ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 فروردين 1396     |     کد : 176667

دغدغه‌های اقتصادی و فرهنگی 3 مرجع تقلید

آیت الله العظمی مکارم: حل مشکلات تولید و اشتغال نیازمند عزم ملی است...

 

آیت الله العظمی مکارم: حل مشکلات تولید و اشتغال نیازمند عزم ملی است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار استاندار قم حل مشکلات تولید و اشتغال را نیازمند عزمی ملی و همگانی دانستند و گفتند: با کار فردی به هیچ عنوان نمی توان مشکل اشتغال را حل کرد؛ رسانه ها نیز باید در این زمینه آموزش های لازم را به مردم بدهند.
به گزارش «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار مهندس صادقی استاندار قم که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، گفتند: در بحث اقتصاد مقاومتی یک طرفه به مردم گفته می شود که باید کالای ایرانی مصرف کنیم ولی این توصیه به تولید کنندگان نیز انجام شود تا کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند.
ایشان افزودند: برخی تولید کنندگان داخلی متاسفانه اعتقادی به کیفیت کالا ندارند؛ وقتی کیفیت کالا پایین نگاه داشته می شود مردم برای راحتی خود کالای خارجی مصرف می کنند.
معظم له بیان کردند: دو محصول برنج و آهن از محصولاتی هستند که مردم ما رغبت خاصی به استفاده از آن دارند زیرا وقتی کیفیت بالایی در محصولات باشد مردم نیز به مصرف این کالاها رغبت پیدا می کنند.
 * بانک ها به  کمک تولید کنندگان بیایند
حضرت آیت الله مکارم گفتند: توصیه دیگر ما به بانک هاست که باید به تولید کنندگان کمک کنند؛ وقتی این تولید کنندگان نمی توانند حقوق کارگران خود را بدهند نباید آن ها را به خاطر معوقات بانکی جریمه کرد؛ بانک ها باید از این مهار گسیختگی خارج شوند.
ایشان افزودند: دولت در مساله سرمایه گذاری باید به تولید کنندگان و سرمایه گذاران کمک کنند؛ دولت و تولید کنندگان نباید دو طرف میز بنشینند زیرا هردوی این گروه هاباید یک طرف میز بنشینند.
معظم له بیان کردند: یکی از نهادهایی که باید مشمول توصیه شوند اداره مالیات است که بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده است؛ برخی از نهادهای تولیدی و تجاری با 58 برابر شدن مالیات خود با مشکل عدیده ای مواجه شده اند؛ برخی از نهادهای تولیدی به جای مالیات باید مشمول کمک واقع شوند.
ایشان افزودند: اداره مالیات نباید تصور کند با رشد درآمد موفقیت داشته بلکه باید ببینند این افزایش درآمد از چه خروجی بدست آمده است؛ بانک ها نباید از محل جرائم دیرکرد درآمد و سود داشته باشند.
 *  لزوم توجه رسانه ها
به حل مشکل اشتغال و آموزش به مردم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: حل مساله اشتغال کار یک نهاد و دو نهاد نیست بلکه یک کار جمعی عظیم باید انجام شود تا مشکلات رفع شود؛ با کار فردی به هیچ عنوان نمی توان مشکل اشتغال را حل کرد؛ رسانه ها نیز باید در این زمینه آموزش های لازم را به مردم بدهند.
معظم له بیان کردند: شهر قم یک شهر فرهنگی است؛ همانگونه که در بحث تولید و اشتغال این شهر باید فکر کرد باید برای حل مسایل فرهنگی این شهر نیز کار جدی انجام شود؛ در جلساتی که در این شهر انجام می شود باید همدلی و مودت و روح دینی موج بزند.
 * مسئولان قم از ظرفیت عظیم حوزه در حل مشکلات استفاده نمایند
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: کتاب هایی که در قم تولید می شود باید تحت نظارت باشدکه به دین مردم کمک کند؛ حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه علمیه علوم دینی اسلامی است؛ مسئولان باید از وجود این حوزه استفاده کننده و مسایل فرهنگی این شهر را به خوبی پیش ببرند.
ایشان افزودند: هیئت امر به معروف و نهی از منکر باید با حساب و کتاب در قم تشویق شوند؛ باید کاری کرد که کارهای فرهنگی به سان فعالیت های اقتصادی رونق گیرد؛ امیدواریم سال جدید در عرصه های مختلف برای قم موفقیت آمیز باشد تا شانیت این شهر مقدس حفظ و ترقی یابد.
معظم له بیان کردند: شهر قم از زمان اهل بیت(ع) قداست داشته است و بزرگان بسیاری در این شهر زندگی می کردند؛ در این زمینه به فکر تاسیس یک کنگره بزرگ جهانی بودیم ولی تصور ما بر این بود که این شهر باید ظواهر خود را در سطح نام خود ارتقا دهد تا بتوانیم این کنگره را برگزار کنیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بیمارستان جمکران که زمین آن از سوی تولیت جمکران اعطا شده برای ساخت مشکلی ندارد و خیرین و دستگاه بهداشتی کشور آمادگی تکمیل آن را دارند که امیدواریم با حل مشکلات و پس از تعطیلات با حضور وزیر بهداشت این پروژه معظم بهداشتی با 250 تخت خواب به اتمام برسد.
ایشان با اشاره به حل مشکل فرودگاه قم بیان کردند: اگر فرودگاه خوبی در قم ساخته شود در تمام شئون این شهر تاثیرگذار خواهد بود و امیدواریم که این مشکل به بهترین شکل حل شود.

*  * *  * *  * *  *  
 آیت الله جوادی آملی:  بخشی از روزنامه‌ها تمام تلاششان این است که از یکدیگر بدگویی کنند
وی گفت: کشورهای غربی اکثر بودجه‌هایشان صرف آدم‌کشی می‌شود چون اینها مرگ را پوسیدن می‌دانند اما ما می‌گوییم که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است.
به گزارش «انتخاب»؛ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قدردانی از این نظام و انقلاب بر همگان واجب است و باید پشتیبان این نظام باشیم اظهار کرد: به لطف الهی این نظام برکات فراوانی داشته و دارد، به لطف الهی کشور ایران خیلی ترقی کرده و این قابل انکار نیست.
وی اضافه کرد: ما از زمین به آسمان رفتیم. مرحوم شیخ مفید نقل کرد که در یکی از مسافرت‌ها وقت نماز که شد دیدند پیغمبر مرتب دارد آسمان را نگاه می‌کند، به حضرت عرض کردند چرا آسمان را نگاه می‌کنید؟ فرمود منتظرم ببینم چه وقت آفتاب از دایره نصف‌النهار می‌گذرد تا نماز بخوانیم. بعد حضرت این جمله را نقل کرد که ما قبلاً شتربان بودیم الآن شمس‌بانیم از زمین به آسمان رفتیم! کسانی که آن جاهلیت را ندیده بودند قدر این نظام را نمی‌دانند.
این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت بهره‌برداری از تجربیات گذشته و سوق دادن نظام به سوی آرمان‌های انقلاب، افزود: ما اگر از تجاربمان استفاده کنیم می‌توانیم این نظام را نظام بهشتی کنیم، این شدنی است، اگر شدنی نبود این کتاب آسمانی نازل نمی‌شد. قرآن آمده که ما را متمدن کند و زندگی ما را بهشتی کند. چهار مطلب را خدا در قرآن کریم فرمود یکی اینکه جهنم چیست و بهشت چیست؟ یکی اینکه جامعه جهنمی کدام است و جامعه بهشتی کدام است؟ این چهار مطلب را خوب مشخص کرده و فرمود جهنم جایی است که همه به جان هم می‌افتند جهنم جای فحش و بدگویی است، در بهشت هیچ بهشتی علیه بهشتی دیگر حرف نمی‌زند، جامعه اسلامی جهنمی این به او ناسزا می‌گوید و بدگویی می‌کند، چه رسانه، چه گفتار، چه قول و چه فعل تلاششان این است که یکدیگر را بکوبند. جامعه بهشتی این است که همه از یکدیگر حمایت می‌کنند، نقطه ضعفی دارند آرام به هم می‌گویند و اگر نقطه قوتی دارند که آن را ترویج می‌کنند.
وی ادامه داد: در سوره حشر آمده مردان الهی که در بهشت دنیا زندگی می‌کنند می‌گویند خدایا این فیض را تو به ما دادی، تو کاری بکن که کینه کسی در دل من راه پیدا نکند، او اگر ترقی کرد، من خوشحال باشم و زیر پایش را نلغزانم، کار بدی کرد، فوراً او را حمایت و کمک کنم. ما می‌توانیم نظاممان را نظام بهشتی کنیم آنها که این فکر را ندارند دائما به فکر خونریزی‌ هستند.
آیت‌الله جوادی آملی در ادامه گفت: کشورهای غربی اکثر بودجه‌هایشان صرف آدم‌کشی می‌شود چون اینها مرگ را پوسیدن می‌دانند اما ما می‌گوییم که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است. یک بیان نورانی امام حسین (ع) دارد که یاران من! بدانید که مرگ پوسیدن نیست و مرگ پلی است که شما از آن گذر می‌کنید و ابدی می‌شوید.
وی در ادامه به تبیین معنای «نصیحت» و «ناصح» پرداخت و اضافه کرد: ما می‌توانیم طوری زندگی کنیم که جامعه را جامعه بهشتی کنیم. بخشی از روزنامه‌ها تمام تلاششان این است که از یکدیگر بدگویی کنند. ما نمی‌دانیم نصیحت یعنی چه خیال می‌کنیم آبرو بردن و نقد و آبروریزی این نصیحت است. اصلِ نصیحت را قدمای ما معنا کردند. نظام وقتی از عدل برهنه است جامه عدل به نظام بپوشاند، جامعه وقتی به کینه و اختلاف مبتلاست با این جامه وحدت این نظام را حفظ کند. آنکه لباس عزت بر بدن یک نظام و ملت می‌پوشاند او نصیحت کرده است وگرنه با سخنرانی و سفارش نه اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود نه با اختلاس می‌شود برخورد کرد.

* * * * * * * *
   آیت‌الله سبحانی:  
مسئولان نسبت به کاهش ارزش پول ملی دغدغه داشته باشند
آیت الله سبحانی در دیدار دبیر تشخیص مصلحت نظام خواستار رسیدگی به مشکل کاهش ارزش پول ملی کشور شد.
به گزارش میزان،آیت الله سبحانی در دیدار  محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تبریک حلول ماه رجب المرجب و آغاز سال نو، اظهارداشتند: آقای رضائی به عنوان یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس به گونه ای در آن دوران تلاش می کردند که هرگز از خاطره ها پاک نمی شود.
وی با ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس که سرلشکر  رضائی در سمت فرمانده سپاه پاسداران در اجتماع رزمندگان استان اصفهان سخنرانی کرده بود، بیان داشتند: سخنان آن روز شما و اخلاص رزمندگان اسلام، از خاطر من فراموش نمی‌شود.
آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه دادند: متأسفانه امروز با مشکل کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم و باید مسئولان نسبت به بروز چنین مشکل اقتصادی و ملی رسیدگی داشته باشند و از دکتر محسن رضائی خواستند در جایگاه دبیر مجمع تشخیص مصلحت  با همکاری سایر ارکان مدیریتی نظام، برای این معضل چاره اندیشی کنند.
در ادامه نیز، دبیرتشخیص مصلحت نظام با اشاره به علل کاهش ارزش پول ملی پاسخ داد و گفت: یکی از آثار اجرائی شدن سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، صیانت و حفظ ارزش پول ملی است که امیدواریم دولت و مجلس، قوانین مرتبط با این حوزه را هر چه زودتر و کارشناسانه تر  تصویب و اجرا کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 14 فروردين 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode