ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 فروردين 1390     |     کد : 17662

پنج شنبه 18 فروردين 4 جمادي الاول 7 آوريل

درگذشت «ابوجعفر قيرواني» معروف به ابن جزار مورخ و طبيب در سال 395هجري قمري...

درگذشت «ابوجعفر قيرواني» معروف به ابن جزار مورخ و طبيب در سال 395هجري قمري
«ابوجعفر قيرواني» معروف به ابن جزار مورخ و طبيب حاذق مغربي در سال 395هجري قمري درگذشت. او از اهالي قيروان بود و از پدرش علم طبيب را آموخت، و سپس نزد اسحاق بن سليمان اسرائيلي به تكميل دانش خود همت ورزيد. از آثار ابن جزار و نويسندگان و دانشمندان بغداد بر مي‏آيد كه او علاوه بر پزشكي، در تاريخ، جغرافيا، حكمت و فلسفه نيز دانشي در خود توجه داشته است. كتب الاعتماد ؛ زاد المسافر در طب ؛ و التعريف بصحيح التاريخ از جمله آثار اين طبيب و مورخ برجسته مي‏باشند .

تولد «ابن اثير جزري» اديب و مورخ در سال 555هجري قمري
«ابن اثير جزري» اديب و مورخ ممتاز قرن در سال 555هجري قمري جزيره ابن عمر متولد شد. سرآغاز دانش اندوزي او آموختن قرآن مجيد بود و پس از آن به فقه وحديث پرداخت. او در موصل، شام و بغداد نزد علمايي چون خطيب طوسي شاگردي كرد و از منحصرشان بهره‎‏ها برد. ابن خلكان مورخ برجسته پس از ديدار ابن اثير در سال 626هجري درباره وي چنين گفته است : ابن اثير حافظ حديث بود و تواريخ را از برداشت و انساب عرب را نيك مي‎دانست. آثاري كه از وي بجاي مانده بطور عمده درباره تاريخ است و مهمترين آنها الكامل في التاريخ نام دارد. ابن اثير در اين اثر وقايع تاريخي تا سال 310هجري را بر شته تحرير درآورده است. اين كتاب اخبار مفصلي درباره سامانيان تا زمان مرگ ابوعلي چغاني را دربر دارد. اهميت اساسي الكامل بويژه در مورد رويدادهايي است كه اين اثير به گونه‏اي گسترده و جامع از آنها ياد كرده است، و از آن جهت كه در زمان استيلاي مغولان مي‏زيسته كتابش از منابع مهم تاريخ مغول محسوب مي‏شود .

درگذشت «محي الدين رومي» تاريخ نگار مصري در سال 879هجري قمري
«محي الدين رومي» تاريخ نگار مصري در سال 879هجري قمري درگذشت. او تاريخ نگاري را رشته‎‏اي آموزشي مي‏دانست كه به پژوهش بخش هاي زماني، رويدادهاي رايج در آن بخش‏ها و مقتضيات مربوط به آنها مي‏پردازد. محي الدين رومي در شيوه تاريخ نگاري خود به اهداف تاريخ نگاري، خاستگاه تاريخ و خصايص و درجه روايي تاريخي توجهي خاص داشت. «المختصرفي التاريخ» از جمله آثار اوست .

درگذشت نظام الملك فخر الدين ملقب به آصف جاه از اميران دربار اورنگ ‏زيب در سال 1161هجري قمري
نظام الملك فخر الدين ملقب به آصف جاه از اميران دربار اورنگ ‏زيب و اديب و شاعر پارسي گوي هلند در سال 1161هجري قمري در گذشت. او در زمان اورنگ‏ زيب و ديگر حاكمان دكن مقامهاي مختلفي همچون وزارت داشت و حتي در عقد معاهده كرنال با نادر شاه افشار نقشي اساسي برعهده‏اش بود. اما مهمترين فعاليت او در زمينه فرهنگ و ادب هند است زيرا در زمان او حيدر آباد مركز عمده فرهنگ و تمدن اسلامي در شبه قاره هند شد. او او اديان، شاعران و عالمان را ارج بسيار مي نهاد و خود نيز شاعري توانا و چيره دست بود. آصف جاه بويژه در غزلسرايي استاد بود اما قصيده و رباعي نيز در ديوان اشعار او مشاهده مي‏شود. در اشعار آصف جاه توجه خاص به مضامين اخلاقي، تشيع و دوستي و ارادات به خاندان رسول اكرم (ص) آشكارا مشهود است .

درگذشت سيد عبدالرزاق الجلو عالم و مبارز مسلمان عراقي در سال 1337هجري قمري
سيد عبدالرزاق الجلو عالم و مبارز مسلمان عراقي در سال 1337هجري قمري بدرود حيات گفت. وي مردي باتقوا و صالح، در مسائل فقهي با مهارتي كامل بشمار مي‏رفت. او بعد از وفات استادش آيت الله مامقاني، مرجع تقليد اهالي جنوب عراق گشت و در جهاد عليه اشغالگران انگليسي شركت فعال نمود. ايشان علاوه بر تدريس و مبارزه عليه ظالمان ضد اسلام تأليفات متعددهم دارد كه از آن ميان مي‏توان جايع الاحكام في‏الفقه را نام برد .

آزادی حضرت امام از زندان در سال 1343 هجری شمسی
رژيم شاه پس از يك سلسله تمهيدات به منظور جلوگيري از ابراز احساسات مردم و حوزه،در برابر آزادي رهبر نهضت اسلامي ايران انجام داد، سرانجام در 18 فروردين 1343، امام(ره) را آزاد كرد. با وجود اينكه مأموران، امام(ره) را به طور ناشناس و شبانه وارد قم كردند، اما لحظاتي نگذشت كه طنين صلوات و موج شادي سراسر قم را فرا گرفت و مردم سراسيمه به سوي خانه امام(ره) شتافتند. يك بار ديگر رژيم دچار اشتباه شده بود و با جرقه اي، فرياد طوفنده امام(ره) را شعله ور ساخته بود.

آغاز عمليات كربلاي 8 در سال1366هجري شمسي
عمليات كربلاي 8 با رمزعملياتي يا صاحب الزّمان(عج) در سال1366هجري شمسي آغازشد. هدف ازاجراي اين عمليات، انهدام نيروهاي دشمن و تحكيم مواضع بدست آمده در عمليات كربلاي 5 بود كه درمنطقه عملياتي شرق بصره صورت گرفت. مدت عمليات 5 روزبود كه دراين مدت قواي اسلام، علاوه بردستيابي به هدف عمليات، دهها دستگاه تانك و نفربر و تعداد زيادي خودرو از دشمن به غنيمت گرفتند.

آغاز حمله دولت فاشيستي ايتاليا به كشورآلباني در سال1939ميلادي
حمله دولت فاشيستي ايتاليا به كشورآلباني در سال1939ميلادي آغازشد. ايتاليا براي تحكيم موقعيت خود دردرياي مديترانه و تسلط بردرياي آدرياتيك و همچنين فراهم كردن مقدمات حمله به يونان و ديگراهداف راهبردي به آلباني حمله كرد. ميهن پرستان آلباني سرسختانه مقاومت كردند اما سرانجام ازقواي ايتاليا شكست خوردند و اين كشور به تصرف ايتاليا درآمد.

در گذشت هنري فورد مخترع اتومبيل در سال1947ميلادي
هنري فورد مخترع اتومبيل و ازمحققان اِمريكايي در سال1947ميلادي در84سالگي درگذشت. هنري درخانواده اي تنگدست درگيرين فيلد متولد شد و ازهمان كودكي به امورفني و صنعتي علاقمند بود. فورد درسال1896ميلادي نخستين اتومبيل را اختراع كرد و به هنگام مرگ ثروتي هنگفت بجاي گذاشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 18 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode