ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 ارديبهشت 1396     |     کد : 177761

حماسه خلق شد

مشارکت تاریخی ملت برای تعیین سرنوشت

ملت بزرگ ایران دیروز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وپنجمین دوره شورای شهروروستا‌، بار دیگر اتحاد خود را نشان دا‌دند و حماسه دیگری آفریدند. به این منظور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری، با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ امام خمینی‌(ره)، آرای خود را به صندوق انداختند.

ملت بزرگ ایران دیروز در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وپنجمین دوره شورای شهروروستا‌، بار دیگر اتحاد خود را نشان دا‌دند و حماسه دیگری آفریدند. به این منظور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری، با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ امام خمینی‌(ره)، آرای خود را به صندوق انداختند.
همچنین مراجع عظام‌، سران سه قوه ودیگر شخصیت‌های کشورمان در نخستین ساعات رای‌گیری با حضور در حوزه‌های اخذ رای‌،آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.
رهبرمعظم انقلاب: سرنوشت کشور در دست آحاد مردم است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ پس ازانداختن آرای خود به صندوق با اشاره به نعمت مردمسالاری و حضور مردم در انتخابات، گفتند: مردم هرچه بیشتر در انتخابات شرکت کنند و هرچه زودتر در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، زیرا کار نیک را باید در اول وقت انجام داد و نباید آن را به تأخیر انداخت.
رهبر انقلاب اسلامی‌با تأکید بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کردند: سرنوشت کشور در دست آحاد مردم است، چراکه رئیس قوه‌ مجریه را انتخاب می‌کنند؛ همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز مهم است زیرا منتخبانِ آن، خدمات شهری و روستایی یعنی مسائل روزمره‌ مردم را در اختیار دارند.
ایشان با تشکر از صداوسیما و خبرنگاران که مشغول کار مهم انتقال خبر هستند، به آحاد مردم توصیه کردند: با دقت، ملاحظه و شناخت در انتخابات شرکت کنید.
آیت‌الله العظمی‌مکارم شیرازی هم پس از انداختن رای خود به صندوق با اشاره به این که دو توصیه به ملت دارم، گفتند: ملت شریف وقتی که رئیس جمهوری انتخاب شد همه آن را یاری کنند و مسائل انتخاباتی باید کنار گذاشته شود.
توصیه دوم من هم این است که کسی که انتخاب می‌شود خودش را باید متعلق به ملت بداند و فقط اعوان و انصار و دوستان خود را برای کارها انتخاب نکند بلکه باید ازهمه تفکرات و سلیقه‌ها استفاده کرد.
آیت‌الله العظمی‌جوادی آملی هم با بیان این که “کار و رفتار مردم و حضور در انتخابات عبادت است،” گفت: امیدواریم آنچه از صندوق رای بیرون می‌آید به مصلحت نظام و مورد رضایت حضرت ولی‌عصر(عج) باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به این که این نظام به برکت حضرت ولی عصر(عج) مستقر شده است، اظهار داشتند: از رهبر معظم انقلاب و تمام کسانی که انتخابات را به جلال، شکوه و عظمت و امنیت برگزار می‌کنند، قدرشناسی می‌کنیم.
ایشان گفتند: دین به ما آموخت که مردم برای رای دادن و حضور در پای صندوق می‌ایستند، مردم را خالق مردم معرفی می‌کند و سخنان انبیا و امامان معصوم(ع) به تبیین این مساله پرداخته است.
این مرجع تقلید با اشاره به این که امام علی‌(ع)، مردم را به عنوان ستون دین معرفی کرده‌اند، نه رای دهنده و نه ستون سیاست، جمهوریت و حکومت، افزودند: این دفاع مقدس را مردم حفظ کرده‌اند،مسئولان باید این هنر را داشته باشند که این ستون را حفظ کنند، ستونی که بر زمین افتاده باشد،مشکلی را حل نمی‌کند. ما باید بدانیم مردم، ستون دین هستند نه برای رای دادن و تشریفات.
ایشان تصریح کردند: رهبر اگرعلی(ع)هم باشد تا زمانی که مردم راضی و حاضر و پایدار نباشند، شکست قطعی است. داشتن رهبر خوب یکی از ارکان است و اساس کار این است که ستون مردم را نگه داریم.ملتی که جیبش خالی است را نمی‌توان با تعارف و تعریف نگاه داشت.
آیت‌الله‌العظمی‌لطف‌الله صافی‌گلپایگانی هم پس از شرکت در انتخابات ابراز امیدواری کردند که با عنایت حضرت ولیعصر(عج) ملت ایران و مسلمانان سربلند و با عظمت و ایرانیان همواره عزتمند باشند و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها شود.
این مرجع تقلیدگفتند:خدا، کشور و مردم راازتوطئه‌ها و مشکلات مصون بداردو مردم و مسئولان درمقاصددرست خود به خوبی حرکت کنند.
آیت‌الله‌العظمی‌جعفر سبحانی هم با اشاره به این که نظام دارای دو پایه است که پایه اول جمهوریت و پایه دوم اسلامیت است، گفتند: همه افکار و موارد آن هم حفظ جمهوریت وهم حفظ نظام است و مردم با حضور خود و انتخاب افراد صالح باعث می‌شوند جمهوریت محقق شود.
این مرجع تقلید افزودند: با کسی که انتخاب می‌کنیم، شرط می‌کنیم که به قوانین اسلام پایبند باشد و در آن مسیر حرکت کند. هم در انتخابات شوراها، هم در مجلس و هم ریاست جمهوری این گونه است.
آیت‌الله العظمی‌سیدمحمد علوی گرگانی هم پس از انداختن رأی خود در صندوق اظهار داشتند: از خداوند می‌خواهیم سرنوشت مملکت به دست بزرگواری بیفتد که در کارها عمل به دستورات الهی را مدنظر داشته باشد.
آیت‌الله العظمی‌حسین نوری همدانی هم در حاشیه شرکت در انتخابات، اظهار داشتند:‌ مردم متعهد و انقلابی ایران در همه جریان‌ها حماسه‌آفرین بوده‌اند و حرکتشان مؤثر بوده است. مرد و زن و پیر و جوان، شهری و روستایی در برابر دشمنان اسلام شکوه و عظمت ایجاد کنند تا معلوم شود این مردم در همه صحنه‌ها حماسه‌آفرین بوده‌اند و به نظام اسلامی‌ولایی متعهد هستند.
رئیس‌جمهوری:‌حضور پرشور، قدرت ملی را تقویت می‌کند
رئیس‌جمهوری هم با تاکید بر این که حضور پرشور در انتخابات، قدرت ملی و امنیت ملی را تقویت می‌کند، گفت:هر نامزدی که انتخاب می‌شود باید به او کمک کرد تا این مسئولیت سنگین را به سرانجام برساند و هر کس که انتخاب می‌شود باید از فردا با وحدت، همدلی و نشاط و شادی به او کمک کنیم.
دکترحسن روحانی دیروز با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را برای انتخاب دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.
وی پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز روز بسیار مبارکی برای مردم ایران است. مردم در واقع حق تعیین سرنوشت کشور را دارند و با حضور خود سرنوشت کشور را خودشان تعیین می‌کنند.
رئیس جمهوری افزود: یکی از آورده‌ها و آثار نظام جمهوری اسلامی‌حاکمیت ملی است و این حاکمیت را حضور مردم در شهرها و روستاها و در صفوف طولانی صندوق‌های رای به اثبات می‌رسانند.
روحانی با بیان این که از ساعت هشت صبح صفوف طولانی صندوق‌های رای در تمامی‌شهرها و روستاهای کشور تشکیل شد‌، خاطرنشان کرد: مردم همیشه احساس تکلیف می‌کنند و با حضور در پای صندوق‌های رای، سرنوشت خود و فرزندانشان و حتی سرنوشت نسل‌های آینده را تعیین می‌کنند. وی تاکید کرد: این حضور پرشور انتخابات، قدرت ملی و امنیت ملی را تقویت و راه پیشرفت را هموار می‌کند.
روحانی با بیان این که هر رای مردم ایران همچون قطره آبی بر دریای خروشان ایران اسلامی‌افزوده می‌شود، افزود: ما به سمت سال ۱۴۰۰ حرکت می‌کنیم یعنی به سمت قرن جدیدو باید تلاش کنیم با آمادگی کامل وارد این قرن جدید شویم.
رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت: این انتخابات برای تاثیرگذاری کشورمان در منطقه و جهان و برای آسایش خود و فرزندانمان است و همه مردم با حضور حداکثری در این انتخابات شرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: هر نامزدی که انتخاب می‌شود باید به او کمک کرد این مسئولیت سنگین را به سرانجام برساند و هر کسی که انتخاب می‌شود باید از فردا با وحدت، همدلی و نشاط و شادی به او کمک کنیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که اساس انتخابات بر مبنای قانون است و این انتخابات براساس قوانین کشور و در چارچوب مقررات قانونی است، گفت: کشور فقط با قانون اداره می‌شود و متاسفانه دو مشکلی که همواره وجود داشته، قانون گریزی و اخلاق گریزی است که باید برای حل این دو مشکل به هم کمک کنیم.
روحانی در پایان گفت: شور و نشاط، شادی و یک رقابت سالم در روز ۲۹ اردیبهشت ماه در سراسر کشور شکل گرفته است و امیدواریم با حضور پرشور مردم سرنوشت کشور در مرحله اول مشخص شود و هر کسی که انتخاب می‌شود باید با اتحاد و همدلی به او برای پیروزی ایران اسلامی‌کمک کنیم.
صادق لاریجانی: پیروز واقعی این انتخابات، ملت ایران است
رئیس قوه قضائیه با بیان این که حضور در پای صندوق‌‌های رای و شرکت در انتخابات علاوه بر به نمایش گذاشتن همبستگی و اتحاد ملی، موجب ارتقای سطح امنیت و اقتدار کشور می‌شود، گفت: فارغ از نتیجه نهایی، قطعا ملت ایران پیروز واقعی این انتخابات است.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی پس از انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: فارغ از نتیجه، مسلما پیروز واقعی این انتخابات، ملت بزرگ ایران است که با حضور خود، همبستگی، اتحاد و حمایت از نظام را نشان می‌دهند و ضمن خنثی ساختن توطئه‌های دشمنان در منطقه و جهان، سطح اقتدار و امنیت ملی را ارتقا می‌‌بخشند.
رئیس دستگاه قضایی افزود: امروز دشمنان ایران هم اعتراف می‌کنند که در جمهوری اسلامی، مردم با وجود همه فشارها و تحریم‌ها پای نظام ایستاده‌ اند و بنا به تعبیر آنها یک روند دموکراتیک در کشورمان برقرار است و مردم آزادانه رای می‌‌دهند.
رئیس مجلس: قضاوت‌های نادرست
نداشته باشیم
رئیس مجلس شورای اسلامی‌گفت: رقمی‌که به من از میزان مشارکت مردم اعلام شده،‌ رقم خوبی است و از انتخابات سال ۹۲ میزان مشارکت بیشتر بوده است.
علی لاریجانی عصر دیروز در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من در جریان بحث انتخابات شوراها از نزدیک بوده‌ام و با کسانی که در هیات نظارت شوراها هستند و از مجلس می‌آیند در ارتباط بودم و دیده‌ام که تلاش زیادی انجام شده است تا حضور مردم در سرنوشت خودشان درست و مطابق قانون انجام شود. وی افزود: بر اساس گزارش‌هایی که وزارت کشور ارائه کرده‌، مردم با علاقه در دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حضور پیدا کردند و با حضور معنادار خود، می‌خواهند سرنوشت کشور را در یک مسیر درست تضمین کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به درصد بالای مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: خیل جمعیت در پای صندوق‌های رای و رسیدگی به همه آنان سبب خستگی مردم می‌شود که من در دیدار از وزارت کشور از آنان خواستم که این ازدحام مردم باید با رسیدگی درستی به جایی برسد که کار آنان برای انتخابات با سرعت زیادی انجام شود که البته امیدواریم برای این مهم سازوکاری تعیین شود.
وی همچنین با اشاره به میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات اظهار داشت: به من رقم خوبی اعلام شده است که از انتخابات سال ۹۲ هم بالاتر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که واکنش وی نسبت به این که برخی از نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری،‌ دولت را متهم به مهندسی انتخابات کرده‌اند اظهار داشت: با این حرف‌ها نباید حضور چشمگیر مردم را که بسیار ارزشمند است غبار آلود کرد. ما باید در بیان مطالب به درستی عمل کنیم و قضاوت‌های نادرست نداشته باشیم.
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که نظر وی درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی آمریکا چه بوده است اظهار داشت: باید تمدید انجام می‌شد و اگر انجام نمی‌شد خلاف تعهد بود. البته درباره این موضوع سروصدایی هم راه انداخته بودند اما این موضوع حل شد و گفتگوها و رجزخوانی‌ها به اتمام رسید. به هرحال خیلی خوب است که همه طرف‌ها به تعهد خودشان پایبند باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به سئوالی درباره ارائه گزارش‌هایی از فروش آرا در انتخابات شوراها به وی به عنوان رئیس مجلس اظهار داشت: تاکنون گزارشی درباره فروش آرا در انتخابات شوراهای شهر و روستاها در شهرستان‌ها به من نرسیده است.
وی افزود:‌ هرکس که رئیس جمهوری ایران شود از حمایت مجلس شورای اسلامی‌برخوردار خواهد بود و اعتقاد دارم هرچه روابط میان قوا بیشتر باشد مسائل کشور راحت‌تر حل می‌شود.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره واکنش نسبت به مطالب مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی و تاثیر آن بر جامعه اظهار داشت: یک آزردگی در کشور برای بیان برخی مطالب به وجود آمد و این را نمی‌توان منکر شد. نوع گفتگوها می‌توانست سالم‌تر باشد اما این مسائل نباید بر اراده مردم برای حضور در انتخابات تاثیرگذار باشد. اصلی‌ترین موضوع در انتخابات حضور مردم است که یک استراتژی و بقیه مسائل تاکتیکی است و مردم هم تفاوت این دو را می‌دانند اما اگر برای انتخابات دوره‌های بعد کاری کنند که سازوکارهای مناظره‌ها بهتر انجام شود خوب است.
لاریجانی افزود: فضاسازی‌ها در جریان انتخابات هیچ اساس معقولی ندارد و مردم از هوشمندی سیاسی بالایی برخوردارند و نکته مهم این است که بعد از این فضای انتخاباتی، کار و همدلی در کشور اهمیت دارد.
رئیس مجلس با اشاره به مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات ، اظهار داشت: به پشتوانه این حضور مردم، کار برای دست اندرکاران مسائل اجرایی و کسانی که در شوراها مسئولیت اداره شهرها را برعهده می‌گیرند بهتر می‌شود و اساسا شرایطی به وجود می‌آید که بتوان برای حل مشکلات کشور که از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و نیاز به شجاعت،‌ تدبیر و اقتدار ملی دارد راه حلی پیدا کرد. ضمن این که این موضوع هم در منطقه و هم در سطح بین‌المللی برای ما تاثیرگذار خواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی‌اش از مشارکت بالای ایرانیان خارج از کشور در این انتخابات چیست اظهار داشت: ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور از یک زمینه فرهنگی و تمدنی مشابه برخوردارند و اگر اقبال آنان در این دوره بیشتر از دوره‌های قبل بوده است نشان از این دارد که تعلق خاطر ایرانیان برای تعیین سرنوشت کشورشان در داخل و خارج از کشور یک معنا دارد و هردو شایسته تقدیر است.
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که چه تمهیداتی برای جلوگیری از تبلیغات خلاف شأن اجتماعی برخی از کاندیداهای شورای شهر انجام شده است اظهار داشت: برای تبلیغات انتخاباتی ضوابطی موجود است اما در مقام اجرا باید رعایت شود. برای شوراها چندین بار قانون تبلیغات اصلاح شده و در شرایط فعلی هم در وزارت کشور تلاش می‌شود که در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری کارها به درستی پیش برود.
وی با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اظهار داشت: این که برگزاری دو انتخابات در کنار هم بهتر است یا جدا برگزار کردنش بهتر خواهد بود، باید گفت که هرکدام مضراتی دارد و الان که این دو انتخابات باهم برگزار می‌شود موضوع ازدحام جمعیت مردم در حوزه‌های انتخابی یکی از مواردی است که ما امیدواریم شورای نگهبان و وزارت کشور برای حل آن به یک سیستم مکانیزه برای ثبت آرای مردم دست یابند؛ البته در برخی از حوزه‌ها این اتفاق افتاده است و سرعت عمل وجود دارد. به هرحال قانون در این باره موجود است اما باید وزارت کشور و شورای نگهبان در این باره به نتیجه برسند.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌‌همچنین پس از شرکت در انتخابات در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قم در جمع خبرنگاران، حضور چشمگیر مردم در پای صندوق‌های رای، دستاوردهای خوبی برای کشورمان به همراه دارد.
لاریجانی پس از شرکت در انتخابات در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قم در جمع خبرنگاران، افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند برای کشور امنیت ساز باشد و دشمنان را دفع کند، به ویژه در شرایطی که در منطقه آشفتگی امنیتی وجود دارد و بسیاری از کشورهای منطقه را درگیر خود کرده است. وی بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی‌شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس هر کدام به نوبه خود تاثیرگذار است، اما نقش انتخابات ریاست جمهوری در پیشرفت و ساماندهی کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نماینده مردم قم،ادامه داد: ملت ایران مردمی‌هوشیار و هوشمند هستند و رقابت‌های انتخاباتی همیشه در کشورمان وجود دارد، امید است این رقابت‌ها، بعد از انتخابات در جهت تحقق ایران آباد و پیشرفته تبدیل به رفاقت شود و پشتوانه ای برای ملت ایران باشد.
لاریجانی همچنین عمکرد رسانه‌ها را در برگزاری انتخابات خوب ارزیابی و از تلاش آنها قدردانی کرد.
رئیس مجلس گفت: امید است این انتخابات به عنوان پشتیبانی عظیم ملت از نظام جمهوری اسلامی‌در تاریخ ثبت شود.
همچنین رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، روند انتخابات را خوب ارزیابی کرد و گفت: هرکس که رئیس جمهوری شد باید افراد انقلابی را برای همکاری انتخاب کند و با یک حرکت انقلابی کارها را ادامه دهد و امروز و فردا نکند.
آیت‌الله احمد جنتی افزود: الحمدلله همیشه مردم دعوت رهبرمعظم انقلاب را برای مشارکت گسترده اجابت کرده اند.
مردم همیشه به دعوت امام راحل و رهبر انقلاب توجه داشته‌اند و به همین دلیل با عقیده و ایمان بر سر صندوق‌های رای حضور یافته‌اند و می‌دانند که این وظیفه شرعی و ملی است.
دبیرشورای نگهبان تصریح کرد: باید از خون شهدا پاسداری کنیم. آنها در راه اسلام و انقلاب جان دادند و باید در این راه حرکت کنیم و راه آنها را ادامه دهیم.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: راه شهدا همین است و امیدواریم انقلاب اسلامی‌همیشه زنده باشد و همواره هم کار دست افراد انقلابی باشد.
جنتی اظهار داشت: هر کسی که رئیس جمهوری شد، باید افراد انقلابی را برای همکاری انتخاب کند و با یک حرکت انقلابی کارها را ادامه دهند و امروز و فردا نکنند و محکم سر کار بایستند و استقامت داشته باشند و برای خدمت به مردم آماده باشند
ظریف: انتخابات ایران مهم‌ترین اتفاق منطقه است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر جمعه بعد از بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه اظهارداشت: انتخابات ریاست جمهوری در۱۰۲ کشور برگزار ‌شد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با این شکوه و عظمت و مشارکت گسترده مردم یکی از مهم‌ترین اتفاقات است و در منطقه مختص ایران است.
وی ادامه داد: مردم ایران به مردمسالاری دینی و تاثیر اراده‌شان بر سرنوشت کشور واقف هستند و به آن اهمیت می‌دهند و در همین زمینه حضور گسترده‌ای در انتخابات دارند.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم این حضور با شکوه برای کشور اقتدارآفرین است و وزارت خارجه با همکاری شورای نگهبان امسال در ۱۰۲ کشور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده است.
ظریف گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ۴۱ کشور آسیایی با در نظر گرفتن ۱۵۸ شعبه اخذ رای در ۲۶ کشور اروپایی با ۶۱ صندوق رای در ۱۲ کشور قاره آمریکا با ۶۷ صندوق رای و در ۲۲ کشور آفریقایی با در نظرگرفتن ۲۴ صندوق رای برگزار شده است.
وی با بیان این‌که به همه ایرانیان در خارج از کشور این اطمینان داده می‌شود که تک تک این آراء اهمیت دارد و از رای آنها صیانت می‌شود، اظهارنظر کرد: برای عراق ۲۲ صندوق رای در نظر گرفته شد تا هموطنانمانی که در این کشور زندگی می‌کنند و زائران عتبات عالیات بتوانند به راحتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: برای سوریه نیز ۸ صندوق رای در نقاط مختلف این کشور در نظر گرفته شد‌.
وی همچنین آمار صندوق رای در نظر گرفته شده برای امارات متحده عربی را ۲۱ صندوق بیان کرد و گفت: ۵۵ صندوق رای نیز برای آمریکا در نظر گرفته شد تا ایرانیان مقیم این کشور بتوانند در انتخابات شرکت کنند‌.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: برای آلمان ۵ صندوق رای و ۴ صندوق رای نیز برای فرانسه اختصاص داده شد و با توجه به این‌که فستیوال کن در فرانسه در حال برگزاری است یک صندوق رای سیار نیز برای کن در نظر گرفته شد تا هنرمندان کشورمان که در این فستیوال شرکت کرده‌اند بتوانند آراء خود را به صندوق بیندازند.
ظریف ادامه داد: امیدواریم با مشارکت وسیعی که مردم در انتخابات داشته‌اند صفحه زرین دیگری از اقتدار ایران برای همه دنیا به نمایش گذاشته شود و این پیام برای جهانیان ارسال شود که باید با ملت ایران با زبان احترام صحبت کرد و هیچ ایرانی را نباید تهدید و تحقیر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهارنظر کرد: همان‌طور که مشاهده کرده‌اید دولت آمریکا در چند وقت اخیر در برابر هر اقدامی‌که طبق برجام موظف به انجام آن است اقدامات دیگری هم در کنار آن انجام داده که فضا را متشنج کند‌.
وی با اشاره به سابقه برخی از بدعهدی‌های آمریکا در انجام تعهداتشان در برجام اقدام اخیر آمریکایی‌ها را کوته‌بینانه دانست و گفت: همان‌طور که در جریان هستید چندی پیش نیز وقتی آنها بعد از ۹۰ روز موظف بودند اعلام کنند ایران پایبند به تعهداتش به اجرای برجام بوده است، به دستور مستقیم کاخ سفید این اعلامیه را در یک زرورق بسیار تلخ پیچیدند و این موضوع را با وارد کردن اتهاماتی به ایران اعلام کردند.
ظریف به بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با اقدام متقابل ایران در مورد تحریم‌های جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌اند و ما نیز در ادامه اقدام متقابل خود که قبلا درباره آن به نتیجه رسیده بودیم که شامل ۹ فرد و شرکت آمریکایی است به فهرست قبلی اضافه کردیم.
ولایتی: ملت بزرگ ایران پیروز انتخابات است
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، پیروز نهایی انتخابات را ملت ایران دانست و گفت: انتخابات عامل وحدت و نمایش اقتدار نظام و کشور است و مسیر روشن و نورانی ایران اسلامی‌با حمایت مردم، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و همت مسئولان ادامه خواهد یافت.
علی اکبر ولایتی پس از شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی‌شهر و روستا در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد. وی افزود: همان گونه که تعبیر مقام معظم رهبری بوده، پیروز نهایی انتخابات، ملت ایران است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی‌و در تمامی‌صحنه‌ها ملت بزرگ ایران با رای خود، برگ زرین افتخارات کشور را ورق زدند.
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: بی تردید نظام مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان مستقل ترین کشور، به پشتوانه مردمی‌تمامی‌اهداف ایران اسلامی‌را به پیش برده است و بر خلاف طراحی‌ها و توطئه‌های دشمنان، مردم با حضور با شکوه خود موجب ناکامی‌دوباره آنان شدند.
ولایتی بر توجه و پایبندی همه افراد به قانون تاکید و تصریح کرد: انتخابات، عامل وحدت و نمایش اقتدار نظام و کشور است و یقینا مسیر روشن و نورانی ایران اسلامی‌با حمایت مردم، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و همت مسئولان ادامه خواهد یافت.
عارف: مردم سرمایه نظام هستند
نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی‌گفت: مردم سرمایه‌های نظام هستند که با حضور جدی خود در انتخابات توانستند موقعیت خوبی را برای کشور رقم بزنند.
محمدرضا عارف که صبح دیروز به همراه همسرش برای شرکت در انتخابات، در حسینیه جماران حضور یافته بود، آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی‌شهر تهران به صندوق انداخت. وی در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات، گفت: این مردم هستند که با حضور جدی خود می‌توانند نماینده خود را در ریاست جمهوری و شورای شهر انتخاب کنند تا بتوانیم موقعیت خوبی به لحاظ تاثیرگذاری در منطقه داشته باشیم.
مطهری: مردم انتخاب می‌کنند
نماینده مجلس شورای اسلامی‌با بیان این که تسلیم رای ملت هستیم، افزود: هر کسی رای آورد، همه باید تابع وی باشند.
علی مطهری درباره پیام حضور گسترده مردم در انتخابات ادامه داد:پیام این حضور این است که در ایران دموکراسی و مردم سالاری وجود دارد و مردم انتخاب می‌کنند.
وی با بیان این که رقابت میان نامزدها واقعی و نه صوری و فانتزی است، ادامه داد: مردم احساس می‌کنند انتخاب آنها در آینده کشور موثر است و می‌تواند تغییراتی را ایجاد کند به همین دلیل است که فعال در انتخابات شرکت می‌کنند در غیر این صورت شرکت نمی‌کردند.
نماینده مردم تهران حضور مردم در پای صندوق‌های رای را نکته ای مثبت برای انقلاب و مردم بیان و اضافه کرد: نگاه دنیا در هر انتخاباتی به میزان مشارکت مردم است و این مساله می‌تواند در جایگاه ایران از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی تاثیرگذار باشد.
بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی
رسانه‌های مهم جهان که هفته‌هاست نگاه ویژه ای به انتخابات ایران دارند، حماسه حضور پرشور و گسترده ایرانیان در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی‌شهر و روستا را بازتاب دادند.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان خبری ۴۴ خبرگزاری، ۱۴۴ شبکه رادیو و تلویزیونی، ۷۱ روزنامه و مجله، ۱۴ موسسه عکس و تصویر و دو پایگاه خبری از کشورهای آذربایجان، آلبانی، اتریش، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، پاکستان، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، ‌عمان، فرانسه، ‌فلسطین، قطر، کره شمالی، کره جنوبی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لهستان، لوگزامبورگ، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هند انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه را پوشش دادند.
در این زمینه شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران گزارش داد: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا بود.
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان پیشتر انتخابات ریاست جمهوری را در صدر خبرهای خود قرار داده و گزارش داده بود که رهبر معظم انقلاب جز نخستین نفرات در کشور بودند که رای خود را به صندوق انداختند.
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ هم خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران را در صدر خبرهای دیروز خود قرار داد.
خبرگزاری رویترز هم از حضور پررنگ ایرانی‌ها در انتخابات و تشکیل صفوف طولانی مردم ایران در مقابل شعب اخذ رای نوشت.
همچنین روزنامه گاردین با اشاره به حضور پرشور و گسترده مردم در پای صندوق‌های رای نوشت: انتخاب رئیس‌جمهوری در ایران به یکی از مهمترین رویدادها تبدل شده است، چرا که آینده تعاملات تهران را تعیین خواهد کرد.
به نوشته روزنامه گاردین، مردم ایران روز جمعه در حالی پای صندوق‌های رای رفتند که نتایج آن می‌تواند مسیر این کشور را برای یک نسل مشخص کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با بیان این که مردم در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از توافق هسته‌ای به طور گسترده پای صندوق‌های رای رفتند، نوشت: این انتخابات به عنوان یک رفراندوم برای سیاست‌های حسن روحانی رئیس‌جمهوری میانه‌رو ایران دیده ‌می‌شود. وی علی‌رغم برخی انتقادات داخلی توانست با قدرت‌های جهانی به توافقی جامع دست یابد که براساس آن، ایران در ازاء لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، صف مردم برای شرکت در انتخابات بسیار طولانی بود و تحلیلگران گفته‌اند این مشارکت گسترده به روحانی برای دومین پیروزی‌اش کمک خواهد کرد.
شبکه بی‌بی‌سی هم با اشاره به فضای انتخاباتی ایران گزارش داد: مردم ایران برای حضور در انتخاباتی پای صندوق‌های رأی رفتند که در آن حسن روحانی برای دور دوم خود رقابت می‌کند.
اصحاب رسانه و خبرنگاران الجزایری هم با به تصویر کشیدن حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، گزارش دادند: ایران تجربه بسیار خوبی در دموکراسی دارد و انتخابات مختلف را بدون شائبه و بسیار شفاف برگزار کرده و این انتخابات به خوبی درجریان است.
مردم الجزایر و اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه این کشور به دلیل اهمیت ایران در جهان اسلام و همچنین تجربه دموکراسی از ابتدای انقلاب اسلامی‌تاکنون، همیشه توجه خاصی به انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می‌دهند.
رسانه‌های ترکیه هم به صورت ویژه ای به بازتاب وسیع حضور مردم پرداخته اند. خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبر بخش فارسی و ترکی خود از حضور مردم ایران در پای ۱۳۰ هزار صندوق رای در داخل کشور گفت.
این رسانه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در برخی کشورهای خارجی از جمله ترکیه، نوشت: ایرانیان مقیم چین، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند و برخی کشورهای آسیایی به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سایرین در رای گیری شرکت کردند.
پایگاه عرب‌زبان العهد هم ضمن پوشش انتخابات ریاست جمهوری اسلامی‌ایران نوشت: در لحظات اولیه آغاز انتخابات ریاست جمهوری، مردم ایران مشارکت گسترده‌ای را از خود به نمایش گذاشتند.
پایگاه لبنانی تصریح کرد: در لحظات اولیه آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم ایران مشارکت گسترده ای را از خود به نمایش گذاشتند.
وال استریت ژورنال هم با اشاره به این که انتخابات ایران تاثیر زیادی برای سیاست خارجی آینده آن دارد، نوشت: نتیجه این انتخابات تاثیر زیادی در شکل گیری سیاست خارجی آینده تهران دارد.
این رسانه غربی، رقابت اصلی در انتخابات دیروز را میان دو نامزد اصلی یعنی حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی دانست و نوشت: نتیجه این انتخابات تاثیر زیادی در شکل گیری سیاست خارجی آینده ایران دارد.
شبکه المنارهم با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری از مظاهر دموکراسی در ایران است به بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب پس از رأی دادن پرداخته است.
روزنامه لبنانی الأخباردیگر رسانه عرب زبانی است که با اشاره به این که همه نگاه‌ها دیروز به ایران دوخته شده بود، نوشت: همه نگاه‌ها در سراسر جهان منتظرهستند تا ببینند چه کسی در برهه حساس کنونی به ریاست‌جمهوری اسلامی‌ایران می‌رسد.
بنا به این گزارش، مشارکت هموطنانمان در انتخابات به حدی بود که وزارت کشور تا زمان چاپ روزنامه ، چندین بار زمان اخذ رأی را تمدید کرد.


نوشته شده در   شنبه 30 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode