد توجه داشت که ايشان چه ويژگي داشتند که امام چنين تعبيري کرده اند، افزود: يکي از ويژگي هاي رهبران انقلاب که برخي شهيد شدند و برخي هستند ،آن است که فدايي اسلام بودند.
وي در ادامه با اشاره به مراسمي که شهيد بهشتي در آن سخنراني داشتند، گفت: جلسه سنگيني بود و ايشان درباره مشکلات انقلاب سخن مي گفت و عده اي قصد بر هم زدن جلسه را داشتند، اما ايشان صبوري کرد چرا که مي خواست با آبروي خود انقلاب را حفظ کند. حاج آقا مصطفي هم چنين بود، اما در پس آن خورشيد پيشواي انقلاب ديده نمي شدند و نمي‌خواستند به چشم بيايند.لاريجاني با تاکيد بر اين که حکومت کردن نياز به فدايي هايي دارد، افزود: اين افراد امور را جفت و جور کنند و اين فدايي‌ها بايد بصيرت داشته باشند.
رئيس مجلس با بيان اين که دومين نکته اي که امام برآن تاکيد داشتند، اين است که اصالت روحانيت حفظ شود، تاکيد کرد: کشمکش ها بر سر روحانيت پيش از انقلاب درباره اسلام صفوي و علوي مطرح مي شد که سبب مناقشاتي در کشور شد. امام بعد از شهادت حاج آقا مصطفي سخنراني بسيار زيبايي دارند مبني بر اين که فقه و احکام اسلام را از ابتدا روحانيت حفظ کرده است.
وي در همين باره افزود: بايد توجه داشت اين که گفته مي شود برخي از علما در گذشته با سلاطين متصل شده اند ، براي ترويج دين بوده است. آنها آخوند درباري نبودند و اين اشتباهي است که برخي از نويسندگان بيان مي کنند. آنها گذشت و مجاهده کرده اند تا اسلام را حفظ کنند. اين درباري شدن نيست، اين انسان سازي است.
رئيس مجلس تاکيد کرد: اين نگاه دور انديشانه امام سبب شد که روحانيت اصيل با فقه جواهري پيشگام شود و آنچه از روحانيت باقي مانده، نتيجه پايداري اين دوستان است.
لاريجاني با تاکيد بر اين که جامعه اي که تفکر ديني آن از عقلانيت برخوردار نشود يا دچار تحجر مي شود يا اثباتي گري، افزود : بحث وحي و عقل و تقابل و تغاير آن ها، در هيچ دوره اي آنگونه که در غرب مطرح بوده است براي ما مطرح نبوده است.
وي دينداري منبعث از عقلانيت را از پايه‌هاي تفکر ياران امام برشمرد و افزود: وقتي فکر ياران اصلي امام به ويژه شهيد سيدمصطفي خميني، شهيد بهشتي و شهيد مطهري را مي‌بينيم مشاهده مي‌کنيم قرائتي از دين را قبول داشتند که در آن پايه‌هايي از عقلانيت وجود دارد که اين مساله بسيار حائز اهميت است چرا که موجب بسط فرهنگي در جامعه مي‌شود که مبناي آن عقلانيت است آن هم در شرايطي که در مقابل اين تفکر، روش و تفکر احساسي و زودگذر حاکم بود.
وي تاکيد کرد: جامعه‌اي که تفکر ديني آن بر مبناي عقلانيت و فلسفه نباشد دچار تحجر يا التهابمي‌شود . نمونه آن وهابيت و داعشي‌گري است که سطحي‌ترين برداشت احساسي و غيرعقلايي از دين دارند.لاريجاني گفت: اگر روحيه حماسي در بستر عقلانيت پرورش نيابد هر چند که احساس و اغراض زودگذر ايجاد مي‌شود، اما به منافع ملي لطمه مي‌زند.
رئيس مجلس همچنين با بيان اين که در تاملات حاج آقا مصطفي دقت نظر فلسفي و نگاه نقادانه وجود دارد، به شيوه نقد مرحوم حاج آقا مصطفي در رد تسلسل و پذيرش رويکرد فارابي در اين راه اشاره کرد و گفت: اين رويکرد مي‌تواند به خودباوري فرهنگي منجر شود و اين به معناي اين نيست که ما روحيه حماسي را نفي کنيم. روحيه حماسي همراه با تفکر عقلاني است و اين را مي توان در مشي ائمه هم ديد.
وي با ابراز اميدواري به تداوم برگزاري اين گونه مراسم ها، گفت: اين نشست ها به بيان انديشه ياران امام که مسير و مسلک انقلاب را پايه گذاشتند کمک مي کند و اين مجموعه مي تواند تفکر انقلابي امام راحل را بيان و حفظ کند.


نوشته شده در   سه شنبه 2 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode