ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 شهريور 1396     |     کد : 179703

تربیت نسل آینده ، اما و اگرها

به‌راستی‌که محبت و وقت بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که پدر و مادر به کودکان خود می‌دهند که باید از همان بدو تولد این سرمایه‌گذاری صورت گیرد؛ افرادی که در کودکی از محبت، عشق و توجه والدین خود بهره‌مند بوده و والدین با بی‌توجهی و اشتباه عزت‌نفس آنها را از بین نبرند، درواقع باعث شده‌اند کودکان کمتر مورد سوءاستفاده قرار گیرند.


به‌راستی‌که محبت و وقت بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که پدر و مادر به کودکان خود می‌دهند که باید از همان بدو تولد این سرمایه‌گذاری صورت گیرد؛ افرادی که در کودکی از محبت، عشق و توجه والدین خود بهره‌مند بوده و والدین با بی‌توجهی و اشتباه عزت‌نفس آنها را از بین نبرند، درواقع باعث شده‌اند کودکان کمتر مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرزند انسان نتیجه آمال و آرزوهای اوست زیرا که ثمره حیات وی محسوب می‌شود که به‌عنوان جانشین در روی زمین باقی می‌ماند و شایسته است که این نماینده واقعی انسان به خصوصیات ویژه‌ای آراسته شود و این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه فرزندان به آداب نیکو تربیت شوند.

خواندن عبارت آرامش‌بخش اذان و اقامه در گوش نوزاد شیطان را از گمراه کردن و فریب دادن او ناامید می‌کند و نوزاد از همان لحظه اول ورود به دنیا با شنیدن اذان و اقامه که ذکر توحید و رسالت پیامبر گرامی اسلام است، دعوت به‌سوی خداوند متعال و دین اسلام را لبیک می‌گوید.

الگوبرداری کودکان از والدین

با توجه به اینکه خانواده نخستین کانون تربیت کودک و معمار شخصیت اولیه بوده؛ در همین مدرسه بزرگ تربیتی است که فرزندان به‌تدریج از رفتارهای پدر و مادر الگوبرداری می‌کنند.

به‌راستی‌که محبت و وقت بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که پدر و مادر به کودکان خود می‌دهند که باید از همان بدو تولد این سرمایه‌گذاری صورت گیرد؛ افرادی که در کودکی از محبت، عشق و توجه والدین خود بهره‌مند بوده و والدین با بی‌توجهی و اشتباه عزت‌نفس آنها را از بین نبرند، درواقع باعث شده‌اند کودکان کمتر مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

مادران غافل و کودکان رهاشده به حال خود

گاهی در کوچه و خیابان توجهم به سمت کودکانی جلب می‌شود که در کنار خیابان به‌ تنهایی بازی می‌ک‌کنند  و کمی آن‌ طرف‌تر مادر به همراه زنان دیگری چنان غرق خرید اجناس حراجی از دستفروشان هستند که اصلاً خبری از حال کودک خود ندارند،همین غفلت‌ها می‌تواند زمینه را برای افراد ولگرد و سودجو فراهم کند.

زهرا آقاپور، روانشناس کودک در رابطه با تربیت صحیح کودکان با بیان اینکه فرزند یک مهمان در خانه است و روزی خواهد رفت، گفت: روزها به‌ قدری با سرعت می‌گذرند که این جدایی را نزدیک‌تر می‌کند و از این‌ رو خانواده‌ها باید دقت زیادی در تربیت کودکان خود داشته باشند و صرفاً نام پدر و مادر را نمادین نداشته باشند.

وی با تأکید به وضع قوانین و تکالیف مشخص در خانه توسط والدین ابراز کرد: پدر و مادر نباید فقط ادعای کنترل فرزندان را داشته باشند بلکه باید به فرزندان خود نشان دهند که بهترین دوست و همراهشان هستند.

عدم تمسخر یک کودک در حین انجام یک عمل دینی

این روانشناس بالینی کودک با اشاره به اینکه کودکان بسیار الگوپذیر هستند و اگر به‌طور مثال والدینی اهل نماز باشند، بستر لازم برای نماز کودک نیز فراهم می‌شود و در این راه به‌ هیچ‌وجه کودک را نباید مسخره کرد، افزود: خیلی وقت‌ها شاهد این بودیم که کودک علاقه به نماز خواندن به خاطر الگوبرداری از پدر، مادر، مادربزرگ و پدربزرگ خود داشته‌اند که به علت بدون چادر بودن و یا به سمت قبله نبودن مورد تمسخر قرار گیرد زیرا این ضربه بزرگی به کودک خواهد بود.

آرایش کردن کودکان حمله به حریم اوست

وی همچنین به موضوع آرایش کردن کودکان توسط والدین اشاره و بیان کرد: والدین نباید کودکان خود را آرایش کنند زیرا این کار حمله به حریم کودک خواهد بود و باعث زیر سوال رفتن زیبایی طبیعی کودک می‌شود، تربیتی ناصحیح مبنی بر اینکه فقط زیبایی چهره در این دنیا اهمیت دارد به کودک می‌دهد.

دقت در انتخاب لباس کودک

آقا پور اذعان داشت: همچنین باید توجه ویژه در هنگام انتخاب لباس برای کودک خود نیز داشته باشیم تا لباس‌هایی را انتخاب کنیم که حیا و عفت را در وجود فرزندانمان نهادینه کند، چرا که دوران کودکی دوره شکل‌گیری شخصیت است و غفلت از این مسئله آسیب‌های زیادی را متوجه فرزندان ما خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سنخیت نوع پوشش با سن و سال کودک مهم است زیرا ساختارهای روانی کودک معمولاً همراه با شادی و تفکرات ساده است و باید برای کودک لباس‌هایی انتخاب شود که بتواند این نوع نگاه و سلیقه را تأمین کند.

این روانشناس کودک موضوع شادی و شاد زندگی کردن را نشانه اصلی زندگی کودکانه دانست و گفت: اگر نوع انتخاب‌ها از جمله انتخاب نوع پوشش برای کودکان مطابق با روحیه آنها نباشد، در آینده آنها را دچار مشکل خواهد کرد.

وی افزود: باید والدین دقت داشته باشند که کودک را نباید بغل هر فردی داده و یا شیر دادن و عوض کردن پوشک بچه را جلوی هر فردی انجام داد،همیشه باید شخصیت برای کودک خود قائل شد و آن را نیز به فرزند خود القا کرد.

والدین مجاز نیستند هر بلایی سر کودک بیاورند

آقاپور خاطرنشان کرد:متأسفانه امروزه شاهد برخی عکس‌ها از کودکانی هستیم که توسط پدر و مادر خود در کیسه‌های پلاستیکی گذاشته و از جایی آویزان کرده و یا موارد شبیه به این موضوع را داشته‌اند که همگی فقط برای افزایش لایک برای صفحات اجتماعی خود بوده که برای این منظور دست به تخریب شخصیتی کودک خود می‌زنند و حتی با جان کودکشان بازی می‌کنند.

در ادامه پیگیری این موضوع گفت‌وگویی را با مادری آغاز کردم که برای اقامه نماز جمعه همراه کودک خود به مصلا امام خمینی (ره) تبریز آمده بود، مادری که از نظر ظاهر و رفتار جزو مادران نمونه محسوب می‌شد ولی در  واقع از کودک خود غافل بود زیرا مادر مشغول راز و نیاز و کودک در آن مصلای بزرگ مشغول بازی بود و مدام پرده را کنار زده و از دید ناپدید می‌شد.

مادر «محنا» که 2 سال داشت، در پاسخ به سوالم مبنی بر میزان توجه خود به دخترش بیان کرد: همه توجه خود را روی فرزندم متمرکز کرده‌ام و لحظه‌ای او را تنها نمی‌گذارم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوادث اخیر برای دو کودک بسیار ناگوار بوده ولی اینجا نیز مصلاست و هیچ اتفاقی برای فرزندم نمی‌افتد.

این مادر بعد از کمی تأمل با بیان اینکه قبول می‌کنم نباید از کودک خود غافل شوم و این موضوع اصلاً ربطی به مکان و زمان ندارد، گفت: حتماً که قرار نیست کودک‌ربایی و یا اتفاقات ناگوار بیافتد همین‌که پایش جایی گیر کرده،زمین بخورد و صدمه‌ای به دخترم وارد شود نیز ناشی از غفلت من بوده است.

نیاز به ایجاد مهدکودک در اماکن دینی و فرهنگی شهر

وی در پایان متذکر شد: البته مصلای امام خمینی (ره) تبریز امکاناتی از قبیل فراهم‌سازی مهدکودک داشته و از این به بعد «محنا» را در هر نماز جمعه تحویل مهدکودک مصلا خواهم داد تا در کنار عبادت، از فرزندم نیز مراقبت شود و کاش این موضوع به سایر اماکن عبادی و فرهنگی نیز تعمیم یابد.

با مادر دوقلوهایی در یک رستوران به گفت‌وگو نشستم که این مادر غذای خود را ول کرده و تمام توجه خود را به کودکان خود داده بود.

مادر «ائل‌آی» و «ائلشن» دوقلوهای 2 ساله‌ در خصوص سختی وظایف مادری ابراز کرد: بعد از به دنیا آمدن دوقلوهایم تمام تلاش خود را برای رابطه کامل با آنها کرده‌ام تا علاوه بر اینکه حضور فیزیکی دارم، حضور ذهنی نیز در کنارشان داشته باشم.

وی افزود: دوقلوهای من خیلی زود از چشمانم متوجه می‌شوند که حواسم به آنهاست یا درگیری ذهنی دارم.

این مادر جوان خاطرنشان کرد: همچنین همیشه دوست داشتم تعامل معنوی نیز با کودکانم ایجاد کنم تا حس رشد و یادگیری را به آنها بدهم.

وی افزود: در حال حاضر تمام اولویت خود را به کودکانم اختصاص داده‌ام؛ چرا که آنها روحی و جسمی به من و پدرشان نیاز دارند و از این‌ رو مدت‌هاست که در حسرت خوردن یک غذای گرم و خواب کافی هستم.

به‌راستی‌ که محبت و وقت بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که پدر و مادر به کودکان خود می‌دهند که باید از همان بدو تولد این سرمایه‌گذاری صورت گیرد؛ افرادی که در کودکی از محبت و عشق و توجه والدین خود بهره‌مند بوده و والدین با بی‌توجهی و اشتباه عزت‌نفس آنها را از بین نبرند، در واقع باعث شده‌اند، کودکان کمتر مورد سوءاستفاده قرار گیرند.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 شهريور 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode