ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 خرداد 1396     |     کد : 178383

مفسر بزرگ قرآن، آیت الله العظمی جوادی آملی:

حکومت اسلامی هیچ‏گاه بدون خواست و اراده مردم متحقّق نمی‌شود

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: حقّ حاکمیّت در نظام اسلامی از آنِ خدای سبحان است که توسّط قرآن و سنّت معصومان(ع) تجلّی نموده است و بر توده انسانها پذیرش این نظام و بیعت با قرآن و معصومان(ع) فریضه عینی است و هیچ‌گونه تأثیری در ثبوت اصل حقّ حاکمیّت قرآن و معصوم ندارد.


حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: حقّ حاکمیّت در نظام اسلامی از آنِ خدای سبحان است که توسّط قرآن و سنّت معصومان(ع) تجلّی نموده است و بر توده انسانها پذیرش این نظام و بیعت با قرآن و معصومان(ع) فریضه عینی است و هیچ‌گونه تأثیری در ثبوت اصل حقّ حاکمیّت قرآن و معصوم ندارد.


پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء نوشت: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می‌رساند که مطالب منتشر شده اخیر منتسب به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص «نقش مردم در حکومت اسلامی» به صورت کامل و دقیق انعکاس داده نشده است، لذا پیشنهاد می‌شود علاقمندان برای اطلاع از نظریات علمی آیت الله جوادی آملی در این خصوص به آثار او مراجعه کنند.
این مرجع تقلید در مقاله‌ای با عنوان «ولایت فقیه و نقش آرای مردم» بیان می‌دارد: «بیعت در فرهنگ تشیّع و فقه شیعه اثنا عشریّه علامت حقّ است، نه علّت آن. توضیح آنکه حقّ حاکمیّت در نظام اسلامی از آنِ خدای سبحان است که توسّط قرآن و سنّت معصومان (علیهم‌السلام) تجلّی نموده است و بر توده انسانها پذیرش این نظام و بیعت با قرآن و معصومان(علیهم‌السلام) فریضه عینی است و هیچ‌گونه تأثیری در ثبوت اصل حقّ حاکمیّت قرآن و معصوم ندارد؛ چنان‌که اگر نسبت به غیر از این دو وزنه وزین (ثقلین) انجام پذیرد، نه تنها علّت ثبوت حق نیست، بلکه علامت هم نیست و به منزله تکیه دادن به درخت، بدون بهره‌برداری از میوه آن است و بعد از بیعت باید به لوازم آن ملتزم بود؛ یعنی جامعه بشری دو تکلیف طولی دارند؛ اول آنکه با آنچه به صورت قرآن و سنّت معصومان(علیهم‌السلام) تبیین شده است، بیعت کرده، به آن ایمان بیاورند. دوم آنکه به تمام مضامین و دستورهای آنها عمل نمایند.
آنچه از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در نهج البلاغه یا غیر آن، در زمینه احتجاج به بیعت نقل شده است، از باب قاعده الزام است؛ چنان‌که خداوند مؤمنان را به التزام به آنچه مُلزم شده‌اند یعنی عمل به قرآن و پیروی از رهبری پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) مؤاخذه می‌کند؛ نه آن‌که بیعت با علی بن ابی‌طالب‏علیه ‌افضل صلوات‌ المصلّین علّت حقّ حاکمیّت آن حضرت شده، حضرتش برای تثبیت موقعیّت سیاسی خود به علّت پیدایش آن که آراء مردم است استدلال کرده باشد.»
(سرچشمه اندیشه، آیت الله العظمی جوادی آملی، ج۴ ، ص ۴۹۴)
آیت الله جوادی آملی درباره «نقش مردم در حکومت اسلامی» تأکید می‌دارد:«حکومت اسلامی هیچ‏گاه بدون خواست و ارادهٴ مردم متحقّق نمی‏شود و تفاوت اساسی حکومت اسلامی با حکومت‏های جابر در همین است که حکومت اسلامی، حکومتی مردمی است و بر پایهٴ زور و جبر نیست، بلکه بر اساس عشق و علاقهٴ مردم به دین و حاکم اسلامی صورت می‌پذیرد و هرچه مردم از اخلاق و معارف دینی بهره‏ مندتر باشند و هر چه احکام دینی را بیشتر عمل کنند و هر چه از اتحاد و همبستگی و الفت الهی برخورداری بیشتری داشته باشند، حکومت اسلامی نیز استوارتر و در رسیدن به اهدافش موفق‌‌تر است و هیچ‏گاه نباید تصور نمود که اگر مردم با حکومت اسلامی نباشند و اگر مؤمنان راستین کمر همّت نبندند، خداوند حکومت اسلامی را برپا می‌دارد.» (ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، آیت الله العظمی جوادی آملی، ص۸۰)
علاقمندان می‌توانند برای اطلاع از نظریات علمی آیت الله جوادی آملی در این خصوص به آثار او خصوصا کتاب «ولایت فقیه، ولایت عدالت و فقاهت» مراجعه کنند.
در پایان یادآوری می‌شود، کلیه اخبار و اطلاعات در مورد دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله جوادی آملی و نیز اخبار مربوط به محتوای جلسات و دیدارها و همچنین دیدگاه‌ها و اخبار دفتر این مرجع تقلید،  تنها از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء به آدرس  news.esra.ir به آگاهی می‌رسد و تنها اخبار منعکس شده در این سایت مورد تأیید می‌باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 29 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode