ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 شهريور 1396     |     کد : 179924

شمخاني: ايران هيچ تعهدي فراتر از برجام نمي‌پذيرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم با تاکید براینکه موضوع دسترسی به اماکن نظامی، پرونده ای ملغی شده است....

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم با تاکید براینکه موضوع دسترسی به اماکن نظامی، پرونده ای ملغی شده است، گفت: رفتار غیر سازنده و بهانه جویانه دولت ترامپ در قبال اجرای تعهدات خود در برجام که تلاشی فعال برای ضربه زدن به این توافق بین‌المللی است، ضمن مخدوش کردن بیش از پیش جایگاه این کشور بدون شک چون گذشته با پاسخ متناسب از سوی ایران همراه خواهد بود.
دریابان علی شمخانی در واکنش به برخی اظهارات مطرح شده مقامات خارجی در موضوع دسترسی به مراکز نظامی‌کشورمان در چارچوب توافق برجام، گفت: ایران فعالیت اعلام نشده هسته‌ای در هیچیک از نقاط جغرافیایی کشور نداشته و مطالب مطرح شده، فضاسازی رسانه‌های آمریکایی به منظور فرار به جلو و سرباز زدن از انجام تعهدات و وظایف انجام نشده از سوی این کشور است.
وی افزود: در هیچ یک از مراکز نظامی‌ ایران فعالیت یا حتی تحقیقات هسته‌ای وجود ندارد و بازدیدهای انجام شده از سوی آژانس در سال‌های گذشته این مطلب را تائید می‌کند.
نماینده مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: البته در مراکز نظامی، تحقیقات پیرامون سلاح‌های متعارف به ویژه در حوزه موشکی در جریان است که در چارچوب تولید قدرت دفاعی و ارتقای بازدارندگی برابر تهدیدات خارجی با قدرت ادامه خواهد یافت.
شمخانی گفت: در چارچوب اجرای فعال سیاست پدافند غیرعامل، مجموعه ظرفیت‌های تحقیقاتی و تولیدی متعارف در بخش دفاعی در پهنه ای به وسعت ایران اسلامی‌توزیع شده است و به طور طبیعی مکشوف سازی این ظرفیت برای بیگانگان امکانپذیر نیست.
عضو هیات نظارت بر اجرای برجام تاکید کرد: ایران صرفا در چارچوب توافقات و دستورالعمل مشخص برجام رفتار می‌کند و هیچ تعهدی فراتر از آن را نمی‌پذیرد.
امیر دریابان شمخانی گفت: مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی با دلالی منافقین به واسطه توهمات خود و با هدف ایران هراسی فرضیاتی را بدون سند و دلیل علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان بیان می‌کنند که از گذشته هم وجود داشته است و فقط مصرف رسانه‌ای دارد. وی افزود: هرگونه اظهار نظر در مورد تعهدات پذیرفته شده در قبال برجام باید از مجاری رسمی‌و مبتنی بر رویکردهای فنی و حقوقی و فارغ از نگاه‌های جانبدارانه، صرفا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بررسی شود. شمخانی تاکید کرد: به طور قطع سایر ادعاهای خارج از این چارچوب ضمن آنکه بی‌اهمیت است، الزامی‌در زمینه پاسخگویی به آن وجود ندارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در صورت ارائه مستندات کافی و قابل قبول، شیوه‌های فراوانی برای رفع ابهام در اختیار دارد و موضوع دسترسی به اماکن نظامی‌موضوعی غیرضروری و ملغی شده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد رئیس جمهوری این کشور تعلیق تحریم‌های هسته ای ایران را برای 120 روز دیگر تمدید کرد.
به گزارش ایرنا به نقل ازرویترز، هیتر نوئرت افزود: این اقدام به منظور حفظ انعطاف انجام شده و دولت آمریکا همچنان در حال تدوین سیاست جامع خود در قبال ایران است.
وی همچنین تاکید کرد: تمدید (تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران) را نباید به عنوان نشانه‌ای از موضع ترامپ یا دولت او در قبال ایران دید و این اقدام به معنای باز گذاشتن دست ایران در رفتارهای مخرب آن نیست‌.دولت آمریکا هنوز تصمیم قطعی درباره ماندن یا خروج از برجام را اعلام نکرده است.
به گزارش ایرنا، دولت ترامپ همچنین روز پنجشنبه در اقدامی‌متناقض 18 فرد و شرکت ایرانی و خارجی را به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران و حملات سایبری علیه آمریکا به فهرست تحریم وزارت خزانه داری این کشور افزود.
بنا بر تصویب کنگره آمریکا، دولت این کشور هر 90 روز یک بار باید پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تائید کند که ضرب‌العجل بعدی این دوره، یک ماه دیگر است.
نوبت اروپاست از برجام حمایت کند
درمقابل سفیرروسیه در تهران، موضع مسکورا نسبت به توافق هسته ای ایران «روشن و بدیهی» خواند و گفت: روسیه و چین موضعی مشخص دارندو اکنون نوبت اروپا ست که حمایت خود از برجام را با صدای بلند اعلام کند.
لوان جاگاریان در گفتگو با ایرنا افزود: نه فقط آژانس بلکه ما هم این را تاکید می‌کنیم و هیچ بهانه‌ای نمی‌بینیم که آمریکا ایران را متهم به نقض برجام کند. جاگاریان درباره موضع احتمالی کنگره هم گفت: متاسفانه احساسات ضد ایرانی در کنگره خیلی قوی است؛ چه در ریاست جمهوری و چه در وزارت امور خارجه و سایر ساختارها این را می‌بینیم.
سفیر روسیه در تهران اظهار داشت: خیلی متاسفیم که می‌شنویم دولت فعلی آمریکا از خود برجام انتقاد می‌کند.
چندین بار تاکید کردیم و می‌کنیم که ایران به طور کامل بر تعهدات خود در برجام پایبند است و تاکنون حتی یک بند از آن را هم نقض نکرده است. جاگاریان تاکید کرد: این دیگر برای همه ما روشن است و به طور سختی با چنین تصمیمی‌ما و چینی‌ها مخالفت می‌کنیم.
وی افزود: در این میان، موضع کشورهای اروپایی خیلی مهم است. باید ببینیم که انگلیس، فرانسه و آلمان تا چه اندازه مستقل هستند.
انگلیس: ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود
وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، بوریس جانسون، در کنفرانس خبری مشترک خود با رکس تیلرسون در ادامه فرافکنی مقامات غربی علیه کشورمان گفت: ایران باید تعهدات خود را در قبال موافقتنامه هسته‌ای به طور کامل انجام دهد و از ایجاد دردسر در منطقه خودداری کند. وی افزود: ایران جمعیتی 80 میلیونی دارد که اغلب آنها جوان هستند و باید از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود. رکس تیلرسون در این کنفرانس خبری در ادعاهایی بی‌اساس گفت که ایران انتظارها در مورد برجام را برآورده نکرده است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌همواره در گزارش‌های خود اعلام کرده است که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است.
دعوت ایران از آمریکا برای تعامل با جهان
غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل هم با تاکید براین که هرنوع تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفتگو‌ست و کمکی به پیشرفت امور نخواهد کرد، گفت: آمریکا باید از تحریم به عنوان یک وسیله در سیاست خارجی خود دست بردارد و به تعامل با جهان بپردازد. وی در گفتگو با ایرنا و صدا و سیما درباره برنامه‌های سفر رئیس جمهوری به نیویورک گفت: یکی از برنامه‌های مهم حجت‌الاسلام روحانی در این سفر معرفی ایران، جایگاه کشورمان و مقابله با ایران هراسی است که متاسفانه در چند ماه گذشته در آمریکا رشد داشته و رئیس جمهوری در این زمینه از طریق رسانه‌های جهانی و در مجمع عمومی‌با مردم جهان صحبت می‌کند.
خوشرو، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را از دیگر برنامه‌های رئیس جمهوری در سفر به نیویورک برشمرد و افزود: به واسطه نقش مهمی‌که ایرانی‌های مقیم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری داشتند و همچنین نقشی که آنها در جامعه آمریکا دارند، این دیدار انجام خواهد شد که امیدوارم دیداری پرثمر باشد.
نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه تعدادی از ایرانیان گفت: بر اساس برجام، آمریکا متعهد است برجام را حفظ کند و تحریم‌هایی که قبلا وضع شده بود را به حالت تعلیق درآورد. خوشرو افزود: هربار که نوبت تمدید تعلیق تحریم‌هاست، آمریکایی‌ها برای این که به کنگره و مردم آمریکا نشان دهند مواضع تندی دارند، افرادی را به دلایل واهی به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کنند و مدعی می‌شوند که تحریم‌های غیر هسته‌ای است. وی تاکید کرد: هر نوع تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفتگو‌ست و کمکی به پیشرفت امور نخواهد کرد. آمریکا باید از تحریم به عنوان یک وسیله در سیاست خارجی خود دست بردارد و به تعامل با جهان بپردازد.
وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس جمهوری در هفتاد و دومین مجمع عمومی‌سازمان چه خواهد بود؟ اظهارنظرکرد: رئیس جمهوری در اجلاس عالی رتبه مجمع عمومی‌شرکت می‌کنند و درباره حضور فعال ایران در جامعه بین‌المللی و توقعات مردم ایران از سازمان‌ملل سخنرانی خواهند کرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: همچنین توجه به دیپلماسی به جای هرنوع اعمال فشار و زور از طریق تحریم، توجه به موضوعات منطقه ای مانند تروریسم، افراطی گری و خشونت و نقش ایران در مهار این خشونت‌ها و مقابله با این تهدیدها از دیگر موضوعات سخنرانی وی خواهد بود.‌
خوشرو با بیان اینکه همکاری ایران در حوزه‌های بین‌المللی به خصوص در حوزه‌های اقتصادی و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی برای سازندگی و پیشرفت کشور از دیگر محورهای این سخنرانی است، اضافه کرد: برجام هم از دیگر موضوعات این سخنرانی خواهد بود و این که ایران تا کنون بر تعهدات خود پایبند بوده است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تعهدات خود پایبند باشند.‌وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی‌هرگونه بدعهدی را متناسب با شرایط پاسخ خواهد داد و جامعه بین‌المللی را نسبت به عواقب بدعهدی‌ها هوشیار می‌کند.
نشست وزیران 1+5
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به این که آیا در حاشیه مجمع عمومی‌سازمان ملل کمیسیون مشترک برجام تشکیل خواهد شد ؟ گفت: معمولا در سفرهایی که وزیر امور خارجه به مجمع عمومی‌دارد، چون سایر وزیران 1+5 هم حضور دارند، کمیسیون مشترک تشکیل شده است.‌ خوشرو افزود: امسال هم فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری چنین نشستی پیشنهاد داده است اما هنوز برگزاری آن قطعی نیست.‌وی ادامه داد: اگر این نشست برگزار شود، مروری بر اقدامات مثبتی که ایران داشته خواهد شد و جمهوری اسلامی‌هم توقعاتی که از طرف‌های دیگر دارد را مطرح خواهد کرد و این فرصتی برای پیشبرد اهداف برجام خواهد بود، اما چون باید همه کشورها توافق کنند، هنوز تاریخ قطعی و این که آیا همه اعضا حاضر به شرکت هستند یا خیر، مشخص نیست. نماینده ایران در سازمان‌ملل تصریح کرد: نشست 1+5 در سطوح پایین تر حتما برگزار خواهد شد.
هفتاد و دومین مجمع عمومی‌سازمان ملل از 28 شهریور با حضور سران کشورهای جهان آغاز به کار می‌کند و تا سوم مهر ادامه خواهد داشت.
برنامه‌کاری دکترظریف در آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم اعلام کرد:محمدجواد ظریف اين هفته برای شرکت در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.
بهرام قاسمی‌در گفتگو با ایسنا، با بیان این که محمدجواد ظریف بیش از ۱۰ روز در نیویورک خواهد بود و در جریان این سفر، برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای برای وی براي رایزنی‌های دیپلماتیک تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از این سفر که همزمان با سفر رئیس جمهوري به نیویورک است، وزیر امور خارجه،آقای روحانی را در ملاقات‌ها و دیدارهایی که برای ایشان ترتیب داده شده است‌، همراهی می‌کند و بعد از آن، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آقای ظریف با تعداد قابل توجهی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد داشت.
این دیپلمات ارشد کشورمان،با بیان این که هیأتی عالیرتبه از وزارت امور خارجه،آقای ظریف را در جریان این سفر همراهی می‌کند،گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای همسایه،آسیایی و اروپایی از جمله وزرای خارجه برخی از کشورهای عضو1+5 و همچنین خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اروپا در ارتباط با موضوعات دو جانبه،منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین برجام رایزنی و گفتگو
خواهد کرد‌. وی همچنین با بیان این که آقای ظریف در این سفر با تعدادی از نخبگان و همچنین اصحاب رسانه‌های معتبر آمریکایی، دیدار و گفتگو می‌کند و در جمع آنها به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی‌ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد پرداخت،خاطرنشان کرد:احتمالا آقای ظریف در برخی از اندیشکده‌های مطرح آمریکایی هم سخنرانی می‌کند که البته جزئیات آن در حال برنامه‌ریزی است‌.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا ظریف در جریان این سفر دیداری با ت'یلرسون همتای آمریکایی خود خواهد داشت و در این ارتباط از سوی دولت واشنگتن در خواستی مطرح شده است یا نه ؟ تأکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای انجام چنین دیداری در نظر گرفته نشده و تا آنجا که اطلاع دارم چنین در خواستی هم مطرح نشده است‌.


نوشته شده در   شنبه 25 شهريور 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode