ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 مهر 1396     |     کد : 180497

معاون اول رئيس‌جمهوري در اجلاس سران دي.8 در استانبول:

جهان امروز نيازمند چند جانبه گرايي و همکاري‌هاي منطقه‌اي است

معاون اول رئيس جمهوري گفت: ايران مبتکر اتحاد جهاني عليه خشونت و افراطي‌گري و حامي گفتگو و مذاکره بر مبناي منافع مشترک و راهبرد برد - برد است.

 معاون اول رئيس جمهوري گفت: ايران مبتکر اتحاد جهاني عليه خشونت و افراطي‌گري و حامي گفتگو و مذاکره بر مبناي منافع مشترک و راهبرد برد - برد است.
به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري در سخنراني آيين گشايش اجلاس سران دي.8 در استانبول، تنها مسير حل و فصل بحران هاي جهاني و منطقه اي را گفتگو و مذاکره دانست و تاکيد کرد: جهان کنوني با مسائل، بحران‌ها، تهديدها و چالش‌هاي مختلفي رو به روست که به نظر ما، پيدايش اين وضع مخاطره آميز تحت تأثير دو عامل مهم اعمال سياست‌هاي سلطه‌گرانه و مداخله‌گرايانه جهاني و رشد افراطي‌گري و خشونت‌هاي منطقه‌اي است.
وي با بيان اين که اين دو پديده سياسي با هيچ يک از تحولات و واقعيت‌هاي جهان و منطقه سازگار نيست، اظهار داشت: عصر ما، ‌عصر توسعه دانش‌ها و فناوري‌هاي نوين، ‌عصر آگاهي و بيداري ملت‌ها، ‌عصر رشد مردم‌سالاري و تمايل به همزيستي در جهان متنوع و چند فرهنگي است و در اين عصر، يکجانبه گرايي به سبک و سياق دوران استعمار و افراطي‌گري و خشونت به نام قوميت و مليت و مذهب جايي ندارد.
جهانگيري گفت: ما بايد با هم بکوشيم که به جاي يکجانبه گرايي غالب، چند جانبه گرايي و به جاي اراده هاي جهاني معطوف به زور، سياست‌هاي مبتني بر گفتگو و به جاي مداخله‌جويي‌هاي سياسي و جهاني، همکاري هاي توسعه‌اي و منطقه اي شکل بگيرد.
معاون اول رئيس جمهوري تاکيد کرد: تفرقه، خشونت و تروريسم در همه جا و به هر نامي خطرناک است و در جهان اسلام و به نام دين، قوميت و مليت خطرناک تر هم به شمار مي رود و مامفتخر به داشتن دين، فرهنگ و تمدني هستيم که مبشر رحمت، محبت، اخلاق، عدالت و آزادي است.‌وي افزود: بايد به نام اسلام، شيعه، سني، همه مذاهب اسلامي و به نام همه اديان ابراهيمي در برابر تفرقه، خشونت و تروريسم بايستيم و بايد براي مقابله با داعش و داعشي گري، خشونت و افراطي‌گري، تفرقه و جنگ هم نظر و همراه
شويم.
جهانگيري افزود: همه ما بايد در برابر سياست هاي سلطه گرايانه و افراطي دولت کنوني آمريکا و رژيم صهيونيستي در منطقه حساس باشيم و نگذاريم که اين سياست‌هاي مداخله‌گرايانه، موجب تشديد خشونت و افراطي گري و تفرقه در جهان اسلام شود.
معاون اول رئيس جمهوري تاکيد کرد:ما بايد نگذاريم که راه‌حل‌هاي خشونت گرايانه و نظامي گري به جاي راه حل هاي گفتگو محور و سياسي بنشينند و مردم بي گناه و مسلمان و سرزمين هاي اسلامي را در معرض کشتار و نابودي قرار دهد. ‌وي همچنين گفت: متاسفانه امروز جهان اسلام با مخاطرات و تهديدهاي متعددي رو به رو است و شاهديم که مردم مظلوم فلسطين، عراق، افغانستان، يمن، بحرين در آتش جنگ، منازعه و خشونت مي سوزند و مردم مسلمان روهينگيايي ميانمار گرفتار نسل کشي و افراطي‌گري هستند.
جهانگيري تاکيد کرد: برگزاري همه پرسي غيرقانوني اخير در اقليم کردستان عراق، يکپارچگي ملي کشور عراق و ثبات و امنيت منطقه و تأمين عملي حقوق از جمله حق توسعه همه جانبه برادران و خواهران کُرد را به مخاطره انداخته است و همه اين مخاطرات و تهديدها، هماهنگي و همراهي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي را طلب مي کند.
وي گفت: طي 20 سال گذشته سازمان همکاري اقتصادي دي.8 شاهد تلاش ها و ابتکارهايي بوده و در جهت سامان دادن همکاري‌هاي معني‌دار درون گروهي سلسله توافق‌ها و اقداماتي را نهايي کرده و سند چشم انداز و نقشه راه آن ، افق روشني را فراروي ما قرار داده است که بايد با اجرايي کردن هر يک از توافق‌ها و ايجاد اقتصادي مقاوم در برابر تهديدهاي سياسي و اقتصادي منطقه‌اي، مجموعه‌اي تأثيرگذار در معادلات منطقه‌اي و بين‌المللي ايجاد کنيم .
وي تاکيد کرد: بدون ترديد مسير توسعه و پيشرفت راه پرفراز و نشيبي است که کشورها و دولت ها به تنهايي قادر به پيمودن آن نيستند.
بنا به اين گزارش در اين نشست که ديروز گشايش يافت، سران کشورهاي عضو و کشورهاي مهمان عکس دسته جمعي گرفتند و رئيس جمهوري پاکستان پس از سخنراني، رياست دوره اي اين سازمان را به رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه تحويل داد.
تلاش براي تحقق تجارت
30 ميليارد دلاري با ترکيه
معاون اول رئيس جمهوري ايران همچنين ديروز در مذاکرات مشترک هيات عالي رتبه ايران و ترکيه گفت: همه تلاش خود را براي تحقق تجارت 30 ميليارد دلاري سالانه با ترکيه به کار مي گيريم و انتظار داريم که اين تلاش در هر دو کشور انجام شود.‌جهانگيري افزود: نخست‌وزير ترکيه هم در مذاکرات دو جانبه هيات هاي عاليرتبه دو کشور بر تلاش براي دستيابي به هدف تعيين شده در مبادلات اقتصادي دو کشور که 30 ميليارد دلار است، تاکيد کرد و خواستار برگزاري سريع کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور براي رفع موانع موجود در اين باره شد.
وي همچنين با اشاره به توافق در مذاکرات روساي جمهوري ايران و ترکيه براي استفاده از پول ملي دو کشور در مبادلات تجاري دوجانبه، تحقق اين امر را به نفع طرفين ارزيابي کرد افزود: توسعه حمل و نقل و مسائل بانکي و گمرکي مي‌تواند مناسبات دو کشور را بيش از گذشته تقويت کند.‌جهانگيري با اشاره به حصول برخي تفاهمات در سفر اخير رئيس جمهوري ترکيه به ايران، بر اجرايي شدن توافقات دو کشور تاکيد کرد و گفت: طرفين بايد به سرعت و با رفع موانع موجود سطح همکاري‌ها در حوزه هاي مختلف را ارتقاء دهند.
وي از ارتقاي همکاري هاي بانکي، گمرکي و انرژي به عنوان بسترهاي مورد علاقه طرفين براي توسعه مناسبات ياد کرد و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي نزديک شدن دو کشور براي همکاري هاي بيشتر در مسائل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي را اعلام کرد.
جهانگيري همچنين با تاکيد بر ضرورت تلاش دو کشور به منظور استقرار امنيت و مبارزه با گروه هاي تروريستي در منطقه اظهار داشت: دو کشور مي توانند در مبارزه با تروريسم در سوريه و ساير مناطق همکاري نزديک تري داشته باشند.‌معاون اول رئيس جمهوري تاکيد کرد: همکاري هاي امنيتي تهران و آنکارا درباره عراق هم مي تواند براي همه کشورهاي منطقه سودمند و موثر باشد.
وي با بيان اين که برگزاري همه پرسي در اقليم کردستان توطئه رژيم صهيونيستي و آمريکا بود، هرگونه جدايي طلبي اين اقليم را به ضرر مردم کردستان دانست.‌جهانگيري همچنين خواستار اقدام جدي تر دو کشور ايران و ترکيه و همه کشورهاي مسلمان براي حل مشکل مسلمانان روهينگيا در ميانمار شد و گفت: بايد تلاش کنيم تا ظلم عليه مسلمانان کاسته شود.
معاون اول رئيس جمهوري ايران در ادامه با تاکيد بر اين که برجام قراردادي بين المللي است و هيچ کشوري نمي تواند اين قرارداد را به تنهايي کنار بگذارد، افزود: همه کشورها در جهان بايد تلاش کنند تا آمريکا به تعهدات خود در برجام پايبند باشد و نتواند آن را به راحتي زيرپا بگذارد.‌بينالي ييلدريم نخست وزير ترکيه هم در اين نشست گفت: ايران و ترکيه در زمينه مسائل امنيتي مانند مبارزه با تروريسم در منطقه به ويژه در سوريه و عراق مي توانند همکاري هاي نزديک تري داشته باشند.‌وي اشتراک نظر و همکاري سه جانبه ايران، ترکيه و عراق درباره جدايي طلبي کردستان عراق را مثبت ارزيابي کرد و افزود: مسائل منطقه‌اي از اهميت بسزايي برخوردار است و کشورهاي منطقه بايد با کمک هم مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند.
طرفين در اين جلسه بر توسعه گردشگري و فراهم شدن بسترها براي ارايه تسهيلات به مردم دو کشور تاکيد کردند.
محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و ترکيه هم در اين جلسه از توسعه روابط دوجانبه با برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي و برگزاري کميسيون مشترک دوجانبه در آينده نزديک به منظور رفع موانع موجود خبر داد.
نهاد زيبکچي وزير اقتصاد ترکيه هم با تشريح ديدگاه هاي خود، بر دستيابي به رقم 30 ميليارد دلار مبادلات تجاري دو کشور تاکيد کرد و از توسعه همکاري ها در عرصه هاي مختلف مانند داروسازي، مسکن و خدمات فني و مهندسي خبر داد.
در اين جلسه وزراي راه و ترابري دو کشور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همچنين رئيس کل بانک مرکزي ايران درباره توسعه همکاري‌ها مانند ايجاد مسير ترانزيت کالا به قطر، برگزاري هفته فرهنگي ايران و معرفي شهرهاي تاريخي ايران به گردشگران ترک و همچنين ايجاد بانک هاي منطقه اي به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ديدار جهانگيري با رئيس جمهوري آذربايجان
معاون اول رئيس جمهوري همچنين در ديدار رئيس جمهوري آذربايجان در حاشيه اين نشست با اشاره به همکاري‌هاي خوب تهران–باکو در سطح دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: دو کشور بايد در اين منطقه حساس براي تأمين امنيت و مقابله با گروه‌هاي افراطي و تروريستي بيش از پيش همکاري کنند.
جهانگيري در ادامه ابراز اميدواري کرد که با برگزاري اجلاس سه جانبه ايران، آذربايجان و ترکيه سه کشور بتوانند موانع پيش روي توسعه همکاري‌ها را سريع‌تر رفع کنند.
وي با اشاره به تلاش دو کشور براي ساخت کريدوري که منجر به اتصال درياي سياه به خليج فارس مي‌شود گفت: اين مسير جديد مي‌تواند همکاري‌هاي منطقه‌اي ميان گرجستان، آذربايجان و ايران را تقويت کند.
معاون اول رئيس جمهوري با بيان اين که مسير راه آهن رشت- آستارا- باکو در حال تکميل است، افزود: تاکنون براي اين طرح اعتبارات بسياري هزينه شده است که اميدواريم تا پيش از سفر رئيس جمهوري آذربايجان به تهران اين مسير ريلي تکميل شود.
جهانگيري با تشريح برنامه‌هاي ايجاد اين خط راه آهن اظهار اميدواري کرد با سفر وزير اقتصاد و دارايي کشورمان به عنوان رئيس کميسيون مشترک دو کشور به آذربايجان در هفته آينده برنامه‌هاي خوبي براي پيشبرد مناسبات فيمابين تنظيم شود .
معاون اول رئيس جمهوري در ادامه با بيان اين که گروه‌هاي تروريستي و تکفيري در منطقه به ويژه کشورهاي عراق و سوريه بحران جدي ايجاد کرده بودند، تاکيد کرد: اکنون با هماهنگي کشورهاي منطقه اين مساله متوقف شده است و اميدواريم بتوانيم آرامش را به منظور ايجاد آسايش و رفاه مردم منطقه برقرار کنيم و کشورهاي اسلامي را از اين بليه بسيار خطرناک که قدرت‌هاي جهاني براي منطقه به ارمغان آوردند، رهايي بخشيم.
وي با بيان اين که سفر آتي رئيس جمهوري آذربايجان به تهران منجر به تقويت و همکاري هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي خواهد شد، زمينه ظرفيت هاي صنعتي دو کشو ر را يادآور شد و ابراز اميدواري کرد اين سفر با موفقيت انجام شود.‌الهام علي‌اف رئيس جمهوري آذربايجان هم با اشاره به ديدگاه هاي مشترک دو کشور براي توسعه روابط دوجانبه و مقابله با تروريسم و افراطي گري گفت: امروز خوشحاليم که زمينه استقرار داعش در منطقه از بين رفته است و نيروهاي امنيتي دو کشور بايد در اين باره بيش از پيش فعال باشند.‌وي با اشاره به سفر آتي خود به تهران گفت: اين سفر دومين سفر من به کشور زيباي ايران در سال جاري است و اميدوارم نشست سه جانبه ميان رؤساي جمهوري ايران، آذربايجان و روسيه موفيت آميز برگزار شود.
رئيس جمهوري آذربايجان با بيان اين که راه آهن رشت-آستارا- باکو مي‌تواند تحول مهمي در توسعه روابط منطقه ايجاد کند، از علاقه مندي کشورهاي اروپايي مانند اوکراين و لهستان براي استفاده از چنين طرحي به منظور صادرات کالا به ايران و منطقه خليج فارس اشاره کرد و اقدامات کشورش براي توسعه اين خط ريلي را برشمرد‌.‌وي همچنين علاقمندي کشورش براي توسعه روابط صنعتي با ايران را يادآور شد و گفت: اکنون سايت توليد خودرو که توسط شرکت ايران خودرو در آذربايجان ساخته شده، به مرحله بهره برداري رسيده است و توليدات آن در روزهاي آينده در بازار آذربايجان عرضه مي شود.


 


نوشته شده در   شنبه 29 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode