ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1396     |     کد : 179511

عملیات تروریستی در اسپانیا 16 کشته و بیش از 90 زخمی برجای گذاشت

جولان تروریسم خودرویی

داعش با تشکیل گروه «اسب‌های نشان‌دار» به انتحاری‌ها ماموریت‌ داده در اروپا و آمریکا رعب و وحشت ایجاد کنند.

داعش با تشکیل گروه «اسب‌های نشان‌دار» به انتحاری‌ها ماموریت‌ داده در اروپا و آمریکا رعب و وحشت ایجاد کنند.

استفاده از خودروهای عمومی و راندن به سوی رهگذران بی‌خبر به یکی از شیوه‌های وحشیانه تروریستی در اروپا تبدیل شده است؛ اعمالی که غالبا گروه تکفیری داعش مسئولیت آنها را برعهده می‌گیرد و افرادی ناشناس و مجهول‌الهویه آن را انجام می‌دهند. طی سه سال گذشته این چندمین بار است که ناگهان کامیونی، اتوبوسی یا یک خودروی معمولی با قصد کشتار به سوی شهروندان عادی می‌راند. تکرار این حوادث ناامنی و ترس را در سراسر اروپا پراکنده است. حمله روز پنجشنبه در اسپانیا یک بار دیگر ضرورت جدی گرفتن مبارزه با تروریسم و بخصوص خشکاندن ریشه‌های فکری سلفی آن را یادآور می‌شود.

اسب‌های نشان‌دار

روز گذشته ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: «به احترام قربانیان عملیات تروریستی روز گذشته در سراسر این کشور سه روز عزای عمومی اعلام می‌شود».

به همین مناسبت دیروز مردم اسپانیا به احترام کشته‌شدگان حادثه تروریستی روز پنجشنبه یک دقیقه سکوت کردند. نخست‌وزیر اسپانیا به تعبیر خود «گروه‌های جهادی» را عامل حمله تروریستی روز پنجشنبه معرفی کرد. این درحالی است که گروه تکفیری داعش مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته بود. حتی بعضی منابع خبری در کرکوک اعلام کردند داعش گروهی با عنوان «اسب‌های نشان‌دار» را تشکیل داده و به آنها ماموریت‌ داده است با زیر گرفتن غیرنظامیان در کشورهای اروپایی و آمریکایی رعب و وحشت ایجاد کنند .

روز پنجشنبه، راننده یک ون سفید، خودروی خود را به داخل جمعیت در یکی از خیابان‌های اصلی مرکز شهر بارسلون که محل تردد گردشگران خارجی بود، راند و 16 نفر را کشت و بیش از 90 نفر را زخمی کرد. ساعاتی بعد از این حادثه، پلیس منطقه کاتالونیا گفت پنج نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در شهر کمبرلیز واقع در جنوب بارسلون، کشته شده‌اند.

به گفته منابع پلیس، این افراد درصدد اجرای یک عملیات انتحاری بودند، اما اقدام بموقع پلیس مانع از انجام این عملیات شد. در جریان این حادثه، راننده یک خودرو به سوی ماموران و مردم راند و در اثر آن یک مامور پلیس و شش غیرنظامی زخمی شدند. سپس راننده به ضرب گلوله ماموران از پای درآمد. پلیس اسپانیا می‌گوید عملیات کمبرلیز با حمله بارسلون مرتبط بوده و عاملان در نظر داشتند یک رشته حملات هماهنگ و پرتلفات را همزمان در نقاط مختلف این کشور به اجرا بگذارند. در یک واقعه جداگانه دیگر که پیش از حمله بارسلون روی داد، یک نفر در اثر انفجار در خانه‌ای در شهرکی در جنوب غرب این شهر کشته شد. ظاهرا این انفجار در جریان ساختن بمب روی داده بود .

محکومیت جهانی

حادثه تروریستی روز پنجشنبه با محکومیت جهانی مواجه شد و اکثر رهبران جهان آن را محکوم کرده و قول همکاری برای مبارزه با تروریسم دادند. در همین رابطه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اقدامات تروریستی و ضدانسانی در بارسلونای اسپانیا با دولت، ملت و خانواده قربانیان و مجروحان این جنایت هولناک ابراز همدردی کرد. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت حادثه تروریستی در شهر بارسلون، این حمله را بخشی از یک طرح شیطانی برای تخریب وجهه اسلام دانست.

حزب‌الله تاکید کرد: هدف قرار دادن غیرنظامیان و کشتن آنها بخشی از یک طرح شیطانی است که توسط آن تروریست‌ها صورت می‌گیرد و هدف از آن بدنام کردن مفاهیم جهاد و تخریب وجهه دین مبین اسلام است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، حمله بارسلون را رویدادی مصیبت‌بار خواند و بر همدردی فرانسه با اسپانیا تأکید کرد. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم تأکید کرد کشورش در مقابله با تروریسم در کنار اسپانیا می‌ایستد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با نفرت‌انگیز خواندن حمله به بارسلون آن را محکوم کرده است.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی به زبان اسپانیایی نوشت گزارش‌هایی را که از بارسلون می‌رسد از نزدیک دنبال می‌کند و با مردم اسپانیا ابراز همدردی دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم در واکنش به این حمله، خواستار نبرد جهانی علیه «نیروهای ترور» شده است.

ترور با خودرو

توسل به خودرو برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی، از جمله روش‌هایی است که گروه القاعده در سال 2010 به هوادارانش توصیه کرده بود و در سال‌های اخیر هم گروه تروریستی داعش، مسئولیت برخی حملات را که با توسل به این روش انجام شده، به‌عهده گرفته است. بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه و اتریش، از جمله کشورهایی هستند که از دو سال گذشته به این سو شاهد حملاتی با استفاده از خودرو بوده‌اند که در بسیاری از موارد گروه‌های افراطی همچون داعش مسئولیت این حملات را به‌عهده گرفته‌اند.

حمله روز پنجشنبه در بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال 2004 در مادرید است؛ حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمبگذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید 191 نفر را کشته و بیش از 1800 نفر را مجروح کردند.

 


نوشته شده در   شنبه 28 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode