ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 ارديبهشت 1396     |     کد : 177198

دکتر روحانی در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان قزوین:

باید از فضای به‌وجود آمده حداکثر استفاده را برای کشور ببریم

رئیس جمهوری با تاکید بر این که “ساختمان‌ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود آوری”، اظهارداشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که “ساختمان‌ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود آوری”، اظهارداشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی‌در قزوین، گفت: تامین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها‌ست.
وی با تأکید بر اهمیت جستجوی راه‌های ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، باید به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.
روحانی تصریح کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود و می‌آموزیم که ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است و نحوه معماری‌ها هم به گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آن که ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود. ساختمان باید محل سکونت و آرامش مردم باشد و به همین دلیل آن را مسکن نامگذ‌اری کردند و در چنین حالتی است که نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و همچنین نیازمندهای اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی مردم، تعریف و تبیین می‌شود.
وی با تأکید بر این که متأسفانه در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله ایجاد شده است و به مسائل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، گفت: شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه با کمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت‌و‌آمد کنند. لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است.
روحانی خاطر نشان کرد: تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت تأثیر قرار دهد، نه فقط از لحاظ فرهنگی و دینی، حتی از لحاظ آرامش و زیبایی بصری هم صحیح نیست.
رئیس‌ جمهوری افزود: ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلو دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و از لحاظ شهرسازی نادرست است. وی خاطر نشان کرد: آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آنها فروخته شود و برای حقوق شهری و زندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قائل نبود؟
روحانی اضافه کرد: در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود، اما مهمتر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه شده است؟ اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده شده و با پول آن، پارک ایجاد شده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی‌به نفع مردم، باشد؟
رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: بدترین نوع تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهنسال است و این بدتر از آن است که نفت را بفروشیم و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر نفت به عنوان یک حق بین‌نسلی محسوب می‌شود و باید پول آن سرمایه‌گذاری شود، فضاهای شهری، کوه‌ها، مراتع، دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم جزو منابع بین نسلی هستند.
روحانی گفت: همان طور که حق نداریم ساختمان‌هایی که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کنیم و به فروش برسانیم تا به جای آن آثار باستانی برجی به پا شود، این حق را هم نداریم محیط زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، گفت: نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم این فایده‌ای ندارد، چرا که در نتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته شده است تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود و مشکل ترافیک هم حل نمی‌شود.
وی با بیان این که اگر بناست برای حل مسائل شهری اقدام کنیم، باید اقدامی‌جامع و همه جانبه را مدنظر قرار دهیم، افزود: برخی مشکلات زیست‌محیطی و شهری پیچیدگی‌هایی دارد که رفع آنها، نیازمند زمان طولانی‌تری است. اما بخشی از مشکلات محیطی و شهری، هست که می‌شود آنها را در زمان کوتاهتری حل و فصل کرد.
روحانی اظهار داشت: وقتی نیروگاه‌های ما در کنار شهرها و با نفت کوره کار می‌کنند، وقتی خودروهای فرسوده در شهرها تردد می‌کنند، وقتی کیفیت گازوییل و بنزین مصرفی خودروها و سوخت مورد استفاده برای گرم کردن خانه‌ها باعث آلودگی محیط شهری و محیط زیست می‌شوند، این مشکلات را می‌توان در مدت کوتاه‌تری حل و فصل کرد.
رئیس‌ جمهور تصریح کرد: خودرو برای تأمین رفاه مردم است و اگر قرار باشد همین خودرو سلامت محیط زیست و آسایش ما را ضایع کند، قطعاً نمی‌تواند در چارچوب ایجاد یک شهر سالم و محیط زیست مناسب به کار ما بیاید. ما نیازمند نوعی از مدیریت و اداره پایدار هستیم که در آن حفظ محیط زیست و توجه به چنین مسایل جانبی در زندگی مردم مورد توجه باشد.
وی گفت: باید در زمینه مسایل زیست محیطی سرمایه‌گذاری کنیم و یکی از آسانترین و پرسودترین راه‌های سرمایه‌گذاری این است که از سرمایه همان سوخت نابجایی که از آن برای وضع جدید در خودروها، استفاده می‌شود برای سالم‌سازی شهرها‌، استفاده کنیم.
روحانی اضافه کرد: امروز در بعضی از شهرها، توانسته‌ایم، وضع را بهتر از قبل کنیم. به عنوان مثال چند روز پیش که به استان فارس سفر کردم، آقای استاندار می‌گفت که در سال ۹۵ هیچ روز آلوده‌ای نداشتند، در حالی که در سال‌های قبل به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز در سال هوای آلوده داشتند. البته درست است که طبیعت، باد و باران هم به این اتفاق در استان فارس کمک کرده باشد، اما این‌گونه نیست که همه عوامل مؤثر بر وضع محیط زیست، خارج از اختیار و کنترل ما باشند، بلکه یکسری از این مسائل هم از سوی ما قابل کنترل و مدیریت است و باید با مدیریت مناسب بر آنها حداقل بخشی از مشکلات زندگی مردم را حل و فصل کنیم تا زندگی راحت‌تری داشته باشند.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که معتقدم اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم در شهرهای بزرگ باید با رأی و نظر مردم اجرا شود، اظهارداشت: درست است که مسائل عادی و معمولی به طور معمول براساس قوانین و مقررات موجود اداره می‌شوند اما این که اجرای مشکل ترافیک در یک شهر، از طریق ساخت پل و بزرگراه باشد یا ساخت مترو، بهتر است با رأی و نظر مردم، تعیین شود.
وی تصریح کرد: با نظر مردم و مدیریت یکپارچه و هم‌افزایی دستگاه‌ها بهتر و راحت‌تر می‌توانیم شهرهای بزرگ را اداره و اهداف توسعه بلندمدت شهرها را محقق کنیم و درآمد لازم را برای مردم ایجاد و فاصله طبقاتی را در شهرها کم کنیم و حاشیه نشینی را از بین ببریم.
روحانی خاطر نشان کرد: تسهیل امکان استفاده از فناوری‌های نو و استفاده از آنها در اداره شهرها و در یک کلام، ایجاد شهرهای هوشمند و الکترونیک یکی از وظایف و رسالت‌های مهم همه ماست. امروز در تهران و شهرهای بزرگ، شاهد یم که استفاده از فناوری‌های نوین و فضاهای مجازی، چقدر در خرید مردم، رفت و آمد آنها و حمل و نقل شهری، تأثیر مثبت داشته است.
رئیس‌ جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراها و با ابراز خوشحالی از این که، اداره‌کنندگان شهرها و روستاهای کشورمان در شوراها از سوی مردم برگزیده می‌شوند، گفت: آرای مردم در انتخاب اعضای شوراها، می‌تواند تأثیر چشمگیر‌ی در نحوه اداره شهرها و اعمال نظرات آنها در این رابطه از طریق نمایندگانشان داشته باشد.
در این مراسم لوح برنامه اسکان بشر ملل متحد به دکتر روحانی اهدا شد.
افتتاح ۱۷ طرح و پروژه صنعتی و زیربنایی در قزوین
با حضور رئیس جمهوری، طرح صنعتی پایا پلیمر پلاستیک و پیرایه چوب ایرانیان در شهرستان تاکستان قزوین افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
روحانی عصر دیروز در جریان سفر به استان قزوین ضمن افتتاح طرح صنعتی پایا پلیمر پلاستیک و پیرایه چوب ایرانیان از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحات دست اندرکاران در جریان نحوه فعالیت و تولیدات این دو مجموعه صنعتی قرار گرفت.
طرح صنعتی پایا پلیمر پلاستیک با ظرفیت تولید ۱۴هزار‌و ۴۰۰ تن چاپ فلکسو، ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن فیلم چند لایه به روش خودممزوج و ۱۶ هزار و ۸۳۰ تن فیلم پلاستیکی چند لایه لمینت و با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو احداث شده است و برای ۹۰ نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.
شرکت پیرایه چوب ایرانیان هم از توان تولید یک‌‌میلیون و‌۳۴۰‌هزار متر مربع نئوپان ملامینه و ۵‌میلیون‌و‌۸۹۶ هزار متر مربع اوراق فشرده با روکش ملامینه و ۱۶ هزار و ۱۳۵ تن روکش ملامینه برخوردار است که با اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال و ۸٫۹ میلیون یورو تاسیس شده و ۵۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.
رئیس جمهوری در حاشیه این مراسم ۱۵ طرح صنعتی و زیربنایی دیگر را هم در سطح استان قزوین به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.
روحانی در این ارتباط زنده ویدئویی کارخانه بنیان کالاشیمی، کارخانه بهشت کویر آریانا، طرح صنعتی لنت، طرح صنعتی صنایع گلشیر ارمغان، احیا طرح مجتمع کشاورزی زیاران، مجتمع دامداری افق قلعه پارسیان، فاز اول طرح توسعه سامانه نوین آبیاری، پارک ۲۲ هکتاری مهرگان، طرح خط انتقال گاز الموت، طرح گازرسانی به شهرهای معلم کلایه و رازمیان، پروژه‌های مخابراتی، دفاتر روستایی پست بانک و مرکز شتابدهی نوآوری و زیرساخت فناوری و ساختمان اداری برنامه بودجه استان را در شهرستان‌های مختلف استان قزوین افتتاح کرد.
رئیس جمهور همچنین در این ارتباط ویدئویی دستور آغاز عملیات اجرایی فاز یک پروژه هفت دره منطقه گردشگری باراجین، عملیات اجرایی طرح آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین و عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهر قزوین از بیدستان را صادر کرد.
برای این طرح‌ها مبلغ ۳ هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال اعتبار دولتی، ۱۰هزار و۳۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۸٫۴ میلیون یورو اعتبار ارزی صرف شده است و با بهره برداری از آنها برای ۳۰۷۶ نفر اشتغالزایی خواهد شد. روحانی همچنین در حاشیه این مراسم از نمایشگاه توانمندی‌های استان قزوین بازدید کرد. رئیس‌ جمهوری در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان قزوین، با اشاره به گشایش‌های صورت گرفته در کشور بعد از برجام، گفت: امروز شرایط مناسبی برای تولید و صادرات به وجود آمده است و باید از آن استفاده کرد و همدیگر را کمک کنیم، اما متأسفانه عده‌ای نه فقط از این شرایط جدید استفاده نمی‌کنند، بلکه به نحوی به دنبال دلسرد کردن مردم هستند. لذا باید از فضای به‌وجود آمده حداکثر استفاده را برای کشور ببریم.
روحانی افزود: در روزهای آینده و فرصت‌های پیش‌رو، برخی حقایق را که تاکنون به مردم نگفته‌ام، خواهم گفت که چگونه برخی به جای کمک به ملت و پیشرفت ایران، ‌هر روز سنگ‌اندازی کردند.


نوشته شده در   دوشنبه 4 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode