ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 مرداد 1396     |     کد : 179276

دکتر حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری:

ایران، آغازگر نقض برجام نخواهد بود

مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری،‌ عصر دیروز در صحن علنی مجلس برگزار شد و حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حضور روسای قوا، نمایندگان مجلس، مسئولان کشوری و لشکری و مهمانان خارجی سوگند یاد کرد.

مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری،‌ عصر دیروز در صحن علنی مجلس برگزار شد و حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حضور روسای قوا، نمایندگان مجلس، مسئولان کشوری و لشکری و مهمانان خارجی سوگند یاد کرد.

به گزارش جام‌جم، در این مراسم 105 هیات خارجی به ریاست‌ مقامات عالی‌رتبه کشورها و همچنین نهادهای بین‌المللی حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان به حضور هشت رئیس‌جمهور و 19 رئیس مجلس اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به مهمانان خوشامد گفت و به سخنرانی پرداخت و سپس آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در جایگاه حضور یافت و به بیان مطالبی پرداخت. پس از پایان سخنان آملی لاریجانی، حسن روحانی در جایگاه حاضر شد و سوگند یاد کرد.

روحانی پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری، طی سخنانی به تشریح شرایط داخلی و بین‌المللی پرداخت و با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: منتخب ملت باید بدرستی بداند که از میان چه خواسته‌ها و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد.

روحانی افزود: گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است، اما بنده امروز به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همکاری و هماهنگی همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: این دولت می‌خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد؛ ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم، اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم، ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگ‌ترین سلاح ما رأی ملت ماست و ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق دارد، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد.

برجام، نمونه‌ای از وفاق ملی است

روحانی ادامه داد: برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است؛ بی‌شک بدون پشتوانه و رأی ملت و حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس شورای اسلامی و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم، برجام به فرجامی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: جهان باید بداند هر گونه نقض تعهدات با واکنش یکپارچه دولت و ملت ایران مواجه می‌شود.

روحانی افزود: نیازمند درک مشترک و تفاهم عملی بر سر فرصت‌های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی است.

وی اظهار کرد: همه باید بدانند در این دنیای توفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم و باید با قطب‌نمای رای مردم عمل کنیم.

وی تصریح کرد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوندها با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه، بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.

روحانی افزود: عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفت‌وگو بین دولت‌ها و ملت‌ها امکانپذیر نیست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بر اساس این رویکرد، در طول چهار سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است.

روحانی افزود: حل و فصل موضوع هسته‌ای و خارج شدن پرونده هسته‌ای از فصل هفتم منشور ملل متحد و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

اعتیاد آمریکا به تحریم و تهدید

رئیس‌جمهور گفت: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده است اما بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و متحدان آمریکا به اثبات رسانده است.

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست.

روحانی افزود: ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام، تحریم و تهدید را با اقدام متناسب، استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

وی با بیان این‌که ما به نوآمدگان جهان سیاست، کاری نداریم، گفت: به کهنه سواران هم اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که می‌توان از الگوی برجام قاعده‌ای ساخت، افزود: آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره می‌کنند و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد.

روحانی ادامه داد: آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه بُرد ـ بُرد قرار گیرند و به اشتباه‌های خود پایان دهند.

وی با بیان این‌که امروز روزگار رونمایی از مادر بمب‌ها نیست، گفت: بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم؛ امروز روزگار، رونمایی مادر تحریم‌ها نیست بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم، مذاکره بزرگ بر سر جهان جدیدی که در آن کشوری مانند ایران برج بلند دموکراسی است، برجی‌که دست‌کم 111 پله دارد از 111 سال پیش تاکنون.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ یا ائتلاف‌های بین‌المللی بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می‌گیرد؛ آماده همکاری بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک است.

قدرت‌های خارجی؛ عامل تشنج و بی ثباتی در منطقه

رئیس‌جمهور گفت: در حضور 105هیات نمایندگی شامل روسای دولت‌ها و کشور‌ها، روسای مجالس، وزرا، نمایندگان ویژه سازمان‌های بین‌المللی که مفتخر به میزبانی آنها در کانون مردم‌سالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم؛ دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است، علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان زمینه‌های مناسب برای همگرایی منطقه‌ای فراهم آورده است. وی اضافه کرد: دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم در جهت آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.

رئیس‌جمهور گفت: قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند با فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات باعث بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده اند؛ تنها بذر اختلاف و دودستگی را می‌افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

روحانی ادامه داد: ما به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات و پیشرفته‌ایم؛ می‌خواهیم صدای اعتدال و منطق و گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است؛ صدای افراط و تفریط و خشونت هرگز به گوش نرسد.

رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم بعد از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم
ـ این معضل جهانی ـ همان اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رای از یک سو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای از سوی دیگر است.

رفع بحران‌های منطقه جز با توقف جنگ ممکن نیست

رئیس جمهور تاکید کرد: رفع بحران‌های منطقه مانند سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک‌رسانی فراگیر انسانی، مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری ـ سوری و یمنی ـ یمنی و پذیرش رأی مردم کشورها از جانب همه فعالان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ممکن نیست.

روحانی گفت: این دعوت ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به افتخارات سیاسی به منظور پایان دادن به‌کشتار، آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است.

آغاز راهی جدید

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در آغاز مراسم دیروز گفت: روز تحلیف رئیس‌جمهور آغاز راهی جدید برای پویایی در فعالیت‌های اقتصادی کشور است و حضور کشورهای مختلف در این جلسه نشانگر این است که علاقه‌مندند با ایران در ابعاد مختلف همکاری داشته باشند.

علی لاریجانی تصریح کرد: فکر می‌کنم فرصت بسیار خوبی برای کشور و دولت فراهم شده که از ظرفیت‌های مختلف ملت برای توسعه و آبادانی استفاده شود خوشبختانه عزم دولت و ریاست محترم جمهوری در این زمینه جدی است و بر این مساله تمرکز دارند.

مهم‌ترین مساله کشور مشکلات معیشتی مردم و بیکاری است

رئیس قوه قضاییه هم پیش از ادای سوگند رئیس جمهور با بیان این‌که دولت جدید بیش از پیش به مسائل فرهنگی، مساله ترویج اخلاق و دیانت در کشور اهتمام بورزد، گفت: امروز مهم‌ترین مساله کشور مشکلات معیشتی مردم و بیکاری است.

آیت‌الله صادق‌آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: با تحلیف در این مجلس باشکوه دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می‌شود، متن سوگندی که رئیس جمهور محترم یاد می‌کند بسیار مهم و قابل توجه است و از جمله اموری که به وسیله این سوگند بدان ملتزم می‌شود پاسداری از مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که امیدواریم دولت جدید بیش از پیش به مسائل فرهنگی و مساله ترویج اخلاق و دیانت در کشور اهتمام بورزد، یادآور شد: قوه قضاییه به سهم خودش در این موضوع با دولت همکاری خواهد کرد، همین‌طور در مساله حل مشکلات اقتصادی و امنیت اقتصادی که از مسائل مهم امور کشور است نیز همکاری خواهیم داشت.

متن سوگندنامه رئیس‌جمهور

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال، سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

حاشیه‌های جام‌جم از مراسم تحلیف

علی لاریجانی و مسعود پزشکیان، رئیس و نایب رئیس مجلس از مهمانان استقبال می‌کردند.

در راهروی منتهی به محل برگزاری جلسات علنی مجلس، فرش قرمز پهن شده و عکس‌هایی از تحلیف ریاست‌جمهوری ادوار گذشته بر دیوارهای این راهرو نصب شده بود. عکس‌هایی از شهدای حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی نیز در کنار این تصاویر دیده می‌شد.

پرچم تمامی کشورهایی که به مراسم تحلیف ریاست جمهوری دعوت شده بودند در اطراف صحن علنی مجلس گذاشته شده بود.

برخی از نمایندگان با لباس‌های محلی در صحن علنی حاضر بودند و با همکاران خود عکس یادگاری می‌گرفتند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ساعت 16و50 دقیقه وارد مجلس شد و از سوی لاریجانی مورد استقبال قرار گرفت. محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت یازدهم، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد.

آیت‌الله جنتی و عباسعلی کدخدایی، دبیر و سخنگوی شورای نگهبان به همراه یکدیگر برای حضور در مراسم تحلیف به مجلس آمدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی، وحید حقانیان و حجت‌الاسلام حجازی از دفتر رهبر انقلاب در مراسم دیروز حضور داشتند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، تنها وزیری بود که به دور از کابینه دولت یازدهم و در کنار مهمانان خارجی از جمله عمار حکیم قرار گرفته بود.

به علت تعداد زیاد مهمانان خارجی در اواسط جلسه تعدادی صندلی برای اسکان مهمانان به جلوی مجلس برده شد.

حدود 170 خبرنگار و تصویربردار خارجی برای پوشش این مراسم در جلسه علنی مجلس حضور داشتند.

حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور که چندی پیش از سوی قوه قضاییه بازداشت شد در آخر مجلس شورای اسلامی و در کنار سه نفر از نمایندگان به تنهایی نشسته بود.

علیرضا افتخاری و داریوش ارجمند از جمله چهره‌های هنری حاضر در مراسم تحلیف بودند که در کنار سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نشسته بودند. حسام‌الدین سراج نیز در این جلسه حضور داشت.

36 نماینده در مراسم دیروز حضور نداشتند و جلسه علنی دیروز مجلس با حضور 254 نماینده رسمیت یافت.

آیت‌الله امامی کاشانی، لحظاتی پس از شروع مراسم خود را به مجلس رساند و در آخرین صندلی ردیف اول در کنار غلامعلی حداد‌عادل نشست.

از میان کاندیداهای ریاست جمهوری دوره دوازدهم تنها سیدمصطفی میرسلیم در جلسه تحلیف حاضر بود.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در مراسم دیروز حضور نداشت که سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران درباره غیبت فرمانده سپاه در مراسم تحلیف گفت: سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در همایش فرماندهان بسیج استان‌ها در مشهد به عنوان سخنران حضور داشتند و برنامه‌ریزی لازم نیز برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور صورت گرفته بود اما به دلیل تاخیر هواپیما به مراسم تحلیف نرسیدند.

سخنان رئیس‌جمهور درباره عملکرد ترامپ در قبال ایران و برجام با این مضمون که «آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد» با تشویق حضار همراه شد.

پس از پایان مراسم تحلیف در صحن علنی، مهمانان خارجی به همراه سران قوای جمهوری اسلامی ایران عکس یادگاری گرفتند و پس از آن سران سه قوه در نشست خبری شرکت
کردند.

در هنگام رونمایی از تمبر یادبود مراسم تحلیف نیز سران قوا به شوخی‌‌ با یکدیگر پرداختند و رئیس‌جمهور هنگام امضای چند لوح در حاشیه مراسم به شوخی گفت در دوره قبل از این لوح‌ها امضا نکردیم که رئیس قوه قضاییه هم به شوخی گفت چرا، برگه‌هایی شبیه اینها بود.

رئیس‌جمهور اسامی کابینه خود را این بار در مراسم تحلیف ارائه نکرد که رئیس مجلس در پایان گفت امیدواریم کابینه جدید سریع‌تر به مجلس ارائه شود.

برخی خبرها حکایت از آن دارد که روحانی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، فهرست وزرای پیشنهادی را ارائه می‌کند.


نوشته شده در   يکشنبه 15 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode