ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 خرداد 1396     |     کد : 178263

ظریف: وهابیت و سلفی‌گری ریشه افراط‌گرایی در منطقه است

وزیر امور خارجه گفت: هیچ گونه راهی برای حل مشکلات از طریق اعمال فشار و تحریم دیگر کشورها وجود ندارد و یگانه راه، گفتگو و حل اختلافات به شیوه دوستانه و مسالمت آمیز است و راهکار حاصل جمع صفر جوابگو نیست.

وزیر امور خارجه گفت: هیچ گونه راهی برای حل مشکلات از طریق اعمال فشار و تحریم دیگر کشورها وجود ندارد و یگانه راه، گفتگو و حل اختلافات به شیوه دوستانه و مسالمت آمیز است و راهکار حاصل جمع صفر جوابگو نیست.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف دیروز در پنل اول مجمع اسلو درنروژاظهار داشت: از همسایگان خود درخواست می‌کنیم که مشکلات خود را از طریق گفتگو و در عین حال دوستانه حل کنند. فشار، تحریک کردن دیگران و تهدید هیچ گاه منجر به نتیجه نشده است و کاری را از پیش نخواهد برد.
وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: همه کشورها باید در مذاکره و همکاری‌های منطقه‌ای دخیل شوند.
جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا هم در سخنانی در این نشست گفت: در دنیای پیچیده‌ای قرار داریم و همه مسئولیت داریم برای ایجاد صلح در جهان تلاش کنیم‌.
وی افزود: وظیفه مهم ما این است که چگونه کشورها را مجاب به حفظ صلح در جهان کنیم و چنانچه همه کشورها در مسیر صحیح حرکت کنند، می‌توان به نتیجه رسید.
کری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تا پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای به سمت یک تنش بسیار جدی با ایران حرکت می‌کردیم اما در برابر همه تحرکات یک مسیر متفاوت را اتخاذ کردیم. همچنین رهبران کشورهای منطقه از دولت آمریکا خواستند که ایران را بمباران کنیم.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست اظهار داشت: راه حل سیاسی نیازمند مصالحه است و راهکار مناقشه، منجر‌به نتیجه‌ای مشخص نخواهد شد و باید با هر گونه راه حل‌های مناقشه‌زا در اختلافات سیاسی مقابله کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: اروپا با آمریکا و یا بدون آن کشور برجام را اجرا خواهد کرد.
موگرینی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت مسلمانان در آسیا و آفریقا برای ایجاد توازن و پیشبرد صلح در مناطق بحرانی جهان شد.
وی افزود: اسلام با دمکراسی می‌تواند سازگاری داشته باشد و این موضوعی است که ما در‌اندونزی آن را ایجاد کرده‌ایم.
موگرینی خاطر نشان کرد: هیچ گاه نباید از ابزار زور و قدرت در اختلافات سیاسی استفاده کرد و در این بین، باید به قوانین و اصول حقوقی بین‌الملل احترام گذاشت‌.
به گفته وی، هر چند اختلاف و تنش در بین کشورها وجود دارد، اما صلح دست یافتنی است.
خواستار برقراری امنیت در منطقه و همسایگانمان هستیم
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه خواستار امنیت منطقه هستیم حتی برای عربستان و قطر، گفت: ناامنی چیزی جز خسارت و ضرر به همراه ندارد. ما خواستار امنیت در منطقه و همچنین برای همسایگان هستیم.
محمدجواد ظریف دیروز در حاشیه اسلو فروم ۲۰۱۷ در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: بیش از ۲۰ سال است که می‌گوییم مسائل را از طریق گفتگو حل کنیم. اگر پس از جنگ عراق قطعنامه ۵۹۸ را به طور کامل اجرا می‌کردیم جنگ کویت رخ نمی‌داد. اگر جلوی جنگ کویت را می‌گرفتیم داعش و گروه‌های افراطی به وجود نمی‌آمدند.
وی افزود:در شرایط حاضر برای ما خیلی مهم است که تنش جدید بین قطر و عربستان را حتما از طریق گفتگو حل کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی‌ایران خاطرنشان کرد: می‌توانیم از قطعنامه هلسینکی استفاده و مسائل را در منطقه حل کنیم.
ظریف همچنین بیان کرد: باید راه‌حل برد – برد برای همه باشد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که ایران اعلام کرده عربستان پشت حملات تروریستی تهران است، گفت: مسئولان عربستان اظهاراتی را پیش از این بیان کردند از جمله عادل الجبیر و وزیر دفاع این کشور علنا گفتند که جنگ را به داخل ایران می‌کشیم. این یک تهدید مستقیم است. همان روز حمله تروریستی تهران، جبیر در این زمینه توییت کرد.
وی ادامه داد: ما هوشیار هستیم و اشراف امنیتی داشتیم که گروه‌هایی در بخش‌های شرقی ایران تحرکاتی را انجام می‌دهند و از خاک همسایگان استفاده می‌کنند که حمله کنند. دو ماه پیش مرزبانان ایرانی در میرجاوه به شهادت رسیدند و آنها از موقعیت همسایگان علیه ما استفاده می‌کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که سیاست خارجی ایران واضح است و از ۱۹۸۶ همه مسئولان ما گفته‌اند که دنبال امنیت منطقه‌ای هستند، اظهار داشت: به دلیل جغرافیای منطقه‌، خواستار امنیت در منطقه و همچنین برای خودمان هستیم. به جز این یک بار حملات تروریستی، ما امن ترین کشور منطقه هستیم.
ظریف اضافه کرد: ما امن هستیم، ولی خواستار امنیت منطقه هستیم حتی برای عربستان و قطر چون ناامنی چیزی جز خسارت و ضرر به همراه ندارد. ما خواستار امنیت در منطقه و همچنین برای همسایگان هستیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در دیدار با وزیر خارجه ایران بر تعهد و مسئولیت اتحادیه اروپا در اجرای برجام تاکید کرد و ظریف هم گفت که ایران هیچگاه به طور یکجانبه نقض کننده برجام نخواهد بود.
محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در دیدار‌شان در اسلو که حدود یک ساعت به طول انجامید، درباره روند اجرای برجام و تحولات منطقه به گفتگو پرداختند.
دو طرف در این دیدار درباره وضع سیاسی کشورهای منطقه از جمله قطر و سوریه گفتگو و بر گفتگوهای سیاسی برای کاهش تنش در منطقه تاکید کرد‌ند.
وزیر خارجه ایران پس از دیدار و گفتگو با بورگه برنده همتای نروژی اش در نشست خبری مشترک با بیان این که آمریکا تا کنون به طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده است، گفت: متاسفانه رفتار دولت جدید آمریکا در این زمینه خیلی امیدوارکننده نیست.
وی باقدردانی از مهمان نوازی و همدردی نروژ با ملت و دولت ایران پس از حادثه تروریستی تهران گفت: خوشحالم که دوباره به اسلو بازگشتم تا در مورد صلح و چالش‌های بین‌المللی با هم گفتگو داشته باشیم و همچنین فرصتی فراهم شود تا درباره چالش‌ها در سوریه و یمن و ماجرای افراط گرایی با هم صحبت کنیم.
وی افزود: متاسفانه ایران اخیرا قربانی موج خشونتی شد که منطقه را در بر گرفته است، بنابراین برای همه ما مهم است که با هم کار کنیم تا این چالش حل شود. اخیرا شاهد تنش جدید در منطقه هستیم و بسیار مهم است که این مساله را با گفتگو و دیالوگ حل کنیم. صحبت‌های بسیار خوبی برای رسیدن به راهکاری در راه برقراری صلح در منطقه داشتیم و ایده‌های مطرح شده در جلسه را بازتر دنبال خواهیم کرد.
وی درباره اظهارات جان کری که نسبت به حیات برجام ابراز نگرانی کرد و نگاهش به رویکرد دولت جدید آمریکا اظهار داشت: اعتقاد داریم توافق هسته‌ای نتیجه تلاش چندجانبه ای است که به تائید شورای امنیت رسیده است. ایران همانگونه که درگزارش‌های آژانس هم ذکر شده به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و اثبات شده است که توافق هسته ای یک پیروزی مهم برای جامعه جهانی است که منجر به کاهش تنش و پایان دادن به یک بحران غیرضروری ادعایی برای صلح و امنیت بین‌المللی شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: فکر می‌کنم دولت آمریکا این را در چارچوب منافع ملی خود و جامعه جهانی می‌داند که با این توافق کنار بیاید. متاسفانه این کشور تا کنون به طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده است. برای ایران بسیار مهم است که رابطه کامل و بی نقص خود با اروپا و سایر شرکا را ادامه دهد و به نظر من بسیار مهم است که به همه این پیام مشخص را بدهد که برجام نیازمند تعهد کامل همه است.
وی افزود: متاسفانه رفتار دولت جدید آمریکا در این زمینه خیلی امیدوارکننده نیست. من فکر می‌کنم آنها در نهایت به این نتیجه برسند که پایبندی به این تعهد ضروری است و ما فکر می‌کنیم سایر کشورهای جهان به آمریکایی‌ها گوشزد می‌کنند همانطور که تا کنون کرده‌اند که توافق هسته ای یک توافق همه جانبه است و توافقی یکجانبه بین ایران و آمریکا نیست.
وی درباره ادامه کمک‌ها به قطر گفت: همسایه قطر هستیم و همیشه خواهان روابط مثبتی با همسایگانمان بود‌ه‌ایم و هیچ یک از همسایگان ما از این سیاست مستثنا نیستند. اگر همسایه ما در قطر به کمک نیاز دارد ایران آماده کمک به آن است و این هم یک کمک نیست یک رفتار عادی است چرا که همه ما باید آماده ارتباط گرفتن و کمک کردن به هم باشیم. اعتقاد داریم تنش راهکاری برای حل اختلافات و تفاوت‌ها نیست بلکه گفتگو و همکاری راهی برای پایان دادن به اختلافات است
ما مرزها و راه‌های ارتباطی باز برای رابطه با قطر داریم و آماده ایم اجازه دهیم تجارت معمول و نرمال با قطر ادامه یابد و این به بخش عمومی‌و خصوصی بستگی دارد که این رابطه را سودمند ببینند.
ظریف درباره راه حل بحران سوریه بیان کرد: زمانی که همه بازیگران به این درک واقعی برسند که هیچ راهکار نظامی‌برای حل بحران سوریه وجود ندارد و به این نتیجه برسند که تمام بحران‌ها در منطقه از جمله یمن،بحرین و سویه به راهکار سیاسی از طریق گفتگو و احترام به استقلال کشورها و خواست مردم این کشورها بستگی دارد و نه تحمیل راهکارها و شروط و محدودیت‌ها از خارج از کشور. در صورتی که به این نتیجه برسیم گام بلندی برای حل بحران‌ها برداشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: ایران همواره آماده بوده است که کمک‌هایی برای رسیدن به راهکار سیاسی ارائه دهد و امیدوارم که دولت جدید آمریکا نیز به این نتیجه برسد که گزینه نظامی‌راه حل نیست و فقط به تشدید تنش و اختلافات منتهی می‌شود.
ظریف درباره مذاکرات آستانه گفت: آستانه تا‌کنون یگانه روندی بوده که به نتیجه رسیده است و باید این مساله را در منطقه ای که فقط حمام خون و تنش وجود دارد را به فال نیک بگیریم
ظریف افزود: اعتقاد داریم ایران، روسیه و ترکیه باید به همکاری برای تقویت پروسه آستانه ادامه دهند. آستانه یک روند مکمل برای تلاش‌های بین‌المللی در رسیدن به صلح و پای میز مذاکره کشاندن طرفین است. ما باید به خونریزی در سوریه با گذاشتن ناظران میدانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه و توسل به مذاکرات سیاسی پایان دهیم.
دیدار‌های وزیر خارجه
ظریف در دیدار با همتای اسلواکی خود در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شرایط سیاسی اخیر پس از قطع روابط عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی با کشور قطر، راهکار اعمال فشار برای حل منازعات منطقه‌ای را تصمیمی‌اشتباه دانست و تاکید کرد که بهترین راه برای حل اختلافات بین کشورها گفت‌وگوهای سیاسی است.
وی تفکر سلفی‌گری مورد اعتقاد وهابیت را ریشه افراط‌گرایی در منطقه دانست.
وزیر امور خارجه اسلواکی هم‌ با تسلیت به وزیر امور خارجه کشورمان در پی حوادث اخیر تروریستی در تهران بر تعهد کشورهای اروپایی بر اجرای توافق برجام تاکید کرد.
وی آمادگی اسلواکی برای گسترش و تقویت همکاری‌های دو جانبه با کشورمان را اعلام کرد.
ظریف با وزیران خارجه نروژ و‌اندونزی هم دیدار کرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 24 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode