ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 9 شهريور 1396     |     کد : 179724

رئيس جمهوري در سيزدهمين جشنواره شهيد رجايي:

شايستگي بايد مبناي مديريت‌ها باشد به نظارت دقيق نيازمنديم

رئيس جمهوري در سيزدهمين جشنواره شهيد رجايي، يکپارچگي ملت و مسئولان را باعث خنثي شدن همه توطئه ها دانست و تاکيد کرد: اگر ايثار شهيدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چيزي باقي نمي ماند.

رئيس جمهوري در سيزدهمين جشنواره شهيد رجايي، يکپارچگي ملت و مسئولان را باعث خنثي شدن همه توطئه ها دانست و تاکيد کرد: اگر ايثار شهيدان نبود، امروز از انقلاب و کشور چيزي باقي نمي ماند.
حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني عصر ديروز در اين جشنواره که با شعار "توسعه و پيشرفت ايران اسلامي با تقويت وحدت و عزت ملي در سايه آزادي، امنيت و آرامش" برگزار شد، گفت: رجايي و باهنر و بهشتي و مطهري شدن، آسان نيست؛ بايد براي ادامه راهشان از خدا مدد گرفت.
وي با گراميداشت روز نيايش و اعياد قربان و غدير اظهار اميدواري کرد تا ملت ايران از اين ايام پربرکت، بتوانند به خوبي بهره‌مند شوند.
رئيس جمهوري با اشاره به اين که سال 1360 بر ملت ايران بسيار سخت گذشت، گفت: البته ملت ايران در سال‌هاي 58 و 59 هم در برابر سختي ها و توطئه‌ها، ايستادگي و مقاومت کردند و نظام جمهوري اسلامي ايران را استقرار بخشيدند، اما در سال 60 خون شهيدان ما در سايه تجاوز بعثي‌ها و ددمنشي تروريست‌ها در مرکز شهرها و از جمله تهران به هم آميخته شد.‌وي تأکيد کرد: اگر خون شهيدان و ايثار آنها نبود، امروز از نظام، انقلاب و کشور چيزي باقي نمي‌ماند.
روحاني با گراميداشت ياد شهيد تندگويان و ديگر شهداي دولت‌، گفت: اين گراميداشت براي اين است که در دوران دفاع مقدس، کمتر سابقه دارد که وزيري شخصاً براي رسيدگي به امور پالايشگاه‌هايي که دچار آسيب شده بودند به خط مقدم جبهه برود و اين نشان مي‌دهد که مردم و مسئولان ما همه جا کنار هم بودند.
رئيس جمهوري با اشاره به اين که در دوران دفاع مقدس، خون‌هاي مردم در کنار نمايندگان، وزرا و ائمه جمعه همه در کنار هم در جبهه ها ريخته شد، خاطر نشان کرد: اين نشان‌دهنده عظمت کشور و ملت ما است.
سجده شکر
روحاني خاطر نشان کرد: در سال 62 در جبهه‌ها، طي دو روز پياپي بنده فرزندان روساي سه قوه را ديدم و به خاطر اين مسأله سجده شکر بجا آوردم.
‌وي اظهار داشت: دليل اين که نظام ما در برابر همه توطئه‌ها ايستاد اين بود که ملت يکپارچه در کنار هم ايستادند و از همه چيز خود در راه کشور، اسلام و ملت عبور کردند.
رئيس جمهوري، شهيدان رجايي و باهنر را از چهره‌هاي ممتاز اين نظام دانست و با اشاره به اين که اخلاق، رفتار و منش آنها نمونه بود، گفت: شهيد رجايي در سال‌هاي قبل و بعد از انقلاب در تصميمات مهم و جلسات با اهميت همراه با ديگر بزرگان از جمله مقام معظم رهبري و شهيد بهشتي حضور فعال داشتند و اينجا بايد از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ياد کنيم، چرا که هر خاطره‌اي از ذهن من از آن دوران مي‌گذرد، مي‌بينم که ايشان در جلسات و تصميمات اصلي کشور در کنار بزرگان و همه آنهايي که پيرو راه و خط امام راحل بودند، حضور داشتند.
روحاني با بيان اين که نامگذاري هفته دولت به نام شهيدان رجايي و باهنر به خاطر آن است که ما به وظيفه خود بيشتر آگاه شويم، گفت: رجايي شدن، باهنر شدن، بهشتي‌ شدن و مطهري شدن، کار آساني نيست و ما در اين هفته بايد با اراده و از قلب خود از خداوند استمداد کنيم که بتوانيم راه آن شهيدان را ادامه دهيم.
وي افزود: مردم ما با چهره شهيدان رجايي و باهنر احساس امنيت، آرامش، عدالت و معنويت مي‌کردند، چرا که پاکي، صداقت، ايثار، فداکاري و پرکاري آنها نمونه بود.
جهادي کار کردن شهيد رجايي
رئيس جمهوري ضمن بيان خاطره‌اي از تلاش و پرکاري شهيد رجايي در اوايل انقلاب، گفت: شهيد رجايي به ما آموخت که جهادي کار کردن به معناي آن است که تا کار هست بايد در محل خدمت بود و اين بسيار ارزشمند است و نشان مي‌دهد ما نبايد براي خدمت به مردم روز، شب و ساعت بشناسيم.
روحاني افزود: اگر مي‌گوييم مي‌خواهيم جهادي و انقلابي کار کنيم معناي آن اين است که تنها خود را موظف به اين ندانيم که ساعت هشت صبح به سر کار آمده و تا چهار بعد از ظهر در اداره بمانيم، بلکه بايد تا کار هست در کنار ميز کارمان بمانيم و تلاش کنيم.
وي افزود: کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي بايد به گونه‌اي باشند که هر روز که سر کار مي‌آيند جداي از وظيفه و کار معمول خود چند کار را براي آخرت خود انجام دهند.
همه از بيت‌المال استفاده مي‌کنيم
رئيس جمهوري با انتقاد از اين که برخي کارکنان، اين گونه بيان مي‌کنند که حقوقشان به نسبت کاري که انجام مي‌دهند، کافي نيست، گفت: اگر از کار خود رضايت نداريد، چرا آن را انتخاب کرديد و اگر کسي راضي نيست مي‌تواند برود و اين حرف کاملاً غلط است که بگويد، حقوق من نسبت به کاري که انجام مي‌دهم کم است.
روحاني خاطر نشان کرد: ما براي انجام خدمت در ساعت اداري موظف خود حقوق دريافت مي‌کنيم و اگر يک ثانيه هم کم‌کاري کنيم در پيشگاه خداوند مسئوليم و بايد جوابگو باشيم و اين نه پاسخ‌دهي به رئيس جمهوري يا وزير يا يک مدير است بلکه پاسخ فرزندان يتيم اين سرزمين و فقيران اين کشور است؛ چرا که همه از بيت‌المال استفاده مي‌کنيم.
وي با اشاره به اين که آنهايي که مؤمن به خدا هستند، يک قدرت کنترلي به نام تقوا دارند و نياز به ساختمان و ابزار کنترلي نخواهند داشت، گفت: آنها با خداي خود هستند و مي‌دانند همه اعمال آنها از سوي خداي متعال ثبت و ضبط مي‌شود و خداوند شاهد عمل و رفتار آنهاست. اين نظارت دو معنا دارد اول اين که انسان تخلف نکند و ديگر اين که انسان احساس قدرت کرده و بداند که تنها نيست.
همه امور جاري بر عهده رئيس جمهوري است
رئيس جمهوري با اشاره به اين که در عين حال از لحاظ سيستم اداري موظف به نظارت و تقويت نظارت‌ها هستيم، گفت: جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصل 26 قانون اساسي، امور برنامه، امور بودجه، امور اداري و امور استخدامي کل کشور مستقيماً بر عهده رئيس جمهوري است و اين که هر دستگاهي بخواهد براي خود اعلام کند که فلان ميزان استخدام مي‌کنيم يا فلان قدر افزايش حقوق مي‌دهيم بدون نظر رئيس جمهوري اشتباه خواهد بود. در حقيقت هر که مي‌خواهد از بيت‌المال پولي دريافت کند، تمامي اجازه آن برعهده رئيس جمهوري است و اين از مسئوليت‌هاي سخت و دشواري است که قانون برعهده رئيس جمهوري گذاشته است.
روحاني با اشاره به اين که براساس اصل 113 قانون اساسي مسئوليت اجراي تمام اصول قانون اساسي هم برعهده رئيس جمهوري است که اين هم مسئوليت بسيار سنگيني به شمار مي‌رود، گفت: رياست کل اجرا در کشور به استثناء مواردي که قانون برعهده رهبري گذاشته ،بار سنگيني بر دوش رئيس جمهوري است.‌
وي با بيان اين که کشور متعلق به مردم بوده و ملت بزرگ ايران صاحبان اصلي کشور هستند، گفت: ملت با رأي مستقيم يا غيرمستقيم خود ما را در سمت‌هاي مختلف، مي‌گمارند به گونه‌اي که رهبري، رئيس جمهوري، نمايندگان مجلس و خبرگان ،نمايندگان شوراها و حتي وزرا، تماماً با رأي مردم انتخاب مي‌شوند.‌
رئيس جمهوري با تأکيد بر اين که آراء مردم مشروعيت قانوني و شرعي است، گفت: خداوند اختيار امور را به خود مردم واگذار کرده است و اين مردم هستند که اين امور را به ديگران واگذار مي‌کنند.
روحاني افزود: اگر ما خادم مردم نباشيم و به آنها خدمت نکنيم، حتماً کار ما نامشروع است، چرا که مشروعيت تمام امور کشور بر مبناي خدمت به مردم است.
وي اظهار داشت: اگر کارمندي بخواهد در اجراي امور و خدمت به مردم سستي، کاهلي و تنبلي کرده و فکر کند، بالاتر از مردم است، يقيناً دچار اشتباه، تخلف و خسران شده است، چرا که ملت ايران طبق قانون شرع و قانون اساسي اختياردار ما هستند و همه ادارات، دستگاه‌هاي اجرايي و ساير دستگاه‌ها، مشروعيت‌شان در اين است که به مردم و کشور خدمت کند.
مردم نبايد براي انجام امور اداري تحقير شوند
رئيس جمهوري با اشاره به اين که سازمان امور اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه کشور، براساس قانون وظايف سنگيني را برعهده دارند، گفت: اگر سيستم اداري کار خود را به درستي انجام ندهد و پول و سرمايه‌هاي کشور به درستي هزينه نشود، اين دو سازمان مسئول هستند.
روحاني با اشاره به ضرورت وضع مقررات و قوانين صحيح در دستگاه‌هاي اجرايي براي خدمت بيشتر به مردم، گفت: مردم نبايد براي انجام امور اداري خود تحقير و در ادارات به آنها توهين شود. اگر يک ثانيه از وقت مردم تلف شود همه ما در پيشگاه خداوند مسئول هستيم.‌وي ادامه داد: ما بايد بدانيم نيروي عظيم انساني در دستگاه‌هاي اجرايي چگونه و به چه شکل وظايف خود را به انجام مي‌رساند.
رئيس جمهوري ضمن بيان خاطره‌اي از سفر رسمي خود در سال 60 به کشور ژاپن و بازديد از سيستم اداري اين کشور، گفت: اگر ساختمان اداري ما به درستي بنا نشود و درب‌ اتاق‌ها قفل باشد و مسئول آن سازمان نتواند به درستي بر رفتار کارکنان خود نظارت کند، مردم نمي‌توانند به ما دسترسي داشته باشند و مسئولان هم به کار سازمان خود رسيدگي کنند.
ضرورت ساماندهي دولت الکترونيک
روحاني با تأکيد بر ضرورت ساماندهي دولت الکترونيک به طور جامع در کشور، گفت: دولت الکترونيک به گونه‌اي است که همه امور، توسط آن قابل بررسي و رسيدگي است و تا زماني که دولت الکترونيک در کشور سامان پيدا نکند و شفافيت نباشد، ما دچار مشکل خواهيم بود.‌وي پديد آمدن حقوق‌هاي غيرمتعارف را به خاطر عدم شفافيت در سيستم اداري کشور بيان کرد و گفت: سيستم ما بايد به گونه‌اي باشد که تمام امور، مزايده‌ها، مناقصه‌ها و برنامه‌ها در پيشگاه مردم باشد و آنها به وضوح آن را بدانند.‌رئيس جمهوري با اشاره به اين که نبايد در کشور امضاء طلايي وجود داشته باشد، افزود: نبايد مردم در انجام امور خود معطل بمانند.
ايجاد شغل پايدار براي جوانان
روحاني با اشاره به اين که امروز ايجاد شغل پايدار براي جوانان کشور نياز به سرمايه‌گذاري دارد، اظهار داشت: متأسفانه سيستم اداري ما به گونه‌اي است که اگر يک نفر بخواهد در کشور سرمايه‌گذاري کند، با وجود سپري شدن زمان طولاني براي صدور مجوز و معطل شدن در دستگاه‌هاي مختلف اين کار بسيار طولاني مدت خواهد بود در صورتي که ما بايد موانع کار و فعاليت مردم را برطرف کنيم تا در پايان دولت دوازدهم در پيشگاه مردم و خدا شرمنده نباشيم.
وي با بيان اين که امروز در برخي کشورها، مجوز کار و فعاليت اقتصادي، ظرف مدت 48 ساعت صادر مي‌شود، خاطر نشان کرد: ما نمي‌خواهيم در کشور ما مجوز سرمايه‌گذاري 48 ساعته صادر شود، اما بايد تلاش کنيم تا حداقل ظرف 48 روز اين کار به انجام برسد.
رئيس جمهوري با اشاره به ضرورت رفع نواقص از سيستم اداري و اجراي حقوق شهروندي در دستگاه‌هاي اجرايي، گفت: اساس حقوق شهروندي بر عدالت، احترام به مردم و يکسان ديدن همه مردم در برابر قانون است و سيستم اداري و دستگاه اجرايي ما بايد حقوق شهروندي را به درستي و به طور کامل اجرا کند.‌
روحاني با تأکيد بر اين که تدوين حقوق شهروندي هرگز براي دوران و تبليغات انتخاباتي نبوده است، اظهار داشت: حقوق شهروندي براي اين است که به قوانين و مقررات احترام بگذاريم و مردم به واسطه آن احساس آزادي و آرامش کنند و عدالت به طور يکسان ميان همه مردم اجرا شود.
وي با بيان اين که بايد سيستم نظارتي دقيقي را از طريق دولت الکترونيک طراحي کنيم، گفت: اين اقدام بايد از اولويت‌هاي مهم ما در دستگاه اجرايي باشد.
حضور جوانان، بانوان و اقوام در مديريت
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با تأکيد بر اين که بايد در مديريت کشور، جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف حضور داشته باشند، گفت: نمي‌شود که بگوييم مديران ارشد کشور، تنها از يک مذهب باشند و بقيه را کنار بگذاريم، چرا که همه جزو ملت ايران هستند و اگر بناست آنها به تکاليفشان مانند رفتن به سربازي و پرداخت ماليات مانند ساير مردم عمل کنند، بايد از امتيازات يکسان هم برخوردار باشند و نبايد تنها در دوران انتخابات از آنها استفاده کرد و آنها را پاي صندوق‌ بياوريم؛ ما يک ملت به نام ملت ايران هستيم.
روحاني تأکيد کرد: اگر در کشور خواستار وحدت، انسجام و يکپارچگي هستيم، بايد مبناي ما در مديريت شايسته‌سالاري باشد نه وابستگي به اين حزب يا آن جناح و مذهب خاص. اگر قرار است همه اختيارات و مسئوليت‌ها در اختيار گروهي که حاکم است، باشد، پس بقيه گروه‌ها و جناح‌ها در اين مدت به مرخصي بروند.
وي با بيان اين که گروه حاکم بايد براي کل ملت ايران تلاش کنند، گفت: متأسفانه در کشور ما چرخش مديريت به کندي انجام مي‌شود و در اين راستا در جريان انتخاب وزراي دولت دوازدهم در مشورت‌ها و پيشنهاداتي که به بنده مي‌شد، همه افراد با سنين بالا بودند.
رئيس جمهوري با انتقاد از اين که گردش مديران و حضور نخبگان و جوانان در سمت‌هاي مختلف، انجام نمي‌شود، گفت: به همين خاطر به همه وزراي دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزير بايد دو جوان را در سمت‌هاي بالاي مديريتي و حتي معاون وزير به کار بگيرد، چرا که معتقدم که بايد در اين سال‌ها جوانان را بالا آورده و به آنها تجربه و آموزش لازم را بدهيم. اين جوانان شور، نشاط و سلامتي بهتري دارند و مي‌توانند امور را بهتر مديريت کنند.
‌روحاني ادامه داد: زنان ما از لحاظ قدرت، دانش، تدبير و مديريت چيزي کم از مردان ندارند و به خاطر اين که در اين سال‌ها زنان را از لحاظ مديريت بالا نياورديم، امروز دچار مشکل هستيم.
انحصار بزرگترين بلا براي كشور است
وي انحصار را بزرگترين بلا براي بخش‌هاي مختلف کشور برشمرد و گفت: بايد انحصار را شکسته و خدمات را رقابتي کنيم و در اختيار مردم بگذاريم، چرا که مردم بهتر، باکيفيت‌تر و ارزان‌تر کار کرده و امور را به انجام مي‌رسانند.
رئيس جمهوري خاطر نشان کرد: بايد خدمات را به مردم واگذار و در کشور، رقابت آزاد ايجاد كنيم، چرا که بخش مردمي قطعاً دلسوزانه‌تر، تلاش و فعاليت مي‌کند.
گفتگوي زنده تلويزيوني رئيس‌جمهوري با مردم
رئيس جمهوري در يک گفتگوي زنده تلويزيوني با مردم ايران اسلامي، اصول، خط مشي و برنامه دولت دوازدهم را در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي تشريح و ضمن تبيين مهمترين مسايل روز کشور، مواضع کشورمان را درباره تازه ترين مسايل منطقه اي و بين المللي بيان کرد.
حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در ابتداي اين گفتگوي تلويزيوني که سه شنبه شب برگزار شد، از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به خاطر رأي اعتماد بزرگي که به دولت دوازدهم در مجلس دادند و وزيران امروز با روحيه بالاتري شروع به کار کرده اند ، قدرداني کرد.
وي با بيان اين که در آغاز دولت يازدهم، با مشکلات بسيار عظيم و بزرگي روبرو بوديم، اظهارداشت: امروز آن مشکلات يا از بين رفته يا خيلي کاهش پيدا کرده است . در آن دوره با تورم و بيکاري بزرگ و با رشد منفي روبرو بوديم، مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌اي مواجه بودند که هر دو، سه ماه در افکار عمومي مردم اين مطرح مي شد که بالاخره مذاکرات چه مي‌شود. گروه‌هايي مي‌رفتند مذاکره مي‌کردند و برمي‌گشتند و بعد هم دوباره يک قطعنامه جديد عليه ملت ما در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب مي‌شد.
روحاني افزود: امروز ديگر آن نگراني‌ها در آن زمينه‌ها کمتر شده است و البته معنايش اين نيست که مشکلات تمام شده است، مشکلات فراواني پيش رو داريم، معني‌آن نيست که راه هموار شده است ،هنوز سنگلاخ‌هايي پيش رو داريم اما با اراده‌اي قوي‌تر، با آشنايي بيشتر و با روشني بهتر مسيرمان را مي‌شناسيم و امروز بسيار اميدوارتر از آغاز دولت يازدهم براي موفقيت دولت هستم و حتماً با کمک و حمايت و حضور و مشارکت مردم، مي‌توانيم مشکلات را پشت سر بگذاريم.
روحاني افزود: در مسايل اقتصادي امروز مردم احساس آرامش بيشتري دارند. در مسايل سياست داخلي و خارجي، مردم احساس آرامش بيشتري دارند و در کل در جامعه احساس امنيت بالاتري وجود دارد، امنيت نه به آن مفهوم نظامي يا به مفهوم هجوم خارجي نسبت به کشور بلکه امنيت به معني عام کلمه يعني در زمينه اقتصادي، مسايل اجتماعي و فرهنگي، مردم احساس آرامش و امنيت بيشتري مي‌کنند و شرايط کاملاً متفاوت است. اما برخي از مشکلات ما ممکن است بيشتر شده باشد، مشکل آب کشور روز به روز با ادامه خشکسالي‌ها بيشتر مي‌شود و بايد براي حل و فصل آن فکر کنيم، در زمينه محيط زيست برخي از مشکلات را پشت سر گذاشتيم اما مشکلات بزرگتري هم ممکن است پيش رو داشته باشيم.
رئيس جمهوري درباره انتقاداتي که در محافل خبري در باره ميزان جوان‌تر شدن کابينه دولت دوازدهم و سهم بانوان در کابينه مطرح شده است، با بيان اين که من هم نگران هستم که چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتي که بايد باشد، نيستيم، گفت: در اين راستا به همه وزراي دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزيري حداقل بايد دو نفر از جوان‌ها را در سمت معاون وزير يا مشاور وزير يا دستيار وزير به کار گيرند و حتماً از خانم‌ها در يکي از اين سمت‌هاي مشابه بهره برده و از وجود آنها در تحول وزارتخانه‌ها استفاده کنند.
روحاني با اشاره به اين که آخرين مصوبه‌اي که ابلاغ شد اين بود که بايد ظرفيت مديريت را در بخش‌هاي دولتي براي بانوان تا 30 درصد افزايش دهيم يعني 30 درصد مديران ما در سال‌هاي آينده از بانوان باشند و اين کار آغاز شده است، تاکيد کرد: بايد از جوانان و بانوان و از اقوام و مذاهب مختلف به خوبي استفاده کنيم تا آنها بتوانند از ظرفيت خودشان در بخش‌هاي مديريتي به کشورشان خدمت برسانند؛ بايد در بخش‌هاي مختلف از همه استفاده کنيم، چراکه اصل بر شايسته‌سالاري بوده است نه بر وابستگي به جناح، گروه و مذهب.
روحاني گفت: شما مي‌دانيد که بخشي از بخشداران و فرمانداران و معاونين استانداران و معاونين وزراي ما از اهل سنت بودند؛ آنها برادران بسيار عزيز ما هستند، هموطن ما هستند و همه ايرانيان بايد از فرصتي که پيش روي آنهاست بتوانند به خوبي استفاده کنند.
روحاني در پاسخ به اين که تکليف وزير نيرو و علوم، تحقيقات و فناوري چه زماني نهايي خواهد شد، گفت: دو چيز دلمان مي‌خواست که نشد، يکي اين که دلم مي‌خواست آن لايحه‌اي که با دو فوريت به مجلس شوراي اسلامي داده بوديم براي اين که وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت به دو وزارتخانه تبديل شود و همچنين راه و شهرسازي به دو وزارتخانه تقسيم شود و همچنين سازمان ملي جوانان از وزارت ورزش و جوانان جدا شود، اين لايحه هنوز اجرايي نشده است؛ خيلي دلم مي‌خواست قبل از اين که وزرا را معرفي کنم اين لايحه به تصميم نهايي مجلس مي‌رسيد و مقداري تأخير شده است.
مجري پرسيد: در ديدار اخير اعضاي دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب نکاتي مطرح شد. مقام معظم رهبري در اين ديدار به انسجام دولت بر کار گروهي و به تعبير ديگر کار تيمي اشاره داشتند. براي دستيابي به اين هدف مهم که به نظر مي آيد براي مديريت امور به سيستم يکپارچه و دولت واحد و هماهنگ نياز داريم، چه برنامه هايي داريد؟رئيس جمهوري در پاسخ به اين سئوال با تاکيد بر اين که هماهنگي و مسئوليت مشترک در دولت يک اصل است، گفت: معتقدم دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم هماهنگ‌تر است و يکي از اصول من براي انتخاب وزرا و معاونين همين بوده است که با هماهنگي بيشتري بتوانيم با هم کار کنيم؛ البته در دولت قبلي هم ناهماهنگي به آن صورت نبود که در بعضي از رسانه‌ها منعکس شد، ولي به طور طبيعي ناهماهنگي‌هايي ممکن است در دولت يازدهم بوده باشد که اميدوارم دولت دوازدهم مخصوصاً در زمينه اقتصادي دولت هماهنگ باشد.
رئيس جمهوري در پاسخ به اين سئوال که آيا اين باعث تداخل وظايف نمي شود؟ گفت: هر کدام از وزرا اختيارات قانوني خودشان را دارند، اما تصميمات اساسي که مي خواهد در بخش اقتصاد اتخاذ شود به يک هماهنگي سطح بالا نياز دارد، اين هماهنگي توسط خود من انجام مي‌شود.‌
روحاني اضافه کرد: ستاد اقتصاد مقاومتي هم فعال است که آن ستاد هم براي هماهنگي بين دولت و فعالين اقتصادي بيرون دولت تلاش مي کند.هماهنگي هايي که بين نهادهاي عمومي غيردولتي و گاهي بين دستگاه‌هاي اجرايي و قضايي يا مجلس نياز است از طريق اين ستاد با اختياراتي که مقام معظم رهبري به آن دادند، انجام مي شود.
روحاني در پاسخ به سئوالي درباره موضوع پيگيري و نظارت بر زيرمجموع پيوست احکام وزراء اظهارداشت: در دولت دوازدهم براي حکم وزرا، پيوست را مد نظر قرار داديم، خود حکم به وزرا ابلاغ شد براي اين که تأخير نيفتد، پيوست احکام هم تا پايان اين هفته يا آغاز هفته آينده به وزرا ابلاغ خواهد شد. بعد از آن مي‌توانيم اين پيوست‌ها را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم تا منتشر شود.‌
وي اضافه کرد: عملکرد وزرا هر سه ماه يکبار مورد بررسي قرار مي گيرد و حتي به سازمان برنامه و بودجه هم دستور دادم که هر سه ماه يکبار نسبت به واگذاري بودجه به همه دستگاه‌هايي که از بودجه دولت استفاده مي‌کنند، رسيدگي کنند و اگر کار آنها در چارچوب قانون بوده است، ادامه دهند و اگر هم لازم نيست تخصيص دادن بودجه را کم کنند.
رئيس جمهوري افزود: بايد در برابر مطالبات و انتقادات و تقاضاهاي همه ملت ايران کاملاً گوش شنوا داشته باشيم و براي اين که به اهداف ملي‌مان برسيم اولاً قوا بايد در کنار يکديگر باشند، چراکه بدون کمک قوه مقننه و قضائيه نمي‌توانيم به اهدافمان برسيم و بايد قواي قضائيه و مقننه ما را ياري کنند.
روحاني در پاسخ به اين که آيا ديدار روساي قوا ستاد پيگيري هم دارد، گفت: ستاد پيگيري ندارد اما خود روساي قوا چون پيشنهاد دهنده مسايل هستند هر کدام که پيشنهاد مي‌دهد، دنبال مي‌کند براي اين که عملياتي و اجرايي شود. بسيار اميدوارم که تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت يازدهم باشد.
رئيس جمهوري با تاکيد بر اهميت نقش و جايگاه نيروهاي مسلح در کشور، گفت: نيروهاي مسلح ما جزو دستگاه اجرايي اما تحت فرمان فرمانده کل قوا هستند، بودجه‌شان از طريق بودجه عمومي دولت تأمين مي‌شود. وزارتخانه مربوطه‌شان که وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است نظرات و مسايل آنها را در دولت مطرح مي‌کند و در شوراي عالي امنيت ملي که هم سه قوه هستند و هم مقامات لشکري و کشوري حضور دارند، هماهنگي لازم در آنجا انجام مي‌شود اما در عين حال رابطه خود رئيس جمهوري با مسئولين عاليرتبه نظامي هم بسيار مهم است؛ چه ارتش، چه سپاه که اين دو نيروي بزرگ ما هستند، البته نيروي انتظامي و بسيج هم جاي خودش را دارند.
وي با بيان اين که حتي براي پيشرفت در اقتصاد، نيروهاي مسلح بايد به ما کمک کنند، اظهارداشت: در اصل 147 قانون اساسي آمده است که در زمان صلح بايد امکانات نيروهاي مسلح در کنار دولت قرار گيرد، در بخش آموزش، امداد، مسايل اقتصاد، به تعبير قانون اساسي در جهاد سازندگي در همه اين امور، نيروهاي مسلح در زمان صلح کنار دولت هستند، خداي نکرده اگر جنگ پيش بيايد دولت کنار نيروهاي مسلح است. بنابراين، اين که سئوال کرديد حتماً به صورت يک حادثه نيست به صورت يک کار دايمي هم فرايندي است و هم به عنوان وظيفه و اراده دو طرف است. بالاسر همه ما مقام معظم رهبري هستند که ايشان همواره بر وحدت و هماهنگي بيشتر تأکيد مي‌کنند؛ ان شاء‌الله اين هماهنگي را بهتر از گذشته ادامه مي‌دهيم.
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که يکي از سه رويکرد محوري دولت يازدهم در کنار تعامل سازنده با جهان و نجات اقتصاد، احياي اخلاق بود؛ ارزيابي شما از ميزان تحقق اين رويکرد چيست و آيا در دولت دوازدهم هم اين رويکرد تداوم خواهد داشت؟ گفت: اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده است. پيغمبر(ص) فرمود من مبعوث شدم براي اين که مکارم اخلاق را تکميل کنم.
روحاني اضافه کرد: بنابراين اخلاق اساس است. يعني ما اگر بخواهيم پيشرفت کنيم بدون اخلاق و بدون توجه به ارزش‌هاي ديني و ملي و انقلابي نمي‌توانيم به اهدافمان برسيم. متولي‌ اصلي اخلاق و فرهنگ خود مردم هستند. درست است اخلاق و فرهنگ در جامعه مشعل‌داراني مثل علما، حوزه‌هاي علمي، فرهيختگان، دانشگاهيان و هنرمندان دارد براي اين که راه را روشن‌تر کنند، اما متولي اصلي مردم هستند.
وي گفت: بايد معروف را درست معرفي کنيم که همه معروف را بشناسند. کار شايسته را همه شايسته بدانند و کار ناشايست را همه ناشايست بدانند. معروف و منکر اگر درست معرفي شود مردم ما خودشان در اين صحنه هستند. ما يک طبقه و گروه خاصي نداريم که آمرين به معروف باشند، تک تک افراد جامعه آمر به معروف و ناهي از منکر هستند. مردم در صحنه حضور دارند و بايد مردم را تشويق کنيم.
رئيس جمهوري اضافه کرد: اگر کسي فکر کند اخلاق انحصار دارد به گروه و قشر و جناح خاص، اين طور نيست. همه مردم ما در پي اخلاق و فرهنگ هستند. البته فرهيختگان جامعه ما وظايف گسترده تري در اين زمينه دارند. دولت هم بايد در اين فضا ياري کند و هم بايد کمک کند و هم بايد در اين مسائل به استمداد بيايد.
روحاني اظهار داشت: بعضي از موارد نهي از منکر از حد گفتن و سخن گفتن و بحث کردن بالاتر مي‌رود و اينجا دستگاه پليسي و قضايي بايد دخالت کند که حکومت بايد وارد عمل شود؛ چه دستگاه اجرايي چه قضايي. اما عمدتاً فرهنگ و اخلاق به دست مردم است. مردم ما در بسياري از مسايل اخلاقي و فرهنگي نسبت به ملت‌هاي ديگر بسيار پيشرفته‌اند. البته مشکلاتي هم داريم که اين مشکلات را بايد حل و فصل کنيم.
وي تصريح کرد: فضاي سياسي را اگر بخواهم بسنجم، من اين فضاي يک ماه گذشته را خيلي مي‌پسندم.
رئيس جمهوري با بيان اين که در اين يک ماه گذشته انتقادها سالم‌تر و نرم‌تر بود و لحن‌هاي خشونت‌آميز در فضاي رسانه‌اي ما کمتر ديده مي‌شد، گفت: حتي در مجلس شوراي اسلامي ما براي رأي اعتماد وزرا، فضاي بهتر و زيباتري را نسبت به دولت يازدهم مشاهده کرديم. اين که همه با هم و کنار هم باشيم و اگر نقدي داريم دلسوزانه و مشفقانه همديگر را نقد کنيم و به فکر اهداف بلند آينده‌مان باشيم بسيار مهم است و بايد اين مسأله را مدنظر قرار دهيم.
روحاني در پاسخ به اين سئوال که دولت دوازدهم براي آموزش و پرورش کشور به عنوان رکن اصلي فرهنگ در کشور که مي‌تواند آينده ايران را تضمين کند چه برنامه‌اي دارد؟، اظهار داشت: به وزير جديد آموزش و پرورش قبل از اين که معرفي کنم، گفتم چند چيز براي من مهم است که در پيوست حکم آنها را نوشتم؛ اول اين که دانش‌آموزي که در سال دوازدهم يا زودتر از دبيرستان خارج مي‌شود بايد شغل، حرفه و کاري را فراگرفته باشد و وقتي به قول معروف ديپلم مي‌گيرد به معناي آنست که چه کار بايد بکند و چه کار بلد است؟ يک سري علوم ودانش‌هايي را ياد گرفته که بيشتر محفوظات است و بخشي از آن غيرحفظيات است. آن حفظيات به مرور زمان از حافظه بيرون مي رود.
رئيس جمهوري با اشاره به اين که بايد مهارت لازم را به دانش‌آموزان‌ براي شغل، کار و فعاليت اقتصادي در جامعه يا فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي بياموزيم و مهارت زندگي را در زندگي به آنان ياد دهيم، گفت: بعضي از دانش‌آموزان وقتي فارغ التحصيل مي‌شوند و در جامعه مي آيند نمي‌دانند در جامعه چه خبر است. يعني آن آموزشي که بايد در دبستان و دبيرستان داده شود براي اين که اين جامعه را بشناسند و بدانند چگونه با جامعه رفتار کنند و در اين جامعه به اهداف‌شان برسند را نديده اند.
روحاني با تاکيد بر اين که بايد تحولي را در آموزش و پرورش ايجاد کنيم، افزود: نکته دوم خلاقيت است. دانش‌آموز، تحصيلات خوبي را انجام مي‌دهد. حجم درس‌هاي ما شايد کمتر از ديگر کشورها نبوده و گاهي هم بيشتر باشد اما در عين حال اين دانش‌آموز وقتي چند سال مي‌گذرد آنچه که ياد گرفته از يادش مي‌رود به دليل اين که بيشتر درس‌ها به صورتي بوده که معلم گفته و او مي‌بايست گوش مي‌کرده و ياد مي‌گرفته و پاسخ مي‌داده و درست مي‌نوشته است تا نمره بگيرد در حالي که دانش‌آموز ما بايد خلاق باشد و به او عرضه کنيم و از او بخواهيم و او پاسخ دهد. بايد خلاقيت در آموزش و پرورش ما بيشتر شود.
وي با بيان اين که مسأله ديگري که به وزير آموزش و پرورش تأکيد کردم در زمينه فضاي مجازي بوده است، گفت: امروز همه دانش‌آموزان ما موبايل در اختيار دارند و اگر در زمينه استفاده صحيح از فضاي مجازي به درستي آموزش نبينند، فضاي مجازي که مي‌تواند نعمت باشد تبديل به نقمت مي شود و مي‌تواند زندگي و فرهنگ جامعه را بر هم زده و جامعه را فاسد کند.
روحاني اضافه کرد: معلمان عزيز هم بايد در شيوه کارشان در اين زمينه تغييراتي دهند و بايد از آنها حمايت بيشتري کنيم.تلاش ما اين بوده است که به معلمين در حد توانما‌ن کمک کنيم. ممکن است که همه خواسته‌ها را برآورده نکرده باشيم اما در عين حال حقوق معلمين را بيش از دو برابر در دولت يازدهم افزايش داديم، البته حقوق کارمندها را هم در کل حدود دو برابر افزايش داديم و حداقل حقوق‌ها را بالا آورديم.
وي خاطرنشان کرد: يکي از کارهايي که دولت يازدهم انجام داد و دولت دوازدهم متعهد است، اين که حقوق همه کارگران و کارمندان بيش از تورم سالانه خواهد بود. همان طوري که در دولت يازدهم انجام داديم هر سال با تورمي که آمده همان قدر دستمزد و حقوق ها را اضافه کرديم يعني اگر کل تورم در طول چهار سال گذشته، مثلاً 50 درصد بوده ، حقوق و مستمري بگيران حدود 65 درصد اضافه شده است. در بعضي موارد حقوق حتي بيش از دو برابر شده است. متوسط پرداختي ما به افرادي که از کميته امداد و بهزيستي هستند، بيش از سه برابر شده است در آغاز سال 96، تلاش ما اين بوده که فشار را بر مردمي که درآمدشان محدود است ، کمتر بکنيم. اين را در دولت دوازدهم هم ادامه خواهيم داد.
روحاني تاکيد کرد: هيچ دستگاه فرهنگي وجود ندارد که در دولت يازدهم بودجه‌اش را کم کرده باشيم، همه را اضافه کرديم. تمام دستگاه‌ها از صدا و سيما و حوزه‌هاي علميه که مقداري مثلاً کمک مي‌کنيم يا بقيه نهادهايي که کار فرهنگي انجام مي‌دهند، سازمان‌هاي تبليغاتي که عناوين مختلف دارند ،دولت به آنها کمک مي‌کند و پول مي‌دهد. در کل در همه جا ياري و کمک کرديم.
رئيس جمهوري گفت : البته معتقديم که انتخاب بهشت و جهنم در اختيار خود مردم است. قرآن مي‌گويد که ما راه را نشان داديم حالا هر کس خواست اين راه را انتخاب کند و هر کس خواست آن راه ديگر را انتخاب کند. هيچکس را به زور نمي‌شود به مسير هدايت کشاند، همه را بايد ترغيب کنيم. خود خداوند مي‌گويد ما بايد رسالت‌هاي الهي را ابلاغ کنيم. ابلاغ يعني پيام حق را به گوش و دل مردم برسانيم و بنشانيم، ما بايد ابلاغ کننده باشيم و مبشر و نذير باشيم. مثل پيامبر اسلام(ص) مردم را تشويق و برحذر داريم، امر کنيم به معروف و نهي کنيم از منکر.
وي افزود: اما اين که دست و پاي کسي را ببنديم و بگوييم بايد نماز بخواني و اگر نخواني شلاق مي‌زنيم اين که نمي‌شود.
مجري پرسيد: قبول داريد با آسيب‌هاي اجتماعي متعدد مواجه ايم. طلاق، بيکاري، کودکان کار و غيره. دولت دوازدهم براي کاهش چشمگير آسيب‌هاي اجتماعي چه اقداماتي را انجام خواهد داد؟
رئيس جمهوري در پاسخ به اين سئوال اظهار داشت: يکي از مسايل بسيار مهمي که جامعه ما را نگران کرده و مردم نسبت به آن دغدغه دارند مسايل آسيب‌هاي اجتماعي و از همه مهمتر مسأله اعتياد است. بايد همه تلاش خود را انجام دهيم، براي اين که آنهايي که معتاد هستند درمان و از اعتياد و توزيع مواد مخدر جلوگيري کنيم.‌ روحاني خاطرنشان کرد: دولت در زمينه مقابله با توزيع مواد مخدر و ورود مواد مخدر از کشورهاي ديگر تلاش کرده و موفقيت‌هايي هم به دست آورده است به گونه اي که در اولين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارها نشان دهنده اين بود که يک قدم پيش رفتيم در عين حال که مسير، مسير طولاني است.
وي با بيان اين که فقر يکي از مسايل بسيار مهمي است که جامعه ما را در حوزه مسايل اجتماعي آسيب‌زده کرده است، گفت: فقر علت العلل بسياري از آسيب‌ها است و يکي از هدف‌هاي بزرگ ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است و بر اساس قولي که به مردم در انتخابات دادم و در مراسم تنفيذ در خدمت مقام معظم رهبري و مسئولين محترم گفتم دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد تا پايان دولت فقر مطلق را در کشور به طور کلي از بين ببرد.
روحاني تصريح کرد: ان شاء الله در پايان صد روز اول دولت دوازدهم که دلم مي‌خواهد اولين گزارش را به مردم بدهم که در اين صد روز چه کارهايي را انجام داديم، خواهم گفت چه برنامه‌هايي داريم براي اين که فقر مطلق از بين برود.‌ وي با اشاره به اين که موضوع ديگر در کنار مسأله فقر بحث فاصله طبقاتي و تبعيض است، گفت: در حال حاضر فاصله درآمدي دهک پايين با دهک بالا، ‌ 14 برابر است و بنابراين تلاش مي‌کنيم اين را از 14 برابر کمتر کنيم. البته اين که به چه رقمي مي‌رسيم را نمي‌توانم اعلام کنم براي اين که در جلسات تخصصي قصد داريم روي آن کار کنيم و بعداً به اطلاع مردم مي‌رسانيم که به چه صورت فاصله را کم مي‌کنيم.
بيكاري و اشتغال
رئيس جمهوري با اشاره به ضرورت رسيدگي به مسأله بيکاري به عنوان يک آسيب اجتماعي و موضوعي مهم در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: بيکاري به عنوان يک معضل بسيار بزرگ در جامعه است و شايد اولين خواست مردم در ايام انتخابات و در استان هاي مختلف کشور، رفع بيکاري و اشتغال جوانان بود.‌ روحاني با بيان اين که ورودي بازار کار ما در سال‌هاي اخير يک ميليون نفر يا کمي بيشتر است، افزود: اين يعني يک ميليون نفر در سال جوياي کار مي‌شوند و شغل مي‌خواهند. شغلي که ما مي‌توانيم ايجاد کنيم و در دولت يازدهم توانستيم انجام دهيم، حداکثر 650 هزار شغل بود. به طور متوسط کمتر از چهار سال يعني از سال 92 تا 95 توانستيم 950 هزار شغل ايجاد کنيم.‌وي با بيان اين که شغل خالصي که ايجاد مي‌شود 600 تا 650 هزار است در حالي که نياز ما بالاي يک ميليون شغل است، ادامه داد: يعني اگر يک ميليون شغل درست کنيم بيکارهاي قبلي سرجاي خودشان مي‌مانند.در سطح جهاني کشورهايي که در سال حدود 700 هزار تا 800 هزار شغل درست کنند سه تا چهار کشور بيشتر نيستند. در تمام دنيا پنج کشورند که بالاي 600 هزار شغل درست مي‌کنند که يکي از آنها ايران است.
رئيس جمهوري با بيان اين که شرط من با تمام وزرايي که مسئوليت ايجاد شغل را دارند اين است که ميزان اشتغال را بالا ببرند، گفت: در صنعت، معدن، کشاورزي، گردشگري، حمل و نقل، خدمات مختلف، فضاي مجازي و ساير دستگاه‌ها در سال گذشته چيزي نزديک به صد هزار شغل ايجاد شده است.
روحاني با اشاره به اين که امروز در فضاي مجازي و بخش خدمات مي‌توانيم اشتغال را بالا ببريم، اظهار داشت: در بخش معدن کار بزرگي در دولت يازدهم براي کشف معادن شد. يعني از لحاظ ژئوفيزيک هوايي اکتشاف ما در دولت يازدهم معادل اکتشاف 80 سال قبل بوده است. يعني کل اکتشاف کشور را از روزي که شروع شده است چيزي حدود دو برابر کرديم.
رئيس جمهوري با بيان اين که کار بزرگي براي اشتغال بايد انجام گيرد و يکي از وظايف مهم‌ دولت حل مسأله اشتغال است، اظهار داشت: تلاش ما بر اين است که اشتغال بالا برود. هر مقدار بتوانيم اشتغال بوجود آوريم، باز هم براي اين که نيازمندي جامعه را برطرف کنيم، کم است.
روحاني تصريح کرد: مردم عزيز ما بدانند براي اشتغال راهي جز بهبود فضاي کسب و کار و اتحاد و انسجام و سرمايه گذاري نداريم؛ بايد امنيت سرمايه‌گذاري ايجاد کنيم و همه سرمايه‌داران داخلي و خارجي، ايرانيان خارج از کشور را دعوت کنيم که البته قدم هاي خوبي در زمينه جذب سرمايه‌هاي خارجي آغاز شده است و بعد از برجام سرمايه‌گذاري خارجي مصوب ما حدود 13ميليارد دلار است.
اصلاح نظام بانكي
وي در پاسخ به اين سئوال که با وجود اقدامات خوب براي اصلاح نظام بانکي مثل اصلاح نرخ سود و ساماندهي موسسات مالي غيرمجاز، اما همچنان با نظام بانکي مطلوب فاصله داريم، در اين زمينه دولت چه اقدام فوري را در نظر دارد؟ ، گفت: اولا بانک‌ها نقش بسيار مهمي در اقتصاد جامعه دارند. اقتصاد ما تا حدي بانکي است البته بازار سرمايه هم بايد در کنار بانک به ميدان بيايد.‌ رئيس جمهوري اضافه کرد: بايد اقتصاد را متحول کنيم. در سال 96 برنامه‌ريزي ما بر اين است که 30 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط پرداخت شود. هم براي رونق و هم براي اشتغال، بنابراين بانک‌ها کار بزرگي مي‌توانند انجام دهند.
روحاني با بيان اين که بانک‌ها مشکلات فراواني هم دارند، اظهار داشت: اولين مشکل آنها اين است که سرمايه‌شان کم است. سرمايه بانک‌ها را بايد بالا ببريم. دومين مشکل بانک‌ها اين است که بانک‌ها امروز يک رقابت ناسالم با يکديگر دارند. بايد جلو اين رقابت ناسالم را بگيريم. ‌رئيس جمهوري معضل بزرگ اقتصاد کشور را مسأله سود تسهيلات دانست و خاطرنشان کرد: وقتي سود تسهيلات بالاي 20 درصد مي‌شود، فردي که مي‌خواهد سرمايه‌گذاري کند، چقدر بايد سرمايه‌گذاري کند که 20 درصدش را به بانک دهد. در آخرين گزارشي که مرکز آمار از نرخ تورم داده است و مربوط به مرداد امسال مي‌شود، تورم سالانه زير 8 درصد است. اين که سود بانکي يک مقدار از تورم بيشتر باشد، اين درست است. تورم 8 درصد است و سود بانکي 11 درصد باشد، اين قابل قبول است.
روحاني با اشاره به اين که تفاوت 2 تا 3 درصدي سود سپرده تا سود تسهيلات قابل قبول است، گفت: اما الان هم سود تسهيلات و هم سود سپرده در يک چارچوب منطقي پيش نمي‌رود. اين کار مي‌تواند لطمه بزرگي به ما وارد کند. اگر مي‌خواهيم جذب سرمايه‌ خارجي و داخلي کنيم و در عرصه گردشگري و اشتغال توسعه ايجاد کنيم، يک بخش کار بانک‌ها هستند. بانک‌ها بايد به ميدان بيايند و يکي از اقدامات مهم دولت دوازدهم، اين است که سود تسهيلات بانکي را پايين بياورد.
رئيس جمهوري اظهار داشت: يکي از برنامه‌هاي مهم دولت دوازدهم ساماندهي امور بانک‌هاي کشور، صندوق‌هاي بازنشستگي کشور، به اجرا در آوردن اصل 44 قانون اساسي، رقابتي کردن صحيح اقتصاد و برداشتن انحصارها و ساماندهي بودجه، جذب سرمايه داخلي و خارجي است. يکي از گام‌هاي اساسي در اين مسير اصلاح سود تسهيلات است که مي‌تواند ساماني به وضع اقتصادي کشور بدهد.
رفتار رئيس جمهوري آمريكا
مجري از دکتر روحاني پرسيد: ارزيابي شما از رفتار رئيس جمهوري آمريکا چيست؟
رئيس جمهوري پاسخ داد: اين سئوال آخر شما سئوال سختي است. خود آمريکايي‌ها و سياستمدارانشان هم نمي‌توانند به آن پاسخ بدهند. هم‌حزبي‌هاي آقاي ترامپ هم نمي‌توانند به آن پاسخ دهند. سياست آمريکا، سياست متزلزلي است و در حال حاضر هيچ چارچوبي براي رفتار سياست داخلي‌ و خارجي و اقتصادي‌شان و حتي با همسايگان و همپيمانانشان وجود ندارد. اين مي‌تواند از يک جهت به نفع ما باشد. آن جهت اين است که آمريکا براي اجماع‌سازي عليه ايران در سخت‌ترين و دشوار‌ترين شرايط تاريخي است.
روحاني افزود: در دهه‌هاي گذشته هر وقت آمريکا مي‌خواسته است عليه ما اجماع درست کند، خودش با کمک اتحاديه اروپا و ياران و دوستانش توانسته يک کاري عليه ايران انجام دهد. اما امروز اين کار براي آمريکا امکان‌پذير نيست. به تعبيري امروز آمريکا بدترين شرايط و ايران بهترين شرايط را دارد. يعني حتي شما مي‌بينيد درباره برجام، متحدين آمريکا که اتحاديه اروپا هستند، مواضع‌شان چگونه است!
وي گفت: ما هيچ گاه آغازگر نقض برجام نخواهيم بود، اما در برابر تخلفات ديگران هم دست روي دست نخواهيم گذاشت.
مجري پرسيد: از اقدامات اخير که آمريکايي‌ها داشتند اين بوده است که نماينده‌اي فرستادند با مدير کل آژانس ديدار کرد. در‌باره بازرسي و بازديد از تأسيسات نظامي ما صحبت‌هايي مطرح کردند، پاسخ جنابعالي به اين نوع اقدامات چيست؟
رئيس جمهوري در پاسخ به اين سئوال گفت: تعهد ما در برابر دنيا کاملاً روشن است. تعهد ما بر مبناي ان.‌پي.‌تي، پادمان، پروتکل الحاقي و برجام است و تعهد ديگري نداريم. روابط ما را با آژانس هم مقررات تعيين مي‌کند نه فشار آمريکا. بعيد مي‌دانم که آژانس تحت فشار آمريکا قرار بگيرد اما بر فرض هم اگر اين طور شود، ما زير بار حرف زور نخواهيم رفت و در چارچوب مقررات با آژانس رفتار مي‌کنيم.
وي در پاسخ به اين سئوال مجري برنامه که رويکرد دولت دوازدهم در باره سياست‌هاي منطقه‌اي و مشخصاً روابط با همسايگان‌ در حالي که همواره بر رعايت حسن همجواري در اين مسير حرکت کرديم، چگونه خواهد بود؟ گفت: سياست خارجي در دنياي امروز از يک طرف متأسفانه عادلانه واخلاقي و در چارچوب موازين حرکت‌ها نيست و از طرفي هم فضاي دنياي امروز، فضاي گفتگو و تعامل و فضايي است که مي‌شود از فرصت‌هاي جهاني در صورت تدبير و برنامه‌ريزي درست استفاده و بهره‌برداري کرد.
روحاني با اشاره به اين که ايران با همه همسايگان‌ خود جز دو، سه کشور روابط بسيار خوبي دارد و آن دو کشور يعني امارات و بحرين هم برمي‌گردد به عربستان سعودي، گفت: آنچه مي خواهيم اين است که اگر مشکلي بين ما وجود دارد، راه‌حل‌اش گفتگو است و بايد از اين طريق مسايل مان را حل کنيم.
رئيس جمهوري تصريح کرد: البته مشکل ما با عربستان، تنها مشکل ايران و عربستان نيست، بلکه مشکل مداخلات عربستان در يمن و مداخلات و کمک عربستان به گروه‌هاي تروريستي است که اميدواريم آنها تا به حال به اين درک رسيده باشند که اين مسير جواب نمي‌دهد و موضوع يمن را به ملت يمن واگذار کند.‌ روحاني افزود: تروريسم به ضرر همه است و آنها نبايد از آن حمايت کنند و اگر اين دو مسأله حل شود فکر مي‌کنم بين ما و عربستان مشکل چنداني وجود ندارد.
وي در سخنان پاياني خود خطاب به ملت ايران اظهار داشت: آنچه در تبليغات انتخاباتي به ملت بزرگمان‌ وعده دادم در واقع وعده کل دولت دوازدهم است و ما پاي عهد و وعده خودمان ايستاده و خواهيم ايستاد.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 9 شهريور 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode