ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 فروردين 1396     |     کد : 176800

با تجاوز موشکی آمریکا به تمامیت ارضی سوریه صورت گرفت

تنفس مصنوعی به تروریست‌ها

بار دیگر دست‌های تجاوزگر آمریکا از آستین ترامپ بیرون آمد تا نشان دهد که این کشور خویی جز جنگ‌افروزی و تجاوزگری ندارد هرچند تلاش می‌کند روی این خصلت ماهوی خود پرده‌ای از آزادی‌خواهی و دموکراسی‌طلبی بکشد.

بار دیگر دست‌های تجاوزگر آمریکا از آستین ترامپ بیرون آمد تا نشان دهد که این کشور خویی جز جنگ‌افروزی و تجاوزگری ندارد هرچند تلاش می‌کند روی این خصلت ماهوی خود پرده‌ای از آزادی‌خواهی و دموکراسی‌طلبی بکشد.

رئیس‌جمهور بی‌تجربه و تازه‌کار آمریکا که هنوز نتوانسته است راهکار درستی را برای مبارزه با تروریست‌ها در عراق و سوریه ارائه دهد، بدون گرفتن مجوز از سازمان ملل و حتی کنگره آمریکا به صورت ناگهانی و شبانه پایگاه هوایی ارتش سوریه در نزدیکی حمص را هدف حمله‌ای تجاوزگرانه قرار داد تا به این وسیله یک بار دیگر نشان دهد که واشنگتن حامی اصلی گروه‌های تروریستی و تکفیری در این کشور است. عجیب این‌که این بار آمریکا فاجعه شیمیایی «خان شیخون» را بهانه این حمله قرار داده است. حال آن‌که ارتش سوریه بارها اعلام کرده بود در فاجعه خان شیخون دستی نداشته است و روسیه نیز خواستار تحقیقاتی بی‌طرفانه و بین‌المللی در این باره شده بود. اما دولت ترامپ با استفاده از جو تبلیغاتی موجود برای فرار از مشکلات متعدد خود در داخل مانند اسلاف خود بوش‌های پدر و پسر تصمیم به حمله‌ای تجاوزگرانه گرفته است.

این حمله در شرایطی صورت گرفت که دولت ترامپ در دوران نامزدی و بعد در دوران استقرار خود در کاخ سفید بارها خواستار همکاری‌های نزدیک و جدی‌تری بین مسکو و واشنگتن برای مبارزه با تروریسم و داعش شده بود. حال این پرسش مطرح می‌شود که به چه دلیل ناگهان زمامداران کاخ سفید استراتژی خود را تغییر داده و به صورت مستقیم دولت بشار اسد و نیروهای هوایی این کشور را هدف قرار می‌دهند؟

شلیک59 موشک

به گزارش روسیا الیوم، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد نیروی هوایی آمریکا با 59 موشک از نوع تام هاوک فرودگاه نظامی شعیرات در جنوب شرق شهر حمص را هدف قرار داده است. این موشک‌ها بامداد جمعه از دو ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه شلیک شده است.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت که ارتش آمریکا از قبل به نیروهای روسی نسبت به حملات به پایگاه هوایی سوری خبر داده بود و به دلیل این‌که گمان می‌رفت روس‌ها در این پایگاه حضور داشته باشند بخشی از آن را هدف قرار نداده است.

یک تصمیم ناپخته حامیان و مخالفان

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهانی مواجه شده و حتی برخی آن را مقدمه‌ای برای شروع جنگ جهانی سوم دانستند.

فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای گفت: تجاوز آمریکا نشانگر ادامه استراتژی اشتباه این کشور است. این حمله نشان می‌دهد که آمریکا شریک داعش و النصره و دیگر گروه‌های تروریستی است.

فرماندهی ارتش سوریه تاکید کرد در این تجاوزگری شش نفر کشته شده و چند نفر دیگر زخمی شدند و این حمله خسارت‌های مادی بسیاری را برجای گذاشت.

واکنش تهران به حمله واشنگتن

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سه پیام توئیتری پیاپی، از حمله آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه انتقاد کرد.

دکتر ظریف در سومین پیام خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «دو دهه از واقعه 11 سپتامبر نگذشته که نیروهای نظامی آمریکا در یک جبهه در کنار القاعده و داعش در یمن و سوریه می‌جنگند. وقت آن رسیده که به تبلیغات جنجالی و مخفی‌کاری پایان داده شود.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دیروز صبح این حمله را شدیدا محکوم کرد و گفت باعث پیچیدگی اوضاع سوریه می‌شود.

وی افزود: ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یک‌جانبه و حملات موشکی به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه توسط آمریکا معتقدیم که این‌گونه اقدامات به تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، حملات آمریکا علیه سوریه را اقدامی خصمانه علیه یک کشور دارای حاکمیت و نقض قوانین بین‌المللی به بهانه‌هایی واهی دانست.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز ضمن تجاوزکارانه خواندن حمله نظامی واشنگتن به پایگاه شعیرات سوریه، تاکید کرد که تمام همکاری‌ها بین آمریکا و روسیه در سوریه متوقف می‌شود.

وی حمله موشکی آمریکا را اقدامی خصمانه بر اساس بهانه‌هایی واهی توصیف کرد. لاوروف با اشاره به این‌که آمریکا خود را برای ارائه مدرکی دال بر انجام حمله شیمیایی در ادلب به زحمت نمی‌اندازد، تاکید کرد: مسکو بزودی خواستار افشای واقعیات تصمیم آمریکا برای حمله به فرودگاه الشعیرات سوریه خواهد شد.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش به تجاوز آمریکا به سوریه، اعلام کرد پکن به دولت بشار اسد احترام می‌گذارد.

همزمان با این واکنش‌ها دولت‌های روسیه و بولیوی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد دراین رابطه شدند.

استقبال حامیان تروریسم از حمله آمریکا

حمله تجاوزگرانه آمریکا در عین حال مقاصد درونی و سوء نیت بسیاری از کشورهایی را برملا کردکه مدعی مبارزه با تروریسم بوده و درعین حال به اشکال گوناگون از گروه های تروریستی حمایت می‌کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با حمایت از اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه گفت: اسرائیل امیدوار است این پیام نشاندهنده عزمی قاطع در برابر اقدامات هولناک رژیم اسد باشد و نه تنها در دمشق، بلکه در تهران، پیونگ یانگ و سایر نقاط هم شنیده شود.

در برابر مخالفان تجاوز آمریکا حامیانی نیز صف‌آرایی کرده‌اند. وزارت عربستان سعودی، بحرین، ترکیه، فرانسه، انگلیس، ژاپن و برخی گروه‌های تروریستی از جمله این حامیان هستند.

عربستان با صدور بیانیه‌ای گفت که «آمریکا در حالی به اقدامی شجاعانه علیه سوریه دست زده که جامعه جهانی در جلوگیری از اعمال این رژیم ناکام مانده است.»

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به حمله موشکی آمریکا علیه سوریه گفت: ما مداخله نظامی آمریکا علیه سوریه را بجا و در زمان مناسب می‌دانیم.

محمد علوش، رئیس گروه «‌جیش‌الاسلام» و عضو هیات عالی مخالفان در مذاکرات سوریه، عملیات موشکی ناوهای آمریکا علیه فرودگاه نظامی الشعیرات در حمص را کافی ندانست و خواستار تشدید این‌گونه حملات شد.

دو گروه مخالف دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از این حمله آمریکا استقبال و بر لزوم استمرار این حملات تاکید کردند.

اختلاف و نگرانی در آمریکا

این در حالی است که در داخل آمریکا اختلافات زیادی برسر دلایل و توجیهات قانونی این حملات به وجود آمده و حتی گروه‌هایی از این کشور گفتند در مخالفت با این حمله دست به برگزاری راهپیمایی خواهند زد. هرچند سناتورهای جمهوریخواه نظیر جان مک کین و لیندسی گراهام که معمولا از ترامپ انتقاد می‌کند، با صدور بیانیه‌ای از این اقدام وی حمایت کردند، اما سناتورهای دموکرات گفتند حمله به سوریه توجیه قانونی نداشته است و دونالد ترامپ باید پیش از آن از کنگره اجازه می‌گرفت.

رایان و شومر از اعضای کنگره آمریکا بر لزوم مشورت ترامپ با کنگره درباره اجرای راهبرد متناسب و صحیح نظامی آمریکا علیه سوریه تاکید کردند.

باربارا لی، نماینده دموکرات کنگره و عضو یک ائتلاف ضدجنگ گفت: این اقدامی جنگی است و کنگره باید تشکیل جلسه داده و این موضوع را بررسی کند. هر چیزی کمتر از این، نقض مسئولیت ماست.

وی حمله موشکی به خاک سوریه را اقدام به جنگ توصیف کرد و خواستار ‏بررسی اقدام نظامی دولت ترامپ علیه دمشق‎ ‎‏در کنگره این کشور شد.‏

رند پاول، سناتور جمهوریخواه نیز گفت: ترامپ باید بر اساس قانون اساسی مجوز کنگره را برای اقدام نظامی دریافت کند. مداخله در سوریه، آمریکا را امن‌تر نخواهد کرد.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین و یکی از دو نامزد اصلی انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه خواستار حمله‌های هوایی کشورش به پایگاه‌های هوایی سوریه به منظور جلوگیری از وقوع حملات بیشتر شیمیایی به شهروندان این کشور شده بود.

شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس نیوز نیز به نقل از فرماندهان نظامی آمریکا گفت: بزرگ‌ترین نگرانی فرماندهان ارتش واکنش ‏احتمالی دمشق و متحدان آن به این حملات است. به گفته این شبکه هم اکنون سربازان آمریکایی ‏مستقر در خاک سوریه و عراق، «بشدت آسیب‌پذیر» هستند.

جنیفر گریفین، گزارشگر تلویزیون ‏فاکس نیوز گفت: ما بیش از هزار سرباز در ‏خاک سوریه و بیش از 6000 سرباز در خاک عراق ‏داریم. اگر متحدان بشار اسد ‏بخواهند به این نیروها حمله کنند، آنها بشدت آسیب‌‏پذیر خواهند بود.‏

از سوی دیگر این نگرانی در پنتاگون وجود دارد که در صورت ‏کشته شدن سربازان روسیه در خاک سوریه، موضوع ‏به رویارویی با روسیه خواهد انجامید.

به نظر تحلیل‌گران، حمله موشکی دیروز آمریکا به سوریه بیش از آنکه با هدف ورود به جنگی تازه باشد، با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن بحران‌های داخلی آمریکا صورت می‌گیرد.

جف بلکنفورت - کارشناس غرب آسیا در آمریکا

به نظر می‌رسد دولت ترامپ برای دخالت در خاورمیانه برخلاف رویکردی که در دوره انتخابات داشت آماده می‌شود. او می‌بیند که همپیمانش انگلیس تمام تلاش خود را می‌کند تا بار دیگر سهم خود را از آمریکا بگیرد. اما برخی متحدان آمریکا از جمله اسرائیل می‌دانند که نمی‌توانند با پشتوانه انگلیس به بقای خود ادامه دهند. به همین دلیل این روزها ریاض و تل‌آویو به مرکزی برای جمع‌آوری اطلاعات برای دولت آمریکا و خط‌دهی به نهادهای نظامی و اطلاعاتی این کشور تبدیل شده‌اند اما از هم‌اکنون می‌توان برآیند و فرجام این اعتماد را دید. همان‌طور که آمریکا در عراق با اتکا به برخی اطلاعات غلط سازمان‌های اطلاعاتی خود و برخی عناصر عراقی وارد این کشور شد و مشکلات عدیده‌ای را برای این کشور و اقتصاد آمریکا به وجود آورد بار دیگر این کشور درصدد تکرار تاریخ اما تاریخ اشتباهات است.

موقعیت مهم پایگاه شعیرات

آن‌طور که منابع خبری اعلام کرده‌اند حمله آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات سوریه، باعث انهدام 9 فروند جنگنده سوری شده است. در همین حال، خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد که با وجود حمله‌های موشکی آمریکا، بخشی از 50 فروند هواپیما و همچنین برج مراقبت فرودگاه پایگاه نظامی شعیرات سالم مانده است.

منابع سوری می‌گویند این پایگاه هوایی آشیانه حدود 50 هواپیمای سوخو و میگ است که دمشق اخیرا از روسیه دریافت کرده است. به گزارش المیادین، ارتش سوریه پیش از حمله آمریکا بیشتر جنگنده‌های خود را از این پایگاه خارج کرده بود. این پایگاه در منطقه‌ای نسبتا امن قرار داشته و تروریست‌ها طی سال‌های گذشته موفق نشده بودند به آن راه یابند. با توجه به موقعیت استراتژیک این پایگاه هوایی، دمشق و مسکو طرح‌هایی را برای نوسازی و به‌روزکردن این پایگاه با هدف استقرار جنگنده‌های پیشرفته و نیز سامانه دفاع هوایی اس 400 تهیه کردند. این پایگاه برای برخی مناطق جنوب سوریه ازجمله شهرها و مناطق پالمیرا، مهین و القریتین نوعی چتر حمایتی به شمار می‌آید. در همین زمینه، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از طلال البرازی، استاندار حمص اعلام کرد: این پایگاه هوایی نقشی مهم در مبارزه با داعش داشت. البرازی افزون بر این هدف قرار دادن این پایگاه را در ادامه حمایت از تروریسم و اقدامی علیه ارتش سوریه جهت تضعیفش در مسیر مبارزه با تروریسم دانست.

 


نوشته شده در   شنبه 19 فروردين 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode