ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 تير 1396     |     کد : 178950

خروج از برجام، گزینه روی میز ایران

همزمان با ادامه کارشکنی‌های آمریکا در مسیر برجام، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که در صورت نقض عمده برجام از سوی آمریکا اقدامات مشابهی ازسوی ایران ممکن خواهد بود که ازجمله آنها خروج ایران از برجام است.

همزمان با ادامه کارشکنی‌های آمریکا در مسیر برجام، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که در صورت نقض عمده برجام از سوی آمریکا اقدامات مشابهی ازسوی ایران ممکن خواهد بود که ازجمله آنها خروج ایران از برجام است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی نشنال اینترست و در پاسخ به سئوالی درباره نقض پی‌درپی توافق هسته‌ای توسط دولت آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیری را دنبال می‌کند که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر آن تاکید شده است.

ظریف افزود: ما این موضوع را در کمیسیون مشترک به بحث و تبادل نظر می‌گذاریم تا جایی که اطمینان پیدا کنیم موارد نقض توافق توسط آمریکا کمتر و کمتر شود.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج شود یا اقدامات مشابهی را از این جنس انجام دهد که به معنی نقض اساسی برجام خواهد بود، در آن زمان انتخاب‌های مشابهی برای ما در پیش خواهد بود.وزیر امور خارجه گفت: به لطف خدا هم از نظر فناوری و هم از نظر آمادگی سیاسی امکانش برای ما نیز وجود دارد، اما ترجیح ما این نیست.

ظریف تاکید کرد: فکر می‌کنم ترجیح جامعه بین‌المللی هم همین باشد که توافقی که با این میزان از تلاش و دشواری به نتیجه رسیده مبنای ادامه کار قرار گیرد و ما هم همین روش را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین طی سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا با بیان این‌که آمریکا از زمان وقوع انقلاب در ایران، سیاست تغییر نظام را در دستور کار خود داشته است، اظهار کرد: تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد. آمریکا از تاریخ درس نمی‌گیرد. آمریکا در سال 1953 نظام حاکم را سرنگون کرد و ببینید که چه شد.

رای بالای مجلس به مقابله با اقدامات آمریکا

همزمان با هشدار محمد جواد ظریف به آمریکا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز با یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه با 216 رأی موافق، 6 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 230نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

فوریت این طرح به دلیل رفتارهای دولت آمریکا که باعث شده امنیت منطقه به مخاطره بیفتد و همچنین به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

تصویب فوریت این طرح، همزمان با تحولات جدید برجامی در آمریکا صورت گرفت. در این تحولات گرچه وزارت خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده که ایران به توافق هسته‌ای امضا شده در دولت باراک اوباما در سال 2015 پایبند بوده است، اما واشنگتن در تلاش برای اجرای سرسختانه‌تر توافق و اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم است.

این بیانیه اعلام می‌کند وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف نشان دادن عزم خود برای تنبیه ایران بابت انجام «رفتارهای مخرب» تحریم‌هایی علیه هفت نهاد دولتی و پنج فرد ایرانی وضع خواهد کرد.

همچنین دیروز اعلام شد آمریکا 18فرد و گروه را به بهانه‌های مختلف از جمله ارتباط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفته است که وزیر خارجه این کشور به کنگره آمریکا اطلاع داد که واشنگتن معتقد است باوجود آن‌که ایران از برجام پیروی می‌کند، اما به روح برجام پایبند نبوده است.

به گزارش مهر، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم با پرداختن به ماجرای تائید مجدد پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ از جدال جدی میان ترامپ و تیم امنیت ملی وی بر سر تائید برجام خبر داد و نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با وجود انتقادهای فراوانی که بر برجام دارد، این توافق هسته‌ای را تائید کرد، اما این تائید پس از ساعت‌ها بحث میان رئیس‌جمهور آمریکا و مشاوران رده بالای امنیت ملی وی صورت گرفته است. همچنین یک مقام ارشد آمریکایی گفته که فرآیند بررسی سیاست دولت آمریکا در قبال ایران ظرف یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.

با این وجود در همین مدت که از آغاز به کار دولت ترامپ گذشته، این کشور اقدامات زیادی علیه برجام انجام داده و در نشست اخیر گروه 20 نیز ترامپ و تیم آمریکایی برخلاف برجام تلاش فراوانی برای جلوگیری از همکاری کشورهای عضو این گروه با جمهوری اسلامی ایران انجام ‌داده‌اند. علاوه بر چنین اقداماتی، آن‌طور که کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه علنی دیروز هنگام بررسی یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مطرح کرد، پس از امضای برجام تاکنون بیش از 60 طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا مطرح شده است.

مجموعه این عوامل باعث شده تا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است جمعه در وین برگزار شود، تاکید کند که آمریکا هم روح و هم متن برجام را نقض کرده است.

لاریجانی: مجلس و مردم در مقابله با آمریکا متحد هستند

مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در مقابله با این اقدامات آمریکا و همچنین طرحی که چندی قبل با عنوان مقابله با اقدامات ثبا‌ت‌زدای ایران در منطقه در سنای آمریکا تصویب شد، با رای بالا، یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه را تصویب کرد؛ تصویب این طرح با شعار مرگ بر آمریکا همراه بود.

به دنبال تصویب فوریت این طرح، رئیس مجلس شورای اسلامی رأی بالای مجلس در این زمینه را بیانگر اتحاد مجلس و مردم دانست و گفت: رأی بالا به این طرح نشان‌دهنده این است که ملت ما و مجلس که در آن عقاید سیاسی مختلف است، در موضوع مبارزه با آمریکا کاملا متحد و یکصدا هستند.

علی لاریجانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید این پیام را بدرستی درک کنند که کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، مقابله با ملت ایران است و مجلس شورای اسلامی با همه وجود در مقابل اقدامات آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

در مقابل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها همچنان خواهیم ایستاد

سیدمحسن علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: آمریکا و جمهوریخواهان با لابی‌ای که دارند در تلاشند با تحریم‌های جدید، مانع سرمایه‌گذاری در ایران شوند و با ایجاد مشکلات اقتصادی در مردم نارضایتی ایجاد کنند.

علوی درخصوص واکنش ایران به رفتارهای آمریکا گفت: ایران تا آنجا که توانسته تلاش کرده در مقابل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها بایستد و همچنان خواهد ایستاد و به پیروزی
خواهیم رسید.

وی تصریح کرد:‌ در این مسیر ایران نقض‌کننده برجام نخواهد بود، ولی اگر آمریکایی‌ها نقض برجام کنند، ما به شرایط قبل از برجام بر خواهیم گشت.

نقض‌کننده یک معاهده بین‌المللی نخواهیم بود

هاجر چنارانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با بیان این‌که ایران نمی‌تواند به دلیل اقداماتی که آمریکا انجام داده، توافق برجام را نادیده بگیرد، خاطرنشان کرد: ما به خاطر رفتار آمریکا نقض‌کننده یک معاهده بین‌المللی نخواهیم بود، چون طرف تعهد ایران 1+5 است. نماینده نیشابور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تمام رفتارهای ترامپ، نمایندگان سنا و کنگره آمریکا را محکوم می‌کند، افزود: ما باید فعلا به تعهداتی که در برجام داشتیم، پایبند باشیم و قطعا اگر در مجلس سنای آمریکا مساله‌ای مطرح شود و قریب به اکثریت نمایندگان رای دهند،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم برای مقابله با این اقدامات، طرح‌هایی در مجلس مصوب خواهند کرد.

باید برجام را کنار بگذاریم

البته برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند طرح‌هایی نظیر آنچه دیروز، یک فوریت آن در مجلس تصویب شد، گرچه مفید است اما نمی‌تواند پاسخ کافی به تخلفات برجامی آمریکا باشد. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در همین زمینه با بیان این‌که تکلیف ما در مقابله با رفتار آمریکا مشخص است و باید اقتصاد مقاومتی را براساس نقشه راهی که مقام معظم رهبری پیش پای همه قرار داده، پیش بگیریم، اظهار کرد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از سری اقدامات ناپخته‌ای است که صورت گرفته و نمایندگان مجلس هم پاسخ آن‌ را دادند.وی درباره بدعهدی آمریکا در نقض روح و متن برجام تاکید کرد: با اتفاقاتی که در مورد برجام رخ داده و وعده‌هایی که آمریکایی‌ها دادند، ولی عمل نکردند ما هم باید برجام را کنار بگذاریم.زارع تاکید کرد: ما به آمریکایی‌ها چند بار فرصت دادیم و با آنها کنار آمدیم، ولی آنها گستاخ‌تر شدند لذا باید پاسخ صریح‌تری به اقداماتشان بدهیم.

در اجرای قوانین مقابله با آمریکا جدی باشیم

دکتر فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره طرح یک فوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه گفت: این طرح قدم اولیه خوبی است اما باید به این مساله هم توجه داشت که ما طرح‌های دیگری هم در این دو سه سال گذشته نسبت به برجام و بدعهدی‌های آمریکا داشتیم که هیچ‌کدام اجرا نشده است. در قوانین فعلی و جاری کشور آمده است که اگر طرف مقابل، برجام را نقض کند، ایران می‌تواند درباره برجام تجدید نظر کند.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها تاکنون هم روح و هم متن برجام را نقض کردند و این مساله مورد تاکید بسیاری از مقامات از جمله وزیر امور خارجه ایران است، اظهار کرد: منتهی آن قانون در عمل خیلی اجرا نشد. در چنین شرایطی که قانون تصویب شود و اجرا نشود، خوب نیست. چون طرف مقابل احساس می‌کند که ایران در اجرای قوانین خود جدی نیست. اگر قوانین فعلی بدرستی اجرا می‌شد، دیگر نیاز به تصویب قانون جدید نبود. نکته دیگر این‌که آمریکایی‌ها تاکنون نشان دادند که نه تنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و اقدامی برای لغو تحریم‌ها انجام نمی‌دهند بلکه قوانین جدیدی را نیز برای تشدید تحریم‌ها اعمال می‌کنند. تنها راه برون رفت از این مساله این است که آمریکایی‌ها بدانند تحریم‌های بیشتر هزینه‌های بیشتری را برای آنها در پی دارد. در شرایط کنونی آمریکایی‌ها این احساس را پیدا نکردند که اعمال تحریم‌های جدید برای آنها هزینه‌ای به همراه دارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 28 تير 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode