ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 خرداد 1396     |     کد : 178190

جهانگیری: دولت مصمم به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است

تصفیه ‌خانه‌های فاضلاب شهرهای پیشوا و پردیس دیروز در مراسم ویژه ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

تصفیه ‌خانه‌های فاضلاب شهرهای پیشوا و پردیس دیروز در مراسم ویژه ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
جمعیت زیرپوشش تصفیه‌خانه فاضلاب پیشوا برای افق طرح در سال ۱۴۲۰ معادل ۱۶۰ هزار نفر است که در فاز نخست آن حدود ۶۸هزار نفر زیر پوشش آن قرار می‌گیرند.این تصفیه‌خانه بخشی از طرح جمع‌آوری، انتقال، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب شهر پیشواست که این طرح از سال ۱۳۸۷ در دو مرحله در دستور کار قرار گرفت.
مرحله نخست این طرح شامل ۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، حدود‌۱۵۰۰ رشته انشعاب، شش کیلومتر خط انتقال و یک فاز تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۱هزارو۱۴۵ مترمکعب در شبانه‌روز است و اعتبار آن ۸۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، مسکن مهر و منابع داخلی شرکت تامین شده است.
مرحله دوم این طرح شامل تکمیل شبکه جمع‌آوری شهر به طول ۸۰ کیلومتر و ساخت فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب است که در مجموع ظرفیت این تصفیه‌خانه را به ۲۶هزار مترمکعب در شبانه‌روز خواهد رساند.از آنجا که این پروژه در مناطق پررفت‌وآمد و با تراکم بالای تاسیسات زیرزمینی اجرا شده است، روش اجرای شبکه فاضلاب بیش‌تر به صورت نقبی بوده است.
طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر جدید پردیس هم از سال ۱۳۸۷و در قالب طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی استانی‌شده برای زیرپوشش قرار‌دادن جمعیتی معادل ۱۶۰هزار نفر آغاز شد.
دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهرجدید پردیس، تفاهم و همدلی را راه حل مسایل کشور دانست و گفت: ما باید روی ابر چالش‌های کشور تفاهم کنیم؛ دولت مصمم است که فضا را برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی فراهم کند.
وی افزود: باید فضایی ایجاد کنیم که سرمایه گذاران در داخل کشور احساس امنیت کنند. باید نگاه ما به بخش خصوصی مثبت شود و باید فضایی ایجاد کنیم که کرامت و احترام فضای خصوصی حفظ شود تا این بخش بتواند میدان دار اقتصاد کشور شود.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران به جهت سرمایه گذاری یکی از بهترین کشورها است و همه شرایط را دارد، گفت: نگاه اولیه سرمایه گذاری خارجی این است که مردم و مسئولان آن کشور با بخش خصوصی چگونه برخورد می کنند. اگر با احترام و کرامت و به چشم مثبت باشد، مطمئنا سرمایه گذار خارجی هم اطمینان خواهد کرد.
وی ادامه داد: بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم که سرمایه گذار خارجی احساس کند که می تواند در این کشور سرمایه گذاری کند و دارای امنیت و احترام است. ما باید با دنیا تعامل و مراوده داشته باشیم و از دنیا، بازار و منابع مالی دریافت کنیم.
جهانگیری با بیان اینکه باید مشکلات مردم را حل کنیم، تاکید کرد: برای ایران مسائل فرعی ایجاد نکنیم، مسائل جزئی را بزرگ نکنیم و مانع حل مسائل اصلی مردم ایران نشویم. خوب نیست ملتی که این طور صبورانه و با متانت و بزرگی در همه صحنه‌ها حضور دارند به جای حل مسائل اصلی آنها یک سری مسائل حاشیه ای را عمده کنیم و خودمان و مدیریت کشور را به این مسائل مشغول سازیم. عده ای هم این وسط سوء استفاده کنند و فکر کنند فرصتی پیش آمده که بیایند دستاورد مهم کشور همچون امنیت را با خطر روبرو کنند.
وی با بیان اینکه در مقطع فعلی با برخی چالش‌های بزرگ در کشور روبرو هستیم، گفت: یکی از این ابرچالش‌ها، بیکاری است که به اعتقاد من از مسائلی که پیش روی همه دولت‌های قبل نیز بوده است و در این دولت به مساله همگانی تبدیل شده است.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور بخواهد به این چالش پاسخ دهد باید بتواند سالی یک میلیون شغل ایجاد کند و این نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
جهانگیری یادآور شد: ایران در بهترین سال‌های اقتصاد خود بین ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است؛ بنابراین اقتصاد کشور باید توسعه پیدا کند. ظرف اقتصاد کشور کوچک است و باید آن را بزرگ کنیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران و موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی آن چنین شرایطی را دارد، گفت: باید همه محدودیت‌ها را حل کنیم و حل آن نیازمند حل الزاماتی است. یکی از آن الزامات اولیه این است که فضای اقتصادی باثبات تری در کشور ایجاد شود و این نیازمند آن است که دولت، برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های دقیقی انجام دهد.
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از الزامات را ثبات سیاسی در کشور عنوان کرد و افزود: باید از فضای انتخابات بیرون آمد و وارد فضای کار شد. باید به دولت مستقر کمک کرد و به آن به چشم رقیب نگاه نشود، باید به سمت فضای همدلی، رفاقت و کار پیش رفت.
وی همچنین موضوع آب را از دیگر ابرچالش‌های کشور عنوان کرد و گفت: وضع آب خوب نیست و نیازمند سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی است و باید بصورت جدی به آن پرداخته شود.
جهانگیری ادامه داد: وزارت نیرو در این زمینه و در اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده است و طرح‌های خوبی را در زمینه فاضلاب به اجرا گذاشته که به کمک بخش خصوص انجام شده است. بخش آب و فاضلاب جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است.
وی اضافه کرد: در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل سلیقه و مسائل حاشیه ای کنار گذاشته نخواهد شد و از تمام ظرفیت‌های مدیریتی کشور استفاده خواهد شد.
مهندس حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هم در این مراسم گفت: از دستاوردهای اجرای طرح‌های فاضلاب، جلوگیری از آلوده‌شدن منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی است. زیرا فاضلابِ خامی که رها می‌شود ۴۰ برابر منابع آب زیرزمینی را به دلیل آلودگی از حیز انتفاع خارج می‌کند.
وی گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود، به دستان توانمند بخش خصوصی سپرده شد که این مسئله اثرات بسیار خوبی در پی داشت.
وزیر نیرو درباره شهر پردیس اظهار داشت: در ابتدا برای برای این شهر ۸۰ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده بود، اما در روند کار ۵۰ هزار نفر دیگر و در مرحله بعدی ۳۳۰هزار نفر به این مجموعه اضافه شد، در حالی‌که توجهی به امکانات و زیرساخت‌های آب و فاضلاب نشده بود.
وی تاکید کرد: برای استقرار جمعیت در مراکز جمعیتی، صنعتی، شهرک‌‌های کشاورزی و …یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید به آن توجه شود، وجود منابع آب و مسئله محیط زیست است؛ امری که در گذشته به آن توجه نشد و مشکلاتی را به وجود آورد.
این عضو کابینه دولت افزود: با توجه به این‌که صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است که هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی‌شدن قیمت‌ها پیش برویم.
وی با بیان این‌که به شرط پذیرش منطقی‌شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان خدمات وسیعی را ارائه کرد، خاطرنشان کرد: دولت تا چه زمانی می‌خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفیه‌خانه و نیروگاه بسازد؟ لازم است از منابع بخش خصوصی استفاده بیش‌تری شود.
چیت‌چیان ادامه داد: نباید تصور کنیم که اگر قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کند برای مردم مشکلاتی به وجود می‌آید، چرا که با واقعی‌شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان اشتغال زیادی را به وجود آورد همچنین می‌توان با اجرای پروژه‌های بیش‌تر آب و فاضلاب، سلامت، بهداشت، درآمد و به طور کلی رفاه کشور را بیشتر کرد.
وی گفت: بحث قیمت خدمات که به یک مانع برای توسعه بدل شده است، باید برداشته شود، چرا که می‌توان قاطعانه گفت که اگر به این مسئله توجه شود، در دولت دوازدهم شاهد یک جهش بسیار قابل قبول در فعالیت‌های آب و برق نسبت به دولت قبل خواهیم بود.
وزیر نیرو اضافه کرد: اگر این امر را بپذیریم که وزارت نیرو می‌تواند هزینه‌های خود را از طریق فروش منطقی آب و برق تامین کند، قطعا می‌توان منابع زیادی را از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب کرد.
وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در چارچوب استفاده از کمک‌های بخش خصوصی عنوان کرد: بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود در دولت تدبیر به دست توانمند بخش خصوصی سپرده شد که این مسئله اثرات بسیار خوبی را در پی داشت.
چیت‌چیان با اشاره به اهمیت مسئله آب برای کشور عنوان کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود برای این مایه حیات باید در نوع مصرف دقت زیادی وجود داشته باشد. به گونه‌ای که برای قطره قطره آن برنامه‌ریزی شود.


نوشته شده در   يکشنبه 21 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode