ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 تير 1396     |     کد : 178724

همزمان با موج گرما و افزایش بی‌سابقه مصرف انجام شد

درخواست وزیر نیرو از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق

وزیر نیرو پس از پایان جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: درخواست ما از مردم این است که در یک ماه آینده صنعت آب و برق را کمک و مصرف را کنترل کنند، اگر پنج تا ده درصد صرفه جویی در آب و برق داشته باشیم در هیچ جای کشور دچار قطعی و نوبت‌بندی آب و برق نخواهیم شد.

وزیر نیرو پس از پایان جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: درخواست ما از مردم این است که در یک ماه آینده صنعت آب و برق را کمک و مصرف را کنترل کنند، اگر پنج تا ده درصد صرفه جویی در آب و برق داشته باشیم در هیچ جای کشور دچار قطعی و نوبت‌بندی آب و برق نخواهیم شد.
حمید چیت چیان افزود: صنعت آب وبرق با شرایط خوب و مسلط به کار این خدمات را ارائه می‌دهد.
مذاکره برای توسعه میادین مشترک
وزیرنفت کشورمان هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا عقد قراردادهای مشابه با شرکت توتال، با شرکت‌‌های دیگر هم در دست انجام است؟ گفت: در جلسه عقد قرارداد با توتال، اعلام کردم که میادین مشترک کشور مانند میدان‌‌های آزادگان، یاران، یادآوران‌، لایه نفتی پارس جنوبی، فاز دوم میدان مشترک آذر در استان ایلام در اولویت هستند و افزایش ضریب بازیافت میدان‌‌های آب تیمور و منصوری در دست انجام است.
بیژن نامدار زنگنه درباره این که با چه شرکت‌‌هایی در حال مذاکره هستید؟ گفت: با شرکت‌‌های مختلفی در حال مذاکره هستیم، در میدان آزادگان فرآیند مناقصه را شروع کرده‌ایم. از یک سری از شرکت‌‌های تایید صلاحیت شده دعوت کرده ایم، بعضی از شرکت‌‌ها به عنوان رهبر کنسرسیوم و برخی به عنوان همکار تعیین شده اند که اطلاعات بگیرند و پیشنهادهای خود راارائه بدهند.
زنگنه درباره قرارداد با شرکت توتال فرانسه، گفت: ارزش خالص قراردادی که ما منعقد کردیم حدود ۵ میلیارد دلار است. البته پولی که توتال می‌آورد حدود ۶ میلیارد دلار است که یک میلیارد دلار بابت مالیات و عوارض به دستگاه‌‌های دولتی ایران پرداخت می‌شود و خالص سرمایه‌گذاری این شرکت حدود ۵ میلیارد دلار است.
وزیر نفت افزود: سهم شرکت توتال از این قرارداد ۵۰٫۱ درصد، شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ۱۱٫۹ درصد است که باید این مبالغ را بیاورند. بازگشت اصل و سود پول و سود کاری که انجام می‌دهند فقط از محل حداکثر ۵۰ درصد تولید میدان پرداخت می‌شود.
زنگنه در توضیح برخی اظهارنظرها که برخی گفتند ۷۵ درصد درآمد میدان را به خارجی‌‌ها می‌دهیم‌، گفت: این حرف غلط است و حداکثر از محل ۵۰ درصد تولید میدان بازپرداخت‌‌ها صورت می‌گیرد.
وزیر نفت افزود: برآورد ما از درآمد میدان با نفت ۵۰ دلاری حدود ۸۴ میلیارد دلار خواهد شد‌، اما آنچه که به توتال و مجموعه این شرکت در طول ۲۰ سال داده خواهد شد که به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود ۱۲ میلیارد دلار است، یعنی حدود ۱۵ درصد درآمد کل میدان در طول عمر میدان است.
تعصبی بر اداره دولتی شرکت‌‌های خودروسازی نداریم
از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که شورای رقابت اعلام کرد که با وجود موافقت وزیر اقتصاد با واگذاری سهام وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش در شرکت‌‌های خودروسازی به مردم ولی این وزارتخانه مایل به انجام این کار نیست، افزود: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی در یک سری صنایع مهم کشور دستگاه‌‌های واگذارکننده می‌توانند تا ۲۰ درصد سهام داشته باشند.
محمدرضا نعمت زاده ادامه داد: در ابتدای شروع دولت یازدهم سهام سازمان گسترش و نوسازی که یک سازمان دولتی و تحت پوشش دولت است در دو شرکت خودروسازی بزرگ ۲۰ درصد بود که طبق بررسی‌‌ها قرار شد در سال ۹۳ بخشی از این سهام واگذار شود.
وی همچنین گفت: به دلیل اهمیت خودرو که اغلب مورد سئوال هستیم، داشتن یک صندلی در هیات مدیره در این دو شرکت مهم، مفید و ضروری است ولی تعصب بر این نداریم که به صورت دولتی اداره شود.
وی درپاسخ به این سئوال که با توجه به افزایش قیمتی که خودروهای داخلی داشتند آیا این افزایش با کیفیت همراه خواهد بود؟ گفت: به طور قطع همین طور است. یکی از عواملی که شورای رقابت در قیمت گذاری لحاظ می‌کند، روند کیفیت است. اگر کاهش پیدا کند، ضریب منفی و اگر افزایش پیدا کند ضریب مثبت می‌گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ماه‌‌ها است که افزایش قیمت خودرو در حال بررسی است و شورای رقابت با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز و حقوق‌‌ها تغییر مختصری در قیمت‌‌ها ایجاد کرده است.
ماهواره مصباح در ایتالیا
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات هم در جمع خبرنگاران در مورد سرنوشت ماهواره «مصباح» گفت: ماهواره مصباح اکنون در ایتالیا است، البته پس از اجرایی شدن برجام، برای گرفتن ماهواره مصباح مذاکراتی را با ایتالیا شروع کردیم.
محمود واعظی در پاسخ به این سئوال که «چرا ماهواره مصباح به جای پرتاپ به فضا قرار است به موزه منتقل شود؟» گفت: این اظهار نظر یکی از کارشناسان سازمان فضایی نادرست بوده است. وی افزود: ما اصلا موزه ای برای ماهواره نداریم؛ تکلیف ماهواره مصباح، بعد از تحویل از ایتالیا و توسط کارشناسان کشورمان مشخص می‌شود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: هم اکنون با ایتالیا در حال مذاکره برای بازگرداندن ماهواره مصباح هستیم تا پس از تحویل در اختیار متخصص‌‌هایمان قرار دهیم و آنها بگویند این ماهواره قابل پرتاب هست یا نه.
تشدید روند مبارزه با قاچاق
وزیر دادگستری هم از تشدید روند مبارزه با قاچاق در تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: امسال رقم قاچاق با تلاش تعزیرات تا ۱۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در جمع خبرنگاران افزود: البته هدف گذاری برای کاهش قاچاق در سال ۹۶ تا هشت میلیارد دلار انجام شده است.
زنان در کابینه دوازدهم
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دیگر عضو کابینه هیات دولت بود که در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا نظر رئیس جمهوری برای حضور تعداد بیشتر زنان در کابینه دولت دوازدهم مثبت است؟ گفت: نظر و نگاه رئیس دولت دوازدهم برای حضور زنان در پست‌‌های وزارتی مثبت است.
شیهندخت مولاوردی افزود: امیدواریم تعداد زنان در کابینه دوازدهم بیشتر باشد. وی خاطرنشان کرد: در حال معرفی و پیگیری حضور زنان و ارائه گزینه‌‌های مختلف در دولت آینده هستیم.
گزارش جلسه هیات دولت
هیات وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اختصاص مبلغ ۳ هزار و ۱۸۷ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات و بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخش‌‌های خسارت دیده ناشی از زلزله در استان خراسان شمالی موافقت کرد.
در این جلسه، هیات دولت همچنین در اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت، جو و برنج، افزایش شفافیت معاملات، کاهش بار مالی دولت و افزایش رضایتمندی کشاورزان و خریداران این محصولات، با عرضه محصولات ذرت و جو در کل کشور و برنج‌(صرفاً در استان‌‌های مازندران و گیلان) در بورس کالای ایران موافقت شد.
بر این اساس، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد مابه‌التفاوت قیمت تابلوی بورس با قیمت تضمینی محصولات فوق‌الذکر را به علاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تأمین و پرداخت کند.
هیات وزیران همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس ایران را مکلف کرد نسبت به بسترسازی و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اقدام کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران هم مکلف شد از طریق بانک‌های عامل معادل هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در اختیار شرکت سهامی‌پشتیبانی امور دام کشور قرار دهد و شرکت مذکور هم مجاز شد با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا اقدام کند.
هیات وزیران در ادامه این نشست،با هدف بهبود رفاه و ارتقای معیشت مرزنشینان و محرومیت زدایی از مناطق مرزی و نگهداشت جمعیت در آن مناطق از طریق رونق‌بخشی به فعالیت بازارچه‌‌های مرزی، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایجاد تعدادی از بازارچه‌‌های مشترک مرزی، حذف بازارچه‌‌های غیرفعال از فهرست بازارچه‌‌های مشترک مرزی و ادغام بازارچه‌‌های همجوار با گمرکات اجرایی موافقت کرد. به موجب این مصوبه، بازارچه مرزی تیله کوه واقع در استان کرمانشاه و همچنین بازارچه‌‌های چیلات و شهابی واقع در استان ایلام دارای مرز مشترک با کشور عراق، ایجاد می‌شوند.
هیات وزیران در ادامه این جلسه، نقشه محدوده مناطق آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون، مهران، اردبیل، سیستان، بانه – مریوان، جاسک، بوشهر و قصر شیرین را تعیین کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 15 تير 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode