ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 مهر 1396     |     کد : 180387

واكنش جهاني به سخنان ترامپ

موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا: برجام يك توافق دوجانبه نيست و هيچ كشوري نمي‌تواند به آن پايان بدهد

موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا: برجام يك توافق دوجانبه نيست و هيچ كشوري نمي‌تواند به آن پايان بدهد
وزير امور خارجه کشورمان در نامه‌اي به مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هشدار داد که در صورت خروج آمريکا، ايران نمي‌تواند به صورت يکطرفه به اجراي برجام ادامه ادامه دهد.
در متن اين نامه که نخستين بار توسط پايگاه خبري ميدل ايست آي منتشر شده است، به نقل از ظريف آمده است: ايران نمي‌تواند به اجراي يکجانبه توافق ادامه دهد، در حالي که يکي از اعضاي کليدي آن به بهانه‌جويي‌هاي نامربوط و بي‌پايه بر نقض مفاد برجام اصرار مي‌ورزد.وي افزود: برجام ثابت کرد که حتي پيچيده‌ترين موضوعات بين‌المللي را مي‌توان از طريق گفتگو، مذاکره و همکاري سازنده حل کرد.
معتقدم که موضع برد ـ برد که برجام بر اساس آن نهاده شده است، مي‌تواند به عنوان يک مثال خوب براي حل مناقشات و بحران‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي به خصوص در خاورميانه باشد. وزير امور خارجه همچينن اظهارت رئيس جمهوري آمريکا را «توخالي» خواند و تاکيد کرد که « اتهام زني، تهديد و بي حرمتي هرگز ايراني‌ها را مرعوب نمي کند.»
ظريف در صفحه توييتر خود نوشت: براي تعريف سرکش، اظهارات ترامپ را با پاسخ رئيس جمهوري روحاني مقايسه کنيد.
همه مي دانند که دوستي ترامپ به خاطر فروش به کساني بود که بالاترين قيمت را پيشنهاد دهند. حالا مي دانيم که جغرافي اش هم همين هدف را دارد. تعجبي ندارد که حاميان سخنراني توخالي ترامپ درباره ايران همان سنگرهاي دموکراسي در خليج فارس هستند: عربستان سعودي، امارات و بحرين.اتهام زني، تهديد و بي حرمتي هرگز ايراني‌ها را مرعوب نمي کند. در نهايت، ترامپ نيز همانند اسلافش اين را در خواهد يافت.
وزير خارجه ايران: مردم ايران قاطعانه در کنار سپاه ايستاده اند
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه با اشاره به تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در توييتي بر حمايت قاطعانه مردم ايران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاکيد کرد.
وي در توييتر خود نوشت: ' امروز ايرانيان از زن و مرد و پير و جوان همگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هستند و با صلابت در کنار کساني که از ما و منطقه در برابر تجاوز و ترور دفاع مي‌کنند، ايستاده‌اند.
‌رهبران فرانسه، انگليس وآلمان،ايتاليا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، وزارت خارجه روسيه‌، شماري ازمقام‌هاي مهم کنگره آمريکا و... پس ازاعلام استراتژي رئيس جمهوري آمريکا درقبال برجام و ايران به آن واکنش نشان دادند و عمدتا بر حمايت خود از اين توافق بين المللي تاکيد کردند.
به گزارش ايرنا، اين حمايت‌ها که بيانگر انزواي جهاني ترامپ در موضوع برجام بوده و حمايت‌ها از اين توافق را نشان مي دهد، چنان گسترده بود که به تيتر و خبر اول در فضاي مجازي و اکثر رسانه‌هاي مهم بين المللي تبديل شدند.
«ترزا مي» نخست وزير انگليس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه جمعه شب ساعتي پس از سخنراني دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا عليه ايران، در بيانيه اي مشترک حمايت خود از برجام را اعلام کردند.
سران سه کشور امضا کننده توافقنامه هسته اي دراين بيانيه با تاکيد بر پايبندي خود به برجام و اجراي کامل آن از سوي همه طرف‌ها، تصريح کردند که اين توافق با منافع امنيت ملي کشورهايشان همسو است.
در اين بيانيه آمده است: توافق هسته اي نقطه اوج 13 سال ديپلماسي و گامي بزرگ در تضمين عدم انحراف برنامه هسته اي ايران به سوي اهداف نظامي بود.
سه رهبر مهم اتحاديه اروپا در بيانيه خود افزودند: برجام در قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تائيد شد. آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي
‌به کرات پايبندي ايران به برجام را از طريق نظارت و راستي آزمايي طولاني مدت تاييد کرده است. ' به همين دليل، دولت و کنگره ايالات متحده را ترغيب مي کنيم که پيش از هر اقدامي، مثل بازگرداندن تحريم‌هاي رفع شده به واسطه توافق، که ممکن است برجام را تضعيف کند، پيامدهاي آن بر امنيت آمريکا و متحدانش را در نظر بگيرد'.
فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در واکنش به سخنان ترامپ تاکيد کرد: برجام يک توافق دوجانبه نيست و به هيچ کشوري تعلق ندارد و هيچ کشوري نمي تواند به آن پايان بدهد.
موگريني در حضور خبرنگاران گفت: بيش از دو سال پيش در ژوييه 2015 (تير 1394) کل جامعه بين‌المللي ‌از نتايج 12 سال مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته اي ايران به شکل برنامه جامع اقدام مشترک که مشتمل بر 104 صفحه با جزئيات کامل فني است ، استقبال کردند. وي افزود: برجام يک توافق دوجانبه نيست و به هيچ کشور خاصي تعلق ندارد و هيچ کشور خاصي نمي تواند به آن پايان بدهد. برجام يک توافق چندجانبه است که با قطعنامه 2231 شوراي امنيت مورد تائيد قرار گرفت و تضمين مي کند که برنامه هسته اي ايران به طور منحصرا براي مقاصد صلح آميز است. جامعه بين المللي و اروپا نمي توانند قبول کنند يک توافق هسته اي که کار مي کند و نتيجه داده است را منحل کنيم .
وزارت خارجه روسيه با انتقاد از مواضع ضدبرجامي رئيس جمهوري آمريکا، اعلام کرد: تلاش براي اعمال اين گونه شيوه‌ها به عنوان راه حل مسائل سياسي جاري دربرگيرنده منافع اساسي امنيتي کشورها، محکوم به شکست است.
وزارت خارجه روسيه در بيانيه خود اعلام کرد که در باره راهبرد بيان شده توسط ترامپ در مورد ايران، مسکو تاکيد دارد که استفاده از زبان تهديدآميز و خصمانه در مناسبات بين المللي پذيرفتني نيست . چنين رويکردهايي مربوط به گذشته است و با معيارهاي زمان کنوني متمدنانه بين کشور همسان نيست. پائولو جنتيلوني نخست وزير ايتاليا در واکنش به سخنراني ترامپ درباره برجام، تاکيد کرد که حفظ برجام در چارچوب منافع و امنيت ملي مشترک است.
نخست وزير ايتاليا در واکنش به سخنان ضد ايراني ترامپ در يادداشتي با اشاره به تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا مبني بر عدم تائيد پايبندي تهران به اجراي برجام نوشت: ايتاليا به نگراني سران دولت‌ها و کشورهاي فرانسه، آلمان و انگليس براي پيامدهاي احتمالي (تصميم ترامپ) مي پيوندد.
نانسي پلوسي رهبر دمکرات‌هاي ‌مجلس نمايندگان آمريکا در يک نشست خبري در واکنش به اظهارات ترامپ تهديد او به خروج از برجام را سبک سرانه و دور از خِرَد خواند.
وي افزود: رئيس جمهوري آمريکا اين تصميم را برخلاف توصيه‌ها و هشدارهاي جيمز متيس وزير دفاع آمريکا و رکس تيلرسون وزير امور خارجه اين کشور که بارها او را از چنين رويکردي برحذر داشته بودند، گرفته است. سناتور باب کورکر رئيس جمهوريخواه کميته روابط خارجي سنا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا قصد ندارد واشنگتن را از توافق هسته اي خارج کند.وي به خبرنگاران گفت که احتمالا ظرف دو هفته آينده طرح قانوني را براي تغيير قانون آمريکا ارائه مي دهد که مستلزم بررسي توافق هسته اي براي پرداختن به عيوب و کاستي‌هاي آن است.
بن کاردين عضو ارشد کميته روابط خارجي سناهم نوشت: نوبت کنگره است که به جهان نشان دهد هر دو حزب حامي پايبندي آمريکا به تعهداتش از جمله برجام هستند. ترامپ به اعتبار آمريکا و روابط آن توجه ندارد و مي خواهد با امنيت ملي ما قمار کند.
دايان فينشتاين اشاره کرد: تصميم ترامپ براي تضعيف توافق هسته اي با ايران، بي پروا و غيرمسئولانه است؛ آژانس بارها پايببندي ايران به برجام را تائيد کرده است.
کيرستن جيليبرند نوشت: اين اقدام کاملا سياسي (ترامپ)، موضع آمريکا در جهان را تضعيف مي کند. کنگره بايد هر تلاشي براي بازمذاکره يک جانبه اين توافق را رد کند و با متحدان براي تقويت آن همکاري کند. اليزابت وارن نوشت: ملت‌هاي مسئول به توافق شان پايبند مي مانند. رئيس جمهوري‌هاي مسئول امنيت، آمريکا را در اولويت قرار مي دهند. اگر اين رئيس جمهوري اين کار را نمي کند، کنگره بايد بکند. شلدون وايتهاوس نوشت: رد توافقي که از دستيابي ايران به سلاح هسته اي پيشگيري مي کند، گامي به سوي جهاني خطرناکتر است.
برني سندرز اشاره کرد: رئيس جمهوري با امتناع از تاييد توافق هسته‌اي ‌اظهارات علني مقام‌هاي امنيت ملي خود را ناديده گرفت.
تيم کين با بازنشر ويديوي تائيد برجام از سوي متيس، نوشت: توافق ايران ما را امن تر نگه مي دارد. اين را از من نپذيريد، از وزير دفاع ترامپ بپرسيد. باب کيسي عضو ارشد کميته مالي سنا نوشت: راهبرد ترامپ و طرح‌هاي قانوني (در کنگره) را بررسي خواهم کرد، اما از چيزي که ناقض توافق هسته‌اي ايران باشد ،حمايت نخواهم کرد.
دبير کل سازمان ملل خواستار حفظ برجام شد
دبير کل سازمان ملل متحد در واکنش به سخنراني ترامپ عليه ايران و برجام، در بيانيه اي با تاکيد بر اهميت برجام در منع اشاعه تسليحات هسته اي و پيشبرد صلح و امنيت جهاني، ابراز اميدواري کرد که اين توافق حفظ شود.
استفان دوژاريک سخنگوي دبير کل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات روز جمعه ترامپ عليه ايران و برجام، در بيانيه اي بر موضع آنتونيو گوترش دبير کل اين سازمان در حمايت از برجام تاکيد کرد.
وزارت خارجه روسيه با انتقاد از مواضع ضدبرجامي رئيس جمهوري آمريکا، اعلام کرد: تلاش براي اعمال اين گونه شيوه ها به عنوان راه حل مسائل سياسي جاري دربرگيرنده منافع اساسي امنيتي کشورها، محکوم به شکست است ومسکو تاکيد دارد که استفاده از زبان تهديدآميز و خصمانه در مناسبات بين المللي پذيرفتني نيست.
در ادامه بيانيه آمده است: چنين رويکردهايي (تهديدآميز) مربوط به گذشته است و با معيارهاي زمان کنوني متمدنانه بين کشور همسان نيست.
اميدواريم اين گام (ادعاهاي ضدبرجامي ترامپ) تاثيري مستقيم بر اجراي توافق ها نگذارد، هر چند بديهي است با شرايط برجام مغايرت دارد. اين پيمان از عهده اهداف تعيين شده به صورت موثر برمي آيد و ايران هم کامل به تعهدهاي خود پايبند است که آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز آن را منظم تائيد مي کند.در هر صورت، صرفنظر از تصميم برخي شرکت کنندگان در توافق، بازگشت به وضعيت پيش از برجام ناممکن است و از جمله از سرگيري تحريم‌هاي (ضدايراني) از طريق شوراي امنيت سازمان ملل شدني نيست.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، زيگمار گابريل، وزيرامورخارجه آلمان هم تاکيد کرد که برلين تلاش مي کند کنگره آمريکا را متقاعد سازد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند.‌وزيرامورخارجه آلمان همچنين گفت: برلين نسبت به موضع ايران در باره برخي مسائل به دليل نقش پيچيده اين کشور در خاورميانه انتقاد دارد و بر لزوم گفتگوي مستقيم وجدي با ايران تاکيد مي کند.
گابريل ادامه داد: ترامپ پيام خطرناکي فرستاد، آمريکا به دليل مسائل داخلي امنيت جهان را به خطر نيندازد.ما از توافق با ايران حمايت مي کنيم و خواهان حفظ اين توافق هستيم. نبايد تنها اميدي که اکنون در جهان براي مجاب کردن کشورهايي مانند کره شمالي به اين که مي توان بدون سلاح اتمي امنيت داشت، وجود دارد را از بين برد اما اين پيام کنار گذاشته شده است.‌به همين دليل است که در هفته‌هاي پيش رو براي متقاعد کردن کنگره براي حفظ توافق از هيچ تلاش فروگذار نخواهيم کرد و درباره اين که چه کاري مي توان براي تغيير موضع ايران در مسائل مربوط به سياست هايش در خاورميانه انجام داد، رايزني خواهيم کرد.
وزيرامورخارجه آلمان تاکيد کرد که از بين بردن توافق هسته‌اي به اين معني است که هيچ فرد ديگري نمي‌تواند به چنين توافقاتي اطمينان کند.
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم پس از ايراد اتهام نقض برجام به ايران از سوي ترامپ، گفت که ايران تاکنون به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌اي، پايبند بوده است.
بنا بر اعلام سايت رسمي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، «يوکيو آمانو»‌ بدون نام بردن از رئيس‌جمهوري آمريگا گفته که «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ژانويه 2016، اجراي تعهدات هسته‌اي ايران ذيل برنامه جامع اقدام مشترک را مورد راستي‌آزمايي و نظارت قرار داد و اين کار به درخواست شوراي امنيت سازمان ملل متحد و با مجوز شوراي حکام آژانس انجام شده است.»
در ادامه اين بيانيه مي‌خوانيم:
«همانطور که من به شوراي حکام گزارش دادم، تعهدات هسته‌اي ايران ذيل برجام، در حال اجرا هستند.راستي‌آزمايي و نظارت آژانس، همه فعاليت‌هاي هسته‌اي ذيل برجام را دربرمي‌گيرد. اين کار با روشي عيني و بي‌طرفانه و در هماهنگي با مداليته‌هاي مصرح در برجام و اقدامات پادماني استاندارد، صورت مي پذيرد.»
آمانو در ادامه بيانيه خود به يکي ديگر از اتهامات ترامپ پاسخ دادو نوشت: «ايران ، پروتکل الحاقي را به صورت موقت اجرا مي‌کند که اين پادمان، ابزاري قوي براي راستي‌آزمايي و به بازرسان ماست و دسترسي گسترده‌تري به اطلاعات و اماکن داخل ايران مي‌دهد.»
کلينتون: تصميم ترامپ اشتباه بزرگ است
هيلاري کلينتون اعلام عدم پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ را يک اشتباه بسيار بزرگ دانست.
به گزارش ايسنا، به نقل از آسوشيتدپرس، وزير خارجه پيشين آمريکا در واکنش به تصميم ترامپ در مورد رد پايبندي ايران به برجام گفت: اين يک اشتباه بسيار بزرگ است چراکه هيچ مدرکي وجود ندارد که نشانه نقض توافق هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت هسته‌اي باشد.بنا بر اين به دلايل شخصي يا سياسي که مشخص نيست، ترامپ در واقع درها را براي ايران باز گذاشته تا يک بار ديگر به سوي دستيابي به سلاح هسته‌اي حرکت کند و من فکر مي‌کنم اين موضوع بسيار خطرناک است.
شبکه بلومبرگ گزارش داد: استراتژي جديد ترامپ براي مقابله با ايران و مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌اي نيازمند يک سري شروط بزرگ براي نتيجه دادن در کوتاه مدت است، از اين رو ريسک شکست آن بسيار بالا است.. اگر ترامپ به تهديدش براي عقب نشيني از توافق جامه عمل بپوشاند، آمريکا با خطر انزوا در ميان متحدانش رو برو مي شود و ممکن است اهرم ضروري کنترل‌هاي بين‌المللي بر برنامه هسته‌اي ايران را از دست بدهد.
به گزارش بلومبرگ، ترامپ با سر باز زدن از تائيد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي از قانونگذاران مي‌خواهد تحريم‌هاي جديد سخت عليه ايران را بررسي کنند. اين اقدامات در صورتي که ايران محدوديت‌هاي سختگيرانه‌تري در خصوص موشک‌هاي بالستيکش، غني‌سازي اورانيوم و آنچه واشنگتن حمايت از تروريسم مي‌خواند را رعايت نکند، به طور خودکار اجرا مي‌شوند.
دولت آمريکا با داشتن چنين قانوني در حال شرط بندي روي اين است که آيا مي‌تواند يک جبهه قوي در برابر متحدان اروپايي مهيا کند. اين در حالي است که ترزا مي نخست‌وزير انگليس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئيس‌جمهوري فرانسه پس از سخنراني ترامپ در يک بيانيه مشترک بر ادامه تعهدشان نسبت به توافق هسته‌اي تاکيد کردند و توافق را يک گام بزرگ در مسير اطمينان از نبود انحراف در برنامه هسته‌اي ايران دانستند.
سناريوي تيم ترامپ زماني محقق خواهد شد که آمريکا، فرانسه، انگليس و آلمان در طرف ميز قرار داشتند و در اين صورت ايران احساس انزوا مي‌کرد و مي‌پذيرفت امتيازاتي را که زمان مذاکرات به پذيرفتن آنها نبوده‌اند را قبول کند.اما در داخل کنگره مي‌تواند به سادگي از تصويب طرحي که ترامپ خواهان آن است، سر باز زند. در عرصه بين‌الملل نيز متحدان اروپايي به ايران، روسيه و چين خواهند پيوست و بدون توجه به آمريکا به اجراي توافق ادامه خواهند داد.
بلومبرگ در ادامه به بررسي پاسخ ايران به اين وضع پرداخت و گزارش داد: اگر اين اقدامات به خروج ايران از توافق هسته‌اي منجر شود، مي‌تواند آمريکا را سرزنش کند و آمريکا نظارت کمتري بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران خواهد داشت.‌اين اتفاق به روابط آلمان، فرانسه و انگليس هم آسيب خواهد زد.
جان گلاسر، سرپرست مطالعات سياست خارجي در موسسه کاتو در واشنگتن با بيان اينکه چنين اتفاقي يک دردسر بزرگ است، گفت: اين‌ ايران و ديگر کشورهاي جهان خواهند بود که در يک طرف قرار دارند و آمريکا در طرف ديگر.
لئون پانتاوزير دفاع پيشين آمريکا هم با اعلام اين که ترامپ دوست دارد توافق با ايران را به هم بزند، گفت: او با لغو برجام الگوي بسيار خطرناک به جاي مي‌گذارد.
به گزارش ايسنا، به نقل از هيل، لئون پانتا نسبت به نبود استراتژي از سوي ترامپ در برابر ايران ابراز نگراني کردو افزود: اين موضوع باعث تنهايي آمريکا در جامعه بين‌المللي و تلاش براي همکاري با متحدان خود براي پاسخ به اقدامات ايران را به چالش مي‌کشد. من فکر مي‌کنم که رد پايبندي ايران به برجام باعث ايجاد يک نمونه از مردي خشمگين خواهد شد که خواستار از بين بردن توافق‌هاي بين‌المللي است اما استراتژي مناسبي را در اختيار ندارد.
«والنتينو ماتوينکو» رئيس پارلمان روسيه هم در واکنش به اظهارات اخير «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا مبني بر تأييد نکردن پايبندي ايران به برجام تأکيد کرد: «توافق هسته‌اي ايران عليرغم موضع آمريکا همچنان پابرجا خواهد ماند».
بنا بر گزارش خبرگزاري «اسپوتنيک»، وي گفت: خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ايران نظام منع گسترش تسليحات هسته‌اي را به چالش خواهد کشيد. که آمريکا نمي‌تواند به صورت يکجانبه از توافق هسته‌اي ايران خارج شود، آن هم در شرايطي که پايبندي ايران به اين توافق توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تأييد شده است. هيچ دليلي وجود ندارد که درباره پايبندي ايران به برجام ترديدي وجود داشته باشد چرا که بازرسي‌هاي انجام شده توسط آژانس پايبندي کامل ايران به تمام مفاد برجام را تأييد کرده است.
جهانگيري :تاريخ آمريکا غيرقابل مقايسه با تمدن ايران است
معاون اول رئيس جمهوري تاکيد کرد: تاريخ آمريکا قدمتي کوتاه و غير قابل مقايسه با تاريخ و تمدن ايران دارد.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري در واکنش به سخنان رئيس جمهوري آمريکا در پيامي توئيتري نوشت: تاريخ آمريکا قدمتي کوتاه و غير قابل مقايسه با تاريخ و تمدن ايران دارد و خليچ فارس پيش از اين که آمريکايي وجود داشته باشد خليج فارس بوده است.
واکنش ‌يادگار گرامي‌ به سخنراني ضدايراني ترامپ
به گزارش جماران،حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در صفحه خود در اينستاگرام نوشت:
قرن ها پيش فردوسى بزرگ در مورد ايرانيان سروده است:
همه يکدلانند و يزدان شناس
به نيکي ندارند از بد هراس
دريغ است ايران که ويران شود
کنام پلنگان و شيران شود
که ايران بهشت است يا بوستان
همي بوي مشک آيد از بوستان
واکنش سيد احمد خميني به اظهارات خصمانه ترامپ
به گزارش جماران، سيد احمد خميني در صفحه اينستاگرامي خود نوشت:
مى گويند وقتى جورج بوش دوم به رياست جمهورى آمريکا رسيد، فيدل کاسترو رهبر فقيد کوبا گفته بود اميدوارم ايشان اينقدر که چهره اش نشان مي‌دهد احمق نباشد.
امروز فيدل کاسترو نيست تا ببيند آقاى ترامپ همان قدر نامتعادل است که چهره اش نشان مى دهد.
سخنان غير منطقى و بى اساس جمعه شب رئيس جمهور آمريکا نشان داد که ترامپ نه تنها انقلاب و اسلام بلکه هويت ملّى و ايرانى ما را هدف گرفته است.
وقتى آب هاى نيلگون سرزمين ما به سبب رشوه هاى ارتجاع و لابى هاى دشمنان ما به نامى دروغين خوانده مي شود تکليف روشن است؛ تدبير ايرانى و اسلامى بيش از هر زمان ديگرى از ما مي‌خواهد دست هايمان را در هم گره بزنيم و دلهايمان را به هم پيوند. و با عبور از دلخورى هاى نه چندان با اهميت، يکبار ديگر از مليت، دين و آرمان خويش دفاع کنيم.
ايران سراى ماست...
ولايتي: ايران واکنش مناسب نشان خواهد داد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ايران حتما برابر هر اقدام عليه منافع خويش، واکنش مناسب و متناسب نشان خواهد داد.
به گزارش ايرنا، علي اکبر ولايتي در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا افزود: رفتار رئيس جمهوري بي منطق و کاسبکار آمريکا که ظاهرا فرصت مطالعه تاريخي نداشته و صرفا به امور بازرگاني مشغول بوده و هست، براي ملت بزرگ و شريف ايران که سابقه تمدني چند هزار ساله دارد، موضوع جديدي نيست و بي‌ترديد اين ملت همچون هميشه مقابل زياده‌خواهي‌ها ايستادگي خواهد کرد.
وي اظهار داشت: ايران بارها و بارها مواضع اصولي خود را اعلام کرده و بر آن پايبند خواهد بود. نيروهاي نظامي از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، متعلق به مردم اين سرزمين است و نه تنها اقتدار و امنيت را براي ايران اسلامي به ارمغان آورده که با مقاومت و ايستادگي توانسته برابر تجزيه خواهان و تضعيف کنندگان کشورها و دولت‌هاي قانوني منطقه مقابله کند و تروريست‌ها و جريان‌هاي افراطي و تکفيري و حاميان آن ها را به ذلت بکشاند.
ولايتي خاطرنشان کرد: ايران حتما برابر هر اقدام عليه منافع خويش واکنش مناسب و متناسب نشان خواهد داد و پشت سر رهبر محبوب، شجاع و انقلابي، به مانند تمام روزهاي پيروزي و استقرار و ثبات به گام هاي بلند خود در حفظ و حراست از آرمان هاي جمهوري اسلامي ادامه خواهد داد.
صدر:ترامپ يک نژادپرست است
يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم، رئيس جمهوري آمريکا را يک نژاد پرست دانست و گفت: برجام انقدر مستحکم است که قدرتي مانند امريکا نتواند آن را لغو کند و اين همه از تلاش ديپلمات ها و وزير خارجه کشورمان در دوسال مذاکرات به دست آمد.
سيدمحمد صدر در گفتگو با ايرنا افزود: اين نژاد پرستي ترامپ منشاء مخالفت هاي جدي وي با اوباما ست، چون اوباما را يک سياهپوست مي داند و چون نژاد پرست است به همين دليل ناراحت است که اوباما رئيس جمهوري آمريکا بود، برهمين مبنا تمامي برنامه هاي خود را براي خنثي کردن تمامي اقداماتي که اوباما در دوران 8 ساله رياست جمهوري انجام داده است، قرار داد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اينکه مي بينيد با اوباماکر مخالفت کرده و دستور لغو آن را مي دهد يا از يپمان محيط زيست پاريس و يونسکو خارج مي شود، در اين چارچوبي است که هرچه که مي تواند با گذشته مخالفت کند.
وي با اشاره به برجام اظهار داشت: بحث برجام نيز در اين چارچوب قابل تحليل است و چون اوباما معاهده برجام را امضا کرد مثل بقيه معاهدات، دنبال آن است که آن را از بين ببرد تا هيچ ميراثي از اوباما در آمريکا باقي نماند.‌وي با بيان اين که بايد رايزني هاي ديپلماسي را با کشورهاي مختلف ادامه دهيم، تصريح کرد: نکته اين است که مخالفان ترامپ، يعني کشورهاي اروپايي، چين و روسيه نيستند و حتي مخالفان جدي در داخل خود آمريکا وجود دارد و تعداد زيادي از اعضاي حزب دموکرات و جمهوريخواه با اين اقدام ترامپ مخالف هستند، بنابراين يکي از اقداماتي که مي توانيم انجام دهيم، بر روي لابي ايران در آمريکا ست و آنها همچنان بايد فعال باشند، براي اينکه اين موضوع به کنگره انتقال داده شده است و در نهايت، کنگره نيز آن چيزي را تصويب نکند که ترامپ مي خواهد.
دراين حال نمايندگي ايران درسازمان ملل در بيانيه اي که به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شد، با تاکيد بر غيرقابل مذاکره بودن برجام، به سرمداران آمريکا توصيه کرد درس هاي چهار دهه گذشته را فراموش نکنند.
در پي نطق ضد ايراني دونالد ترامپ ، دفتر نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، بيانيه اي صادر کرد.
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه هم اظهارنظر کرد: سياست‌هايي که ترامپ از ابتداي رياست جمهوري‌اش در عرصه جهاني در پيش گرفته، آمريکا را در مسير خروج از جامعه جهاني قرار داده است.
محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد مجلس در توييت هاي متعددي نسبت به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و نوشته است: هرگونه اقدام احتمالي آمريکا درباره برجام پاسخ هوشمندانه دولت ايران را به دنبال خواهد داشت.
سيد محمود علوي وزير اطلاعات با يبان اين که سخنان ترامپ آمريکا را در معرض انزواي بيشتري قرار داد، گفت: سخنان سبک سرانه ترامپ، مردم ايران را به سوي وحدت و همگرايي بيشتر و حمايت از نهادهاي انقلابي به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بنيان هاي دفاعي کشور سوق مي دهد.


 


نوشته شده در   يکشنبه 23 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode