ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1396     |     کد : 179444

در جلسه تکريم و معارفه رؤساي پيشين و جديد سازمان حفاظت محيط زيست جهانگيري:

فرصت همدلي و همراهي بيشتر ميان دولت و مردم بايدايجاد شود

معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید امیدوار است گفتن مسائل کشور برای مردم و به ویژه نخبگان جامعه فرصت همدلی و همراهی بیشتری میان دولت و مردم ایجاد کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید امیدوار است گفتن مسائل کشور برای مردم و به ویژه نخبگان جامعه فرصت همدلی و همراهی بیشتری میان دولت و مردم ایجاد کند.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم بزرگترین و مهمترین سرمایه در اختیار رئیس‌جمهوری، اعتماد بسیار گسترده ای است که وجود دارد، خاطر نشان کرد: دولت قدر این سرمایه بزرگ اجتماعی را می داند و همه تلاش خود را می‌کند که به مطالبات و خواست‌های مردم جامه عمل بپوشاند.
وی با تقدیر از معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خانم ابتکار از مدیران برجسته و شجاع و مجرب کشور است که حتی در عرصه بین‌المللی نیز نشان داده در عرصه محیط زیست مدیری توانمند است.
جهانگیری با اشاره به انتصاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ آقای کلانتری شخصیت علمی ارزشمند و از مدیران با سابقه ایران است که در حوزه مدیریت کلان از تجربیات ارزشمندی برخوردار است.
بخش وسیعی از مسئولیتی که ایشان در دوران وزارت کشاورزی بر عهده داشته‌اند هم عمدتا با مسائلی سرو کار داشته که امروز موضوعات اصلی بخش محیط زیست محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات عیسی کلانتری در زمینه احیای دریاچه محیط زیست گفت: همت آقای کلانتری و دوستانش در زمینه دریاچه ارومیه دولت را سرافراز و دغدغه‌های بزرگ ملت ایران را در این زمینه
برطرف کرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مسائل محیط زیستی از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و ذینفعان بسیاری دارد، افزود: مساله محیط زیست موضوع فانتزی نیست بلکه جدی و عاجل برای کشور محسوب می‌شود و چنانچه که بخواهیم به امروز و آینده کشور فکر کنیم، نمی توانیم نسبت به محیط زیست کم توجه باشیم‌.
جهانگیری با بیان این که حتما باید دقت کنیم که تهدیدات جدی پیش روی ما وجود دارد، ادامه داد: در عین حال باید آگاه باشیم که فقط تهدید پیش روی ما نیست، بلکه فرصت‌هایی هم وجود دارد.
وی همچنین با بیان اینکه ایران تا صنعتی شدن فاصله بسیاری دارد، گفت: ما کشوری در حال توسعه هستیم و نمی‌توانیم نسبت به توسعه و چالش‌های پیش رو بي‌تفاوت باشیم. ما مکررا گفته‌ایم که به دنبال توسعه پایدار و متوازن هستیم و توسعه ای را نمی خواهیم که فردای ایران را از بین ببرد.
جهانگیری افزود:‌ ما می خواهیم ایران را توسعه دهیم و جنگل‌ها و محیط زیست خود را هم حفظ کنیم. در همین زمینه باید راهکاری بیابیم تا هم کشور توسعه یابد و هم به مسائل محیط زیستی توجه شود. این وظیفه برعهده مدیران کشور است که توسعه ای همه جانبه در کشور مستقر کنند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط سازمان محیط زیست با بخش‌های دیگر کشور گفت:‌ باید تصویری واقعی از محیط زیست کشور برای مردم ترسیم شود و آنها در جریان مسائل محیط زیستی قرار بگیرند. محیط زیست، دولت و بخش خصوصی نمی‌شناسد بلکه موضوعی عمومی است.
کلانتری: "آب" بزرگترین مشکل کشوراست
معاون رئیس جمهوری و رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست هم دراین مراسم با اشاره به این که فاجعه امروز و بزرگترین مشکل و مساله کشور آب است گفت: گرفتاری‌های امروز محیط زیست نتیجه سیاست‌های احساسی دهه
60 و 70 است.
عیسی کلانتری افزود: نتایج سیاست‌ها و عمل دهه 60 و 70 را امروز می‌بینیم. در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساسی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم. وی تاکید کرد: در دهه 60 و 70 رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد و شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.
کلانتری با تاکید بر این که مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است ولی مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست افزود: جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند، ولی امروز در آتش بیماری می‌سوزند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: زمانی 70 میلیون واحد دامی داشتیم و می‌گفتیم این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است. امروز تعداد واحدهای دامی به 120 میلیون رسیده است. زمانی برای تولید 120 هزار تُن گوشت دامداران را مورد حمایت جدی قرار می‌دادیم. تولید 120 هزار تُن گوشت فرسایش خاک بسیاری برای کشور ایجاد کرد و تولید 120 هزار تن گوشت را با یک میلیارد تن خاک به طور سالانه عوض کردیم. وی گفت: میزان مصرف آب در دهه 60، 68 میلیارد متر مکعب بود ولی امروز این میزان به 97 میلیارد متر مکعب رسیده است. 110 درصد آب تجدیدپذیر در کشور ما مصرف می‌شود و این در حالی است که موسسات بین‌المللی اجازه مصرف بالای 40 درصد آب تجدیدپذیر را نمی‌دهد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به از بین رفتن تالاب‌ها در سال‌های گذشته اظهار داشت: مهار کردن سیلاب‌ها از طریق ایجاد سدها باعث از بین رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است،‌ چون این اکوسیستم‌های آبی با سیلاب‌ها زنده هستند.
برنامه‌های زیست‌محیطی ادامه می‌یابد
در این مراسم‌، معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست هم با تاکید بر اینکه در جاهایی بر اساس قانون و مقررات به برخی طرح‌ها «نه» گفتیم، اظهارداشت:
در چهار سال گذشته ۱۰۰هزار مورد درخواست بهره برداری و استقرار صنایع و معادن و اجرای پروژه‌های مختلف اقتصادی، توسعه‌ای داشتیم که سعی کردیم به‌طور قانونمند و با رویکرد مثبت تقاضاها را مورد ارزیابی زیست محیطی قرار دهیم.
وی با بیان این که اطمینان می‌دهم در چهار سال گذشته هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیست محیطی اجرا نشد،گفت: از ۱۰۰هزار تقاضای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بیش از ۸۵تا ۹۰درصد آنها مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را گرفتند. این سازمان بر اساس قانون به ۱۰تا ۱۵درصد طرح‌ها «نه» گفت.
ابتکار خاطر نشان کرد : اگر می‌خواهیم وضع شکننده و وخیم محیط زیست ایران را تغییر دهیم باید بتوانیم به برخی تقاضاها «نه» بگوییم و در برابر آنها مقاومت کنیم. برخی در این دوره اعلام می‌کردند که محیط زیست، محیط ایست است ولی من می‌گویم اگر کنترل و مدیریت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صورت نگیرد محیط زیست به «محیط نیست» تبدیل می‌شود.
وی تاکید کرد: برنامه آقای کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه برنامه این سازمان در دولت یازدهم خواهد بود‌.
ابتکار با اشاره به این که کشور نیازمند توسعه پایدار است و باید با محیط‌ زیست سازگار باشد و به تخریب و آلودگی محیط‌ زیست منتهی نشود افزود: ما رشد سبز را می‌خواهیم چراکه رشد اقتصادی پایدار است. رشد سبز ملازم‌ الزامات زیست‌محیطی است.


نوشته شده در   سه شنبه 24 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode