ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1396     |     کد : 177620

چالش و تحرک در آخرین مناظره

نقد نامزدها به برنامه‌های اقتصادی یکدیگر

سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محور مسایل اقتصادی برگزار شد.

سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محور مسایل اقتصادی برگزار شد.
نخستین سئوال برنامه مناظره دیروز، درخواست از نامزدها برای اعلام برنامه شان برای مبارزه با قاچاق و کاهش واردات بود.
اسحاق جهانگیری نخستین نامزد ‌گفت: تولید داخل از محل قاچاق کالا آسیب می بیند که توسط کسانی انجام می شود که از رانت‌ها استفاده می کنند تا به تولید آسیب بزنند.
وی اظهار داشت: حتما یکی از مهم ترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است، موضوع راه اندازی تولید داخلی است. تولید داخلی به صورت جدی از چند جهت آسیب می بیند که یکی از مهمترین آن قاچاق کالا است.
جهانگیری تاکید کرد: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می گیرد که می خواهند با این روش به اقتصاد کشور ضرر بزنند و از رانت‌ها استفاده کنند و فرصتی است که رانت جویان سعی می کنند اقتصاد داخلی کشور از مسیر واقعی منحرف کنند.
نامزد ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش پیدا کرد؛ زمانی که دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا آنچه که برآورد می شد حدود ۲۵ میلیارد دلار بود که طی این سه سال گذشته با برنامه ریزی دقیق قاچاق در مقطع فعلی به حدود ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که بخشی از آن بحث کوله بری‌ها و ته لنجی‌ها است، آنها از نظر مقررات کار خود را انجام می دهند. برای آینده هم برنامه دقیقی انجام گرفته است که ۱۰ کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند به سرعت با آنها مقابله می کنیم.
وی افزود: در یک مقطعی از تاریخ مسائل کشور به سمت شعار رفتن، رفت. به جای حل اساسی مسایل کشور با شعار به آن پرداخته شد. قاچاق به همین دلیل افزایش پیدا کرد. اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت، سیاست خارجی کشور به سمت تنش رفت. نمایندگان همان تفکر امروز در صحنه مبارزه حضور دارند و با همان شعارها و روش‌ها با مسایل کشور برخورد می‌کنند.
نامزد انتخابات گفت: مردم باید دقت کنند که چقدر حرف‌هایی که نامزدها برای حل مسایل کشور می زنند حرف‌های واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده است. آقایان کاندیداها برنامه اعلام کنند که متاسفانه تا این لحظه برنامه ای دیده نشده است.
جهانگیری تاکید کرد: آقای رئیسی یک ماه مانده به ثبت نام گفت من تصمیمی ندارم و می خواهم در خدمت حضرت امام رضا(ع) باشم. بار دیگر در مناظره قبلی یک جزوه نشان داد و گفت ۶ ماه است که روی این برنامه کار شده است. تا این لحظه ما آن برنامه که اعلام کرد را ندیدیم ؛ فقط یک سری شعار اعلام شده است.
نامزد ریاست جمهوری گفت: خواهش می کنم کاندیداهای محترم از سابقه خودشان نترسند. سابقه را شفاف بگویند. بگویند ما این مسئولیت‌ها را داشتیم؛ در نیروی انتظامی بودیم این کارهای مهم را انجام دادیم؛ در قوه قضائیه بودیم با قاچاق اینگونه مبارزه کردیم؛ با فساد این گونه مبارزه کردیم.
وی افزود: کسی که بیشترین سابقه حضور در قوه قضائیه دارد و پاسخگوی سی و چند سال عملکرد قوه قضائیه باشد، آقای رئیسی است. در مسئولان رده اول قوه قضائیه هیچ کسی به اندازه آقای رئیسی نیست که به عنوان مقام اول قوه قضائیه بوده باشد.
جهانگیری تاکید کرد: یکی از مهمترین مسئولیت‌های قوه قضائیه مبارزه با فساد و قاچاق بوده است. اگر ضعفی وجود دارد ایشان باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف در یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود ؛ باید عملکرد خود را توضیح دهد.
در ادامه هر یک از نامزد‌ها به طرح موضوعاتی با محور سئوال یاد شده پرداختند. رئیسی اظهار داشت: بارها درباره برنامه‌هایم گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم پشتوانه برنامه کاری بنده فعالیت‌هایی است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام داده‌ایم.
وی در ادامه با بیان این که نکته دوم درباره حضور بنده در قوه قضائیه است، با طرح این پرسش که قاچاق کالا از کجا تولید می‌شود؟ گفت: دستگاه اجرایی کشور در برخود با قاچاق کالا پرونده برای قوه قضائیه تولید می کند و ما هم می توانیم با آنها برخورد کنیم اما نکته مهم این است که مسئولان خودشان در بخش خصوصی مسئولیت نداشته باشند. دولتی که مسئولان آن در بخش‌های خصوصی مسئول نباشند در عرصه کار برای مملکت باشند، اما اگر خودشان در بخش خصوصی باشند و از این طرف کار دولتی انجام بدهند این موضوع نمی‌تواند تحقق پیدا کند.
وی اظهار داشت: با قاچاق کالا می‌شود برخورد کرد و از قاچاق ۱۰ میلیارد دلاری کالا پیشگیری و یک میلیون شغل ایجاد کرد؛ این مساله کاملا امکانپذیر است و اگر مبادی ورودی کاملا کنترل شود تحقق می‌یابد.
هاشمی طبا هم گفت: برای کشور ما که استقلال‌اش
‌توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران تضمین شده است؛ بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می‌شود.
وی افزود: من اطلاعاتی را که فقط از روزنامه‌های خودمان کسب کردم، عرض می کنم که نوشته اند که از ۱۱۴ اسکله رسمی، قاچاق وارد کشور می شود. در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه است عناصر و افرادی می توانند از اسکله‌های رسمی، قاچاق وارد حیطه کشور کنند؟
نامزد ریاست جمهوری گفت: تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خودش را محکم کرده است و همچنین اظهار بر این است که مناطق آزاد، حداکثر رقمی که کالا در آن وارد می شود در حدود ۴۵۰ میلیارد دلار است.
هاشمی طبا تاکید کرد: تقاضا دارم از برادارانی که اطلاعات بهتر و دقیق تری دارند؛ بگویند این ۱۱۴ اسکله برای چه کسی است؟ چگونه باندهایی که قاچاق وارد
می‌کنند؛ شناخته نمی شود و به مردم اعلام نمی شود و از آنها جلوگیری نمی شود.
در ادامه قالیباف در پاسخ به پرسش نخست ، خطاب به دولت فعلی گفت : در شرایطی که یک کارگر در ماه ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد مدیران و وزیران شما حقوق‌های نجومی می گیرند .شما که امروز نمی توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف مثل موسسه اعتباری کاسپین و غیره را تامین کنید، چگونه می خواهید سرمایه وارد کنید و امنیت سرمایه را حفظ کنید ؟
در ادامه دکتر روحانی گفت: مبارزه با قاچاق کالا نیازمند توسعه رقابت آزاد است و در این باره باید با فرصت دادن به بخش خصوصی، جلو فعالیت گروه‌های خاصی که حامیان سیاسی یا امنیتی دارند گرفته شود.
وی افزود: نخستین نکته در مبارزه با مساله قاچاق باید پرداختن به ریشه‌های مساله باشد و این که چرا اصلا قاچاق به وجود می آید؟
اگر کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببریم و با قیمت ارزان تولید کنیم، دیگر قاچاقی نخواهیم داشت. امروز بحث قاچاق در جهان به سلاح، مواد مخدر و قاچاق انسان محدود شده است و قاچاق کالا نداریم، بر این اساس باید در کشور رقابت آزاد راه بیفتد. باید به بخش خصوصی مهلت داد، نه این که گروه‌های خاصی که حامیان سیاسی یا امنیتی دارند به میدان بیایند.
باید روستاهای مرزی‌مان به تولید کننده و استان‌های مرزی مان به واردکننده کالا تبدیل شوند تا جلو برخی کالاهای قاچاق گرفته شود. باید شفاف سازی شود و اجازه دهیم رسانه‌ها به بیان مسائل بپردازند، نباید وقتی خبرنگاری مساله املاک نجومی را پیش می کشد برویم و دستگیرش کنیم؛ بلکه باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا همه چیز شفاف سازی و جلو قاچاق گرفته شود.
همچنین میرسلیم گفت: موضوع ۱۲میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده ای نیست که از آن ساده می گذرید. فرض می کنیم درست می شود بفرمایید این چه خسارتی در کشور ایجاد می کند؟ چه بلایی به سر جوانان ما می آورد، چه مشکلاتی به لحاظ اشتغال ایجاد می کند؟ بفرمائید برای ما تکلیف روشن شود.
جهانگیری در بخش جمع بندی سخنان خود گفت: آقای رئیسی باید سابقه و برنامه تنظیم کنند و به اطلاع مردم برسانند. اینکه قوه قضائیه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه تر شده، بنابراین قوه قضائیه در مسئولیتی که ایشان داشته ضعیف بوده است.
ما در سه سال موفق شدیم قاچاق کالارا به نصف برسانیم و یک موفقیت برای دولت است. سودهای بانکی شما بحث قاچاق را به ۲۵ میلیارد دلار رساند و انسان باید شرمنده باشد وقتی اینها را می شنود. آقای قالیباف عادت کردید که مسائل را خلاف بگویید. عادت کردید به خلاف گفتن. تهمت و خلاف می گویید و هیچ وقت مطالبت ثابت نشده است.
شما راجع به حقوق‌های نجومی می‌گویید. دولت با افتخار این موضوع را پیگیری، رسیدگی و برخورد کرد. شماری از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. رئیس مجلس در این باره اعلام کرد که براساس گزارش دیوان محاسبات همه وجوه برگشت داده شده است. طبق گزارش سازمان بازرسی ۲۲۰۰ میلیارد املاک مردم تخفیف داده شده است و آپارتمان ۱۰ میلیاردی را دو میلیارد تومان دادید.
هر کسی خواست به موضوع ورود کند جناب عالی اجازه ندادید. در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حضور من و مسئولان قضایی برگزار شد این موضوع مطرح شد و دادستان گفت که تاکنون در این پرونده به ۵۹ مورد تخلف رسیده‌اند. مجلس خواست در این‌باره تحقیق و تفحص کند رفتید و لابی کردید و جلو آن را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس موضوع را شفاف بررسی و بیان کنند.
چرا جلو تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که موضوع املاک نجومی را افشا کرد را سه ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید؟ این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما هم مشخص است.
آقایان می‌خواهند با همان روحیه نظامیگری خود همه مسائل کشور را پیش ببرند. بعد اعلام می‌کنند که وزرا این گونه‌اند.
وی با تأکید بر این که اگر وزیری تخلف کرده باشد با او قطعاً برخورد خواهد شد، افزود: شما یک مورد تخلف وزیری را اعلام کنید، با او برخورد خواهد شد.شما از امنیت سپرده‌گذاران صحبت می‌کنید؛ آقای قالیباف شما بیشترین تخلفی که در بانک‌های اطرافتان وجود دارد را انجام دادید. این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید؛ آیا شما می‌دانید بانک قوامین امروز چه وضعی دارد؟
من به خاطر مصالح ملی کشور برخی صحبت‌ها را نمی‌گویم.من تاکنون۱۰ جلسه با مسئولان مربوطه، نیروی انتظامی در این‌باره گذاشته‌ام و با همه قدرت به دنبال حل و فصل این مسأله هستم. اما آیا شما می‌دانید که امروز در بانک شهر چه می‌گذرد؟ آیا می‌دانید که بانک سرمایه را با چه قیمتی و به چه کسی واگذار کرده‌اید؟
جهانگیری با تأکید بر این که ملت ایران باید پاسخ همه این پرسش‌ها را بداند، خطاب به قالیباف اظهار داشت: سهام بانک سرمایه متعلق به شهرداری بود و به شیوه‌هایی به یکی از مفسدان اقتصادی واگذار شد. حال شما طلبکار شده‌اید؟ شما شده‌اید طرفدار ۹۶ درصد و من طرفدار ۴ درصد؟
آقای قالیباف !وقتی که مردم ایران در سال ۹۱ در تحریم‌ها گیر کرده‌ بودند و به دنبال دارو و مسائل ضروری خود می‌گشتند شما در برج میلاد بستنی ۴۰۰ هزار تومانی برای چه کسی سرو می‌کردید؟ اگر هشدار رهبری نبود شما جلو آن را نمی‌گرفتید.
آقای قالیباف !نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار ۴ درصدی‌ها هستند. من این تفکیک‌ها و خط ‌کشی‌ها را قبول ندارم و از بخش خصوصی دفاع می‌کنم و کارنامه من این را نشان می‌دهد و همه می‌دانند که با هیچ کدام از بخش‌های خصوصی در طول زندگی‌ام سروکار نداشته‌ام.
توسعه صادرات و جلوگیری از خام فروشی
در ادامه مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سئوال دوم مبنی بر این که برنامه نامزدها برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی کشور به درآمد نفتی چیست؟ از سوی مجری مطرح شد و بر اساس قرعه کشی به عمل آمده، مصطفی میرسلیم پشت تریبون قرار گرفت و به پاسخگویی پرداخت.
وی گفت: باید خام فروشی نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی صرف شود. قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم. سستی ما در سیاست خارجی این است که نخواستیم با کشورهای عراق و قطر مذاکره کنیم که مخازن مشترک را بر باد ندهیم.
باید با همسایگان مذاکره کنیم که به نفع هر دو ماست که از مخازن مشترک صیانت کنیم نه آن که برای برداشت از آن مسابقه بدهیم. باید برنامه ریزی عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم.
سپس جهانگیری در پاسخ به اظهارات میرسلیم درباره سئوال دوم مناظره گفت: آقای میرسلیم اطلاعاتشان درباره مسائل کشور خیلی ناقص است. من فکر می کردم با توجه به حضور در مجمع تشخیص اطلاعاتش باید کافی باشد. جلوگیری از خام فروشی یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است؛ من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم . ما در موضوع جلوگیری از خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم و جلوگیری از این اقدام را به حد اعلا رساندیم و تقریبا در همه زمینه‌ها تلاش کردیم که خام فروشی تبدیل به کالایی برای صادرات شود. برای صادرات در دو سال گذشته تراز مثبت صادرات کالای ما نسبت به واردات است و برای نخستین بار در تاریخ ایران است که کالا می فرستیم و کالایی که وارد می کنیم میزان صادراتمان از وارداتمان بدون تکیه به نفت خام بیشتر است و در این دولت اتفاق افتاده است.
همچنین روحانی گفت: در دولت یازدهم، تولیدات پتروشیمی کشور که در انبارها مانده بود صادر شد، میعانات گازی ما که ماه‌ها باقی مانده بود، صادر شد و نفت خامی که آقای میرسلیم به آن اشاره کردند، بر مبنای چارچوب سیاست‌های کلی نظام در حال استخراج و صادرات است.
وی افزود: امروز در پارس جنوبی منابع مشترک نفت و گاز داریم، در حالی که آقای میرسلیم عنوان می کنند که استخراج نکنید!. در غرب کارون (مشترک با عراق) امروز روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می کنیم، در حالی که قبلا روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه بود و ایشان (آقای میرسلیم) می گویند اجازه دهیم عراقی‌ها نفت را ببرند!
نامزد انتخابات تاکید کرد: قدرت اقتصادی ایران به دلیل حضورمان در بازار نفت است و از افتخارت دولت یازدهم این است که توانست حق و بازار خود را در حوزه نفت از اوپک و عربستان بازپس بگیرد.
کاندیدای ریاست جمهوری افزود: امروز میعانات گازی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارش پالایش می شود و بعدها نیازی به صادرات میعانات گازی نخواهیم داشت.
رئیسی هم در ادامه مناظره گفت: امروز اگر پالایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف ساخته شود، نفت هم با ارزش افزوده فروخته می شود. اما باوجود تلاش‌هایی که انجام گرفته، امروز شاهدیم آنچه باید انجام می‌شد، انجام نشده است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این که باید چه‌کار کنیم که وابستگی ما از نفت کم شود راهش این است نسبت به مالیات درست عمل کنیم.همچنین می‌توان به طور کامل از قاچاق کالا جلوگیری کرد، اما معتقدیم در دولت، عزم و اراده جدی وجود ندارد و بعد می‌گویید دستگاه قضایی چه کار کرد.
در ادامه‌هاشمی طبا گفت: بسیار خرسندم که امروز صادرات ما به حدود ۴۵ میلیارد دلار رسیده که بخشی از آن صادرات خدمات مهندسی است که توسط موسسات مهندسی کشور با ارزش افزوده تقریبا ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.
وی افزود: این یک افتخار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران است که مهندسان ایرانی در بیش از ۱۵ کشور دنیا فعالیت می کنند.
قالیباف هم گفت: با این عملکرد دولت ،مشکل صادرات حل نخواهد شد با این روحیه چهار درصدی‌ها که اجازه نمی دهند مشکلات حل شود، چون منفعت آنها در واردات است.
نکاتی که آقای جهانگیری درباره املاک نجومی گفتند ،
دروغ آشکار است، البته به وقتش باید اینها اثبات شود،این که می گویند ۲۲۰۰ میلیارد تومان دزدی در املاک نجومی شده است را ایشان باید ثابت کند. ما املاک را به کارگر رفتگر براساس ضوابط و مقررات دادیم.
مهمترین مشکل نظام بانکی
در ادامه مناظره نوبت به روحانی رسید و وی در پاسخ به این سئوال که مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جناب عالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید، گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای کشور بانک‌ها هستند و در بودجه عمرانی تصمیم ما بر این است که این بودجه را با همکاری بانک‌ها و تقویت آنها افزایش دهیم.
وی با بیان این که بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، افزود: برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند که بخشی از وقت دولت را برای اصلاح و بازگرداندن پول مردم گرفت. کار زیادی برای بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی (موسسه مالی و اعتباری میزان) انجام شد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.
و‌ی با اشاره به این که امروز برای تقویت بانک‌ها، سرمایه آنها را تقریبا دو برابر کرده‌ایم تا بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند، گفت: ما به بانک‌ها برای تولید نیاز داریم در همین راستا در سالی که گذشت حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ از تسهیلات بانک‌ها استفاده کردند و فعال شدند.
روحانی با تاکید بر این که از طریق بانک‌ها امروز سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم، اظهار داشت: اگر بخواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم باید اقتصاد به عنوان یک موضوع ملی ظهور پیدا کند، باید بانک‌ها را تقویت کنیم. خوشحالم که همین امروز با یکی از بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری۱۰ میلیارد دلار به توافق رسیدیم.
وی استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی را برای توسعه اقتصادی ضروری دانست و گفت: دوستان ما مرتب به مردم می‌گویند ما به شما پول برای ایجاد شغل و یارانه می دهیم، چرا مشخص نمی‌کنید که این پول‌ها از کجا می‌آید. اگر منظورتان اخذ پول از بانک مرکزی است که یعنی پول مردم را از یک جیب بردارید و به جیب دیگرشان بدهید، در آن صورت تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی ایجاد می‌شود. این دوستان چرا منابع آن را اعلام نمی‌کنند؟
روحانی در ادامه گفت: به طور کلی ۷۰ میلیارد کل یارانه نقدی و غیرنقدی ما ست. آیا مردم پول نقد را بیشتر می‌پسندند یا اجرای طرح تحول سلامت را؟ ما برای شغل روستایی در دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ارائه تسهیلات شغل روستایی را فعال کنیم.
در نوبت به اظهارنظر دیگر کاندیداها نسبت به سخنان روحانی، اسحاق جهانگیری با بیان این که متاسفانه در دولت گذشته منابع بانکی در جاهای مختلف از جمله در بحث معوقات بانکی گرفتار شد، گفت: مجموعه‌ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند و بخشی از این افراد آدم‌های اقتصادی بودند که باید به آنها فرصت داده می‌شد ولی بخشی از آنها سودجویان بودند.
وی با اشاره به این که طرح تحول بانکی تهیه شده است و جزو مهمترین طرح‌هاست، افزود: توانستیم وام ازدواج را از۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش دهیم و یک میلیون نفر به مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخته شد.
‌رئیسی هم در واکنش به سخنان روحانی و با بیان این که یک بار برای همیشه تلویزیون مناظره ای بین آقای روحانی و دولتمردان قبل صورت گیرد تا آنها با هم صحبت کنند و دیگر این بحث‌ها تمام شود که ما هر چه می گوییم آقای روحانی به دولت قبلی نسبت دهد، گفت: میزان جذب سرمایه خارجی به عنوان یکی از گلابی‌هایی که باید از درخت برجام می چیدید، ۵۰۰ میلیون دلار است‌.
ما طبق آماری که داریم صادرات غیرنفتی با ۱۰ درصد کاهش روبرو بوده است اما شما می گویید صادرات غیرنفتی افزایش داشته است. شما صادرات میعانات را که باید در بخش صادرات نفتی قرار گیرد از میزان صادرات غیر نفتی کم کنید و ببینید چقدر باقی می ماند؟
‌هاشمی‌طبا هم با تأکید بر این که بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولت‌های قبل‌تر به ارث رسیده است، گفت: نظام بانکی اسلامی مورد استفاده ما همان نظام بانکداری اروپایی است که عقود اسلامی را بر آن سوار کرده‌ایم. در این نظام نه مدیران و مسئولان بانکی و نه متقاضیان تسهیلات می‌دانند که چه مواردی را به امضا می‌رسانند.وی با تاکید برلزوم بازنگری در نظام بانکی کشور، اظهار داشت: اگر قرار است بانکداری در کشور به توسعه، تجارت و صادرات کمک کند باید در آن موضوعات مربوط به قرض و وام به درستی مورد توجه و اجرا قرار بگیرد.
روحانی‌هم با اشاره به سخنان رئیسی، گفت: آقای رئیسی تا حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم.
شما مگر در قوه قضائیه نبوده‌اید پس چرا به این موضوع رسیدگی نکرده‌اید که آمریکایی‌ها ۸ ر۳ میلیارد دلار پول ملت را بلوکه کنند؟ شما که در سازمان بازرسی کل کشوربودید چه کردید؟ در آن دولت نفت به یک فاسد سپرده شد،‌شما چه کردید؟ در دولت قبلی از جمله کسانی که با شما در قوه قضائیه همراه بودند، ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده گرفتند و آن مسائل پیش آمد، ‌شما چه کردید؟‌ شما هم در بازرسی کل کشور و هم در قوه قضائیه بودید،‌ چطور به این مسائل رسیدگی ‌کردید؟
روحانی ادامه داد: مگر در دوران دولت قبلی، قوه قضائیه نبوده است؟ چطور اکنون تا موضوعی پیش می‌آید سخنگوی قوه قضائیه آن را اعلام می‌کند که البته اشکالی هم ندارد و خوب است اما باید عدالت هم رعایت شود. مگر در دولت قبلی سخنگوی قوه قضائیه و سازمان بازرسی نبود؟ آن زمان که مردم برای خرید مواد دارویی و بهداشتی در خیابان صف می بستند و در بازار سوزن برای تزریق پیدا نمی‌شد، شما چه کاری انجام دادید؟
وی با اشاره به خدمات دولت در بخش کشاورزی، گفت: ما که دو سال است درموضوع گندم خودکفا شده‌ایم آیا موضوعات را به آینده حواله داده‌ایم؟ امروز۲۱ میلیون تن به مواد غذایی افزوده شده است. آیا ما به موضوعات را به آینده حواله می‌دهیم؟
روحانی با اشاره به تلاش کشاورزان برای خودکفایی گندم و پرداخت۱۷ برابری از سوی دولت به آنها در مقایسه با سال ۹۱، اظهار داشت: نمی‌خواهیم بگوییم که کارما بدون نقص و اشکال است بلکه معتقدیم باید بتوانیم مسائل را بیشتر حل و فصل کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به این که در ابتدای دولت یازدهم میزان معوقات بانکی۱۵٫۱ درصد بوده است که این میزان امروز به حداکثر ۱۰ درصد رسیده است، گفت: در نتیجه توانسته‌ایم بانک‌ها را در مسیری درست قرار دهیم. نظارتی که امروز در بانک‌ها انجام می‌شود به هیچ‌وجه با دولت قبل قابل مقایسه نیست.
وی خطاب به قالیباف اظهار داشت: آقای قالیباف در بانک خود می‌داند که نظارت بانک مرکزی امروز خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است. البته در این زمینه مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود داشته و رهبری نیز دستوراتی فرموده‌اند که همه کمک کرده‌اند.
وی با اشاره به این که امروز ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت شده است و همچنین ۴۳ درصد تسهیلات بیشتر از قبل پرداخت شد، افزود: آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید؟ شما که نیاز ندارید. در طول این چهار سال با همه امکانات خود به همراه دوستان خود هر روز دولت را تخریب کردید و ساختمان‌های مجللی در شمال تهران گرفتید و شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید و تمام تیترهای روزنامه شما علیه دولت بوده است. شما دیگر نیاز نیست بیش از این تخریب کنید. این روزها هم شبانه سی‌دی و جزوه‌هایی از سمت دوستان شما پخش می‌شود. مردم در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.
رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت و کشاورزی
هاشمی‌طبا در ادامه مناظره سوم و پایانی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به چهارمین سئوال مبنی بر این که برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟ گفت: همانطورکه در جلسات گذشته عرض کردم زیربنای حفظ ایران تولید است.
وی با اشاره به این که ایران نفت، خاک، ‌آب، گاز، جنگل، ‌هوا و رودخانه‌های خود را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم، افزود: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم.
وی با تاکید برحفظ عظمت ایران، از توجه ویژه به صادرات وهمچنین ضرورت اصلاح قانون بانکداری سخن به میان آورد و گفت: علاوه بر اینها باید از نیروهای تلاشمند که امروز در اصناف و کارفرمایان نمود پیدا کرده است استفاده کنیم‌ ،چرا که آنها با گسترش کار خود به اهداف ما کمک می کنند.
میرسلیم به عنوان اولین نفری که به سخنان هاشمی طبا واکنش نشان داد، گفت: من می‌خواهم آقای روحانی من را روشن کند و پاسخم را بدهد که علت واقعی خوابیدن صنعت و تولید چیست؟ علت واقعی موضوع، به بی‌توجهی دولت به رکود باز می‌گردد.
روحانی هم یکی از راه‌های رونق تولید راسرمایه‌گذاری دانست و گفت: با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه برنامه داریم که ۱۵ میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و۳ تا ۵ میلیارد دلار دیگر را هم برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به این که لایحه استفاده از یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی برای ارائه تسهیلات روستایی در مجلس در حال بررسی است، گفت: با تصویب آن همه روستاییان می‌توانند دو برابر سرمایه اولیه خود تسهیلات وام کم‌بهره دریافت کنند.
جهانگیری هم با بیان این که باید حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام گیرد،‌ گفت: از دوستانی که ناراحت هستند که چرا به دولت گذشته می‌پردازیم می‌خواهم که حرف‌های ما را تحمل کنید. چرا که فکر می‌کنم که دولت گذشته امروز در این مناظره نشسته است و همه افراد دولت گذشته در این ستادها فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به میرسلیم و با بیان این که شما مهندس هستید اما نه آمار رسمی کشور را قبول دارید و نه می‌گویید که آمارتان را از کجا می‌آورید، گفت: بر چه اساسی شما آماری جز آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهد؟ بر چه اساسی می‌گویید ۷۰ درصد کارخانجات کشور تعطیل است؟ ‌ملت عزیز ما،! در دولت مشکلات زیادی از کشور را حل کردیم. ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد و قیمت کالا تغییر می‌کرد. ما منابع را به سمت تولید بردیم.
وی با اشاره به این که ‌آقای رئیسی می‌گوید ما سال ۹۵ چه کردیم، گفت: سال گذشته،‌ ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در وزارت دارایی و اقتصاد ثبت شده که ۳ میلیارد دلار آن جذب شده است.اقتصاد کشور را راه انداختیم هرچند سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم.
جهانگیری در ادامه به خطاب قرار دادن قالیباف که من به شما نگفته‌ام که دروغ گفته‌اید،بلکه گفته‌ام که خلاف می‌گویید یا به شما گزارش خلاف داده‌اند،افزود: بنده در زندگی‌ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام. اگر روزی زمینی گرفته‌ام که تنها دارایی‌ام خانه‌ام است، به قیمت رسمی روز گرفته‌ام.
رئیسی هم با اشاره به این که متاسفانه دولت نقدینگی کم نداشته، اما نقدینگی را به جای این که در تولید استفاده کند به آدم‌های بدحساب بانکی تسهیلات داده و بعضی‌ها به نحو خاصی این افراد تسهیلات گرفته‌اند، خطاب به مردم گفت: آیا در طول عمرتان شده که وامی را با بهره صفر درصد بگیرید که هیچ بهره‌ای نداشته باشد؟ متاسفانه وامی با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان داده شده که صفر درصد است و بهره ندارد.
هاشمی طبا هم در جمع‌بندی سخنان پایانی خود در نوبت اول مناظره خطاب به میرسلیم اظهار داشت: آقای میرسلیم به دنبال سئوال کردن از کاندیداها ست و من از ایشان می‌پرسم :شما ۱۵ سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال کشور بودید. امروز وضع آن کارخانه چگونه است و شما چه تاثیری در آن داشته‌اید؟
وی با بیان این ‌که اگر صنعت ما براساس صادرات نباشد محکوم به فناست، گفت: صادرات ما براساس رفع نیازهای داخلی است و در زمینه کاهش میزان تولید کارخانه‌های کشور یا خوابیدن آنها باید بگویم که این کارخانه‌ها دچار استهلاک فنی و تکنولوژی شده‌اند و من اصرار دارم که بگویم ایجاد اشتغال باید از طریق توریسم انجام گیرد.
هاشمی طبا با اشاره به برخی شعارهای انتخاباتی کاندیداها در مورد ایجاد شغل و با بیان این که شغل،‌ سرمایه گذاری، تکنولوژی و فناوری می‌خواهد، با انتقاد از برخی سخنان درباره ورود سرمایه گذارخارجی به کشور،اظهارداشت: از سمتی می‌گوییم سرمایه گذاری خارجی باید در کشور انجام شود اما از طرف دیگر در مطبوعات با آنها مخالفت می‌شود و هر قراردادی که منعقد می‌شود، قراردادی استعماری عنوان می‌شود؛ این در حالی است که اگر قرار است خارجی‌ها سرمایه و تکنولوژی بیاورند حتما باید منافعشان در داخل کشور حفظ شود.
قانون هدفمند کردن یارانه‌ها
رئیسی در پاسخ به سئوال طرح شده مبنی بر«برنامه اش برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست گفت: قرار بر این بود که یارانه‌ها به عده خاصی پرداخت و بقیه آن هم در اقتصاد برای بهره‌وری بیشتر صرف شود.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این که عده‌ای از فقرا امروز با ۴۵ هزار تومان یارانه‌زندگی می‌کنند، اظهار داشت: ممکن است عده‌ای بگویند چطور می‌توان با ۴۵ هزار تومان زندگی کرد؟ باید رفت و زندگی این فقرا را دید. ما می‌گوییم که باید یارانه این قشر افزایش پیدا کند و آقایان می‌گویند که از کجا این منابع تامین می‌شود.
وی بدون ذکر دقیق منابع تامین یارانه ادامه داد: بله موضوع تامین منابع مهم است و باید معرفی شود اما بسیاری از حامل‌های انرژی که در جریان هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌شان افزایش یافت، طبق قانون باید این مابه‌التفاوت به خود مردم پرداخت شود.
در ادامه هاشمی طباء‌ خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی دو بار گفتند منابع افزایش یارانه ها پیش بینی شده است، بگویند که این منابع «دیگر» از کجاست. نفری ۴۵ هزار تومان در دولت قبل یارانه دادیم،‌ میوه ۱۰ برابر،‌ بنزین ۸ برابر و مسکن ۳ برابر شد یعنی ما گفتیم ۴۵ هزار تومان می دهیم اما ۳۰۰ هزار تومان تورم به وجود آوردیم. مگر می شود یارانه از آسمان نزول کند، منبع تامین آن را چرا ذکر نمی کنید.
وی افزود: دولت بسیار تلاش و تورم را کنترل کرد و نباید این موضوع فراموش شود. گروهی که دوست دارند یارانه بگیرند رای بدهند به یارانه و بگوییم که منابع تامین شده است. درآمدهای دولت مشخص و پول ارز مشخص است و بانک مرکزی پول را حساب می کند و دست دولت می دهد، پولی است که دولت در فروش ارز به خاطر واردات در می آورد.
قالیباف اظهار داشت: امروز کسانی که می‌خواهند کار ایجاد کنند تحت فشارهایی از جمله قاچاق کالا هستند و به دلیل واردات بی‌رویه اعتمادشان را از دست داده‌اند و به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به حاشیه رفته‌اند.
وی خطاب به رئیسی گفت: سئوال من از جناب عالی این است که با توجه به این که رسیدگی به محرومین وظیفه همه ماست، آیا واقعا در دولت خود برنامه‌ای برای برخورد با این افراد دارید یا خیر؟
میرسلیم هم در ادامه گفت: باید شرایط تولید را شفاف و صادقانه کنیم. من در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفتم که باید از پول یارانه‌ها درست استفاده کنیم و با مردم صادق باشیم.
وی ادامه داد: باید به تولید کشور کمک می‌کردید. باید طبق برنامه و اصول فارغ از برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی وارد عرصه هدفمندی یارانه‌ها شد. بی‌توجهی به این موضوع نتیجه‌ای جز رکود و بیکاری نخواهد داشت. این که فقط بگوییم این پول را می‌خواهیم به فقرا بدهیم کافی نیست باید برنامه‌ای برای آن داشت.
روحانی هم در واکنش به سخنان رئیسی درباره هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: بسیار مهم است مردم بدانند که عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند و خیلی روشن این موضوع را بر زبان می‌آورند که می‌خواهند مثل دولت قبلی بین مردم پول پخش می‌کرد، پول پخش کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: باید کسانی که در فقر مطلق هستند، بیایند و نامنویسی کنند و دولت هم موظف است وسایل ضروری زندگی آنان را برایشان تامین کند. همچنین افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل ایجاد شود و آنانی که شغل مناسبی ندارند با شغل بهتری کار خود را ادامه دهند.
در ادامه جهانگیری با بیان این که متاسفانه یکی از اتفاقات بدی که در دولت قبل افتاد کوچک شدن سفره مردم بود، خاطر نشان کرد: براساس آمار موجود سفره روستاییان ۳۵ درصد و سفره شهری ها ۲۵ درصد نسبت به قبل کاهش یافت که این نتیجه سیاست ها و تصمیمات نادرست بود. ۴۵ هزار تومان در جیب مردم گذاشته شد، اما دولت ۲۰۰ هزار تومان از جیب آنها برداشت کرد. امروز آقایان آمده اند از فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند.
آقایان محترم عزت ملت را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید تا به عنوان تبلیغات عکس و فیلم بگیرید و آن را پخش کنید. ما می خواهیم معیشت توانمندی و عزت مردم ایران را حفظ کنیم. اگر آقای رئیسی ۱۵۰ هزار تومان بدهند ،برخلاف اهدافی که دارند عمل خواهد شد. در هر حالت که ۱۵۰ هزار تومان به مردم بدهند، یک میلیون تومان از جیب آنها وارد جیب دولت می شود و اقتصاد کشور و طبقه محروم را نابود می کند.
رئیسی در جمع بندی سخنان خود گفت: سئوال من این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت می‌آورد یا نه؟ آقای روحانی می‌گوید که درآمد مستمری بگیران را سه برابر افزایش داده است. ما می‌گوییم اگر این کار لازم بود، چرا زودتر انجام ندادید؟ اگر انجام دادنش لازم نبود در شرایط فعلی امری تبلیغاتی است و ما می‌گوییم کارهای تبلیغاتی نکنید.
وی افزود: ما باید مردم را عاقل بدانیم. آیا با تبلیغات انتخاباتی مردم به تبلیغات رای می‌دهند. مردم عقل دارند و براساس تعقلشان رای می‌دهند.
دستیابی اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴
قالیباف در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست، اظهار داشت: امروز کشور با یک بحران اقتصادی روبه روست که رکود، بیکاری و گرانی آن را نشان می‌دهد. طبیعتا در حوزه گرانی آنطور که گفته می‌شود تورم کنترل شده است اما مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد و آن را در اقلام کالاهای مختلف می‌بینند. معتقدم دولت روحانی نتوانسته است به کمک مردم بیاید.این دولت حتی با افزایش هزینه‌ها دست در جیب و سفره مردم کرد که از جمله آن افزایش قبوض آب، برق و گاز است که فشار یکنواخت را به قشر محروم وارد کرد.
میرسلیم در واکنش به صحبت‌های قالیباف با بیان این که رسیدن به چشم انداز،‌ فداکاری می‌خواهد، گفت: ۱۲ سال است که در مسیر رسیدن به چشم انداز کاری نکرده‌ایم. باید به اصل ۴۴ توجه کنیم که بدون آن به هیچ جا نخواهیم رسید. اگر بخواهیم مماشات کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
روحانی هم در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من از شما سئوال دارم که راجع به رشد اعلام کرد که درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می‌کند، یعنی رشد ۲۶ درصدی. ما در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را نداریم. ایشان بگویند که در کدام کشور چنین رشدی بوده است. یکی در چین بود که رشد هشت درصدی اقتصادی خوبی داشتند و بعد ایشان می گوید که ما پتروشیمی راه می اندازیم و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم.حدود ۹ میلیون تن تولید پتروشیمی در این دولت اضافه کردیم. پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیرمستقیمش ۱۶ هزار نفر است و در ایران شغل مستقیم و غیرمستقیمش ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر می شود. رشد از طریق بهره وری ایجاد می‌شود. ایشان باید بگویند چه مقدار از طریق بهره وری ایجاد می‌کند. چه مقدار از طریق اشتغال ایجاد می‌کند و چه مقدار سرمایه فیزیکی مصرف می‌کند.
اسحاق جهانگیری دیگر کاندید هم اظهار داشت: رشد اقتصادی یکی از اهداف مهم دولت است و ما اگر اقتصاد کشور را گسترش دهیم سهم مردم که در این کشور هستند هم از اقتصاد کشور بیشتر می‌شود اما این کار نیازمند سیاست‌ها و ملزوماتی است.
وی ادامه داد: یکی از ملزومات این کار داشتن سیاست خارجی است. آیا کاندیداهای محترم در دیپلماسی و گفتگو و مذاکره تجربه داشته‌اند؟ آیا اطرافیان آنان، طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی؟ آیا قادر هستند که سرمایه خارجی را جذب کشور کنند؟
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به قالیباف اظهار داشت: آیا در اطرافیان شما کسی هست که بتواند ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی را جذب کشور کند که برای توسعه و رشد اقتصادی کشور لازم است؟ شماکه تهران را گران اداره کردید. شما به بخش خصوصی نمی‌گویم که بها ندادید اما کم بها دادید. شما اکثر پروژه‌های تهران را به نهادهای نظامی سپردید.
آقای میرسلیم من شما را به انصاف می‌شناختم. نگویید که در این دولت خصوصی‌سازی انجام نشده است. ما کدام شرکت را خصولتی کردیم؟ ما هر شرکتی را که واگذار کردیم به بخش خصوصی واقعی واگذار شد. درباره آن شرکتی که اشاره کردید چون نام نبردید من هم نام نمی‌برم اما نهاد قدرتمندی پشت آن شرکت قرار داشت که نتوانستیم آن شرکت را برای خصوصی‌سازی از آنها بگیریم. رئیسی با بیان این که ۶ درصد از رشد اقتصادی ۷ درصدی اعلام شده منوط به بخش نفت است،‌ گفت: رشد ۱ تا ۵ر۱ درصدی برای اقتصاد و تولید قابل قبول است و ۷ درصد مورد قبول نیست.
هاشمی‌طبا هم در نقد سخنان قالیباف خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما به حرف آدم‌های عاقل و اقتصاددان که راه‌حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌کنیم. داده‌هایی که به ما می‌رسد را توجه نمی‌کنیم و می‌خواهیم علم را تغییر دهیم.
در زمانی که تحریم بودیم و باید کمربندهایمان را محکم‌تر می‌بستیم با اقدامات اجرایی خواستیم نشان دهیم که هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است. رفتیم و کالاهایی گران‌تر از آنچه که بود را از خود تحریم‌کنندگان خریدیم و رنگ روغن به جامعه زدیم. این رنگ روغن‌ها و سیاه‌نمایی‌ها هر دو از یک جنس است و توسعه ایجاد نمی‌کند. الان هم یک جوری مسائل را نشان می‌دهیم که انگار در کشورمان واویلا ست. مردم سرکارشان هستند و زندگی‌شان را می‌کنند بعد اگر یک کارگردانی فیلمی از ایران در خارج از کشور نشان دهد، می‌گویید سیاه‌نمایی شده است.
قالیباف گفت: سابقه اجرایی من مشخص است. هیچ‌وقت خلف وعده نکرده‌ام. مردم مطمئن باشید ۵ میلیون شغل را با تاکید بر کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد خواهم کرد. ما حتما سند چشم انداز را دنبال می‌کنیم . حتما افزایش ۲٫۵ برابری هم در ارز و هم در ریال امکانپذیر است به شرطی که کشور در مسیر درست حرکت کند و در همین کشور هم سابقه رشد ۲ رقمی داشته ایم که به وقتش به آن اشاره می‌کنم.
وی خطاب به جهانگیری و روحانی اظهار داشت: شما و شخص آقای روحانی از رانت املاک نجومی استفاده کردید و ۸۰۰ متر زمین را متری سه‌هزار تومان گرفته‌اید که باید به آن پاسخ دهید.
هاشمی طبا:حفظ ایران را مدنظر داشته‌ام
سیدمصطفی هاشمی طبا هم در بخش دوم مناظره در پاسخ به این سئوال که برنامه شما برای اصلاح نظام مالیاتی و حمایت از تولید و اشتغال در کشور چیست، با انتقاد ازاعلام دارایی نامزدهای انتخاباتی، گفت: از نامزدهای انتخاباتی می خواهم به جای اعلام دارایی‌های خود بگویند چه کسانی و به چه میزان هزینه های ستادهای انتخاباتی آنها را تامین کرده اند.
وی افزود: ما در خصوص مالیات ها باید درآمدهای واقعی افراد را شناسایی کنیم و همچنین باید سیستم مالیاتی کشور را از اساس اصلاح کنیم.
هاشمی طبا درجمع بندی سخنان خود با اشاره به این که دوست داشتم که نوه شش ساله خود را می آوردم و نشان می دادم که باید برای آنها کار کنیم، گفت: ما برای چهار تا رای آوردن نباید کاری کنیم که به عنوان دوستدار بزرگ خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده می شود عملی و منطقی نیست و وقتی سئوال می کنیم که چرا منابع سه برابر شدن یارانه را نمی گویید، می گویند منابع مشخص است. از کجا؟ معلوم نیست.
وی با تاید بر این که از ابتدای وارد شدن به رقابت های انتخاباتی همواره فرمایشات رهبری که فرمودند استقلال ملی و عظمت ملت ایران در ذهنم بوده است، افزود: حفظ ایران را در درجه اول مدنظر داشته ام و به جای پخش یارانه و تظاهربه دوست داشتن گفتم که به معلولین و بی سرپرست‌ها و خانواده های ناتوان باید کمک کرد. بنابراین به مساله اقتصاد مقاومتی و تولید برای صادرات و اصلاح کشاورزی در جهت رفع مشکلات نابودی ایران که ایران همه چیز به ما داده است و ما ناسپاس هستیم قدم گذاشتم.
قالیباف:باید شجاعانه با فساد مبارزه کنیم
قالیباف به عنوان اولین کاندیدا در بخش دوم مناظره در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت شما برای توسعه صنایع در بخش کشاورزی چیست؟ با بیان این که دارایی های من و بستگانم در کانال تلگرامی من اعلام شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، گفت: باید در کشاورزی به خودکفایی برسیم و ما بر اساس برنامه ششم و سند چشم انداز برنامه ها را در حوزه های کشاورزی و روستایی ادامه می دهیم.
وی همچنین در بخش جمع بندی صحبت‌های خود با اشاره به این که مشکل اساسی رشد اقتصادی کشور، فرصت‌های نابرابری است که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است، گفت: آقای روحانی جنابعالی می‌فرمایید هر کسی که هست باید با او برخورد شود؛ اولین برخورد را خودتان انجام دهید؛ شما که معطل هستید بستگان شما در کنار شما امروز چه می‌کنند؟ در حوزه‌های مالی،‌ اقتصادی و بانکی و من مطلع هستم که شما مطلع هستید؛ چرا برخورد نمی‌کنید؛ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید.
قالیباف ادامه داد: آقای روحانی وقتی جنابعالی حدود ۸۰۰ مترزمین به قیمت متری سه هزار تومان در سال ۷۰ می گیرید حتما شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است.
وی همچنین خطاب به جهانگیری گفت: آقای جهانگیری جنابعالی ۳۸۵ متر زمین را در دهه ۸۰ به قیمت متری ۱۴۰ هزار تومان از بیت المال در ونک گرفته‌اید بعد به ما می‌گویید که املاک نجومی؛ چرا این املاک را به نقد و اقساط به مردم بدبخت نمی دهید. درد ما این است که شما می خواهید با فساد مبارزه کنید.
قالیباف با بیان این که اگر حق مردم مطرح نبود این مسائل را به زبان نمی‌آوردم، افزود: ما منابع و فرصت‌های بسیاری داریم اما به خاطر این که فساد وجود دارد و سیستم‌های هوشمند و اصلاح ساختاری نمی شوند، این فرصت ها از بین می رود. ما باید شجاعانه بایستیم و با فساد مبارزه کنیم.
میرسلیم:همکاری بین صنعت و دانشگاه باید فراهم شود
میرسلیم هم در بخش دوم مناظره از برنامه‌های دولت خود برای رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان و ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه سخن به میان آورد و گفت: یکی از مسائل خیلی مهم برای رشد این است که همکاری بین صنعت و دانشگاه را فراهم کنیم. ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه‌ها بودند هسته علمی را در کشور ایجاد کردیم و بنا به همان تحقیقات به طراحی و نمونه‌سازی و سپس به تولید انبوه رسیدیم که یکی از کارها در راستای اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان این که امکان ایجاد پیوندی بسیار مناسب میان دانشگاه‌ها و صنعت وجود دارد، اظهار داشت: می‌شود این پیوند را ایجاد و چارچوبی برای مسائل اساسی آن طراحی کرد و دولت هم باید از آن پشتیبانی کند.
میرسلیم همچنین در وقت پایانی سخنان خود خطاب به مردم با اشاره به این که شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم، گفت: مهمترین مشکل کشور ما فساد است، آن هم فساد اداری. من با رباخواری بانک ها جنگ خواهم کرد. با فساد مبارزه قاطعانه ای خواهم کرد و این امر پایان نمی پذیرد مگر آن که افرادی فساد ستیز و پاکدست انتخاب شوند.
وی با بیان این که دولت من، دولت دولتمردان کاسب نخواهد بود، از مهار تورم با افزایش تولید و رشد هنر خبر داد و گفت: ما برنامه هایی را برای نجات کشور در حوزه هایی مثل آب و صنعت و خودروسازی داریم. برنامه هایی برای کارکنان دولت و کارگران داریم. تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بازار صادراتی جزو برنامه های اصلی ما است.
روحانی: آقای رئیسی، شما به مردم تهمت ناروا می زنید
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخش پایانی سومین مناظره تلویزیونی انتخاباتی خود در پاسخ به نکته حجت الاسلام رئیسی که چرا در ماه های آخر عمر دولت برای افتتاح به استان‌ها رفته اید و به جایش می گویید چرا مصوبه گذرانده اید؟ گفت: مصوبه را چهار سال پیش گذراندیم، چهار سال هم کار کردیم و در این سفرها طرح ها و پروژه ها را افتتاح کردیم؛ شما از افتتتاح ناراحتید؟ شما می گویید چرا در ماه های ابتدایی سال ۹۶ قانون را اجرا کردیم و می گویید برای انتخابات است.
روحانی افزود: این مصوبه را شهریورماه پارسال نوشتیم و دادیم به مجلس٫ مجلس آیین نامه ها را تصویب کرده و ظاهرا شما با مسائل قانونی آشنا نیستید، با این که ادعا دارید حقوق خوانده اید!
وی گفت: در حالی که شما یک قاضی هستید، اما به مردم تهمت ناروا می زنید. شما چطور می خواهید رئیس جمهور یک مملکت شوید و از حقوق ملت دفاع کنید؛ در حالی که بدون مدرک و دلیل اتهام می زنید. من با هیچ کس عقد اخوت ندارم و هر کس که تخلف کرده در هر کجا باید به اشد مجازات برسد و هیچ کس نباید مانع این کار شود.
روحانی گفت: شما می گویید با فساد مخالفید، در حالی دارید کار انتخاباتی می کنید. در پرونده ۱۲ هزار میلیارد تومانی که یک طرف آن قاضی بود که میلیاردها تخلف کرد و عزل شد؛ یک طرف همکار شما در آن جای محترم بود که فرار کرده است و یک طرف دیگر مقام دولتی بود که الان در ستاد شما فعالیت می کند؛ شما چرا از این افراد استفاده می کنید، در حالی که فسادشان روشن و مشخص است؛ چون شما این موضوع را آغاز کردید، خواستم جواب بدهم.
روحانی در ادامه با اشاره به پرسش «فرصت ها و تهدیدات رشد نقدینگی و این که چه برنامه ای برای مدیریت و مهار این پدیده دارید»، تصریح کرد: در مساله نقدینگی باید مراقب تورم باشیم.
روحانی در سخنان جمع بندی خود هم گفت: «برخی نکات را واقعا مایل نیستم مطرح کنم، اما مجبورم به مردم اعلام کنم. من که پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی در دبیرخانه دعوا کردم که زمان انتخابات است و کسی نباید مطلع شود؛ اگر این مردانگی را نمی کردم، شما (آقای قالیباف) الان اینجا ننشسته بودید.؟»
«آقای قالیباف! شما که طرح ات همیشه «لوله کردن» بود، شما که هر زمان به دبیرخانه می آمدید می گفتید بگذارید من این دانشجویان را ظرف دو۲ ساعت لوله می کنم؛ اگر جلو شما نایستاده بودیم که همه دانشگاه های ما پر از لوله شده بود!»
«آقای قالیباف شما نمی خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید، ما که همه اموالمان را در اختیار قوه قضائیه دادیم و شما باید طبق قانون می دادید، چرا ندادید؟ و آمدید اینجا ریاکاری می کنید؟!»
«من اگر در تهران هر زمان یک خانه بیشتر داشتم، مال شما باشد. الان هم اگر یک خانه بیشتر دارم مال شما باشد و بروید آن تخلف را دنبال کنید.
آن زمین را هم می دانید معوض چه بوده و خود خبر دارید و الان دارید جور دیگری مطرح می کنید.»
«شما اگر درخصوص زمین خیلی ناراحتید به طرقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما آنجا چه کردند؟»
روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به رئیسی گفت: «آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می خواهید بگویید. هر تهمت که می خواهید بزنید، بهرحال شما قاضی هستید و دست شما باز است و هر کاری می توانید بکنید.»
«دادستان روحانیت هم هستید و می توانید همه علما را دستگیر کنید؛ باید بپرسیم علما از دست شما چه کشیدند؟»
«اما از شما تقاضا دارم و خواهش می کنم که امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید. شما را به خدا امام رضا(ع) را جناحی و حزبی نکنید. امام رضا(ع) افتخار همه ایرانی ها، شیعیان و مسلمانان است.»
«اگر نبات و پارچه سبز می خواهید برای روستاها بفرستید، بگذارید بعد از اتخابات؛ الان جلو آن را بگیرید.»
«از آنهایی که با اتوبوس از شهرها برایتان جمعیت می آورند، از آن نهادهای انقلابی و امنیتی که برای شما می آورند بپرس که پول آنها از کجا می آید؟ از پول بیت المال دارند انجام می دهند.»
«تو که قاضی هستی باید برخورد کنی، چرا برخورد نمی کنی؟»
روحانی در پایان خطاب به مردم ایران گفت: «مردم عزیز ایران! ما چهار سال پیش با هم عهدی بستیم و جلو رفتیم.
ما در برابر تحریم ها ایستادگی کردیم و تحریم را شکاندیم. ما آن بهانه ای که می توانست هر روز برایمان جنگ درست کند (PMD) را از بین بردیم و آمادگی دارم در چهار سال بعد که غیر از تحریم های هسته ای که در این چهار سال برداشتم، بقیه تحریم های ملت ایران را به خوبی و با قدرت بردارم و عزت ایران و منفعت ایران را به مردم برگردانم.»
«مردم! ما با هم عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم و رسیدیم و ادامه خواهیم داد.
ما با هم تعهد کردیم که تورم را تک رقمی کنیم که کردیم.»
«کشاورزان ایران! ما با هم تعهد کردیم که در گندم خودکفا شویم و شدیم. شما ۲۱ میلیون تن مواد غذایی اضافه تولید کردید و ما به همین عهد و راهمان ادامه خواهیم داد.»
«ما آب های مرزی را به سرزمین مان برگرداندیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد. برای کنترل آب های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم قدم بر می داریم. مردم! ما با هم توانستیم کاری کنیم که جلو خشک شدن دریاچه ارومیه گرفته شود؛ اگر اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و یک طوفان می توانست زندگی ۱۴ میلیون نفر را در غرب کشور تحت تاثیر قرار دهد.»
«من به شما وعده دادم به خانواده های شهدا و ایثارگران توجه بیشتری کنم؛ در این دولت مطابات باقی مانده خانواده های ایثارگران از سال ۷۶ تا ۹۴ را پرداخت کردیم. عهد من با شما راستگویی، صداقت و کار است.»
جهانگیری:از ملت ایران می‌خواهم در انتخابات حتما شرکت کنند
جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود و در جمع بندی مطالب مناظره سوم، گفت: ملت ایران، از شما می خواهم که حتما در انتخابات شرکت و برای انتخاب به سوابق کاندیداها توجه کنید. باید تصمیم بگیرید که آیا کسانی که تحریم را فرصت برای کشور می دانند برای شما بهتر هستند یا کسانی که سابقه آنان روشن و شفاف است.
وی افزود: ملت ایران، شرایط کشور شرایط دشواری است؛ ما از تحریم ها عبور کردیم؛ منطقه ما منطقه حساسی است و در این مرحله باید جنگ را از منطقه خود دور کنیم، چرا که اوضاع موجود در منطقه، نگران کننده است. جنگ طلب ها در جای جای دنیا سرکار آمدند بنابراین باید مواظب ایران باشیم. باید از ایران حفاظت و حراست کنیم و نگذاریم سفره مردم کوچک شود؛ ما می توانیم با برنامه هایی که تهیه کردیم، مسایل و مشکلات کشور را حل کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم شریف ایران، فرهنگیان، معلمان، کارکنان دولت، نیروهای مسلح، بازنشستگان نیروهای مسلح و تامین اجتماعی، کارگران، کشاورزان، پرستاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، علما، طلاب، خبرنگاران، اصحاب رسانه، هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان و خانواده های عزیر شهدا و ایثارگران، وکلا و همه و همه به صحنه بیایید؛ یک لحظه رای می دهید، آینده ایران را رقم می زنید.
وی تصریح کرد: من خودم را ملتزم به این می دانم که به این سخن امیرالمومنین(ع) عمل کنم که فرمودند به خدا سوگند یاد می کنم هیچ کاری فرمان ندادم مگر آن که پیش از آن خودم آن را به کار بستم. ما خاک پای امیرالمومنین هستیم. ما زمان سعی و خطا نداریم، باید تصمیم بگیریم.
جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: شما ۱۲ سال شهردار تهران هستید و این سومین باری است که کاندیدا می شوید. آقای قالیباف مردم تهران فکر می کنید امروز نسبت به ۱۲ سال قبل از ترافیک، محیط زیست، جمع آوری زباله و متکدیان در چهارراه های تهران راضی تر هستند؛ اگر راضی بودند در انتخابات سال ۹۲ فقط ۷۰۰ هزار رای آوردید. نفر آخر لیست نمایندگان تهران یک میلیون و خرده ای رای آورد. آقای قالیباف یک مقدار به خود بیایید.
وی ادامه داد: ملت ایران، برنامه های وسیعی برای توسعه کشور پیش بینی شده است. ما سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد و من به شما اطمینان می دهم که ۵۰میلیون مردم ایران در کارخانه ها سهامدار خواهند شد. سه سال روی این طرح کار شد که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم لذت سهامدار شدن کارخانه را بچشند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: از شهریورماه سال ۱۳۹۶ هر فرد تحت پوشش کمیته امداد، مالک ۱۰ میلیون تومان در کارخانه های خوب کشور خواهد بود؛ بقیه ۵ میلیون نفر جمعیت بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سهام بهترین کارخانجات را خواهند داشت. طرح های مهمی برای کشاورزی تهیه شده است؛ در بخش صنعت با اطمینان می گویم در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم برای سال ۱۳۹۶، ۹۵۰ هزار شغل مطمئن ایجاد کنیم.
جهانگیری ادامه داد: برای کمک به روستاها، عشایر و مناطق محروم درخواست یک و نیم میلیارد دلار از مجلس کرده بودیم که مجلس قول داد که همین روزها آن را تصویب کند.
رئیسی: ۶ درصد رشد اقتصادی مربوط به نفت است
رئیسی در ادامه مناظره و درباره افزایش رشد اقتصادی، گفت: رشد اقتصادی ۷ درصد اعلام شده است اما در حقیقیت ۶ درصد آن مربوط به نفت است و مربوط به اشتغال و تولید نیست.
وی با اشاره به این که بین یک تا یک و نیم درصد رشد اقتصادی قابل قبول است؟ افزود: باید روند خصوصی‌سازی پیگیری می‌شد. اگر خصوصی سازی صورت گرفته است شما باید پیگیری می‌کردید؛ شما دولت هستید.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگر که دولت می‌گوید این که از رکود عبور کردیم. رکود در کشور ما رکورد زده است، آن وقت آقای روحانی می‌گوید که ما از رکود عبور کردیم این وضع بیکاری و اشتغال است آیا از رکود عبور کردیم؟
رئیسی با بیان این که ما با دیپلماسی عزتمندانه می‌توانیم مسائل را حل کنیم، افزود: بسیاری از امور با کشورهای همسایه می‌تواند حل شود. بحث فقرا را که مطرح کردم آقای روحانی هم گفتند که باید به فقرا توجه کرد و باید سه برابر یارانه به آنها داد، خوب چرا تا الان توجه نکردید؟
وی تصریح کرد: اگر در موضوع اشتغال می‌خواهیم مساله حل شود باید پیشران‌های تولید مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم. مبارزه بی امان با قاچاق کالا و فساد انجام دهیم و واردات را کنترل کنیم.
رئیسی در جمع بندی صحبت های خود خاطرنشان کرد: در ارتباط با منابع آنچه که مردم وعده کرده اند باید بگویم که برای همه وعده ها، منابع،‌ بررسی و کارشناسی شده است.
وی با تاکید بر لزوم مبارزه با فرارهای مالیاتی گفت: باید قطعا با فرارهای مالیاتی به طور قاطع برخورد شود نه این که فقط مالیات کاسبان خوش حساب اخذ شود. باید جلو قاچاق کالای افراد رفیق و دوست و آشنای برخی از دولتمردان گرفته و باید از دست اندازی افراد خاص به منابع بانکی جلوگیری شود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر جلو هزینه های اضافی و روحیه اشرافی گری گرفته شود حتما می توان برای دهک های پایین شرایط متفاوتی ایجاد کرد.
رئیسی با بیان این که رسیدگی به دهک های پایین اقدامی دور انتظار نیست و دولت فعلی هم در حال انجام بخشی از این کار است، خطاب به روحانی خاطر نشان کرد: آقای روحانی شما من را می شناسید. من چون روحیه حقوقی و قضائی دارم سخنی همین طوری بر زبانم جاری نمی شود که بگویم؛ معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور در دفتر شما آمدند و با جنابعالی صحبت کردند؛ با این که آنها مدارک و اسناد را به شما نشان دادند و گفتند که نزدیکترین افراد شما دچار یک سری مشکل میلیونی هستند اگر من جای شما بودم مساعدت می کردم و می گفتم براساس قانون برخورد شود.
این که نباید الان انجام شود یا بعدا باید انجام شود یا در مسائل تشکیک کنید با روحیه فردی که رئیس دولت است سازگاری ندارد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که آزادی های سیاسی و مدنی وظیفه هر دولتی است، اظهار داشت: هر دولتی موظف به تامین تضمین این آزادی ها برای همه است. آقای روحانی مگر جنابعالی زبان را برای کردها آزاد کردید؟ خدا آزاد کرد. قانونی اساسی اجازه داد که کردها و سایر اقوام از لباس رسمی خود استفاده کنند.
این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان این که معتقد به وجود شهروندان درجه یک دو و سه نیستم، تاکید کرد: دولت موظف است به ۸۰ میلیون نفر خدمت دهد.

خواندن اصل فایل
ساخته شده توسط روزنامه اطلاعات


نوشته شده در   شنبه 23 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode